מכון-דרור-לוגו

תפריט

פחד מחושך (ניקטופוביה): פוביה מחושך אצל ילדים או מבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה ניקטופוביה?

ניקטופוביה הינה פוביה ספציפית המתארת פחד מוגזם ולא הגיוני מחושך המשפיעה על חייהם של ילדים ומתבגרים רבים, כמו גם על כ-10% מהמבוגרים בעולם. במידה ולא מטפלים בפחד והחרדה מהחרדה מהחושך בשלב מוקדם יחסית, לעתים קרובות עשויים להתפתח במקביל סוגי פחדים נפוצים אחרים המשפיעים על היכולת להירדם, סיוטים בלילה ואף נדודי שינה.

זה נורמלי לחלוטין לחוות רמה סבירה של פחד מחושך, שכן מדובר בפחד אבולוציוני שהתפתח בתקופה בה אבות אבותינו נאלצו לקשר בין לילה ואימה על מנת לשרוד. מכיוון שבני אדם מתקשים לזהות איומים אפשריים בחושך, להבדיל משעות היום בהן רוב האיומים הפוטנציאליים נראים לעין, נוצר קשר הדוק זה בין חושך ורמת סכנה גבוהה.

יתרה מכך, לכל תרבות או קהילה יש סיפורים ייחודיים על הסכנות האורבות לבני אדם בחושך – מה שהגיוני בהחלט מנקודת מבט ביולוגית הרואה חשיבות בהישארות ערניים כשמזהים אפשרות להיפגע. כמו כן, אנשים נולדים עם חוש טבעי להתרחק ממקומות חשוכים, לכן תחושת אי נוחות קלה מחושך ולילה הינה בדרך כלל נורמטיבית למדי ואינה מהווה בעיה עבור רוב הילדים והמבוגרים.

ניקטופוביה פחד מחושך

פחד מחושך אצל ילדים: שלב התפתחותי הכרחי

פחד מחושך נפוץ מאוד אצל ילדים בתקופת הגיל הרך ואף הכרחי לשם התפתחותם התקינה, כאשר החל מגיל שנתיים ילדים מתחילים להבין טוב יותר את העולם סביבם ולומדים ללא הרף מהו ההבדל בין דבר אמיתי להעמדת פנים.

משום כך, רוב הילדים מבלים את יומם בבניית ספינות חלל מקרטון וספינות מנייר, אולם כשמגיעה העת להיכנס למיטה וללכת לישון, הם מתקשים להפסיק את הדמיון שלהם ולהתייחס לדברים בצורה הגיונית. בתקופה זו, ילדים גם הופכים להיות מודעים יותר לעובדה שהעולם הסובב אותם אינו בטוח לחלוטין וכי אנשים ואובייקטים שגרתיים עשויים להיות רעים ולהזיק להם.

בעוד שלב התפתחותי זה של למידה מסייע לילדים צעירים להסדיר את הבטיחות שלהם במהלך שעות היום, הוא עלול לטמון בחובו פחד עז מחושך המוביל לפגיעה באיכות השינה עקב יצירת תרחישים הנחווים על ידי הילד כמציאותיים מאוד, כגון מפלצות מתחת למיטה או גנב המתחבא בתוך ארון הבגדים.

אף על פי שרוב הילדים ובני הנוער מתגברים על הפחד לאחר תקופה מסוימת, במידה והפחד מתמשך, כפייתי ופוגע בתפקוד היום יומי של ילדים ומבוגרים, ייתכן שהוא אינו עוד תוצר של פחד אבולוציוני, אלא הפרעה נפשית אמיתית המאיימת על בריאותם הנפשית ומכונה בשפה המקצועית ניקטופוביה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

פחד מחושך אצל מבוגרים: פגיעה באיכות השינה

פחד מחושך אצל מבוגרים אינו בא לידי ביטוי באותו האופן כמו ניקטופוביה בקרב ילדים והוא בדרך כלל מבוסס על דברים מציאותיים יותר במקום על מפלצות או יצורים דמיוניים העשויים להטריד את מנוחתם של ילדים צעירים.

בדיוק כמו פוביות נפוצות אחרות, פחד מחושך עשוי לעורר רמת חרדה גבוהה כל כך עד שיוצרת מעגל סגור של מחשבות טורדניות על תרחישי האימה הנוראיים ביותר. מחשבות טורדניות אלו אינן פוסקות בקלות ועלולות להיות מתישות במיוחד עבור חלק מהאנשים, כמו גם למנוע מהם את המנוחה הנדרשת לגופם על מנת לשמור על אחיזתם במציאות – מה שמוביל לתחושה מתמשכת של לחץ נפשי, פחד ועייפות.

בנוסף, תסמינים גופניים שכיחים של פחד מחושך אצל ילדים ומבוגרים כוללים:

• רעידות
• עקצוצים
• מעי רגיש
• קשיי נשימה
• דופק מואץ
• הזעת יתר
• גלי חום או גלי קור
• תחושת חנק
• הרגשת שיגעון או איבוד שליטה עצמית

במידה ואתם או ילדכם חווים מזה זמן רב מספר תסמינים מהרשימה בעקבות פחד עז מחושך ולילה, מומלץ לפנות בהקדם לרופא הילדים או המשפחה שלכם ולשקול יחד את אפשרויות הטיפול הקיימות, זאת משום שפגיעה במשך ואיכות השינה בשל פחד מחושך עשויה לטמון בחובה השלכות שליליות על מצבם הבריאותי של אנשים.

פחד מחושך אצל מבוגרים

דרכי התמודדות עם פוביה מחושך ופחדים בלילה

טיפול בפחד מחושך, בדומה למרבית הפחדים, הפוביות והפרעות החרדה, נעשה לרוב בעזרת טיפול רגשי, טיפול תרופתי או שילוב בין שניהם. למעשה, ההמלצה הטובה ביותר עבור כל מטופל תתקבל לאחר התייעצות עם רופא הילדים או המשפחה שלו ובחינת משך וסוג התסמינים שהוא חווה.

• בתהליך של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מטופלים לומדים איך להחליף דפוסי מחשבה והתנהגות שליליים בכאלו חדשים ובריאים יותר.

טיפול בחשיפה ממושכת (PE) מאפשר לאנשים לחשוף את עצמם לגורמים המעצימים את רמת החרדה שלהם ועוזר למטופלים רבים להתמודד באופן יעיל ובריא יותר עם הפחד שלהם מחושך באמצעות שימוש בהדמיית הפחדים, מציאות מדומה, חשיפה ישירה וטכניקות נוספות. יחד עם זאת, טיפול בחשיפה ממושכת אינו מיועד לכולם, כך שרצוי להבין היטב את מהות השיטה ולהתייעץ בטלפון עם מטפלים בחשיפה לגבי התאמתכם האישית לטיפול רגשי זה.

• באפשרותכם לתרגל מדיטציה ונשימות עמוקות כדי להרגיע את גופכם ונפשכם וכן להקל על רמת הלחץ והאימה שאתם חשים בחושך.

יש לציין, כי לעתים קרובות מטופלים בוחרים לשלב טיפול בשיטת CBT עם מדיטציה או טיפולים אלטרנטיביים אחרים, אולם חשוב לשקול זאת בהתאם לחומרת הפוביה ומנגנוני ההתמודדות של האדם הספציפי.

פחד מחושך אצל ילדים

טיפול בפחד מחושך - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בפחד מחושך נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד מחושך בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: