OCD: מה זה? תסמינים ודרכי טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית

OCD: מה זה הפרעה אובססיבית קומפולסיבית?

הפרעה טורדנית כפייתית, המוכרת גם בשם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (באנגלית: OCD), הינה הפרעה נוירו-פסיכולוגית אשר שכיחותה בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים נעה סביב 1.5% בלבד. בעוד אנשים רבים נוטים לחוות מעת לעת מחשבות טורדניות, רק מעטים עשויים להיות מאובחנים כסובלים מהפרעת OCD לאחר הערכה מקצועית.

אף על פי שהמונח המקצועי הפרעה טורדנית כפייתית הפך למוכר מאוד בשנים האחרונות ורבים באוכלוסייה עושים בו שימוש מעת לעת, לרוב כאשר אנשים שאינם אנשי מקצוע אומרים את המילה או סי די (OCD) הם בכלל מתייחסים למצבים רפואיים או נפשיים אחרים הקשורים גם כן לאובססיביות או כפייתיות.

מחד, אובססיביות מקושרת למחשבות טורדניות, לעתים קרובות על העבר, אשר האדם מתקשה או לא מסוגל לשלוט בהן באופן עצמאי והן גוררות אחריהן תסמינים של לחץ נפשי, חרדה ואף מצוקה משמעותית.

מאידך, כפייתיות מתייחסת להתנהגויות, מנהגים וטקסים שמטרתם להתגבר על המחשבות הטורדניות או לכל הפחות להפחית את רמת הלחץ והחרדה.

במידה והנכם חושדים כי אתם או ילדכם סובלים מהפרעת OCD, קיימת חשיבות רבה לפנייה לאבחון מקצועי בשלב מוקדם ככל הניתן, שיערך על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום בריאות הנפש, כגון רופאים פסיכיאטריים או פסיכולוגים מוסמכים, זאת על מנת שתוכלו לזכות לטיפול מקצועי הולם ומותאם אישית עבורכם בהקדם.

הפרעה טורדנית כפייתית OCD

תסמינים של OCD אצל ילדים או מבוגרים

בעת שמדובר על אובססיביות בהקשר של OCD, הכוונה הינה למחשבות טורדניות, מעיקות ומתמשכות אשר מופיעות בתדירות גבוהה ומובילות לרמת חרדה גבוהה במיוחד ותחושת מצוקה איומה.

יחד עם זאת, בכדי שילדים או מבוגרים יאובחנו כסובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית, עליהם לנסות להתגבר על המחשבות הטורדניות הללו או "להשתיק" אותן על ידי התנהגויות כפייתיות שונות, כגון שטיפת ידיים עשרות פעמים ביום.

לאור זאת, בהקשר של או סי די (OCD), כפייתיות מתייחסת להתנהגויות שהאדם חוזר עליהן שוב ושוב בכל פעם שהוא חש צורך לנקוט בפעולה כדי להתמודד ולהתגבר על רמת החרדה הגבוהה הנובעת ממחשבותיו האובססיביות והנוקשות.

לדוגמא, כפייתיות עשויה לבוא לידי ביטוי בפעולות שונות, כגון:

• שטיפה
• ניקיון
• ספירה
• בדיקה
• קריאה
• תפילה
• שירה
אגרנות כפייתית

בנוסף, ייתכנו מקרים בהם ילדים ומבוגרים יסבלו מהתנהגות כפייתית שאינה גופנית או נראית לעין, בין היתר במצבים בהם אנשים נאבקים עם מחשבות כפייתיות, כגון חזרה על מילים ומשפטים קבועים בראשם בלבד וללא להוציא הגה מהפה או טקסים שמתרחשים במוחו של האדם מבלי שהסובבים אותו מבינים מה מתחולל באותם רגעים.

חשוב לציין, כי רמות נמוכות של אובססיביות וכפייתיות נחשבות לתקינות בהחלט כחלק מהתנהגותם של ילדים ומבוגרים.

יחד עם זאת, כאשר תסמינים של OCD נעשים יותר ויותר קשים וכן נמשכים מזה תקופה ממושכת מאוד, כגון שטיפת ידיים עשרות פעמים ביום למשך מספר דקות בכל פעם, מומלץ לפנות לקבלת אבחנה מקצועית מאיש מקצוע מומחה בתחום בריאות הנפש על מנת להתאים עבורכם את הטיפול והסיוע הדרושים לכם כדי להתגבר על ההפרעה.

הפרעת OCD: גורמים וסימפטומים נוספים

הגורמים להופעתה של הפרעת OCD אצל ילדים ומבוגרים טרם ידועה לנו באופן מוחלט, אולם מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מעלים שלוש סברות אפשריות:

• הבדלים ביולוגיים בכימיה הטבעית של הגוף או בתפקודי המוח של האדם עלולים להיות גורם אפשרי
• ייתכן כי ישנו מרכיב גנטי להפרעה ספציפית זו, אם כי טרם זוהה גן מסוים האחראי לכך
• גורמים סביבתיים, כגון זיהומים ומחלות, מוצעים כגורמים המתניעים OCD אצל אנשים

בנוסף, מומחים מציעים מספר גורמי סיכון להופעתה של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, אלו כוללים:

• היסטוריה משפחתית של או סי די (OCD), כגון הורים או בני משפחה קרובים ורחוקים
• אירועי חיים משמעותיים, כגון חווית טראומה קשה או התקף פאניקה קשה
• קיומן של הפרעות נפשיות אחרות, כולל דיכאון, התמכרויות או הפרעת חרדה

מחד, תסמינים שכיחים של אובססיביות כחלק מהפרעת OCD כוללים:

• פחד להתלכלך או להזדהם מדברים שאנשים אחרים נגעו בהם
• בדיקה קבועה האם הדלת נעולה או דוד השמש מכובה
• צורך בסדר וסימטריות של עצמים והופעת רמת חרדה גבוהה כשחפצים אינם מסודרים
• מחשבות טורדניות בנושא פגיעה עצמית או באחרים הגורמות לתחושת אי שקט
• אמירת גסויות או התנהגויות שאינן תואמות באופן בלתי רצוי
• מחשבות אובססיביות על נושאים אלימים, דתיים או מיניים
• הימנעות ממצבים העלולים לעורר בהם אובססיביות

מאידך, תסמינים נפוצים של כפייתיות כחלק מהפרעה טורדנית כפייתית כוללים:

• ספירה וחזרה על סדרות קבועות של מספרים
• סידור עצמים בדרכים מסוימות
• שטיפת ידיים רבה כל כך עד לכדי פציעה עצמית
• ניקיון בלתי פוסק של אזורים או חפצים מסוימים
• חזרה על מילים, משפטים או דרשות קבועות ומעגליות
• בדיקה חוזרת ונשנית שדלת הבית והאוטו נעולה או שכיבו את האור בשירותים
• אורח חיים המוכתב על ידי שגרת קפדנית ורוטינית

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית

דרכי טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית

בעוד הפרעה אובססיבית קומפולסיבית הינה הפרעה נפשית מורכבת המגבילה מאוד את חייהם של ילדים ומבוגרים, קיימים כיום מגוון טיפולים אשר יכולים לצמצם באופן משמעותי את תדירות ועוצמת התסמינים שאתם או ילדכם חווים.

יחד עם זאת, לא כל האנשים הסובלים מהפרעת OCD ומחשבות טורדניות ירגישו שיפור בעקבות הטיפולים הקונבנציונליים והם ייאלצו לפנות לקבלת טיפולים אלטרנטיביים ואף ניסויים.

טיפולים רגשיים, כגון טיפול פסיכולוגי, נחשבים כיעילים ביותר עבור הפחתת החומרה והתכיפות של התסמינים המפגינים אנשים המתמודדים עם OCD, כאשר טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) וטיפול בחשיפה נחשבים לשתי הגישות הטיפוליות השכיחות והמומלצות כיום.

כמו כן, תהליך של תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) הינו חדש יותר אך נחשב למועיל גם כן עבור טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית. למעשה, 60-70% מהמטופלים מדווחים על שיפור משמעותי במצבם הנפשי בסיום תהליך הטיפול בשיחות.

בהתאם לחומרת התסמינים שלכם או של ילדכם, טיפול תרופתי ל-OCD, הכולל לרוב תרופות נוגדות חרדה ותרופות נוגדות דיכאון, עשוי להישקל גם כן על ידי רופא פסיכיאטר מומחה, כאשר חלק מהטיפולים הינם בעלי השפעה מיידית וחלק אחר מצריך את נטילתם מספר שבועות עד שניתן לחוש בהשפעתם על המצב הנפשי, לעתים אף חודשיים-שלושה.

יש לציין, כי חלק מהתרופות הללו עשויות לגרור את הופעתן של תופעות לוואי שונות, הן גופניות והן נפשיות, כולל הפרעות שינה, כאבי ראש עזים, סחרחורת, כאבי בטן ובחילה.

אף על פי שרוב המטופלים אינם חווים תופעות לוואי משמעותיות, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל בכם או בילדכם על התסמינים שאתם חווים ולשקול יחד לבצע התאמה במינון או בטיפול.

מלבד הטיפולים הקונבנציונליים הנ"ל, הניתנים על ידי מומחים בתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוגים ופסיכיאטרים, באפשרותכם לנקוט גם במספר טכניקות של עזרה וטיפול עצמי ב-OCD ומחשבות טורדניות, אלו יכולות לעזור לכם להתמודד עם חומרת התסמינים באופן די מיידי.

מכיוון שלחץ וחרדה הם הגורמים המרכזיים להופעת התסמינים של OCD, האסטרטגיה המועילה ביותר עבורכם תהיה ללמוד ולתרגל ככל שתוכלו טכניקות להרגעה עצמית.

במקביל, התמידו בפעילות גופנית ושמרו על רמת כולסטרול נמוכה, שכן מחקרים רבים מעידים על כך שאלו עשויות להועיל גם כן בשיפור מצבם הנפשי והגופני של אנשים הסובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית.

טיפול ב-OCD

טיפול ב-OCD - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול ב-OCD נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול ב-OCD בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות
טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות: כולל טיפול עצמי באוסידי

טיפול טבעי ב-OCD מאפשר התמודדות מקיפה עם שורש ההפרעה וכך גם עם התסמינים שלה המקשים על התפקוד היומיומי. לעומת תרופות, טיפול טבעי עשוי להביא תוצאות טובות יותר לזמן ארוך יותר, ללא תופעות לוואי וללא תלות בגורמים חיצוניים.

הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD
PTSD: מה זה פוסט טראומה? תסמינים וטיפול בפוסט טראומה

הפרעת דחק פוסט טראומתית מתפתחת לאחר קיומו של אירוע טראומטי משמעותי, והיא גוררת איתה תסמינים גופניים ונפשיים קשים, כמו חרדה, סיוטי לילה, חוסר אונים, זיכרונות פולשניים, דפוסי הימנעות וסטרס – שפוגעים באופן קשה בתפקוד.