פחד ממחטים (טריפנופוביה): טיפול בחרדה ובפוביה ממחטים

טריפנופוביה: מהי חרדה ממחטים?

טריפנופוביה הינה פחד מוגזם ולא הגיוני ממחטים, זריקות או בדיקות דם הגורם לאנשים להתמודד עם רגשות שליליים בעוצמה גבוהה, כמו אימה, לחץ וחרדה. במרבית המקרים, אנשים הסובלים מפחד ממחטים מתקשים להתמודד ולהתעמת עם מושא הפוביה שלהם, כאשר חוסר יכולתם להתמודד עם הפחד מרגיע אותם ונותן להם תחושה מוטעית שהפחד שלהם מוצדק.

פוביה ממחטים נחשבת לאחת הפוביות השכיחות ביותר אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים, כששכיחותה באוכלוסייה הכללית דומה לזו של:

• סינופוביה – פחד מכלבים
זואופוביה – פחד מבעלי חיים
קולרופוביה – פחד מליצנים

במידה ואתם או ילדכם סובלים מפחד מזריקות, החשש העז שלכם מבדיקות דם צפוי להוביל לתגובה ייחודית הנקראת 'הילחם או ברח' (Fight or Flight). באותה מידה, פחד מחיסונים עשוי גם כן לטמון בחובו חוויות טראומטיות ואף לגרום להתקף פאניקה או חרדה.

למעשה, אנשים המאובחנים עם טריפנופוביה חווים מידה חריגה של לחץ וחרדה רק מעצם המחשבה שהם צריכים לקבל זריקה חשובה או לעבור בדיקת דם בשל בעיה רפואית כלשהי ביום שלמחרת או בשבוע הבא. במצבים אלו, האדם צפוי להתמודד עם מחשבות טורדניות הקשורות לזריקה או בדיקת הדם המתקרבת ובאה.

בעוד הציפיות והמחשבות המוגזמות שלהם מהוות תסמינים של הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), האמת הינה שעצם המחשבה על בדיקות דם משתקת אותם כל כך עד שהם אינם מסוגלים לחשוב על דברים אחרים באותה העת.

פחד ממחטים

פחד ממחטים ומזריקות: תסמינים שכיחים

ילדים ומבוגרים הסובלים מפוביה ממחטים בדרך כלל חווים רמת חרדה גבוהה כל כך עד שהם עלולים לחוות התקפי פאניקה, עילפון, הזעת יתר, חולשה כללית וקוצר נשימה כשהם נמצאים בסביבתם של מחטים או פריטים המזכירים כאלה.

מכיוון שאנשים המתמודדים עם טריפנופוביה לעתים קרובות חווים תחושת ייאוש מתמשכת, הם מגיבים באופן מיידי, אימפולסיבי ובלתי רצוני ברגע שהם חושבים, מדברים או מסתכלים על מזרקים, אף על פי שברור להם שהפחד אינו הגיוני.

בנוסף, פחד ממחטים גורם לאלו הסובלים ממנו להימנע ככל שביכולתם מבדיקות דם, ביצוע חיסונים, קבלת עירויים וכל מצב אחר המערב זריקה, כך שפוביה ספציפית זו עשויה להוביל לפגיעה משמעותית ברווחתם הגופנית והנפשית של אנשים, זאת משום שהם יתקשו להשלים הליכים של בדיקות ובירורים רפואיים הנדרשים לרופאים ואנשי מקצוע נוספים לצורך מתן אבחנות מקצועיות נכונות.

בפועל, רמת החרדה עולה באופן מיידי מאחר והאדם מאמין שהוא נמצא בסכנת חיים או חש שהוא נמצא במצב מסוכן במיוחד עבורו. התסמינים השכיחים ביותר של פחד ממחטים אצל ילדים ומבוגרים הינם:

• תחושת לחץ וחרדה כשחושבים על זריקות או כשנמצאים בנוכחותם של מחטים
• קשיי נשימה בעת ביצוע בדיקת דם
• הימנעות מקבלת חיסונים
• חווית התקפי חרדה או פאניקה
• עילפון
• התמודדות עם פחד עז, לא הגיוני, בלתי נשלט ומתמשך
התמודדות עם חרדה דנטלית

פוביה ממחטים ומבדיקות דם: גורמים מרכזיים

אין גורם אחד ויחיד המוביל להתפתחותו של פחד מבדיקות דם, אולם ישנה הסכמה מלאה בקרב אנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש כי מרכיב גנטי ייחודי וגורמים סביבתיים מהווים את הגורמים המרכזיים להתפתחותן של כל ההפרעות הנפשיות הקיימות.

משום כך, היסטוריה משפחתית של הפרעות נפשיות, כולל הפרעות חרדה ודיכאון, עשויה לטמון בחובה סיכון מוגבר לפוביה ממחטים. חשוב לציין, כי אנשים בעלי מרכיב גנטי של טריפנופוביה לעתים קרובות מפתחים פוביה ספציפית זו בעקבות חווית אירוע טראומי אחד בלבד הקשור למחטים וזריקות, כאשר אירוע טראומטי זה עלול להיות קבלת זריקה בתוקפנות או פציעה בשוגג ממחט.

כאמור, בעוד טרם הוכח באופן מוחלט מהם הגורמים לכל הפרעה נפשית ידועה, פסיכולוגים ופסיכיאטרים מכל רחבי העולם מסכימים כי גורמים גנטיים וסביבתיים משפיעים באופן ניכר על התפתחותו של פחד ממחטים.

חרדת מחטים

סוגי טיפול בחרדה ממחטים ומחיסונים

קיימות שיטות טיפול רגשי רבות בהן ניתן לעשות שימוש על מנת לטפל בפחד מזריקות אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים, אולם טיפול בחשיפה נחשב למועיל במיוחד עבור אלו הסובלים מפוביה ממחטים.

במהלך של טיפול בחשיפה ממושכת (PE), מטופלים נחשפים לאט לאט לבדיקות דם וזריקות, תוך שהם מלווים על ידי מטפלים מוסמכים ונמצאים בסביבה בטוחה ולא מאיימת. בהמשך, ככל שהמטופלים מתקרבים למושא הפחד שלהם, הם ילמדו ויתאמנו על טכניקות התמודדות חדשות, יעילות ובריאות.

למרות העובדה שמטופלים חווים רמת חרדה גבוהה כשהם נחשפים למחטים ופריטים חדים אחרים, הם יפיקו תועלת רבה מלעשות זאת כחלק מתהליך של טיפול בחשיפה, שכן זוהי שיטת טיפול המסייעת למטופלים רבים המאובחנים עם סוגי הפרעות חרדה שונים.

למעשה, בבסיס השיטה עומדת ההנחה כי ככל שהמטופלים נחשפים יותר ויותר לפחד שלהם, כך הם יושפעו ממנו פחות עם הזמן, עד שיגיעו לשלב בו הם אינם חווים לחץ או חרדה כשהם נמצאים בסמיכות ואף אוחזים במושא הפוביה שלהם.

יש לציין, כי טיפול בחשיפה יכול להועיל מאוד לאנשים הסובלים ממגוון סוגי פוביות ספציפיות נפוצות, אולם יש לעשות שימוש בטכניקות של חשיפה ממושכת רק בליווי של מטפלים מוסמכים, זאת מכיוון שחשיפה מוקדמת מדי עלולה לגרום ליותר נזק מתועלת עבור מטופלים מסוימים.

בשל כך, חשוב ביותר לפנות לקבלת טיפול רק אצל מטפלים רגשיים מוסמכים ומיומנים בטיפול בפחד ממחטים ומזריקות על מנת להבטיח שתוכלו להגיע לתוצאות הטובות ביותר תוך זמן סביר.

במידה ואתם חושדים שאתם או ילדכם סובלים מטריפנופוביה ומתמודדים מזה זמן רב עם התסמינים הרבים שתוארו לעיל, עליכם לפנות בהקדם לרופא המשפחה או הילדים שלכם כדי שיפנה אתכם לביצוע אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי מקיף.

לאחר מכן, בהתאם להמלצות האבחון, ייתכן ויומלץ לכם לפנות לקבלת טיפול רגשי על ידי מטפל רגשי או פסיכולוג מומלץ – מה שיאפשר לכם לחוש הקלה בתדירות וחומרת התסמינים הגופניים והנפשיים שאתם חווים עקב המצב.

מלבד טיפול בחשיפה, אנשים רבים בוחרים לפנות לפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) על מנת לשפר את רווחתם הנפשית והכללית לאחר שאובחנו כסובלים מהפרעות חרדה שונות, כגון הפרעת חרדה כללית (GAD) והפרעה טורדנית כפייתית (OCD). בתהליך של טיפול CBT מטופלים לומדים לזהות ולהבין את דפוסי החשיבה וההתנהגות הבעייתיים שלהם הקשורים לפחד מזריקות ומחטים.

לדוגמא, בעת שאדם עם פוביה ממחטים חשוף למושא הפחד שלו, בדרך כלל הוא יגיב באופן מיידי ולא רצוני, אולם טיפול CBT יכול לעזור לו ללמוד כיצד לקחת צעד אחורה, להביט מהצד ולהעריך היטב את הפחדים והסיבות להופעתם במצבים השונים. כמו כן, תרכשו מיומנויות יעילות חדשות שיאפשרו לכם לחוש הקלה ברמת החרדה הגבוהה הנגרמת עקב מצבכם הנפשי.

פוביה מבדיקות דם

טיפול בפחד ממחטים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד ממחטים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד ממחטים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.