מכון-דרור-לוגו

תפריט

בעיות זיכרון לטווח קצר או ארוך: מבחן זיכרון חזותי או שמיעתי

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו זיכרון?

זיכרון משפיע על יכולתם של ילדים, בני נוער ומבוגרים לאחסן, לאחזר ולשלוף מידע רב ומגוון הנקלט באמצעות ריחות, קולות, מראות או צלילים ומאפשר להם להתנהל בחיי היום-יום, לדבר, לחשוב, ללמוד ולהתמצא במרחב.

בעוד כל המידע הנקלט במוח האנושי נשמר, מאוחסן ויכול להישלף בעת הצורך, פריטים מסוימים שנקלטים במהלך היום נשארים בזיכרון לטווח קצר בלבד ופריטים אחרים מאוחסנים בזיכרון לטווח ארוך ואף למשך כל החיים.

באופן כללי, תהליך יצירת הזיכרון מתאפשר בזכות מיליארדי תאי עצב, שביניהם עובר דחף עצבי, היוצרים קשרים ביניהם, כאשר ככל שהמידע מורכב יותר, כך יתחברו תאי עצב רבים יותר שישתתפו יחד בתהליך קליטת, עיבוד ואחסון המידע.

באותה מידה, מכיוון שהמוח האנושי מחליט מה עליו לזכור על פי רמת ההתעניינות של האדם בנושאים ותחומים שונים, ככל שהמידע חוזר על עצמו פעמים רבות יותר והאדם קשוב יותר, כך הקשרים בין תאי העצב מתחזקים והזיכרון נשמר לטווח ארוך יותר.

למרות כל האמור לעיל, חשוב לציין כי רוב מוחלט של המידע הנקלט במהלך היום אינו נשמר בזיכרון לטווח קצר או ארוך, שכן לא עבור כל פיסת מידע נבנה מסלול זיכרון והמוח האנושי יודע להתעלם ממידע שאינו חיוני או רלוונטי לאדם מסוים.

זיכרון

סוגי זיכרון אצל תלמידים וסטודנטים

להלן 3 סוגי זיכרון הנדרשים לכל תהליך למידה ומשמשים תלמידים וסטודנטים לצורך עיבוד מידע מילולי ולא מילולי כאחד:

זיכרון עבודה – היכולת לאחוז בפיסות מידע שונות עד שהחלקים מתמזגים לכדי מחשבה או רעיון שלם ובזכותו מתאפשר לאנשים לקרוא כל מילה עד סוף המשפט או הפסקה ולהבין את התוכן במלואו.

זיכרון לטווח קצר – מתאר את התהליך הפעיל של אחסון ושמירת מידע לתקופת זמן קצרה יחסית, במהלכה המידע טרם אוחסן עבור החזקתו לטווח ארוך והוא זמין באופן זמני ומוגבל בלבד.

זיכרון לטווח ארוך – מתייחס למידע המאוחסן והזמין למשך תקופת זמן ארוכה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

אבחון בעיות זיכרון אצל ילדים או בני נוער

אף על פי שאנשים בדרך כלל נתקלים בליקויים בזיכרון חזותי ו/או שמיעתי-מילולי, בעיות זיכרון אצל ילדים ובני נוער עשויות לבוא לידי ביטוי בכל מאחד מ-3 סוגי הזיכרון הנ"ל ולפגוע באופן משמעותי בתהליך הלמידה וביכולת ההבנה שלהם.

לדוגמא, בהקשר של למידה והיבחנות, בעיות בזיכרון העבודה בגיל צעיר לרוב מתבטאות בחוסר יכולת למשוך יחד את המשמעות של טקסט שלם, כלומר קושי משמעותי לקרוא ולאחוז בכל המשפטים המרכיבים את הפסקה מתחילתה ועד סופה.

באותו אופן, בעיות בזיכרון לטווח קצר מתייחסות למצבים בהם ילדים ובני נוער קוראים את הטקסט במלואו ולומדים אותו בשלמותו, אולם המידע אינו נשמר מספיק זמן בזיכרון כדי שיתאפשר להם לשלוף אותו ברגע האמת ולעבור בהצלחה את המבחן.

במקרים אחרים, אנשים המאובחנים עם בעיות בזיכרון לטווח ארוך בגיל צעיר מתקשים ללמוד מידע חדש, להחזיק אותו בזיכרון ולהיבחן עליו לאחר פרק זמן ממושך מאז לימודו – מה שמצריך מהם השקעת מאמץ רב וזמן ממושך כדי שהמידע יישמר היטב בזיכרון ויהפוך לחלק מבסיס הידע הכללי שלהם.

בעיות זיכרון

זיכרון עבודה לעומת זיכרון לטווח קצר

כאמור, זיכרון עבודה מהווה מערכת אחסון לזמן מוגבל החיונית ביותר לביצוע מטלות שגרתיות רבות ומתאר את היכולת לשמור על מידע פעיל למשך פרק זמן קצר מאוד (שניות בודדות) כדי להיות מסוגלים להשתמש במידע זה להמשך תהליך העיבוד.

אנשים הסובלים מבעיות בזיכרון עבודה בדרך כלל מתקשים בביצוע פעולות מתוחכמות הכרוכות בשינוי צורה של מידע מילולי ו/או חזותי, כמו לזכור הוראות על כל תוכנן לצורך ביצוען, לזכור מה ברצונם להגיד כשמגיע תורם, לשמור על מקומם בדף בעת קריאתו והיפוך של אובייקטים או מספרים.

דוגמאות שכיחות נוספות של בעיות בזיכרון עבודה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים כוללות קשיים משמעותיים בביצוע הוראות מילוליות ולא מילוליות כאחד, במתן מענה תוך כדי שיחה, בהקשבה, בריכוז, בהבנת הנקרא, בארגון ובתכנון.

לעומת זאת, זיכרון לטווח קצר מתייחס ליכולת לזכור מידע לפרק זמן קצר הנדרש לצורך ביצוע משימות מילוליות ו/או חזותית, כמו לזכור מספר טלפון או כתובת דואר אלקטרוני, למזג צלילים לכדי מילים במהלך קריאה ולזכור אובייקטיבים, צבעים, מיקומים או כיוונים.

זיכרון לטווח קצר לעומת זיכרון לטווח ארוך

מהרגע בו אנשים לומדים דברים חדשים ועד הרגע בו הם נזכרים בהם מתקיימים 3 סוגים שונים של תהליכי זיכרון במוח האנושי, אולם לא כל המידע הנקלט במהלך חיי היום-יום מאוחסן בזיכרון לטווח ארוך והשלב השלישי מתקיים רק אם זה אכן קורה.

שלב 1: קליטת מידע – האדם קולט מידע חדש באופן חושי, כלומר באמצעות כל חמשת החושים (ראייה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם) – מה שגורם למיליארדי תאי העצב להעביר למוח גירוי.

שלב 2: עיבוד מידע ואחסון מידע – המידע הנקלט במוח האנושי עובר תהליך עיבוד ומוענקת לו משמעות מסוימת, כאשר המידע שעובד נשמר בזיכרון לטווח קצר ורק חלק מסוים מהמידע מועבר לאחסון בזיכרון לטווח ארוך של האדם, זאת בהתאם למגוון משתנים.

שלב 3: אחזור מידע – תהליך האחזור מתרחש בשלב בו המידע נשלף מהזיכרון ותלוי במספר גורמים שונים, כגון מידת העניין של האדם המסוים באופי המידע, הקשר האישי של האדם למידע המסוים ותשומת הלב המוקדשת למידע בנקודת הזמן בה הוא נקלט במוחו של האדם.

מכיוון שבעיות זיכרון עלולות להתרחש בכל אחד מ-3 סוגי התהליכים הנ"ל, מומלץ לפנות לביצוע הערכה מקצועית מקיפה הכוללת מבחני זיכרון חזותי ושמיעתי, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך, כדי שיתאפשר לכם להבין טוב יותר את מצבכם הנוכחי ולקבל המלצות להמשך טיפול מקצועי בליקויים שנתגלו במהלך הבדיקה.

סוגי זיכרון

מבחן זיכרון חזותי או שמיעתי

מרבית התלמידים והסטודנטים הפונים לביצוע אבחון מקיף הכולל מבחן זיכרון שמיעתי וחזותי בשל קשיי למידה משמעותיים ומתמשכים מאובחנים עם בעיות זיכרון לטווח קצר וליקויים ביכולת לתת משמעות כללית או מסוימת למידע שנקלט במוח האנושי.

מבחן זיכרון מאפשר גם לאבחן ליקויים בקלט שמיעתי או חזותי, בתפיסה החזותית או השמיעתית, בזיכרון חזותי לטווח קצר או ארוך, בזיכרון שמיעתי לטווח קצר או ארוך, בזכירת רצף חזותי או שמיעתי-מילולי, בשפה ספונטנית, בהפשטה חזותית או מילולית ובמיומנויות מוטוריקה גסה או עדינה.

לאור זאת, במידה ואתם או ילדיכם מתמודדים עם בעיות זיכרון מזה זמן ממושך, רצוי להתייעץ עם איש מקצוע המוסמך באבחון וטיפול בבעיות זיכרון על הצורך בביצוע מבחן זיכרון והפתרונות המקצועיים הזמינים שיכולים לסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים לשפר באופן מהותי את איכות חייהם ויכולתם להתגבר על אתגרים.

6 סוגי לקויות למידה נפוצים אצל ילדים
נגן וידאו

טיפול בבעיות זיכרון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות זיכרון נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות זיכרון בגבעתיים  – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה: המדריך המלא על טיפול בלקות למידה

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: