מכון-דרור-לוגו

תפריט

סיוטים בלילה אצל ילדים או מבוגרים: איך למנוע חלומות רעים?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

למה יש לי סיוטים בלילה ומה לעשות?

אף על פי שמרבית הילדים והמבוגרים מכירים את היתרונות הרבים של הרגלי שינה בריאים, הם אינם מקדישים חשיבות רבה לשינה במהלך חייהם, אלא אם כן הם נאלצים להתמודד עם בעיה של סיוטים וחלומות רעים בלילה.

בעוד סיוטים בלילה הם דבר נפוץ למדי, כאשר הם הופכים למשתקים או חוזרים על עצמם בתדירות גבוהה, זה יכול להיות סימן למצבים ובעיות מדאיגות יותר. מטופלים שונים מדווחים על סיוטים הקשורים לנושאים שונים, כולל חלומות על:

• הזדקנות מהירה
• אובדן של בן משפחה או חבר קרוב
• פגיעות גוף
• הימלטות מסכנות תוך היעדר אפשרות להזעיק עזרה
• פרידה מצד בני הזוג

במצבים בהם מדובר על סיוטים חוזרים ונשנים, ילדים ומבוגרים גם צפויים להתמודד עם סטרס כרוני ואף פחד להירדם בלילה.

במרבית המקרים, ניתן להיפטר מסיוטים בעזרת שיטות טיפול עצמי והבנה טובה יותר של הגורמים לבעיה, שכן חלומות רעים בלילה הם לרוב תוצר של בעיה ראשונית אחרת, כגון חרדה או דיכאון.

יחד עם זאת, במידה וחלה פגיעה בתפקוד היום יומי של האדם, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי בהקדם על מנת להעריך את המצב הנפשי והרגשי ולשקול התחלה של טיפול מקצועי בבעיה.

סיוטים בלילה חלומות רעים

איך למנוע חלומות רעים ומפחידים?

מחקרים שונים שנערכו בעולם מצאו כי תנוחת שינה לקויה, איכות נמוכה של השינה ומזרן בלוי עשויים להוות גורמים מרכזיים בהתפתחותם של סיוטים אצל ילדים ומבוגרים, כאשר סיוט מוגדר כחלום רע המעורר באנשים רגשות עזים ובלתי נשלטים של לחץ נפשי, מצוקה, אימה, פחד וחרדה.

כאמור, חלומות רעים ומפחידים יכולים להיות קשורים לנושאים רבים ומגוונים, אולם הנפוצים ביותר כוללים מצבים המערבים:

• בריחה או רדיפה
• נפילה מגובה
• איחור למקום או מאורע חשוב
• תחושת שיתוק בגוף או מוות
• פגיעה קשה של בן משפחה או אדם אהוב

יתרה מכך, מומחים טוענים כי חלומותיו של האדם מורכבים ממספר היבטים שונים בחייו ולכן אין שני אנשים החולמים את אותם דברים בדיוק.

למעשה, החוויות וההיסטוריה האישית של הילד או המבוגר משפיעות באופן ניכר על אופי הסיוטים או החלומות הרעים שהאדם סובל מהם בלילה. לדוגמא, מטופלים רבים מדווחים על חלומות הקשורים לחרדת מבחנים, פחד ממקומות פתוחים או התמודדות עם בעיות רגשיות מהחיים האמיתיים המערבות רגשות שליליים.

בעוד אנשים רבים מתמודדים עם לחץ ומתח נפשי רב במהלך שגרת חייהם, כאשר מדובר בהתמודדות עם רמות לחץ וחרדה גבוהות לאורך זמן, ייתכנו השפעות שליליות ארוכות טווח על איכות השינה והחלומות של האדם. במקרים מסוימים, סיוטים אצל תינוקות ופעוטות עלולים להוביל להתפתחותן של הפרעות חרדה שונות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך מטפלים בסיוטי לילה חוזרים?

חלומות רעים וסיוטים אצל ילדים מופיעים לעתים קרובות לאחר צפייה בסרט אימה או תכנית טלוויזיה מפחידה במיוחד, שכן אלו חוויות רגשיות המשפיעות באופן ניכר על התת מודע. בנוסף, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם גילו כי צפייה ממושכת של ילדים ובני נוער בסרטי אימה עלולה להוביל גם להתפתחותן של הפרעות אכילה ופוביות נפוצות.

אנשים המאובחנים עם דיכאון קליני או הפרעות נפשיות אחרות הגורמות לשינויים במצב הרוח, כגון הפרעה דו-קוטבית (מאניה דפרסיה), נמצאים גם כן בסיכון מוגבר לחוות חלומות רעים בלילה, שכן סיוטים ובעיות שינה הם תסמינים שכיחים של הפרעות אלו.

כמו כן, גורמים נוספים העשויים להוביל אדם להתמודד עם סיוטים כוללים מרכיבי אישיות של האדם, סביבתו הקרובה וחוויות טראומטיות שעבר במהלך חייו.

לאחר שהבנתם מהי הסיבה שאתם או ילדכם סובלים מסיוטים הגורמים להופעת בעיות שינה, הדבר הבא שיהיה עליכם לעשות הוא לנקוט בדרכים יעילות על מנת להיפטר מחלומות רעים בלילה. למעשה, ישנן מספר טכניקות בהן תוכלו לעשות שימוש כדי להיפטר מסיוטים, כאשר את השיטות המרכזיות שבהן ריכזנו עבורכם כאן.

חלומות רעים בלילה

חלומות רעים אצל ילדים או מבוגרים: דרכי התמודדות

בעת התמודדות עם חלומות רעים אצל ילדים ומבוגרים, אין דרך אחת מובנית בה עליכם לנקוט, אולם כדי להפיק את המירב מניסיונכם להיפטר מסיוטים, מומלץ שתדאגו לכך שאתם או ילדכם תרגישו נינוחים כשאתם הולכים לישון. לשם כך, יש להנהיג ולהתמיד בהרגלי שינה בריאים המתחילים החל משעות הערב.

למשל, תוכלו להשאיר לכם או לילדים בקבוק שתייה ליד המיטה, להשאיר את החלון פתוח או להתאים את עוצמת האור והחושך בחדר השינה בהתאם להעדפותיכם האישיות, כך שגם אם תחוו חלום רע במהלך הלילה, אתם תרגישו די נוח כדי להצליח להירדם שוב אחרי שהתעוררתם מסיוט מבהיל.

שיטה אפשרית נוספת להיפטרות מחלומות רעים היא פשוט לשתף בן משפחה או אדם קרוב בתחושות והפחדים אשר התעוררו בכם לאחרונה. לחלופין, תוכלו לכתוב על דף או להקליד במחשב את כל מה שאתם מרגישים בעקבות הסיוטים בלילה – מה שיאפשר לכם להוציא החוצה ולפרוק את המתח הרב שאתם שרויים בו.

מכיוון שלעתים קרובות סיוטים בלילה משקפים אירועים טראומטיים שאנשים חווים במהלך חייהם והופכים למלחיצים מאוד עבורם, הן במציאות והן בחלומות, מומלץ ליזום פעילויות שיסייעו לכם להיפטר מהגורמים המלחיצים הללו. למשל, ילד או מתבגר שחווה חלומות רעים הקשורים להצלחה במבחן קרוב יכולים ללמוד באופן אינטנסיבי יותר על מנת לחוש בנוח יותר לקראתו.

סיוטים בלילה אצל מבוגרים

סיוטים בלילה אצל ילדים או מבוגרים: שיטות טיפול

שיטת טיפול עצמי המסייעת לילדים ומבוגרים להיפטר מסיוטים הינה הסחת דעת עצמית, שכן אנשים רבים המאובחנים עם פוסט טראומה (PTSD) מדווחים שהצליחו להיפטר במידה מסוימת מחלומות רעים על ידי עיסוק בפעילויות שונות, כמו משחקי מחשב, אשר הסיחו את דעתם מהזיכרונות הטראומטיים.

חשוב לציין, כי במצבים מסוימים התמודדות עם סיוטים חוזרים בלילה עשויה להיות קשה מדי כדי שאנשים יוכלו להיעזר רק בטכניקות של טיפול עצמי בחרדה.

במקרים אלו, כאשר אתם או ילדכם ניסיתם שיטות שונות אך אף אחת לא הועילה, מומלץ לפנות בהקדם לקבלת תמיכה מקצועית שתבטיח התמודדות יעילה ובריאה יותר עם המצב, כגון טיפול רגשי לילדים או מבוגרים.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
נגן וידאו

טיפול בסיוטים בלילה וחלומות רעים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בסיוטים בלילה וחלומות רעים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בסיוטים בלילה וחלומות רעים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: