מכון-דרור-לוגו

תפריט

דיסגרפיה: תסמינים, אבחון קשיי כתיבה ודרכי טיפול בלקות כתיבה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה דיסגרפיה?

דיסגרפיה, לקות למידה ספציפית בכתיבה, הינה הפרעה התפתחותית-קוגניטיבית המאופיינת בקשיי כתיבה משמעותיים אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים ומתבטאת ברמת כתיבה הנמוכה באופן משמעותי מהמצופה מבני גילם או מרמת כיתתם.

אנשים המאובחנים עם דיסגרפיה סובלים מליקויים בתפקודי כתיבה שונים ומציגים כתב יד שאינו קריא, חוסר עקביות בריווח בין מילים ובין אותיות, קושי בקריאה, תכנון מרחבי ירוד על הדף, קושי בכתיבת חיבור, ריבוי שגיאות כתיב וקושי לחשוב ולכתוב בעת ובעונה אחת.

תסמינים שכיחים נוספים של דיסגרפיה, המכונה בשפה מקצועית לקות כתיבה התפתחותית, כוללים היפוך של אותיות והברות, השמטה והוספה של אותיות, כתיבת אותיות בכתב ראי, כתיבה רציפה או רווחים שגויים ושגיאות איות מרובות.

מכיוון שאדם המתמודד עם קשיים בכתיבה נדרש להשקעת מאמץ יתר ותשומת לב מרבית כדי להגיע להישגים אקדמיים מוצלחים מעטים בלבד, דיסגרפיה לעתים קרובות משפיעה לרעה על חוויותיהם של תלמידים וסטודנטים במוסדות חינוכיים ואקדמיים.

בעוד טיפול בדיסגרפיה עשוי להיות תהליך מורכב וארוך, חשוב ביותר להקדיש לבעיות תשומת לב מרבית ולגלות את הסיבה לקשיים המתמשכים בעזרת אבחון מקיף בהקדם האפשרי, שכן טיפול מוקדם בלקויות למידה יכול לחולל פלאים אצל מרבית המטופלים ולמנוע מהבעיות להתעצם עד לרמה בה יהיה קשה מאוד לטפל בהן.

דיסגרפיה

קושי בכתיבה אצל ילדים: מאפיינים נפוצים

תופעות שכיחות העשויות להעיד על קיומה של דיסגרפיה אצל ילדים ובני נוער כוללות קריאה משובשת וכתיבה מחוברת חרף הקדשת זמן רב ותשומת לב הולמת בעת הביצוע, אחיזת כלי כתיבה מסורבלת או חריגה המלווה בתלונות על יד כואבת או התעייפות מהירה וחוסר עקביות במהלך הכתיבה, כגון ערבוב של אותיות דפוס ואותיות כתב או אותיות גדולות ואותיות קטנות.

מאפיינים נפוצים נוספים של קושי בכתיבה אצל ילדים כוללים:

• ריווח לא עקבי בין מילים או אותיות
• מילים או אותיות שאינן גמורות
• השמטת מילים
• הצגת תנועת מפרק כף יד או גוף משונה
• קושי לדמיין מראש מבנה של מכתב
• העתקה וכתיבה איטיות ומייגעות
• ארגון ותכנון מרחביים ירודים על פני הדף
• קושי משמעותי ברישום הערות או כתיבה יצירתית

מחקרים קליניים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם והמאמרים האקדמיים שנכתבו בעקבותיהם מעלים חשד כי הגורמים המרכזיים להתפתחותה של דיסגרפיה, המכונה לעתים "דיסלקציה בכתיבה", הינם מרכיב גנטי ייחודי והתפתחות טרום-לידתית, כגון לידה מוקדמת.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דיסגרפיה אצל מבוגרים: גורמי סיכון

דיסגרפיה אצל מבוגרים בדרך כלל מאובחנת במקביל ללקויות למידה ו/או הפרעות נוירו-התפתחותיות נוספות, כמו דיסקלקוליה או לקות שפתית, המאופיינת בקשיים משמעותיים בהצבת מילים בסדר הנכון במשפט ובזכירת מילים וגורמת לריבוי קשיי כתיבה, לכן חשוב ביותר לפנות לאבחון מקיף שיאפשר לכם להבין אילו מצבים דורשים תשומת לב מצדכם.

לדוגמא, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות גם כן עלולות להגביר את הסיכון לכך שתלמידים וסטודנטים יסבלו מקושי בכתיבה במהלך לימודיהם בבית הספר ובאקדמיה מכיוון שיכולת הקשב קשורה באופן הדוק ליכולות הכתיבה והקריאה כאחד.

במצבים אחרים, אנשים מתבלבלים בין דיסגרפיה ובין דיסלקציה אצל מבוגרים, המתארת לקות קריאה התפתחותית, שכן גם סטודנטים דיסלקטיים לעתים קרובות מתמודדים עם קשיים מתמשכים בכתיבה ו/או באיות.

אבחון דיסגרפיה

אבחון דיסגרפיה: לקות כתיבה התפתחותית

אבחון דיסגרפיה בדרך כלל נערך על ידי פסיכולוגים מוסמכים המתמחים בביצוע אבחון לקויות למידה, אולם בהתאם לסיבת הפנייה והתסמינים המתוארים ייתכן שיהיו מעורבים בתהליך הבדיקה גם אנשי מקצוע מתחומים נוספים, כמו רופא נוירולוג או מרפאה בעיסוק.

באופן כללי, אבחון קשיי כתיבה כולל סדרת בדיקות מקיפות המעריכות תחומים רבים ומגוונים, כולל הערכה מלאה של רמת האינטליגנציה (IQ) והיכולות האקדמיות השונות באמצעות מבדקי קריאה, כתיבה, שפה ואריתמטיקה.

במהלך אבחון לקויות למידה לילדים, בני נוער ומבוגרים בדרך כלל נבדקות גם מיומנויות מוטוריקה עדינה הקשורות לכתיבה, יכולות האיות, הדקדוק והפיסוק, איכות הרעיונות המוצגים ויכולת העתקה של עיצובים שונים.

חשוב לציין, כי ילדים מחוננים ומצטיינים הסובלים מקשיי כתיבה עשויים שלא להיות מאובחנים עם דיסגרפיה ולא לזכות לתמיכה מקצועית הולמת למרות שהם זקוקים לה, בעיקר משום שהורים ואנשי חינוך רבים מניחים בטעות שתלמידים מבריקים, יצירתיים ומצליחים אינם יכולים לכתוב כמצופה מבני גילם רק כי הם אינם מנסים להצליח בכך.

קשיי כתיבה: איתור, אבחון ודרכי טיפול

ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מדיסגרפיה מתקשים להביע את רעיונותיהם באמצעות כתיבה, מציגים כתב יד לא קריא, כותבים באיטיות וברשלנות, אינם מצליחים להשלים את מטלות הכתיבה בשיעור או בבית ועלולים להפוך למושא לביקורת לא הוגנת מצד חברים ואנשי חינוך על היותם רשלנים, לא קשובים, פזיזים, חסרי זהירות, חסרי מוטיבציה או עצלנים בהתנהלותם הכללית ובעבודתם בכיתה.

בנוסף, קשיי כתיבה אצל תלמידים וסטודנטים לעתים קרובות גורמים ללחץ נפשי ותחושת תסכול בשל חוסר יכולת לבצע מה שעמיתיהם לספסל הלימודים מצליחים לבצע בקלות יחסית, לפיגור בהתקדמות עם הכנת שעורי בית או למידה למבחנים, להישגים אקדמיים נמוכים, לרמת חרדה גבוהה ולתסמינים של דיכאון.

במידה ואתם או ילדיכם מתמודדים מזה זמן ממושך עם תסמינים המאפיינים לקות כתיבה, מומלץ שתתחילו לרשום את הדאגות שלכם באופן מסודר על דף נייר, שכן ככל שיהיה בידכם מידע רב יותר, כך האבחנה המקצועית שתתקבל בסופה של הערכה מקצועית תהיה מדויקת יותר.

בעת שמדובר בילדים צעירים, חשוב מאוד גם לשוחח על החששות שלכם מקצב ההתקדמות בתהליך רכישת הכתיבה של ילדיכם עם הצוות החינוכי של הגן או בית הספר ולשקול יחד איתם את הצורך בפנייה לאבחון מקיף כדי לאתר במדויק את הסיבה לריבוי הקשיים בכתיבה.

יש לציין, כי במרבית המקרים, תלמידים וסטודנטים המאובחנים עם לקויות למידה שונות, כמו דיסגרפיה, זכאים להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות, כולל:

• שימוש בטייפ להקלטת שעורים והרצאות
• שימוש במנהל רשימות
• שימוש בנייר לרוחב
• שימוש בנייר משבצות לא רק במקצוע מתמטיקה
• היבחנות באמצעות מחשב

טיפול בקשיי כתיבה

אסטרטגיות התמודדות עם "דיסלקציה בכתיבה"

באפשרותכם לנקוט במספר אסטרטגיות יעילות שיסייעו לכם או לילדיכם להתמודד טוב יותר עם השפעותיה השליליות של דיסגרפיה על העמידה בדרישות הלימודיות בבית הספר או באקדמיה, כולל שימוש במעבד תמלילים, הימנעות מהוקעת תלמידים על עבודה מרושלת או פזיזה ושימוש באוחזי עיפרון או עזרי כתיבה מעוצבים.

כמו כן, ספקו הערות או קווי מתאר להפחתת כמות הכתיבה הנדרשת, צמצמו היבטים של עבודת העתקה, הדפיסו מראש בעיות מתמטיות ארוכות או מורכבות והציעו חלופות שונות למטלות בכתב, כגון עבודות מוקלטות בווידאו או באודיו.

בעוד עפרונות בעלי אחיזה מיוחדת או עזרי כתיבה המיועדים לתלמידים וסטודנטים הסובלים מקשיי כתיבה אינם מטפלים לבדם בכל הבעיות הנובעות כתוצאה מלקות כתיבה, עטים ועפרונות מיוחדים בהחלט מעודדים אותם לאחוז בעיפרון בצורה נכונה יותר.

אבחון דיסגרפיה - לקות כתיבה - קושי בכתיבה אצל ילדים
נגן וידאו אודות אבחון דיסגרפיה - לקות כתיבה - קושי בכתיבה אצל ילדים

טיפול בדיסגרפיה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בדיסגרפיה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בדיסגרפיה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה: המדריך המלא על טיפול בלקות למידה

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: