מכון-דרור-לוגו

תפריט

SCD: מה זה הפרעת תקשורת חברתית? לקות, קשיי או בעיות תקשורת

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

SCD: מה זה לקות תקשורתית?

הפרעת תקשורת חברתית (SCD) הינה אבחנה מקצועית המתארת בעיות תקשורת חברתית אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.

מכיוון שאנשים המאובחנים עם לקויות תקשורת חווים ליקויים בתקשורת מילולית ובלתי מילולית כאחד, רובם עלולים להתמודד עם מגוון רחב של קשיי תקשורת במהלך החיים.

לקות תקשורתית מאופיינת בקשיים בשיתוף בדברים אישיים וידע כללי וכן בביצוע מחוות חברתיות, כגון אמירת שלום כשנכנסים לכתה.

כמו כן, ייתכן קושי משמעותי בהתאמת אופי התקשורת לשותפים לשיח, כך שאנשים עשויים לתקשר עם ילדים קטנים ומבוגרים באותו האופן או לקיים אינטראקציה זהה עם חבר ותיק ומכר חדש.

הפרעת תקשורת חברתית (באנגלית: Social Communication Disorder) מאופיינת גם בקשיים בניהול שיחות עם אנשים, כולל קושי להמתין לרשות הדיבור, קושי לענות לדבריהם של אחרים, קושי להיות עקביים בנושא השיחה וקושי במתן רשות דיבור לאחרים.

בנוסף, ילדים ומבוגרים עם SCD מתקשים להתאים את התקשורת לתגובותיהם של השותפים לשיח או לשינוי בנושא הנדון, כמו גם נוטים להשתמש במחוות גופניות, כגון הנפת יד או הצבעה על משהו מסוים.

בעיות תקשורת אצל ילדים ומבוגרים עשויות לבוא לידי ביטוי בקשיים משמעותיים בהבנת סוגים שונים של תקשורת בלתי מילולית ובהבנת צורות שונות של תקשורת מילולית בהן הפירוש אינו מובן מאליו, כגון קושי בהבנה של הומור, ציניות, מטפורות ופתגמים.

בשל הליקויים הרבים המלווים אנשים עם SCD, כולל פגיעה בתפקודים רבים והתמודדות עם אתגרים בתחום החברתי, צפויים גם קשיי למידה וקשיים בתחום התעסוקתי.

הפרעת תקשורת חברתית SCD

הפרעת תקשורת חברתית

הפרעת תקשורת חברתית הינה אבחנה מקצועית החל משנת 2013, אז התפרסם המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, כאשר לפני כן אנשים שגילו תסמינים של לקות תקשורתית לא זכו לאבחנה מקצועית או שאובחנו באופן לא מדויק כסובלים מאוטיזם, PDD-NOS או הפרעות תקשורת מוכרות אחרות.

אבחון בעיות תקשורת אצל ילדים ומבוגרים עשוי להיות מאתגר, שכן הן הפרעת תקשורת חברתית (SCD) והן אוטיזם (ASD) מאופיינים על ידי קשיים בתקשורת מילולית ולא מילולית ובאינטראקציות חברתיות.

יחד עם זאת, להבדיל מאנשים עם SCD, אלו עם ASD נוטים לתחומי עניין מצומצמים וייחודים ולהתנהגויות החוזרות על עצמן, כולל קיבעון בתחביבים, תנועות מוטוריות מסורבלות, רגישות יתר חושית וכפייתיות בקשר לשגרת היום שלהם.

לכן, במידה ואתם או ילדכם חווים אתגרים נוספים מלבד בעיות תקשורת חברתית, ייתכן ותקבלו אבחנה של ASD ולא של SCD.

אף על פי שלצורך אבחון הפרעת תקשורת חברתית אצל ילדים צריכים להופיע תסמינים בתקופת הגיל הרך, לא כל הילדים בהכרח יפגינו קשיי תקשורת עד שלבים מאוחרים יותר של ההתפתחות החברתית.

יחד עם זאת, ככל שמתבגרים ונדרשות מיומנויות רבות יותר כדי לתקשר עם הזולת, כך הורים צפויים להבחין בהופעתם של תסמינים המאפיינים ילדים עם SCD.

בעיות תקשורת בגיל הרך אינן מחייבות שילדים לא ירכשו את אבני היסוד של השפה, אולם כשמדובר בלקויות תקשורת, הורים יבחינו שילדיהם כמעט ואינם מגיבים למחוות חברתיות מצד הזולת ומגלים קשיים באינטראקציות חברתיות עם ילדים אחרים בני גילם.

יש לציין, כי לשם קבלת אבחנה מקצועית של SCD, ילדים צריכים לבצע הן אבחון פסיכולוגי קליני והן אבחון של קלינאית תקשורת, זאת על מנת להעריך האם הם עומדים בקריטריונים של הפרעה זו על פי ה-DSM-5.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

קשיים בתקשורת

אף על פי שמדובר באבחנה מקצועית חדשה יחסית ושכיחותה באוכלוסייה הכללית אינה ידועה בבירור, מחקרים שונים שנערכו בעולם מצאו כי כ-8% מהילדים בגיל הרך חווים בעיות תקשורת חברתית ברמות שונות, כאשר נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר להתמודד עם לקות תקשורתית מאשר גברים.

מאותה סיבה, הגורמים להופעתה של הפרעת תקשורת חברתית טרם הוכחו, אולם נראה כי מרכיב גנטי ייחודי והיסטוריה משפחתית של הפרעות תקשורת, הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי ולקויות למידה הינם הגורמים המרכזיים ל-SCD.

יחד עם זאת, ילדים עם בעיות תקשורת בהחלט יכולים ללמוד את מרבית המיומנויות הנדרשות על מנת לתקשר באופן הולם עם הזולת, כאשר תחילה יש ללמד בסבלנות רבה את הכישורים הללו ולאחר מכן לחזק ולתמוך בהם בעזרת תרגול אינטנסיבי, שכן התקשורת החברתית בימינו עמוסה במחוות ונורמות חברתיות.

למשל, הדרך בה אדם מברך לשלום כשהוא מגיע למקום מסוים משתנה על פי הסביבה אליה הוא מגיע, סוג היחסים הבין אישיים עם הנוכחים, פרק הזמן שחלף מאז שהתראו בפעם האחרונה והשפעתם של הנוכחים על התנהגותו של הפרט.

בעיות תקשורת

בעיות תקשורת אצל ילדים או מבוגרים

מכיוון שקיים מגוון רחב של תסמינים ודרגות של בעיות תקשורת חברתית, אין טיפול מקצועי אחד אשר מתאים בהכרח לכל מי שסובל מלקויות תקשורת וליקויים בכישורים החברתיים.

כהורים, באפשרותכם לסייע לילדכם לפתח כישורים חברתיים טובים יותר על ידי הקניית מודעות וחשיבה חברתית ולימוד ההבדלים והנורמות החברתיות המתאימות למצבים חברתיים שונים.

טיפול בבעיות תקשורת נערך על ידי אנשי מקצוע המומחים בבריאות הנפש וקלינאית תקשורת המוסמכים לטפל בהפרעת תקשורת. אלו מסייעים לילדים ללמוד ולתרגל את המיומנויות החברתיות השונות.

בהתאם לסוג ומטרת הטיפול, ילדים יכולים להשתתף בטיפול פרטני או טיפול קבוצתי, אולם בכל אופן עליהם לתרגל מיומנויות אלו גם בחיי היום יום עם ילדים אחרים בני גילם.

בנוסף, באפשרותכם לרשום את ילדכם לקבוצה לפיתוח כישורים חברתיים במסגרת בית הספר בו הוא לומד או במרכז טיפולי ציבורי או פרטי בשעות אחר הצהריים.

כמו כן, מכיוון שבעיות תקשורת אצל ילדים משפיעות גם על תפקודם הלימודי והאקדמי, אלו אשר עברו אבחון מקצועי ואובחנו עם SCD זכאים לשירותי חינוך מיוחד במערכת החינוך, כולל תמיכה לימודית, טיפולים רגשיים וטיפולים פרא-רפואיים.

לקות חברתית

אבחון תקשורת (SCD) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון וטיפול בהפרעת תקשורת חברתית (SCD) נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית או הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בהפרעת תקשורת חברתית (SCD) בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול באוטיזם
טיפול באוטיזם: שיטות טיפול רגשי לילדים ולמבוגרים אוטיסטים

הרצף האוטיסטי הוא רחב ומגוון – ולכן גם הטיפול במי שמתמודדים עם אוטיזם כולל שורה ארוכה של כלים שיכולים לשפר את החיים בדרכים שונות. במסע הזה אסור לזנוח גם את התמיכה בבני המשפחה – שלא תמיד מודעים לאתגרים שהם יידרשו להם או לדרכים הנכונות לסייע ליקיריהם.

המדריך המלא >>
אוטיזם ASD
אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה או נמוך: תסמינים וסימנים לאוטיזם (ASD)

אוטיזם הינה הפרעה נוירו-התפתחותית אשר לרוב מאובחנת כבר בשלוש השנים הראשונות לחיים ונמשכת לאורך כל מחזור החיים. הפרעה זו מאופיינת בליקויים מתמשכים בתקשורת ובאינטראקציות חברתיות וכן בדפוסי התנהגות, תחומי עניין או פעילויות צרים וייחודיים החוזרים על עצמם.

המדריך המלא >>
תסמונת אספרגר
אבחון אספרגר: תסמינים של תסמונת אספרגר אצל ילדים או מבוגרים

תסמונת אספרגר הינה הפרעה התפתחותית אשר עד לא מזמן נכללה ברצף הספקטרום האוטיסטי ומשפיעה על התקשורת המילולית והלא מילולית ועל האינטראקציות החברתיות. תסמונת אספרגר מאופיינת בקושי לקבל שינויים, חשיבה נוקשה ותחומי עניין צרים, קושי בהבנת רגשות האחר ורצון להיות לבד.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: