מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול בחשיפה: המדריך המלא על חשיפה הדרגתית או ממושכת

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה טיפול בחשיפה?

טיפול בחשיפה הינה שיטת פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) המיועדת לטיפול בהפרעות חרדה שונות, כולל הפרעת חרדה מוכללת, הפרעת פאניקה, הפרעת חרדה חברתית והפרעה טורדנית כפייתית.

בעת שאנשים מפחדים מדבר מסוים, הם עשויים לחשוב עליו זמן ממושך ולפתח דאגות בנושא הבאות לידי ביטוי במחשבות שליליות רבות. בעזרת חשיפה הדרגתית, מטופלים יכולים להתעמת עם המחשבות והמצבים השונים אשר גורמים להם לתחושת פחד וחרדה על מנת להפחית אותה לאורך זמן.

לדוגמא, במידה ואדם חש חרדה לקראת נאום חשוב במקום עבודתו, הוא עלול לחשוב שהוא נואם גרוע, שלא יתחברו לרעיונות וההצעות שלו, שהמצגת תהיה נוראית, שהמנהל לא יהיה מרוצה ממנו ואף שיפטרו אותו בעקבות הנאום.

ילדים ומבוגרים אשר חשים חרדה עלולים לחוש פסימיות והיעדר תקווה לגבי עתידם באופן כללי ומדמיינים בראשם עשרות מצבים מפחידים שייתכן ולא יקרו לעולם, כאשר מחקרים מקיפים שנערכו בעולם על ידי מומחים להפרעות חרדה מצאו כי מרבית הפחדים שחוו אנשים עם הפרעת חרדה מוכללת (GAD) לא התממשו בסופו של דבר.

טיפול בחשיפה PE

השלבים בתהליך של טיפול בחשיפה הדרגתית

יתרה מכך, בעת התמודדות עם התקף פאניקה או חרדה, האדם מפריז בניתוח ההשלכות האפשריות של המצבים מהם הוא מפחד, לכן האפשרות שינאם באופן לא מושלם עשויה להפוך למחשבה על אובדן מקום עבודתו.

כמו כן, אנשים עשויים להאמין שהם יישארו לבד לנצח רק משום שהיה להם מספר דייטים לא מוצלחים לאחרונה. כתוצאה מדרך החשיבה השלילית על עתיד עגום, תפקודו היום יומי של האדם עלול להיפגע באופן ניכר.

יחד עם זאת, מטופלים הפונים לטיפול בחשיפה הדרגתית זוכים להזדמנות לשנות את אופן החשיבה וההתנהגות שלהם ולהתמודד באופן הדרגתי עם פחד וחרדה בליווי צמוד של מטפלים המוסמכים ללוות את התהליך.

תהליך של טיפול בחשיפה (באנגלית: Exposure Therapy) מתחיל בבניית השלבים של הפחד, כך שמסדרים אותם ממצבים שגורמים למטופל לחרדה מועטה יחסית עד למצבים בהם הוא חווה רמת חרדה גבוהה במיוחד.

למשל, תחילה תוכלו לנאום בפני חבר קרוב, לאחר מכן תנאמו בפני חבר למקום העבודה ואז תנאמו בפני כל הצוות שלכם יחד. במהלך הטיפול, מטופלים לומדים בהדרגתיות איך להתמודד עם המצבים המלחיצים השונים בליווי והדרכת מטפלים רגשיים מוסמכים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך להפיק את המירב מטיפול בחשיפה?

ישנן מספר דרכים מרכזיות בהן תוכלו להשתמש כדי להפיק את המירב מטיפול בחשיפה הדרגתית למושא הפחד שלכם:

• חשוב שהמטופלים והמטפלים יבנו את שלבי הפחד באופן גמיש, כאשר יש לבדוק מדי פגישה האם אופי המצבים וסדרם לא השתנו מהפגישה האחרונה. לדוגמא, ייתכן ומצב מסוים השתנה מסיבה כלשהי וצריך להסירו מהרשימה.

• ייתכן ומצב מסוים נעשה יותר או פחות מפחיד מאז הפגישה האחרונה ונדרש לסדר מחדש את השלבים. בשל כך, חשוב לפנות למטפלי CBT מומחים המוסמכים לעשות שימוש בחשיפה הדרגתית ולהתאים את אופי ומשך החשיפה למצבם וצרכיהם האישיים של המטופלים. למעשה, מטפלים מנוסים יתאימו את החשיפה באופן האישי ביותר שניתן לכל מטופל ומטופל.

• מטפלים ומטופלים צריכים לשתף פעולה במטרה לאתר התנהגויות שיכולות להעלות את רמת הביטחון של האדם, תוך היצמדות לדברים שמסייעים להפחתת רמת החרדה בעת התמודדות עם מצבים מלחיצים. לדוגמא, אנשים מסוימים נעזרים באחיזה בבקבוק משקה תוך כדי הנאום, לובשים בגד מיוחד או מתכוננים באופן אינטנסיבי.

• בעזרת הפחתת רמת הפחד והחרדה בטווח הקצר, התנהגויות אלו יכולות לספק הקלה מסוימת. יחד עם זאת, אנשים נוטים לפתח תלות רבה בדברים מסוימים ועלולים לחוות בהלה כשיאלצו לנאום בלעדיהם. למשל, שכיחת בקבוק המשקה הנדרש לנאום, כתם בבגד המיוחד שלבשו לנאום או היעדר זמן מספיק כדי להתכונן באופן אינטנסיבי לנאום עשויים להוביל להתקף חרדה.

חשיפה הדרגתית

שיטת טיפול בחשיפה: המלצות לפני שמתחילים

להלן מספר המלצות שחשוב שתקראו לפני שאתם מתחילים תהליך של טיפול בחשיפה:

• מטרת הטיפול הינה להפחית בהתמדה את התלות בהתנהגויות הנ"ל על מנת לאפשר למטופלים להתעמת עם החרדה שלהם. במקרים מסוימים, מטופלים עשויים שלא להיות מודעים להתנהגויות אלו משום שהן הפכו להרגל, לכן מטפלי CBT מומלצים העושים שימוש בחשיפה הדרגתית עובדים יחד עם ילדים ומבוגרים במטרה לאתר את דרכי ההתמודדות הישנות הללו בהדרגתיות ובנחישות.

• מומלץ להקדיש את הדקות האחרונות של כל פגישה לעיבוד וניתוח החשיפה, כאשר יש לדון על מידת החרדה שעוררה החשיפה, באילו התנהגויות נקט המטופל, מה היה רצוי שיעשה באופן שונה, אילו מסקנות ניתן להסיק מהחשיפה על החרדה, איך ליישם את מה שזה עתה למד בחייו האמיתיים ומה החשיפה הבאה שיוכל לבצע.

• במידה והפגישה הסתיימה לפני שהספקתם לדון על החשיפה ולהסיק את המסקנות כנדרש לטיפול מוצלח, הקפידו לשוחח על כך בתחילת הפגישה הבאה שלכם, שכן המפתח להצלחת טיפול בחשיפה הדרגתית אצל ילדים ומבוגרים הינו שילוב המרכיבים הקוגניטיביים וההתנהגותיים, להבדיל מריבוי חשיפות שלא לצורך או באופן אינטנסיבי ומהיר מדי.

• שיעורי בית הם לא המלצה אלא חובה, שכן תרגול חשיפה בעזרת המטפלת שלכם חשוב בדיוק באותה המידה כמו תרגול חשיפה בין הפגישות השבועות, כלומר במצבים שונים המתקיימים בעולם האמיתי. למעשה, כמו שלא ניתן להגיע להישגים משמעותיים בספורט אם מתאמנים רק פעם אחת בשבוע עם מאמן אישי, כך לא ניתן להצליח באמת בטיפול בחשיפה ללא תרגול חשיפה במהלך חיי היום יום.

טיפול PE

טיפול בחשיפה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בחשיפה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחשיפה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: