מאמרים » מחוננים » עצות וטיפים למורים שעובדים עם תלמידים מחוננים לקויי למידה

  • היה בטוח באבחון : וודאו שאתם עובדים עם איש מקצוע שמתמחה בתחום ויודע לעשות אבחנה מבדלת.
  • חשוב שהילד וסביבתו יבינו לקות למידה מהי : רוב הילדים (והוריהם) חשים הקלה משמעותית כאשר ניתנת האבחנה ומוסברת כיאות.
  • אימון אישי (Coaching) : אדם קרוב לילד יוכל לשמור ולהשגיח עליו, אך תמיד עם הומור. ה"מאמן" (המורה בכתה, אחד מההורים בבית) יוכל לעזור לו להתארגן, להישאר צמוד למטלה, לעודד אותו או להזכיר לו לחזור לעבודה.
  • עידוד : ילדים לקויי למידה (בעיקר תלמידים הסובלים מבעיות קשב) נחלשים ללא עידוד וחיזוקים חיוביים. הם עובדים עבור אדם אחר, כמו שלא יעבדו עבור עצמם.
  • גרייה : ילדים עם בעיות קשב (ADD, ADHD) זקוקים לגרייה רבה. לעתים קרובות התנהגות חיפוש הגרייה הרבה מציפה אותם רגשות אשמה.
  • פידבק : לילדים עם ליקויי למידה, בעיקר כשמדובר בתלמידים ADD יש יכולת תצפית עצמית מועטה ונוטים להכחיש מה שניתן. הם זקוקים תמיד לפידבק.
  • לזכור תמיד שלקות למידה היא מצב נוירופסיכולוגי.
  • ילדים הסובלים מליקויי למידה זקוקים הרבה פעמים להבניה חיצונית מכיוון שהם לא מצליחים לפתח בכוחות עצמם אסטרטגיות למידה יעילות.
  • קידוד צבעוני : הדגשת דברים ויזואלית באמצעות צבעים כדי שתלמידים ל"ל יצליחו לזכור טוב יותר (למשל, סימנים במתמטיקה).
  • ארגון הסביבה : חשוב לעזור לו להתארגן לעבודה ליד שולחן וחיוני לא פחות לבדוק מי יושב ליד/סביב הילד.
  • יש לצפות לנפילות/כישלונות.
  • להציב אתגרים.
  • לקבוע תאריכי יעד(Deadlines).
  • לחלק משימות גדולות ליחידות קטנות.
  • לארגן בשביל הילדים את סדר העדיפויות : זה מאפשר לתלמיד ל"ל לבצע ולא לדחות.
  • לשים לב היכן, כיצד ומתי הילד עובד הכי טוב.
  • לפעמים זה בסדר לעשות שני דברים בו-זמנית : לעתים קרובות ילדים עם בעיות קשב צריכים לעשות כמה דברים יחד כדי שמשהו יתבצע בכלל (למשל, לצייר ולהקשיב למורה).
  • צריך לעודד את הילד לעסוק בתחום החזק שלו ואז יש סיכויים טובים שהוא ישלים את המשימות המשעממות וגם שיירגע.
  • מעברים ושינויים קשים לתלמידים ל"ל : הפסקות קצרות יכולות להקל על המעבר.
  • ילדים ל"ל סובלים משינויים במצב הרוח : חשוב לעזור לילד ללמוד למתן את מצב הרוח ה"רע", לדעת שזה דבר חולף וללמוד אסטרטגיות לסלקו מהר יותר. שינוי המצב (Set) בו הילד נמצא, על ידי כניסה לפעילות חדשה (עדיף עם אינטראקציה), בד"כ מסייע.
  • צפו לדיכאון אחרי הצלחה : בגלל שרמת הגרייה הגבוהה של האתגר או ההכנה הסתיימה. מה שנדרש לעשות כבר נעשה ואז הילד עלול לחוש דיכאון.
  • חשוב להמליץ להורים על פעילות גופנית.
  • לעזור להם לפתח מיומנויות של קשר חברתי : לשים לב לילדים אחרים, להתחשב, לתת מחמאות, לפרש בצורה נכונה יותר מצבים מסוימים.
  • ניהול ומודעות לזמן :
    -בדקו באיזה שלב מצויים תלמידים המתקשים בארגון זמן בפרוייקטים ארוכי-טווח, האם השיגו את החומרים הדרושים ויידעו את ההורים.
    -שימו לב לתאריכי ההגשה. הזכירו אותם לתלמידים לעתים קרובות.
    -השתמשו בטיימרים כדי למדוד זמן במשימות בכתה וכן בזמני מעבר.
    -הקצו לכל תלמיד בן זוג, כך ששניהם יתפקדו כצוות לבדיקת לוחות זמנים ואיסוף חומר במבקר היעדרות.
  • מבחנים :
    1)מבחן קצר ובו מדגם מיצג מן השאלות- ניתן לקבוע סימון מיוחד בו מסמנים את השאלות שעל הילד להשיב עליהן.
    2)השאלות צריכות להיות ברורות ומובנות, אם ניתן- שאלות סגורות רבות ברירה, קישור בין מושגים רשומים וכו'.
    3)הימנעו ממעברים חדים תוך כדי המבחן. קפיצה מנושא לנושא או סוגי שאלות המצריכות מיומנויות שונות. אם בכל זאת עליכם לערב תחומים דאגו שכל תחום ייכתב בעמוד נפרד שבראשו רשום שם הנושא(למשל : קבוצות תרגילי כפל, ובעמוד לאחריה : תרגילי חילוק) .
    4)על מנת להשיב על שאלות פתוחות, למדו את התלמיד להשתמש בסכמות. בנוסף , כדאי לתת מאגר שאלות מתוכן יבחנו התלמידים.
    5)בחינה בע"פ מחייבת כושר ארגון גבוה מבחינה בכתב, אולם בד"כ יכולת ההבעה בע"פ עולה על זו שבכתב, לכן כדאי לתת לנבחן מספר דקות לארגון התשובות בכתב, לספק שאלות מנחות תוך כדי הבחינה ולהשתמש במילוי סכמות.

הכותבת : רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית בכירה.
                מנהלת המכון, עובדת בכיתות מחוננים מזה כ-20 שנים.