מאמרים » ליקויים פסיכו-התפתחותיים הפוגעים בלמידה » דיסלקציה

לילדים הסובלים מדיסלקציה קושי רב להבחין בין אותיות או קבוצת אותיות, בסדר שלהן וברצף שלהן בתוך מילה ו/או משפט. הם מפגינים קושי משמעותי בלימוד הקריאה ומציגים רמת קריאה נמוכה באופן משמעותי מזו המצופה לבני גילם או כיתתם בבית הספר. הסיבות לכך הן שיבושים בתהליכים ובתפקודים הכרחיים המפריעים לעיבוד תקין של הגירויים ומונעים מתן תגובה הכרחית נכונה ומובנת.

דיסלקציה פוגעת בכל תפקודיו הלימודיים ומשפיעה על התנהגותו של הילד באופן כללי בשל בעיית התקשורת שלו. ביצוע כל משימה היא בעיניו "בזבוז של אנרגיה". הוא נע בחוסר בטחון, קשה לו להחזיק עיפרון, לעמוד אל מול דף לבן וכד'.

באופן בסיסי, הסיבות לדיסלקציה נעות סביב :

  • חוסר התמצאות במרחב ובזמן
  • שיבושים בתפקודי המוח
  • בעיות תפיסה
  • שינויים בפסיכומוטוריקה (דימוי גוף, שיווי משקל)

מקור קשיים אלה אינו בנכות (ראייה, שמיעה, מוטוריקה וכד'), ברמה שכלית נמוכה, קשיים ו/או בהשפעות סביבתיות.

יכולת האיות הלקויה מעכבת את הילד בתזמון וצירוף נכון של האותיות: דבר הגורם להיפוך אותיות (שיכול), הוספת השמטות וכד'. בלבולים אלה הם שימנעו מהילד להגיע לרמת הקריאה הרצויה.

השיטה הנבחרת ללימוד הקריאה תשפיע על הופעתה של דיסקלציה. הדבר האידאלי הוא להשתמש בשיטה מעורבבת. אין שיטות טובות או רעות, כל שיטה היא טובה אם תותאם באופן הטוב ביותר.

דיסלקציה מופיעה לעתים קרובות ביחד עם דיסגרפיה.

מאוד חשוב להבחין בדיסלקציה בגיל מוקדם (בין תקופת הגנים לבין סוף כתה ב') ולערב פסיכולוג ילדים (ולאחר מכן, אנשי מקצוע נוספים), שיחזקו באופן יחידני את הילד דרך לימוד. הדבר הכי חשוב יהיה ליצור את הסיבה בכדי להיות מסוגלים להתערב בדרך הכי מהירה ומתאימה כך שהילד לא יקשר את הבעיה עם בית הספר.