תוכן עניינים

אבחון דידקטי - הקדמה

אבחון דידקטי מאפשר להעריך כישורי למידה בסיסיים:

  • קריאה.
  • הבנת הנקרא.
  • כתיבה.
  • הבעה בכתב ובעל-פה.
  • יכולת התארגנות.
  • אסטרטגיות למידה בהן משתמש הנבדק.

נבדקים המנגנונים הקוגניטיביים העומדים בבסיס רכישת הקריאה והכתיבה ובכלל, את הכישורים שבבסיס הלמידה לרבות:

  • תפקוד שפתי.
  • תפקודי קשב וריכוז.
  • תפיסה חזותית ושמיעתית.
  • זיכרון

אבחון דידקטי נערך על-ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת ומאפשר לבנות תכנית חינוכית טיפולית אשר תסייע לתלמיד בשיפור תפקודיו, זאת על מנת למצות את יכולותיו האינטלקטואליות.

אבחון דידקטי יצביע גם על דרכי ההיבחנות המתאימות לקשייו של התלמיד וימליץ על המשך בירור וטיפול בהתאם לקשיים שנמצאו לרבות :

  • בדיקת ראייה.
  • בדיקת שמיעה.
  • פנייה להערכה נוירולוגית.
  • פנייה לאבחון פסיכולוגי.

אבחון דידקטי

מתי מומלץ לפנות לאבחון דידקטי ?

להלן רשימה של סיבות שכיחות אשר בגינן כדאי לשקול ביצוע של אבחון דידקטי:

קשיים בהבנה, הבעה ו/או זיכרון

תלמיד או סטודנט מופנה לאבחון דידקטי כאשר הוא מתקשה בהבנת החומר הנלמד, בזכירתו ו/או בהבעת ידיעותיו - מה שמוביל להישגים אקדמיים נמוכים. בשל קשיים אלו, הלומד יציג פער בין תפקודו האישי לבין התפקוד המצופה מבני גילו.

תת-הישגיות

כאשר עולה חשד כי קיים פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים לבין יכולתו הקוגניטיבית של הפרט, רצוי לשקול פנייה לאבחון דידקטי

בירור מקור קשיי הלמידה

מטרת האבחון הדידקטי הינה להבין את מקור קשיי הלמידה של הנבדק (קושי רגשי, לקויות למידה, יכולות חשיבה נמוכות, חוסר השקעה בלימודים, לקות הוראה) ובעקבות הממצאים, כאמור, להציע תכנית עבודה חינוכית מותאמת אישית עבורו.

קושי ברכישת הקריאה ו/או הכתיבה

תלמידים רבים מופנים לאבחון דידקטי בשל קושי ברכישת מיומנויות היסוד, קרי, הקריאה והכתיבה, וכן עקב קשיים בהבנת הנקרא, בהבעה בכתב ובכתיב.

פער בין מענה בכתב להבעה בעל-פה

ילדים או סטודנטים יופנו לאבחון דידקטי עקב פער משמעותי בין יכולת ההתבטאות והמענה בעל-פה לבין יכולת ההבעה והמענה בכתב.

סיבות נוספות

נבדקים רבים פונים לאבחון דידקטי בשל התנהלות איטית בזמן למידה ובמבחנים, ריבוי שגיאות איות, קושי ברכישת שפות זרות, בתפקוד החשבוני וכן בשל סיבות מגוונות נוספות.

אילו תחומים נבדקים באבחון דידקטי ?

באבחון דידקטי נהוג להתייחס לתחומים הבאים:

  • יכולות חשיבה כלליות - חשיבה בלתי מילולית, שפה וחשיבה מילולית.
  • תהליכי קריאה בשפת האם  - שליטה באבני היסוד של הקריאה, קריאת טקסטים ויכולת הבנת הנקרא.
  • אורתוגרפיה וכתיבה - עיצוב האותיות, ארגון ושטף הכתיבה, כתיב, מודעות אורתוגרפית ורמת ההבעה בכתב.
  • מנגנונים מטה-קוגניטיביים העומדים בבסיס השפה - שיום אוטומטי מהיר, שטף שפתי, מודעות פונולוגית, מורפולוגית ותחבירית.
  • הערוץ השמיעתי - תפיסה וזיכרון שמיעתיים.
  • הערוץ החזותי - תפיסה וזיכרון חזותיים.
  • תפקודים ניהוליים - ארגון, תכנון, בקרה עצמית, ניהול החשיבה.
  • תפקודי קשב וריכוז - הערכה של תפקודי הקשב והריכוז.

אבחון דידקטי לילדים

מה התהליך של אבחון דידקטי ?

אבחון דידקטי נערך בשעות הבוקר. בתחילת יום האבחון, נערכת שיחה מקדימה עם המאבחנת הדידקטית על מנת להבין מהי סיבת הפנייה ולקבל רקע אודות הנבדק כגון :

  • רקע משפחתי.
  • רקע התפתחותי.
  • רקע חינוכי.
  • רקע רפואי.
  • רקע טיפולי.

לאחר שיחה זו, האבחון הדידקטי עצמו אורך כ-3.5 שעות, כאשר משך הבדיקה תלוי בקצב העבודה של הנבדק, יכולות הריכוז שלו והצורך בהפסקות.

כעבור כשבועיים מיום הבדיקה, תיערך שיחת משוב עם המאבחנת הדידקטית בה היא תמסור לנבדק או להוריו את ממצאי האבחון והמלצותיה לשיפור התפקוד, כמו כן, ביום זה תימסר חוות הדעת המפורטת הכתובה.

מתי מומלץ לפנות לאבחון דידקטי מורחב (כולל חשבון ו/או אנגלית) ?

אבחון דידקטי בחשבון

במידה וקיימים קשיים בתפקוד החשבוני, נבדקים באבחון דידקטי בחשבון גם החשיבה וההבנה בתחום זה, רמת הידע ביסודות החשבון שברשות הנבדק, היכולת לעריכת חישובים וכן ההבנה של בעיות מילוליות, מן הנכתב ומן הנשמע.

אבחון דידקטי באנגלית

במידה והנבדק מתקשה בלימודי השפה האנגלית, אבחון דידקטי באנגלית יכלול גם הפנמת מושגי יסוד בשפה זו, זיהוי וכתיבת אותיות, אוצר מילים, רמת הקריאה, יכולות הבנת הנקרא והנשמע, רמת ההבעה והמענה בכתב ובעל-פה, זאת בכדי לבדוק את השלכות הלקויות על היכולת לרכוש שפה זרה.

אבחון דידקטי - חשוב לדעת

במקרים מסוימים, כמו הצורך לקבל הוראה מתקנת במסגרת בית הספר (שעות שילוב) או כאשר תלמיד תיכון זקוק להתאמות משמעותיות בדרכי היבחנות בבגרויות, משרד החינוך אינו מסתפק באבחון דידקטי אלא דורש אבחון פסיכודידקטי מורחב.

בשל כך, רצוי להתייעץ עמנו לגבי סוג ועוצמת הקשיים של ילדכם, כדי שנוכל לבצע את האבחון המתאים ביותר עבורו.

אבחון דידקטי - סיכום

חשוב לציין כי במכון דרור, האבחון הדידקטי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל מאבחנות דידקטיות המתמחות בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון דידקטי בגבעתיים - חייגו03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.