מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון ילדים מחוננים פרטי בגיל הרך: איך מזהים ילד מחונן גיל 3 ומעלה?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מתי יש לבצע אבחון ילדים מחוננים?

הורים רבים שתוהים אם ילדיהם מחוננים, לא בטוחים מתי יש לבצע אבחון מקצועי – ואם בכלל לעשות זאת או להמתין עד למבחן איתור המחוננים של משרד החינוך.

חשוב להבין שהמבחן הארצי מטעם משרד החינוך אינו מותאם לכל המחוננים, בין היתר מכיוון שלא מבוצע במתכונת המתחשבת בלקויות למידה, בקשיי קשב וריכוז, בקשיים שפתיים או מוטוריים וכן ברגישות גבוהה או חרדת מבחנים.

כך קורה שהורים שאינם פונים עם ילדיהם לביצוע אבחון מחוננים פרטי, מקבלים את תוצאות מבחן המחוננים הארצי של משרד החינוך כ'גזרה משמים' והילדים המחוננים נפגעים כשהפוטנציאל שלהם אינו מאותר וממוצה עד תום.

אבחון ילדים מחוננים

החל מאיזה גיל ניתן לבצע אבחון מחוננים?

הערכה מלאה של מנת משכל (IQ) ניתן לבצע כבר מגיל 3.5 שנים. כן, כבר בתקופת הילדות המוקדמת הורים ואנשי חינוך מבחינים בסימני המחוננות השונים שמפגינים הילדים ואנשי מקצוע מסוגלים לאבחן אותם כמחוננים.

יש לומר כי גם לפני גיל 3, פסיכולוג ילדים המתמחה באבחון מחוננים בגיל הרך יוכל לבצע הערכה בלתי פורמלית של כישרונות מיוחדים, דרך שימוש באבני דרך התפתחותיות המאפיינות תינוקות ופעוטות מחוננים ולעיתים אף לקבוע כי ילד מסוים הוא מחונן על סמך הערכה עתידית של תוצאות מבחני אינטליגנציה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך מזהים מחוננים בגיל הרך?

הורים לילדים מחוננים בגיל הרך לרוב חשים כבר בשלב מוקדם שילדיהם מצויים ברמה אינטלקטואלית גבוהה יותר מילדים אחרים בני גילם.

לרוב, ילד מחונן בן 3 הנכנס בפעם הראשונה לגן ילדים עירוני כבר מבטא כישורים אקדמיים גבוהים באוצר מילים, בהתנסחות בעל פה ואף בזיכרון.

מצד שני, גם אם ההורים מתלהבים מסימני המחוננות האינטלקטואלית, הם עלולים להיתקל בהתנגדות הגננת להקפיץ את הילד לכיתה א' מגן טרום חובה (מה שנקרא 'הדלגה').

היא תטען כי הילד לא מוכן עדיין משום שהוא לא יודע לקשור שרוכים או מתקשה להחזיק עיפרון כמצופה לגילו.

חשוב להבין כי ייתכן ששני הצדדים צודקים: ילד יכול להיות מחונן ובאותה נשימה להתקשות בפעולות מוטוריות בסיסיות אחרות ולפיכך לא להיות מוכן למעבר המהיר לכיתה א'.

ייתכן בהחלט שילד מחונן בן שנה או שנתיים יגיע לשיאים יוצאי דופן רק בביצועים מסוימים ואילו באחרים הוא יציג יכולות ממוצעת בלבד, זה מה שנקרא "התפתחות א-סינכרונית".

אבחון ילדים מחוננים בגיל הרך

התפתחות א-סינכרונית אצל ילדים מחוננים בגיל הרך

התפתחות א-סינכרונית אצל ילדים מחוננים בגיל הרך מתייחסת לפער שבין התפתחות אינטלקטואלית מתקדמת ובין התפתחות חברתית-רגשית וגופנית איטית יותר.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי יכולת הביצוע הגופנית של הילד המחונן בדרך כלל מתקדמת רק אם המטלות הגופניות דורשות ממנו יכולת ארגון קוגניטיבי.

גם ילדים מחוננים שמפגינים כישורים חברתיים מצוינים, עלולים שלא להתחבר ולנהל תקשורת מיטבית בזמן אינטראקציה חברתית, כל עוד הם לא ידעו להבין מתי לפעול ובאיזה אופן.

דוגמה להתפתחות א-סינכרונית נפוצה בילדים מחוננים היא הפער בין יכולת קוגניטיבית ובין יכולת מוטורית. כך ניתן לראות ילדים מחוננים בני 4-5 המסוגלים לקרוא בשטף ולנהל שיחה על מושגים מופשטים כמו זמן ומוות, ובאותו זמן מתקשים להחזיק עיפרון או לצייר בתוך הקווים.

מהן דרכי ההתמודדות עם קשיים אצל מחוננים בגיל הרך?

כאמור, התפתחות א-סינכרונית עלולה להוביל לעתים קרובות לתחושת תסכול מתמשכת אצל ילדים מחוננים בגיל הגן, משום שהם מפנימים שהכישורים הגופניים שלהם מוגבלים ואינם מפותחים מספיק כדי להוציא לפועל את הרעיונות המורכבים שדמיינו בראשם.

תחושות אלו של תסכול וחוסר מסוגלות עלולות להתבטא הן בהתפרצויות זעם ובוויתור על פרויקטים מראש, כמו גם בעומס רגשי, הסתגרות, איבוד מוטיבציה או ביטחון עצמי.

הבנת דפוסי ההתפתחות הייחודיים של הילד המחונן תוכל לסייע להורים ולאנשי חינוך לתת לילד את הכלים המתאימים כדי להציב לעצמו יעד מציאותי התואם ליכולותיו השונות וכך להגיע לפתרון בעיות ללא קושי.

כאמור, כדי להבין את ההתפתחות, ההתנהגויות והמניעים של הפעוט המחונן, הורים לילדים מחוננים יכולים להגיע להדרכות הורים מקצועיות או לאבחון והערכה פסיכולוגית וקוגניטיבית של הילד ולקבל המלצות קונקרטיות עבור כל מקרה ספציפי.

בחירת מסגרת חינוכית עבור ילדים מחוננים בגיל הרך

כהורים, חשוב לזכור כי חוויות שליליות ראשוניות במסגרת הגן עלולות להוביל להתמודדות עם טווח רחב של קשיים אצל מחוננים בגיל הרך, כמו בעיות התנהגות, כאבים פסיכוסומטיים והפרעות חרדה שונות, זאת במקום שיוכלו לבטא סקרנות ולהט ללמוד.

לפיכך, במרבית המקרים, הפתרון האידיאלי עבור הילד המחונן הינו שילוב במסגרת חינוכית או תוכנית ייעודית שתוכל להעשיר את עולמו ולהעניק לו מרחב מחשבה ופעולה שהוא לא מקבל בגן באופן טבעי.

כאמור, ניתן לבצע "הדלגה" – מעבר של הילד מגן טרום טרום חובה לגן חובה, או הדלגה מגן טרום חובה לכיתה א', כדי שהילד יוכל לפתח את כישוריו האקדמיים במסגרת חינוכית עם ילדים שתואמים יותר את יכולותיו הקוגניטיביות, זאת בכפוף לכך שהוא מפגין בשלות רגשית המתאימה לילדים הבוגרים ממנו.

אבחון מחוננים פרטי

כיצד מבצעים התאמת תוכנית לימודים עבור ילדים מחוננים?

אף על פי שילדים מחוננים מגיעים לכיתה א' כשהם בעלי רמה לימודית גבוהה במגוון תחומים, עדיין נדרש להתאים עבורם תוכנית לימודים שתוכל גם לפתח את כישוריהם החברתיים והגופניים במקביל לקוגניטיביים.

לדוגמא, גננות ומורים יכולים לחלק שיעורים ארוכים ומייגעים ליחידות לימוד קצרות, ליזום פעילויות חינוכיות ולימודיות המוצגות כמשחקים או כאתגרים, ללמד מושגים באמצעות דיאלוג מונחה מחקר ולערוך ניסויים מרתקים.

בעוד ילדים מחוננים בהחלט יכולים להסתדר היטב עם ילדים 'רגילים' במסגרות 'רגילות', סביר להניח שחברויות עמוקות יותר יתפתחו עם מי שדומה לילד מבחינת תחומי עניין ונושאי שיחה, כלומר מחוננים אחרים או ילדים בוגרים יותר. לפיכך, עם התאמת תוכנית הלימודים לילד המחונן, חשוב להקפיד גם על סביבה חברתית מתאימה.

טיפוח והעשרה לילדים מחוננים בגיל הרך

באופן כללי, טיפוח והעשרה לילדים מחוננים נעשים באמצעות טווח רחב של פעילויות המסייעות לקדם ולפתח את יכולותיהם הגבוהות והייחודיות, כמו עבודה על תפקודי קריאה וכתיבה כשמדובר בילדים בגיל הרך המגלים חוזקות בעיקר בתחום המילולי.

בגילאים מתקדמים או כאשר החוזקות הן דווקא בתחום המתמטי, ניתן לקיים פעילויות המערבות מספרים וחישובים, ביקור במוזיאונים מדעיים או שמורות טבע.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו גם כי חינוך למוסיקה מסייע לילדים מחוננים ברכישת מיומנויות אחרות, לכן מומלץ לבחון אפשרות לשלב ילד מחונן כבר בגיל 3-4 שנים בתוכניות מוסיקה שונות.

אבחון מחוננים פרטי - איתור ילדים מחוננים בגיל הרך
נגן וידאו אודות אבחון מחוננים פרטי - איתור ילדים מחוננים בגיל הרך

אבחון מחוננים פרטי לילדים

מקובל לבצע אבחון מחוננים פרטי כדי לאתר מחוננות אצל הילד באופן מוקדם, כולל הערכת מנת המשכל ובחינת חולשות וחוזקות, וכך לסייע לו לממש את מלוא הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו.

כמו כן, אבחון מקיף הנערך על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך יכול לסייע למחונן לממש את זכויותיו מול משרד החינוך ולהשתלב, החל מכיתה ג', בכיתות מחוננים ותוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

האבחון הפרטי, להבדיל מהמבחן לאיתור מחוננים שמשרד החינוך מעביר בכיתות ב', מאפשר להורים לדעת, בנוסף לאיתור המחוננות, האם קיימות לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ו/או בעיות רגשיות. כל מצב כזה מצריך התערבות מקצועית של הגורמים החינוכיים כדי להתאים את המסגרת החינוכית לצרכי הילד.

לצערנו, קיימים מקרים של ילדים שנמצאו אצלם לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז ו/או בעיות רגשיות, ולא אותרו כמחוננים משום שהתסמינים טשטשו את יכולותיהם הגבוהות, וכך הם נותרו לפעמים שנים ארוכות ללא מענה מבחינת צרכי המחוננות האינטלקטואליים שלהם.

מכון אבחון מחוננים - סיכום

במכון דרור מבוצע אבחון מחוננים גם לפעוטות בגילאי 3 וחצי, 4 ו-5 על ידי צוות מקצועי בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים מחוננים בגיל הרך.

אנו במכון דרור מאמינים כי ככל שהחולשות והחוזקות של הילד המחונן מתגלות בגיל צעיר יותר, כך ניתן לצמצם את הקשיים שלו ולהביא אותו למצב של רכישת כלים שיועילו לו בהתפתחות ובהתמודדות בהמשך חייו.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: