אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי הינו תחילתו של תהליך שיאפשר לנו להבין את מקור קשיי הנבדק על מנת לקבל המלצות נכונות לטיפול בהם.

קיימים סוגים שונים של אבחונים. נדבר כאן על אבחון פסיכודידקטי.

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון מקיף ומשולב, הבודק את נקודות החוזק והחולשה של הנבדק, תוך התייחסות לקשיי הלמידה שלו, למצבו הרגשי וליכולתו האינטלקטואלית.

מתי מומלץ לערוך אבחון פסיכודידקטי / אבחון פסיכודידקטי מורחב (כולל אנגלית ומתמטיקה) ?

  1. כאשר קשיים רגשיים בולטים ומקשים על תפקודו הקוגניטיבי של הנבדק, יש צורך להתייחס גם לעולמו הפנימי, זאת על מנת לסייע לו להתמודד טוב יותר עם קשייו.
  2. כאשר עולה צורך בהתאמות ברמה 3 (בחינות בע"פ, שאלונים מותאמים, המרת בחינת הבגרות במתמטיקה בבחינת בגרות במקצוע מדעי אחר), משרד החינוך דורש עריכה של אבחון פסיכודידקטי ולא מסתפק באבחון דידקטי בלבד, זאת על מנת להבין מה יכולתו של התלמיד והאם קשיים רגשיים משפיעים על תפקודי הלמידה ו/או על תפקודו במהלך מבחנים (חוסר ביטחון, חרדה וכד').
  3. כאשר עולה צורך לקבל החלטה בנוגע למסגרת לימודית מתאימה לתלמיד (חינוך מיוחד, תוכנית מחוננים וכד') או להדלגה לכתה גבוהה יותר.

תהליך של אבחון פסיכודידקטי מתחלק לשלושה שלבים :

  1. שיחת אינטייק (שיחה מקדימה) - שיחה של כשעה עם איש המקצוע שבמהלכה יימסרו הרקע המשפחתי, ההתפתחותי והחינוכי של הנבדק.
  2. העברת מבחנים הבודקים את התחומים הבאים :
  • רמת האינטליגנציה.
  • רמת הקריאה והבנת הנקרא.
  • אורתוגרפיה וכתיבה.
  • מנגנונים קוגניטיביים העומדים בבסיס הקריאה.
  • תפיסה וזיכרון חזותיים.
  • זיכרון שמיעתי.
  • תפקודים ניהוליים.
  • הערכת מצבו הרגשי של הנבדק.
  • בתהליך אבחון פסיכודידקטי מורחב ייבדקו גם התפקודים הדידקטיים בשפה האנגלית ו/או את יכולת ההבנה והחשיבה החשבונית ואת רמת הידע בתחום זה.

     3.   שיחת משוב (סיכום) - שיחה של כשעה עם איש המקצוע שבמהלכה יימסרו ממצאי האבחון ובמידת הצורך, יומלצו דרכים להמשך טיפול בקשיים ואף להתאמות בעבודות ביה"ס ובדרכי ההיבחנות.

  • חוות דעת מקיפה ומפורטת תועבר למשפחה או לנבדק תוך שבועיים-שלושה שבועות.

אבחון פסיכודידקטי אורך בין 4-6 שעות, כאשר מספר הפגישות ייקבע עפ"י הצורך, במטרה להכיר את הנבדק ולהבין את קשייו, תוך התחשבות ביכולותיו, על ידי העברת מבחנים שיתרמו מידע חיוני עליו, על נקודות החוזק שלו, חולשותיו ומצוקתו.

  • מומלץ לערוך אבחון דידקטי בלבד כאשר התלמיד מתקשה בקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה ו/או הבעה בכתב, בחשבון או ברכישת שפות זרות, ומטרת האבחון הינה לאפשר בניית תוכנית טיפולית הולמת על מנת שהמורה להוראה מתקנת תוכל לקדם באופן מרבי את התלמיד.
  • מומלץ לערוך אבחון פסיכולוגי בלבד כאשר הקשיים בעיקריים הינם רגשיים והתנהגותיים והמסגרת החינוכית מדווחת על תפקודי למידה תקינים.

חשוב לדעת כי האבחונים (דידקטי, פסיכולוגי, פסיכודידקטי) נערכים ע"י צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ומאבחנות דידקטיות המתמחים בתחומי הפסיכולוגיה וליקויי הלמידה.

בנוסף, המכון מתמחה באבחון וטיפול בילדים מחוננים ובפרט, בילדים מאוד מוכשרים הסובלים מלקויות למידה. נערכים אבחונים גם לקראת השמה במסגרות החינוך המיוחד וליציאה למסגרות חוץ ביתיות.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

לפרטים נוספים ולקביעת מועד אבחון פסיכודידקטי בגבעתיים,
צרו עמנו קשר בטל' 03-5730282 או דרך דף "צור קשר" בתפריט הימני.