מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון בשלות לכיתה א': מבדק מוכנות רגשית וכללית לכיתה א'

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

אבחון בשלות רגשית וכללית לכיתה א': הקדמה

אבחון בשלות לכיתה א' מיועד לילדים בגן חובה שהצוות החינוכי בגן או לחילופין ההורים שלהם אינם בטוחים אם הם בשלים ומתאימים לעלות לכיתה א', או שאולי כדאי לחכות איתם שנה. המעבר לבית-הספר הוא מעבר חד מאוד, שמצריך מהילד להסתגל לסביבה חדשה לחלוטין, ואמנם מרבית הילדים אכן מוכנים לתהליך, על כל המשתמע מכך – אך לא כולם.

מטרותיו של אבחון מוכנות לכיתה א' הן לאבחן ליקויי למידה ועיכובים התפתחותיים אפשריים מצד אחד, כך שיהיה אפשר להתחיל לטפל בהם בהקדם ולהחיל שיפור במצב, ומצד שני לוודא שהילד מסוגל לעבור בהצלחה למסגרת החינוכית הבית-ספרית, וזאת מבחינה קוגניטיבית, חברתית, רגשית ופיזיולוגית.

אבחון בשלות לכיתה א

למי ומתי מתאים אבחון מוכנות לכיתה א'?

קיימים מספר רב של סימנים שונים המעידים על צורך אפשרי בביצוע אבחון בשלות לכיתה א'. להלן מספר סימנים נפוצים בתחומי התפתחות שונים:

• קשיי התמצאות במרחב
• קושי ללכת באופן יציב
• קושי לשמור על שיווי משקל
• קשיי קואורדינציה
קושי בכתיבה
• קושי בביצוע פעולות פיזיות עדינות
• קושי לאחוז בעיפרון או בחפצים קטנים וקלים
• קשיי שימוש בשפה
• קושי בזיהוי צורות גיאומטריות
• קושי בחשיבה כמותית
קושי בדחיית סיפוקים
• קושי לבטא רצונות ומחשבות באופן ברור וקוהרנטי
• קושי בהבעת רגשות
• קושי להיפרד מההורים
קשיי קשב וריכוז
• קושי בקבלת חוקים, כללים, סמכות ומרות
• קושי ביצירת קשרים חברתיים ובתקשורת בינאישית
• קושי בהבנת רגשותיהם של אחרים
• קושי לשחק עם אחרים או לשתף איתם פעולה
• התפרצויות זעם וכעס
• נטייה לחרדות, כולל חרדת נטישה
• שינויים מהירים ותכופים במצב-הרוח
• ביישנות והסתגרות

כמובן שילדים עדיין מתפתחים גם בגיל הגן וגם הרבה אחריו, ועצם קיום סימן מסוים לבעיה מסוימת אינו אומר שהם לא בשלים לעלות לכיתה א'.

אתם בתור ההורים מכירים אותם יותר טוב מכולם, לכן אם אתם מזהים מספר רב של סימנים מהרשימה הנ"ל או שאינכם בטוחים אם ילדכם מתאים לעלות לכיתה א' – כדאי לפנות לקבלת אבחון מוכנות לכיתה א'.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

שלבי תהליך האבחון לקראת כיתה א'

בדיקת מוכנות לכיתה א' כוללת מספר שלבים די קבועים ומתבצעת באופן הבא:

• הגננת נותנת הערכה לגבי מידת ההתאמה, המוכנות והבשלות של הילד למסגרת הבית-ספרית.

• ההורים מספקים מידע לפסיכולוגית החינוכית שעורכת את האבחון.

• הפסיכולוגית מבצעת אבחון בשלות לכיתה א', כולל עריכת שיחה או שיחות עם הילד והעברת מטלות ומבדקים שונים, ומכינה המלצה שמתבססת על האבחון שערכה, על הערכת הגננת ועל המידע שקיבלה מההורים.

• הפסיכולוגית שוטחת את המלצותיה בפני ההורים, שצריכים לקבל החלטה האם לאפשר לילד לעלות לכיתה א' או לחכות שנה, לרשום אותו למסגרת של קורס הכנה לכיתה א' ולאפשר לו להמשיך להתפתח בינתיים. לחילופין יכולה להימסר המלצה לעלות לכיתה א' אך לדאוג לטפל בליקויים פסיכו-התפתחותיים אפשריים.

אבחון מוכנות לכיתה א

מטרות מרכזיות לביצוע אבחון בשלות לכיתה א'

לביצוע אבחון מוכנות לכיתה א' מספר מטרות מרכזיות וחשובות במיוחד:

• האבחון מאתר קשיים התפתחותיים שונים, לרבות קוגניטיביים-שכליים, חברתיים, רגשיים ופיזיולוגיים מבעוד מועד, כולל לקויות למידה, כך שיהיה אפשר להתחיל לטפל בהם בהקדם, בין אם הילד עולה ישר לכיתה א' או שלא.

• אבחון בשלות לכיתה א' מציע דרכי טיפול בקשיים ובלקויות שנמצאו.

• האבחון מספק תובנות והמלצות להורים בנוגע למידת התאמתו הנוכחית של הילד לעלות לכיתה א' וסיכויי ההצלחה שלו בבית הספר.

אבחון מוכנות לכיתה א': נקודות חשובות נוספות

ישנן מספר נקודות נוספות וחשובות במיוחד שמסמלות את השורה התחתונה של האבחון ומסקנותיו, ומאוד חשוב להתייחס אליהן:

• רק ההורים מחליטים אם הילד יעלה לכיתה א' – לא הפסיכולוגית החינוכית שעורכת את האבחון ולא הצוות בגן.

• במידה והאבחון מגלה קשיים משמעותיים יותר או פחות, יש לבנות תוכנית שתטפל בהם ותקדם את התפתחותו ורווחתו של הילד, בין אם מתקבלת החלטה להעלות אותו לכיתה א' או שלא.

• ילד שעולה לכיתה א' בניגוד לתוצאות האבחון, משמע אבחון מוכנות לכיתה א' מצא שהוא עדיין לא בשל ולא מוכן ללמוד בבית-הספר, עשוי מצד אחד להפתיע, אך מצד שני העלייה לכיתה א' עשויה להדגיש את הקשיים שלו, לפגוע בביטחון העצמי שלו ולגרום לו להתעכב מאחורי חבריו לכיתה.

• העלייה לכיתה א' היא עניין מורכב עבור כל הילדים ואי אפשר להטיל ספק בכך שמדובר בשינוי דרמטי בחייהם מבחינה חברתית, תרבותית, תפקודית – ועוד. ילדים בעלי בשלות לעלות לכיתה א' ולהתחיל ללמוד בבית הספר יעשו זאת באופן חלק יותר, ויתגברו במהרה על הקשיים.

בשלות רגשית לכיתה א

החשיבות של מבחן התאמה לעליה לכיתה א'

אבחון בשלות לכיתה א' הוא כלי-עזר להורים שאינם בטוחים שהילד שלהם מוכן ובשל לעלות לכיתה א'. יכול להיות שהוא מתמודד עם חוסר בשלות רגשית או עם בעיות התפתחותיות מסוימות, לרבות בעיות מוטוריות וקוגניטיביות.

אם אינכם בטוחים – ההמלצה היא בכל מקרה לגשת לאבחון מוכנות לכיתה א'. זכרו שתוצאות האבחון לא מחייבות אתכם – וההחלטה היא שלכם – ורק שלכם.

חשיבות נוספת בביצוע אבחון בשלות לכיתה א' טמונה בכך שגם אם הילד בשל לעלות לכיתה א', וגם אם הוא באמת יעלה לכיתה א', עדיין יכול להיות שהוא מתמודד עם לקות או קושי, לרבות לקויות למידה או קשיי קשב וריכוז.

אם תגלו מוקדם יותר שיש בעיה, ותדעו ותבינו מהי, תוכלו לעזור לו לפתור אותה או להחיל שיפור משמעותי במצב בשלב מוקדם – ולא כעבור מספר רב של שנים. כך הוא יתפתח טוב יותר ויפתח ביטחון עצמי גבוה יותר.

סילבוס מוכנות לכיתה א' - אבחון בשלות לכיתה א'
נגן וידאו אודות סילבוס מוכנות לכיתה א' - אבחון בשלות לכיתה א'

אבחון בשלות לכיתה א' פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון בשלות לכיתה א' נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון בשלות לכיתה א' בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחונים

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: