מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול ACT: המדריך המלא על תרפיית קבלה ומחויבות (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

שיטת ACT: מה זה תרפיית קבלה ומחויבות?

תרפיית קבלה ומחויבות הינה שיטת פסיכותרפיה שמטרתה לסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים לנקוט בפעולות חיוביות יותר בחייהם, כאשר טיפול ACT משלב מספר טכניקות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יחד עם תרגול מיינדפולנס.

טיפול בגישת ACT כרוך בלמידת דרכים חדשות לקבלת מחשבות, רגשות וחוויות שליליות מבלי הצורך לסמן אותן כבעיות, לכן מטרת הטיפול הינה הגדרת הערכים האישיים של המטופלים וזיהוי דרכי פעולה בהן הם מאמינים ויכולים לנקוט אף ללא שינוי הדברים השליליים הטמונים בחוויות שונות.

בנוסף, תרפיית קבלה ומחויבות (באנגלית: Acceptance and Commitment Therapy) שמה דגש מרכזי על השפה בה עושים שימוש האנשים, שכן על פי שיטת טיפול זו, האופן בו בני האדם מתארים את בעיותיהם עשוי להשפיע ולשנות באופן ניכר את חוויותיהם. כמו כן, טיפול ACT לרוב הינו טיפול קצר מועד המכוון להשגת שיפור משמעותי בחייהם של מטופלים תוך מספר פגישות טיפוליות.

תרפיית קבלה ומחויבות טיפול ACT

למי יכול להתאים טיפול בגישת ACT?

מחקרים שנערכו ברחבי העולם מצאו כי טיפול רגשי בשיטת ACT יכול להועיל לילדים ומבוגרים המתמודדים עם מצבים נפשיים שונים, כאשר מרביתם בדקו את יעילות הטיפול בהפחתת חומרת התסמינים הגופניים והנפשיים אצל אנשים המאובחנים עם הפרעות חרדה או דיכאון קליני וכן בקרב מטופלים המתמודדים עם כאבים כרוניים.

בעוד תרפיית קבלה ומחויבות מתאימה גם לסובלים מלחץ במקום העבודה, להתמודדות עם התמכרות לחומרים מסוכנים, לטיפול בפוביה ספציפית וכדי לרכוש כלים לניהול לחץ וחרדה, הצלחת התהליך תלויה מאוד בהתמדתם של המטופלים במפגשים השבועיים שלהם. בהתאם לחומרת התסמינים והמטרות הטיפוליות שלכם, ייתכן שמטפלים בגישת ACT ימליצו על פגישות בתדירות גבוהה יותר.

בעוד אין טווח זמן מוגדר לטיפול ACT, בדרך כלל מדובר בטיפול קצר טווח האורך מספר שבועות עד חודשים. כמו כן, בדיוק כמו בשיטות טיפול רגשי אחרות, המטופלים והמטפלים מחליטים יחד על מטרות הטיפול כבר בתחילת התהליך, כאשר החלטה זו צריכה לכלול אפשרויות למדידת ההתקדמות האישית בהתאם ליעדים ודרך לדעת מתי ניתן לסיים את התהליך.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

אילו אנשי מקצוע מטפלים בשיטת ACT?

תרפיית קבלה ומחויבות מלמדת אנשים איך להפחית את השפעתן של חוויות, מחשבות וזיכרונות שליליים. אף על פי שעשויה להמשיך להתקיים רמת כאב מסוימת, התפיסה של גישת ACT הינה שקבלה שלה במקום הימנעות ממנה היא המפתח כדי לעזור למטופלים להפחית את השפעתה על איכות חייהם.

תהליך של טיפול ACT מבוסס על ההנחה שהשפה בה בני האדם מדברים וחושבים עלולה להוביל לכך שמגוון בעיות רגשיות יתפסו ככואבות הרבה יותר ממה שהן במציאות, כך שבאמצעות קבלה של הבעיה הנתונה ושימוש בשפה מועילה יותר לשם תיאורה, ניתן לגרום למצבים מורכבים להפוך להרבה פחות מעיקים.

מטפלים בשיטת ACT הינם אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, כולל עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים מומלצים או מומחים אחרים, לכן חשוב שמטופלים יבחרו מכון טיפול המציע מטפלים בעלי הכשרה אקדמית בתחום התמחותם, הסמכה לעסוק בטיפול בישראל וניסיון ספציפי בטיפול ACT באנשים שהתמודדו עם מצב דומה לשלכם.

שיטת טיפול ACT

הסבר על תהליך של טיפול ACT לילדים ולמבוגרים

להבדיל מסוגים אחרים של טיפולים רגשיים, תרפיית קבלה ומחויבות אינה בעלת מבנה מוגדר מראש. יחד עם זאת, זהו תפקידם של המטפלים להדריך אתכם בשלבים השונים של התהליך, שהראשון מבניהם הוא פשוט לדבר בפתיחות על הנושאים והבעיות שבגינם פניתם מלכתחילה לטיפול ACT.

במרבית המקרים, שתי הפגישות הראשונות יתמקדו בבניית הקשר עם המטפלת שלכם ופיתוח הבנה משותפת של ניסיונכם להתמודד בעבר ובהווה עם מצבכם הנפשי, כמו גם בדיון על השיטות בהן עשיתם כבר שימוש ולא הועילו לכם. בהמשך, המטפלת תתמקד עמכם במחשבותיכם ותפיסותיכם לגבי חייכם, שכן מרכיב מרכזי של גישת ACT הוא ללמוד איך להיות מודעים יותר למחשבותיכם ורגשותיכם.

במקביל, אתם תעבדו יחד עם המטפלת שלכם על מנת לזהות דפוסי מחשבה והתנהגות וכן לקבל תובנות על הדרך בה אתם נוהגים לחשוב ולדבר על חייכם ואיך אתם תופסים את בעיותיכם. לאחר מכן, מטפלים בשיטת ACT יקנו לכם כלים שיעזרו לכם לקבל את המציאות כפי שהיא, על אחת כמה וכמה כשהיא כואבת, ויעודדו קבלה של צדדים שונים בחייכם ללא שיפוט עצמי.

למעשה, המטרה של טיפול ACT היא לגרום למעט ניתוק מהכאב ללא הצורך בהדחקתו או בהעמדת פנים כאילו הוא לא קיים, לכן מטופלים לומדים איך לקבל את הזיכרון השלילי מבלי לנסות לשכוח אותו. לדוגמא, במקרים בהם אתם מעוניינים להימנע ממחשבות כואבות על אירוע טראומטי מעברכם שאין לכם כבר מה לעשות כדי לשנותו.

מטרה מרכזית נוספת של תרפיית קבלה ומחויבות הינה להבהיר למטופלים את ערכי הליבה שלהם והדברים שהם מעריכים בחייהם, כגון מה חשוב להם וכיצד הם מעוניינים לחיות את חייהם. ברגע שתהיה לכם מודעות רבה יותר לדפוסי המחשבה וההתנהגות שלכם והבנה מלאה יותר של ערכי הליבה שלכם, תוכלו להתקדם לשלב בו תמצאו יחד עם המטפלת טכניקות חדשות בהן תרצו לעשות שימוש כדי לחולל שינוי בחייכם.

בשלב זה של טיפול ACT, תלמדו דרכים מועילות בהן תוכלו להשתמש על מנת לפעול באופן חיובי יותר התואם את הערכים האמיתיים שלכם, כאשר המטרה הינה לאזן בין מה שאינכם מסוגלים לשנות לבין הדברים שאתם כן יכולים לשנות. בנוסף, חשוב להיות מחויבים לעקרונות הקבלה והפעולה בעתיד, כך שלקראת סיום התהליך, מטפלים יעבדו אתכם על יצירת מחויבות לחמלה עצמית ופעולה בעלת משמעות.

טיפול ACT

אסטרטגיות בהן משתמשים במהלך טיפול ACT

טיפול ACT בילדים ומבוגרים כולל מגוון של אסטרטגיות המשמשות בשלבים שונים של התהליך הטיפולי:

• התבוננות במחשבותיכם על ידי הקשבה עצמית כדי לבדוק האם דרך החשיבה הנוכחית עשויה להפריע בקבלה של כאב.

• שיטת ACT משלבת מדיטציה, תרגילי נשימה וטכניקות מיינדפולנס על מנת לרכוש מודעות רבה יותר לעצמכם ולמחשבותיכם השונות.

• תרפיית קבלה ומחויבות מסייעת למטופלים להפחית את העומס הרגשי הכרוך במחשבות או זיכרונות שליליים על ידי למידת דרכים מועילות המאפשרות לאנשים לשים לב לתחושה הנפשית והגופנית שלהם ולנסות להחליפה במחשבות חיוביות יותר.

• מטפלי ACT יציעו לכם כלים שמטרתם להגדיר את הערכים והיעדים האישיים שלכם – מה שיקל על הבחירות השונות שתעשו במהלך חייכם.

• גישה נוספת של ACT גורסת כי האדם אינו זהה לחוויותיו, אלא מתקיים וחי בנפרד מאירועי חייו. בשל כך, במהלך התהליך תלמדו לממש גישה זו כדי להחליש את הקשר בין כאב לחוויות שליליות.

• המטפלת תנחה אתכם בעזרת תרגילים לחמלה עצמית איך לנקוט בפעולות שיאפשרו לכם להבליט את החוזקות שלכם, לקבל את חולשותיכם ולהרשות לעצמכם לא להיות מושלמים.

טיפול ACT - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול ACT נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים רגשיים המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול ACT בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: