פחד מעכבישים (ארכנופוביה): דרכי טיפול בפוביה מעכבישים

מה זה ארכנופוביה?

בעוד עכבישים ודמויות כמו ספיידרמן הפכו לפופולריים בקרב ילדים וצעירים רבים, אנשים אחרים עשויים לחוות פחד וזעזוע בכל מצב בו הם נתקלים בעכבישים. במידה ואתם חשים שהפחד שלכם מעכבישים מפריע לשגרת חייכם, ייתכן ואתם סובלים מארכנופוביה.

ארכנופוביה, פוביה ספציפית מעכבישים, מתוארת על ידי תחושות של פחד, אימה וחרדה לא מידתיות וחסרות הגיון מכל סוגי העכבישים. למעשה, מדובר באחת מהפוביות הספציפיות השכיחות ביותר מבין אלו המקושרות לפחד מבעלי חיים וחרקים.

במקרים מסוימים, הפחד עשוי להיות משתק עד כדי כך שאנשים נמנעים מלהגיע לכל מקום או מפגש שעשויים להימצא בו עכבישים. במקרים לא מעטים של ארכנופוביה, אנשים עלולים להתקשות לאזור אומץ כדי לצפות בתמונות או בסרטים של עכבישים.

בעת שמדובר בפוביה מעכבישים אצל ילדים צעירים, חשוב לעשות את מירב המאמצים על מנת שלא יופיעו שוב עכבישים בבית, שכן הם עשויים להימנע או לסרב לשהות בביתם כדי להפחית את רמת החרדה.

ארכנופוביה פחד מעכבישים

פחד מעכבישים: סיבות אפשריות להופעתו

קיימים גורמים אפשריים רבים להופעתה של פוביה מעכבישים אצל ילדים ומבוגרים, אולם מרביתם מתקבצים לכדי שלוש קבוצות בולטות של גורמים:

חוויות טראומטיות מהעבר – אנשים רבים המאובחנים עם ארכנופוביה החלו לפחד מעכבישים בעקבות אירוע שהיו מעורבים בו עכבישים וזכור להם כחוויה טראומטית, כגון עקיצה של עכביש או צפייה בסרט אימה הכולל עכבישים כגורם מפחיד ומאיים. במקרים אחרים, חרדה מעכבישים עשויה להתגלות בעקבות כך שאנשים היו עדים לאדם אחר אשר נפגע מעכביש.

גורמים התפתחותיים – מחקרים שונים מצאו כי שינויים שהתרחשו בגנטיקה של האדם לאורך דורות רבים הובילו להתפתחותה של ארכנופוביה במידה כלשהי אצל מרבית האנשים כיום. מכיוון שבעבר השתמשו בפחד כאמצעי הגנה והישרדות מפני עכבישים ארסיים ומסוכנים רבים, פחד מעכבישים הלך והתפתח וכן עבר בגנים מאדם לאדם.

גורמים סביבתיים – פוביה מעכבישים מקושרת גם לאמונות תרבותיות רבות ברחבי העולם. לדוגמא, באפריקה יש תרבויות המאמינות כי עכבישים הינם בעלי חיים מסוכנים ומאיימים במיוחד. במקרים אלה, סביר ביותר שאנשים אף יפתחו ארכנופוביה חמורה.

פוביה מעכבישים: תסמינים רבים ומגוונים

כאמור, פוביה מעכבישים נחשבת לאחת הפוביות הספציפיות הנפוצות ביותר בקרב ילדים ומבוגרים, כאשר לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות כ-5% מאוכלוסיית העולם סובלים או עלולים לסבול מארכנופוביה בשלב כלשהו של חייהם. בעת שמדובר בנשים, ההסתברות לפחד מעכבישים גבוהה עוד יותר.

אנשים המאובחנים עם ארכנופוביה עשויים לחוות תסמינים רבים ומגוונים, כולל פחד וחרדה עזים ובלתי מוסברים מעכבישים, לעתים אף מעצם המחשבה על מראה של עכביש, וכן חששות רבים שאינם תואמים את המצב בו האדם נמצא. כלומר, אנשים עלולים לבדוק בכפייתיות האם ישנם עכבישים בכל מקום בו הם שוהים.

בנוסף, פוביה מעכבישים באה לידי ביטוי בהימנעות ממקומות ומצבים בהם בדרך כלל ניתן להיתקל בעכבישים וחיות אחרות, כגון גני חיות, מוזיאונים, אתרי טבע ומבנים עתיקים, כמו גם הימנעות מכל פעילות בה עשויים להיות עכבישים, כמו קמפינג בשמורת טבע או טיול רגלי בפארק הסמוך לבית. כמו כן, אנשים עשויים להימנע ממקומות בהם חוו אירועים טראומתיים עם עכבישים בעבר, לעתים עד כדי הימנעות משהייה בבית שלהם עצמם.

בהתאם למידת החומרה, ארכנופוביה יכולה להיות מלווה בהופעת התקפי חרדה ותסמינים גופניים שונים, כגון:

• כאבי ראש
• בחילות
• כאבי בטן
• רעידות
• הזעת יתר
• הקאות
• דופק לב מואץ
• סחרחורות
• התעלפויות

פוביה מעכבישים

פחד מעכבישים לעומת פוביות אחרות

פוביות מוגדרות בדרך כלל בתור פחד עז, תמידי ובלתי הגיוני, כך שאם הפחד נובע ממקור הגיוני לחלוטין, אזי ייתכן ולא מדובר באמת במצב של פוביה ספציפית. חשוב לזכור כי חלק ניכר מהעכבישים בעולם הם באמת מסוכנים, בעוד אחרים אינם מסוכנים כלל וכלל, לכן לא ניתן להגיד באופן מוחלט שארכנופוביה הינה פחד שמגיע ממקור לא הגיוני בעליל.

במרבית המקרים, פוביה מעכבישים באה לידי ביטוי ברמת פחד שאינה תואמת את הסיטואציה המתרחשת או שעשויה להתרחש. משום כך, ניתן לומר שארכנופוביה שונה ממרבית הפוביות הספציפיות הידועות, שכן רבים חשים רמת פחד מסוימת בהיתקלות עם עכביש לא מסוכן, רק מעצם הידיעה שקיימים גם עכבישים מסוכנים בעולם. למעשה, ההבדל העיקרי הוא בחוסר הפרופורציה של הפחד.

טיפול בארכנופוביה

איך מתמודדים עם פוביה מעכבישים?

במידה והתסמינים המתוארים לעיל מוכרים לכם מזה זמן רב ופוגעים בשגרת היום יום שלכם ובאיכות חייכם, ייתכן ואתם או ילדכם סובלים מארכנופוביה ומומלץ להתייעץ עם מטפלים רגשיים בהקדם, על מנת לשקול יחד את אפשרויות הטיפול השונות. יחד עם זאת, במידה והפחד שלכם מעכבישים לא מפריע לתפקודכם היום יומי, אין זה הכרח לפנות לטיפול, אך חשוב שתכירו את הדרכים האפשריות לעת הצורך.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), סוג של טיפול רגשי לילדים, בני נוער ומבוגרים, מהווה את דרך הטיפול השכיחה ביותר כשמדובר באנשים המפחדים מעכבישים. בעזרת המטפלת, אתם תחקרו את מקור הפוביה שלכם ותגלו כיצד להתמודד בצורה טובה ובריאה יותר עם המצב.

במהלך טיפול CBT, המטרה המרכזית הינה לשנות את המחשבות השליליות המקושרות לעכבישים במחשבות חיוביות ונורמטיביות יותר, כאשר המטופל מקבל כלים וטכניקות לשליטה וניהול של הפחד והחרדה שהוא חווה.

כמו כן, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מערב שיטות של הרפיה עצמית, כולל מדיטציה ונשימות מבוקרות, תוך כדי חשיפה הדרגתית לתמונות של עכבישים ואף למצבים הכוללים מעורבות של עכבישים אמיתיים.

בנוסף לטיפול רגשי, אנשים הסובלים מארכנופוביה חמורה, בדיוק כמו בפוביות ספציפיות אחרות, עשויים להזדקק לטיפול תרופתי במקביל לקבלת סוגי טיפולים אחרים, כאשר תרופות נוגדות חרדות או תרופות נוגדות דיכאון מסייעות במקרים מסוימים לנהל תסמינים של פחד מעכבישים.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

טיפול בפחד מעכבישים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד מעכבישים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד מעכבישים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.