מכון-דרור-לוגו

תפריט

אגורפוביה: תסמינים, אבחון ודרכי טיפול בפחד ממקומות פתוחים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

אגורפוביה: מה זה אומר בדיוק?

אגורפוביה הינה סוג של פוביה בה אדם חווה פחד ממקומות פתוחים המוביל להימנעות, לעתים מוחלטת, מהגעה למקומות שונים ועיסוק במגוון פעילויות, כולל כאלו שהיה נהנה מהן בעבר, כאשר הגורמים השכיחים ביותר להופעתה של הפרעה זו אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים הינם התקפי פאניקה וחרדה.

לאחר שאנשים מתמודדים עם התקף פאניקה, ודאי בפעמים הראשונות, זו עשויה להיות חוויה מלחיצה ומפחידה כל כך עבורם, עד שהם עשויים לפעול בכל דרך שהיא על מנת לא להיאלץ להתמודד עם התקפים נוספים בחייהם. יחד עם זאת, התנהגות טבעית זו, שמטרתה התגוננות עצמית מפני חרדה ופאניקה, עלולה לעתים קרובות להיות הגורם המשמעותי ביותר להתפתחותה של אגורפוביה.

לדוגמא, תסמינים שכיחים אצל ילדים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעת חרדה ממקומות פתוחים כוללים הימנעות מהמצבים הבאים:

• ביקור בחנויות גדולות וקניונים
• נהיגה בכבישים בין עירוניים
• בילוי בקולנוע או בהצגה
• מסיבות יום הולדת או אירועים הומי אדם

למעשה, פירוש השם אגורפוביה הינו "פחד מהשוק" בשפה היוונית.

חשוב לציין, כי גם במקרים של אגורפוביה קלה אנשים עשויים להתמודד עם קשיים ותסמינים משמעותיים, שכן מי שמאובחן עם פוביה ספציפית לרוב חווה תחושת בושה, דאגה מקדימה ומתמדת וכן תסכול רב סביב מצבו, זאת במקביל להיעדר יכולתו לקחת חלק בפעילויות וחוגים חברתיים בהם נהג ליהנות בעבר.

בעקבות מחקרים רבים אשר נערכו בתחום, הן בישראל והן בעולם, אנו למדים כיום כי אגורפוביה משפיעה על הרבה מאוד תחומי חיים ולא רק על פחד מאי אלו מקומות פתוחים, כלומר מדובר על תחושת פחד וחרדה מכל מקום שהאדם חושב שהוא עלול לחוות בו התקף פאניקה.

אגורפוביה פחד ממקומות פתוחים

תסמינים ודפוסי הימנעות המאפיינים אגורפוביה

כאמור, אגורפוביה מופיעה בדרך כלל בקרב אנשים המאובחנים עם הפרעת פאניקה, לאחר שהם טועים להאמין כי הם נמצאים במעין מרחב ביטחון, בו הם מוגנים מפני התקפי פאניקה נוספים ומחוצה למרחב זה הם עלולים להיתקל בסכנות רבות.

למעשה, הפוביה גורמת להם להאמין שאם הם יעדרו מהפעילויות והמצבים השונים וכן יישארו במרחב הביטחון שלהם, אז בכך ימנע מהם הסבל של התמודדות עם התקפים נוספים.

סימפטומים שכיחים של אגורפוביה כוללים:

• הזעה ורעידות
• תחושת מחנק
• שטיפת פנים תכופה
• קשיי נשימה
• סחרחורת
• כאבים
• דחק או אי נוחות בחזה
• פעימות לב מואצות
• בחילה או בעיות אחרות במערכת העיכול, כגון שלשול או עצירות
• תלות רבה באנשים אחרים
• קושי בהתמדה
• תנודתיות יתר
• תחושת אובדן שליטה
• חוסר ישע
• ניתוק

במקרים מסוימים, מרחב הביטחון מתייחס בעיקר למרחק גיאוגרפי מבית המגורים של האדם, כלומר, אנשים מרגישים לחוצים וחרדים באם הם מתרחקים יתר על המידה מביתם.

יחד עם זאת, לרוב קיימים גם תסמינים נוספים, כאשר ילדים ומבוגרים הסובלים מאגורפוביה עלולים להימנע מהשתתפות בכל מצב חברתי אשר נתפס בעיניהם כמסוכן, כזה שלא יתאפשר להם לעזוב אותו באלגנטיות ומבלי למשוך את תשומת הלב של המשתתפים האחרים, במקרה והם יחוו התקף חרדה במהלכו.

בהקשר לכך, יש לציין כי קיימת תפיסה מוטעית באוכלוסייה כי אגורפוביה באה לידי ביטוי בבילוי עודף זמן בבית, אולם מדובר בבעיה חמורה בהרבה מרק לשהות זמן רב סגורים בביתכם, שכן אתם עשויים להתקשות גם להתמיד בלימודים, במקום העבודה או במחויבויות אחרות שלכם, או להצליח לעשות זאת במחיר של סבל רב. ככל שתצמצמו את מרחב הביטחון שלכם יותר ויותר, כך אתם צפויים להסתגר עוד יותר בחדרכם או בסלון ביתכם ולחוש פחד ממקומות הומי אדם.

זכרו כי המשך ההימנעות ממקומות פתוחים על מנת לנסות להתמודד עם התקפי פאניקה רק לעתים רחוקות עשוי להביא לכם תועלת כלשהי בטווח הקצר, כאשר ייתכן ותצליחו להימנע מהתקפים חוזרים ונשנים, אולם תחושת הלחץ, הפחד והחרדה לא תיעלם לבדה, מכיוון שאתם תמשיכו להיות מודאגים לגבי ההתקף הקרב ובא. ככל שתימנעו יותר מההתמודדות עם המצב, כך תהפכו לחרדים יותר ומוגבלים יותר בחייכם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

פחד ממקומות ציבוריים פתוחים והומי אדם

בדיוק כמו כל סוגי הפרעות החרדה והפוביות, אגורפוביה צפויה להמשיך להטריד אתכם או את ילדכם כל עוד לא תחדלו מלהתייחס להתקפי הפאניקה כסכנה קיומית ולהסתמך על התנהגויות שמגבירות את רמת הבטיחות על מנת להימנע מהתקפים אלה. לאור זאת, המפתח שלכם לטיפול מוצלח באגורפוביה הינו ללמוד כיצד לנהל את הפוביה שלכם על הצד הטוב ביותר.

טיפול מקצועי באגורפוביה יכול להיות פשוט יחסית בהשוואה להפרעות חרדה או הפרעות נפשיות אחרות, אם כי אנשים לא מעטים עלולים להתקשות מאוד לנצח את המצב, על אחת כמה וכמה ללא סיוע ותמיכה מאיש מקצוע.

מרבית המטופלים מגיעים עם מחשבה שתחילת הפתרון של הבעיה מצוי בכך שהם יפטרו מהפחד שלהם ממקומות פתוחים ורק לאחר מכן הם יצליחו לחזור לפעילויות שנהגו לעסוק בהן בעבר או חדשות שהם מעוניינים בהן.

טיפול באגורפוביה

הפרעות אגורפוביה: טיפול מקצועי בסימפטומים

מתבגרים או מבוגרים המפחדים ומתמודדים עם חרדת בחינות או חרדת נהיגה יכולים להסתייע מאוד מסוגים שונים של טיפולים רגשיים ופסיכולוגיים, בהם הם ירכשו כלים וילמדו כיצד לא לחשוש מהמצב או המצבים המעוררים את הפוביה המסוימת שלהם. יחד עם זאת, האדם זקוק להיות נוכח ולתרגל את מה שלמד גם במקומות הפתוחים האמיתיים בהם הוא חווה את הפחד.

טיפול באגורפוביה, המבוסס על פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), הינו הטיפול הרגשי השכיח ביותר כיום עבור המאובחנים כסובלים מהפרעה ספציפית זו. בעזרת טיפול CBT, מטופלים לומדים כיצד להתמודד בצורה נכונה ובריאה יותר עם התקפי פאניקה וכיצד לא להחמיר אותם אם וכאשר הם מתרחשים.

בנוסף, טכניקות של טיפול בחשיפה הדרגתית (PE) יאפשרו לכם לשפר ולתרגל את הכישורים הנדרשים על מנת להתגבר על החרדה, שכן תלכו ותתרגלו אותם עם הזמן במצבים אמיתיים ומאתגרים יותר ויותר, עד לשלב בו תוכלו לשוב לשגרת חייכם התקינה, כפי שהייתה בטרם התחלתם לסבול מפחד ממקומות הומי אדם ומהתקפי פאניקה חוזרים ונשנים.

הפרעות אגורפוביה

טיפול באגורפוביה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול באגורפוביה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באגורפוביה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: