מכון-דרור-לוגו

תפריט

לקות למידה לא מילולית (NVLD): תסמינים, אבחון ודרכי טיפול

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה NVLD?

לקות למידה לא מילולית (באנגלית: NVLD) מתארת קשיים משמעותיים בפירוש רמזים לא מילוליים, כמו הבעות פנים ושפת גוף, הבאים לידי ביטוי בפער משמעותי בין כישורים מילוליים נורמליים עד גבוהים ובין יכולות מוטוריות, ראייה מרחבית ומיומנויות חברתיות חלשות יותר.

ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם לקות למידה בלתי מילולית לעתים קרובות סובלים מקואורדינציה ירודה ומובנים באופן לא נכון על ידי הסביבה בשל התנהגותם החריגה, כאשר עמיתים לספסל הלימודים עשויים לתייג אותם כמוזרים או לא מפותחים ומורים עלולים להתלונן על כך שהם אינם קשובים או מתריסים.

במידה והנכם חושדים כי אתם או ילדיכם סובלים מלקות למידה לא מילולית (באנגלית: Non-Verbal Learning Disorder), באפשרותכם לפנות למכוני אבחון מומלצים כדי לאשש או להפריך את החששות שלכם ולקבל המלצות נכונות להמשך טיפול מקצועי.

לקות למידה לא מילולית NVLD

לקות למידה לא מילולית: תסמינים וסימפטומים

באופן כללי, תסמינים שכיחים של לקות למידה לא מילולית כוללים קשיים בזיהוי והבנת רמזים לא מילוליים (כמו הבעות פנים ושפת גוף), במיומנויות מוטוריקה עדינה (למשל, קשירת שרוכים, כתיבה ושימוש במספריים), בהתמודדות עם שינויים בשגרה ומעברים וכן בהכללה ובשימוש במידע שנלמד בעבר.

סימפטומים נוספים של לקות למידה בלתי מילולית אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים הינם קשיים בתפיסה החזותית-מרחבית, במעקב אחר הוראות בעלות מספר שלבים ובתפיסת כיוונים, תיוג מילולי של כל מה שקורה כדי להבין נסיבות, תיאום ויזומוטורי ירוד, מגושמות והיתקלות באנשים ובחפצים.

בנוסף, אנשים המאובחנים עם NVLD לעתים קרובות הולכים לאיבוד או מגיעים באיחור, מבצעים פרשנויות מילוליות מאוד, שואלים יותר מדי שאלות שחוזרות על עצמן, קוטעים את השטף בכיתה באופן בלתי הולם ואף חיים באשליה שהם בעלי יכולות יוצאות דופן בזכות הכישורים המילוליים החזקים שלהם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

לקות למידה בלתי מילולית: מאפיינים ומיתוסים

אף על פי שאנשים רבים מדי מאמינים שלקות למידה לא מילולית משפיעה לרעה רק על כישורים חברתיים וחולפת ככל שמתבגרים, לקות למידה התפתחותית זו פוגעת גם ביכולת להכין שיעורי בית, מובילה לקשיים במתמטיקה, בפתרון בעיות ובהבנת הנקרא ואינה משתפרת ללא התערבות מקצועית מוקדמת.

יתרה מכך, הבעיות בדרך כלל מחמירות ונעשות גלויות יותר ככל שילדים ובני נוער מתבגרים, שכן התסמינים הופכים לבולטים יותר ככל שהם נתקלים ביותר מצבים חברתיים חדשים ומאתגרים הדורשים יותר שימוש בחשיבה מופשטת לא מילולית בהשוואה לחשיבה מילולית.

באותה מידה, בעוד המיתוס השכיח ביותר בנושא לקות למידה בלתי מילולית הינו שאנשים המאובחנים עם לקות למידה ספציפית זו אינם חכמים, במציאות תלמידים וסטודנטים עם NVLD מפגינים נקודות חוזק רבות, כולל הישגים מילוליים גבוהים והתפתחות שפתית מוקדמת.

ההנחה הרווחת בקרב מורים ואנשי חינוך רבים כי לקות למידה לא מילולית הינה הפרעה נוירולוגית נפוצה מאוד באוכלוסייה הכללית גם כן אינה נכונה, מכיוון שהסטטיסטיקה מראה שליקויים בתקשורת או חשיבה בלתי מילולית שכיחים הרבה פחות מאשר סוגי לקויות למידה מבוססות שפה, כמו דיסלקציה ודיסגרפיה.

בנוסף, חשוב לציין כי לקות למידה בלתי מילולית (NVLD) והפרעת קשב וריכוז (ADHD) מתארות שתי הפרעות נוירולוגיות הנבדלות זו מזו וההתערבויות המקצועיות המומלצות לכל אחת מלקויות אלו לרוב שונות לחלוטין, זאת על אף שאנשים רבים הסובלים מ-NVLD עלולים להיות מאובחנים בטעות עם ADHD.

לקות למידה בלתי מילולית

אבחון לקות למידה לא מילולית: הערכה רפואית

תהליך של אבחון לקות למידה בלתי מילולית אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים לעתים קרובות כולל מספר שלבים, כאשר תחילה יש לפנות לרופא הילדים או רופא המשפחה כדי לברר האם מצב רפואי מסוים גורם לתסמינים שאתם או ילדיכם חווים.

לאחר ששיתפתם את הרופא המטפל בחששותיכם וביצעתם סדרה של בדיקות רפואיות שמטרתן לשלול מספר מצבים רפואיים אפשריים העלולים לגרום להופעתם של קשיי למידה משמעותיים, סביר להניח שתופנו להמשך בירור מקצועי על ידי רופא מומחה, כמו פסיכיאטר, נוירולוג או רופא התפתחותי.

במידה ונשללו סיבות רפואיות אפשריות לתסמינים המתוארים, השלב הבא הינו פנייה לביצוע הערכה מקצועית מקיפה על ידי פסיכולוג מומלץ, במהלכו איש המקצוע עושה שימוש במגוון כלי אבחון מתוקננים שמטרתם להעריך את היכולות הנוכחיות של הנבדק בתחומים שונים.

אבחון לקות למידה בלתי מילולית: הערכה פסיכולוגית

תהליך של אבחון פסיכולוגי מקיף כולל הערכה של יכולות הדיבור והשפה, התפתחות שפתית, מיומנויות מילוליות, הבנה של רעיונות מופשטים ושימוש בהקשרים, יכולת הארגון החזותי-מרחבי והיכולת לחבר מידע חזותי עם מושגים מופשטים, כמו לצייר זמן על שעון או לקרוא מפה.

אבחון NVLD בדרך כלל יכלול גם בדיקה מקיפה של מיומנויות מוטוריקה עדינה (ציור וכתיבה), מיומנויות מוטוריקה גסה (זריקה ותפיסה של חפצים), רמת אינטליגנציה (IQ) ותפקודי זיכרון שונים, כאשר תלמידים וסטודנטים הסובלים מלקות למידה לא מילולית נוטים להציג ציונים גבוהים יותר במערכת המילולית מאשר במערכת הביצועית.

לאחר איסוף כל המידע והמסמכים שברשותכם וניתוח ממצאי הבדיקה, פסיכולוג ילדים יציג בפניכם את נקודות החוזק והחולשה שהתגלו במהלך האבחון, יעזור לכם להבין טוב יותר מה זה NVLD, ימליץ לכם על התערבויות מקצועיות שבאפשרותכם לנקוט כהורים ויסביר לכם איך המוסד החינוכי או האקדמי יכול לסייע לכם או לילדכם להתגבר על אתגרים אקדמיים.

באופן כללי, נקודות החוזק המאפיינות NVLD הן מנת משכל ממוצעת ומעלה, הישגים מילוליים גבוהים, התפתחות שפתית מוקדמת, יכולת גבוהה לזכור ולחזור על מידע מילולי ולמידה טובה יותר על ידי שמיעת מידע מאשר קריאתו.

לעומת זאת, נקודות החולשה השכיחות ביותר בקרב אנשים המאובחנים עם NVLD הן ליקויים במיומנויות חברתיות, באיזון, בקואורדינציה וכתיבה, בהבנה של הקשרי סיבה ותוצאה, בהצגת מידע חזותי וברמת פעילות כללית.

NVLD

מה הקשר בין NVLD ו-ADHD?

NVLD אינה האבחנה המקצועית היחידה המקושרת עם ליקויים במיומנויות החברתיות, שכן ישנם מספר מצבים נוספים המקשים על ילדים, בני נוער ומבוגרים להתחבר עם עמיתיהם לספסל הלימודים, אולם חשוב לזכור כי מדובר באבחנות מקצועיות הנבדלות זו מזו במובנים רבים.

לדוגמא, אף על פי שהפרעת קשב וריכוז (ADHD) יכולה להתקיים במקביל ללקות למידה לא מילולית והתסמינים של שני המצבים דומים מאוד ולרוב כוללים דיבור יתר, קואורדינציה לקויה וקטיעת שיחות, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה לקות למידה, אלא מצב נוירולוגי המקשה על אנשים להתרכז, לשקול את תוצאות מעשיהם ולשלוט בדחפים שלהם.

באותו אופן, אנשים הסובלים מלקות שפתית (SLI) או הפרעת תקשורת חברתית (SCD) מגלים תסמינים דומים מאוד לאלו המזוהים עם לקות למידה בלתי מילולית, כגון קשיים בדיבור ובהבנת שפה, בהבנה ושימוש במחוות, במעקב אחר כיוונים ובהבנה איך ליזום ולקיים שיחות.

יתרה מזאת, למרות שמדובר בשני מצבים הנפרדים לחלוטין זה מזה, ישנם תסמינים רבים המשותפים לתסמונת אספרגר ו-NVLD, כמו קושי לשהות במחיצתם של אנשים אחרים ולתקשר איתם בצורה ברורה, כאשר מחקרים עדכניים גילו שכ-80% מאלו המאובחנים עם תסמונת אספרגר לוקים במקביל גם בלקות למידה לא מילולית.

תמיכה בילדים ומבוגרים עם NVLD

לאחר קבלת אבחנה מקצועית של NVLD, באפשרותכם לעשות שימוש במספר אסטרטגיות מועילות כדי להפוך את החיים שלכם או של ילדיכם לנעימים יותר, הן במסגרת החינוכית או האקדמית והן מחוצה לה.

למשל, מומלץ לתרגל הגעה ממקום למקום, לצמצם מעברים ולהעניק מספר רמזים מילוליים לפניהם, להימנע מהנחה שגויה כי אנשים עם לקות למידה לא מילולית מכלילים באופן אוטומטי הוראות או מושגים ולציין באופן מילולי קווי דמיון, הבדלים והקשרים.

בנוסף, מספרו והציגו הוראות לפי הסדר, פשטו והפרידו לחלקים קטנים רעיונות מופשטים, הסבירו מטאפורות, ניואנסים ומשמעויות מרובות בתחומי לימוד שונים, אפשרו הימנעות מהשתתפות בפעילויות הכרוכות בעומס והתכוננו ביסודיות ומראש לטיולי שטח ושינויים אחרים בשגרה.

כמו כן, לעולם אל תניחו לאנשים עם NVLD עד שיבינו כשורה את הדברים, הוסיפו עבורם הסברים מילוליים כשהם נראים אבודים או רושמים בבלבול, יישמו לוח זמנים מותאם למערכת השעות או תכנון יצירתי וענו על כל שאלותיהם כשהדבר אפשרי, אולם הבהירו להם מראש שתוכלו לענות על מספר מסוים של שאלות בלבד.

6 סוגי לקויות למידה נפוצים אצל ילדים
נגן וידאו

טיפול בלקות למידה לא מילולית (NVLD) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בלקות למידה לא מילולית (NVLD) נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בלקות למידה לא מילולית (NVLD) בגבעתיים – חייגו 03-3723067  או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה: המדריך המלא על טיפול בלקות למידה

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: