מכון-דרור-לוגו

תפריט

הפרעות מצב רוח ירוד או רע: מצבי רוח משתנים ללא סיבה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הפרעות מצב רוח: סימפטומים

הפרעות מצב רוח, המכונות גם הפרעות אפקטיביות, מתארות קבוצה של הפרעות נפשיות המשפיעות באופן משמעותי על מצבם הנפשי והרגשי של ילדים, בני נוער ומבוגרים, כאשר המאובחנים עם הפרעות אלו מתמודדים עם שינויים קיצוניים במצבי רוח, החל מאושר עילאי וכלה בעצב מתמשך.

בעוד זה תקין לחלוטין לחוות שינויים במצב הרוח בהתאם לאירועי חיים ומצבים שונים שבני אדם נתקלים בהם במהלך חייהם, אלו הסובלים מהפרעת מצב רוח חווים סימפטומים נפשיים וגופניים חמורים במשך זמן רב, כולל שינויים קיצוניים בהתנהגותם ובהתנהלותם הכללית – מה שעלול לפגוע ביכולתם של אנשים להתמודד בהצלחה עם מטלות יום יומיות, כגון עבודה או לימודים.

ישנם סוגים רבים של הפרעות אפקטיביות במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, אולם הנפוצים ביותר אצל ילדים ומבוגרים הם דיכאון והפרעה דו קוטבית. משום כך, הגורמים שביסודן של הפרעות במצב הרוח משתנות בהתאם לסוג ההפרעה.

יחד עם זאת, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם מצאו כי מרכיב גנטי וגורמים ביולוגיים וסביבתיים מהווים את הסיבות המרכזיות למצב רוח לא יציב. גורמי סיכון אלו כוללים:

• היסטוריה משפחתית או אבחנה מקצועית קודמת של הפרעת מצב רוח
• התמודדות עם חוויה טראומטית
• בעיות בריאותיות גופניות קשות
התמכרות לסמים או אלכוהול
• שימוש זמן רב בתרופות מרשם שונות
• לחץ נפשי או בדידות חברתית כתוצאה מדיכאון מתמשך
• מבנה המוח ותפקודו בקרב אנשים המאובחנים עם הפרעה דו קוטבית

הפרעות מצב רוח

מצבי רוח משתנים בקיצוניות אצל נשים או גברים

דיכאון קליני, המכונה לעתים דיכאון מג'ורי, נחשב לאחת ההפרעות הנפשיות השכיחות ביותר בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים, שכן מצב רוח ירוד נחשב לתגובה רציונלית לאירועים טראומטיים או מצבי משבר שונים, כגון מוות של אדם אהוב, אובדן של משרה נחשקת או התבשרות על בעיה רפואית חמורה.

לעומת זאת, במקרים בהם הדיכאון נמשך הרבה מעבר לסיומו של המצב המצער, לעתים אף מספר חודשים, אנשי מקצוע עשויים לאבחן אנשים כסובלים מדיכאון קליני.

מלבד מצבי רוח משתנים בקיצוניות אצל נשים או גברים ללא סיבה נראית לעין, אנשים הסובלים מדיכאון מג'ורי נאלצים להתמודד עם טווח רחב של תסמינים נפשיים וגופניים, אלו משתנים בהתאם לסוג הדיכאון שהם חווים ולסוגי מצב הרוח הספציפיים שלהם.

לדוגמא, דיכאון אחרי לידה הוא סוג של הפרעה נפשית המתרחשת תוך כדי תקופת ההיריון או בסמוך למועד הלידה. כמו כן, ישנו דיכאון הקשור למצבים רפואיים, תרופות מרשם, התמכרות לאלכוהול או סמים.

דיסתימיה, הנכללת בסיווג של הפרעות דיכאוניות מתמשכות, הינה אבחנה מקצועית המתארת דיכאון ומצב רוח ירוד הנמשך מזה שנתיים לכל הפחות, אם כי חומרת התסמינים לעתים פוחתת במהלך התקופה הארוכה. בנוסף, דיכאון פסיכוטי מתאר דיכאון קליני בשילוב אפיזודות פסיכוטיות מטרידות ומערערות, כגון הזיות ומחשבות שווא.

דיכאון עונתי, המכונה בעגה המקצועית הפרעה רגשית עונתית, מתרחש רק בעונות מסוימות של השנה, כאשר לרוב מדובר במצב של דיכאון חורף או דיכאון קיץ. במקרים של הפרעה רגשית עונתית, ילדים ומבוגרים צפויים להפגין סימפטומים דומים עד זהים לאלו של דיכאון קליני, כולל סוגי מצבי רוח משתנים ללא סיבה נראית לעין.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

שינויים קיצוניים במצב הרוח: גורמים

הפרעה דו קוטבית, המכונה לעתים קרובות מאניה דיפרסיה, הינה הפרעה נפשית המאופיינת במצבי רוח משתנים קיצוניים הנעים בטווח שבין דיכאון עמוק לאושר עילאי.

במצבים בהם אנשים המאובחנים עם הפרעה דו קוטבית חווים מצב רוח ירוד, ייתכנו תסמינים דומים מאוד לאלו של דיכאון קליני, אולם האפיזודות הדיכאוניות מתחלפות מעת לעם באפיזודות של מאניה, בהן אנשים חשים שיפור משמעותי במצב הרוח ורמת פעילות מוחית וגופנית מוגברת.

הפרעה דו קוטבית מסוג 1 הינה החמורה ביותר מבין הסוגים השונים של הפרעה דו קוטבית, כאשר המאובחנים עמה נאלצים להתמודד עם אפיזודות ארוכות של מאניה, לעתים אף מספר שבועות, המצריכות אשפוז פסיכיאטרי ממושך.

כמו כן, צפויות אפיזודות דיכאוניות הנמשכות פרקי זמן ארוכים במיוחד. במקרים מסוימים, ייתכן ויופיעו תסמינים של דיכאון ומאניה במקביל.

הפרעה דו קוטבית מסוג 2 מאופיינת גם כן במצבי רוח משתנים, אולם המאובחנים עם סוג 2 חווים היפומאניה, שהינה סוג פחות חמור של מאניה.

למעשה, אפיזודות של היפומאניה לרוב אינן פוגעות בתפקוד היום יומי באותה הרמה כמו במצבים של מאניה ולכן אלו הסובלים מהפרעה דו קוטבית מסוג 2 בדרך כלל יכולים לשאת באחריות לביצוע מטלות יום יומיות ואינם זקוקים לאשפוז פסיכיאטרי.

מצבי רוח משתנים

מצב רוח ירוד, רע או לא יציב: סיבות

לעומת הנאמר לעיל, ציקלותימיה מתארת סוגי מצבי רוח פחות קיצוניים מאשר אלו המלווים הפרעה דו קוטבית מסוג 1 או 2, כאשר ילדים ומבוגרים המאובחנים עם ציקלותימיה נוטים גם כן למצבי רוח משתנים הנמשכים תקופות ממושכות, אך אלו נעים בטווח שבין חוסר מצב רוח קל עד בינוני לבין מצב רוח מרומם קלות עד רמה בינונית.

בנוסף לכך, הפרעות במצב הרוח עשויות להתחולל בין רגע וללא הכנה מוקדמת, כך שמצבי רוח רגילים מתקיימים רק למשך תקופות קצרות.

יש לציין, כי בכדי לאבחן מבוגרים עם ציקלותימיה הם נדרשים לדווח על תסמינים נפשיים וגופניים הנמשכים מזה שנתיים לפחות ובכדי לאבחן ילדים ובני נוער הם נדרשים להפגין תסמינים נפוצים מזה שנה לכל הפחות.

מלבד אלו, קיימת גם אבחנה של הפרעה דו קוטבית לא משויכת או אחרת, אשר המאובחנים עמה מציגים סימפטומים המאפיינים הפרעה דו קוטבית, כגון מצב רוח לא יציב, אך ברמה כזו שאינם קולעים לקריטריונים הנדרשים לאבחון אחת מהאבחנות הרשמיות האחרות.

הפרעה דיספורית קדם וסתית הינה הפרעת מצב רוח המתרחשת במהלך כ-10 ימים לפני הווסת ונמשכת מספר ימים לאחריו הטומנת בחובה תסמינים נפשיים וגופניים שונים, כגון התקפי זעם, כעס, עצבנות, מתח נפשי, חוסר עניין בפעילויות היום יומיות ואף בעיות שינה.

לעומתה, הפרעת התפרצות לסירוגין הינה הפרעת מצב רוח המאופיינת באפיזודות של כעס ומצב רוח רע ללא סיבה שאינן תואמות את המצבים בהן מתפרצות.

מצב רוח ירוד

חוסר מצב רוח אצל ילדים או מבוגרים: תסמינים

התסמינים המלווים ילדים ומבוגרים הסובלים משינויים קיצוניים במצבי הרוח משתנים בהתאם להפרעת מצב רוח עמה הם מאובחנים. לדוגמא, תסמינים של דיכאון קליני כוללים:

• תחושת עצבות במרבית או בכל היום
• איטיות בביצוע מטלות פשוטות
• תחושת עייפות כרונית
• הערכה עצמית נמוכה
הפרעות אכילה
• שינוי קיצוני במשקל הגוף
• היעדר עניין בפעילויות שהיו מהנות בעבר
• בעיות שינה
מחשבות טורדניות
• בעיות קשב וריכוז

לעומת זאת, סימפטומים של הפרעה דו קוטבית לרוב כוללים שילוב של דיכאון ומאניה, כאשר אפיזודות של מאניה או היפומאניה כוללות:

• רמת פעילות מוגברת
• דיבור ותנועות גוף מהירים
הפרעות שינה
• תחושת אי שקט
• עצבנות
• התנהגויות מסוכנות
• קושי בארגון המחשבה
היפראקטיביות
• אימפולסיביות

טיפול בהפרעת מצב רוח - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהפרעת מצב רוח נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעת מצב רוח בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות
טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות: כולל טיפול עצמי באוסידי

טיפול טבעי ב-OCD מאפשר התמודדות מקיפה עם שורש ההפרעה וכך גם עם התסמינים שלה המקשים על התפקוד היומיומי. לעומת תרופות, טיפול טבעי עשוי להביא תוצאות טובות יותר לזמן ארוך יותר, ללא תופעות לוואי וללא תלות בגורמים חיצוניים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: