מכון-דרור-לוגו

תפריט

הקפצת כיתה: אבחון הדלגה לכיתה א' (חוזר מנכ"ל משרד החינוך)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

אילו ילדים מופנים לביצוע אבחון הדלגה?

הורים המבחינים שילדיהם מתפקדים ברמה גבוהה משמעותית מהמצופה מבני גילם רשאים לפנות לביצוע אבחון הדלגה כדי לשקול אפשרות של השתלבות בכיתה גבוהה יותר מזו שבה הילד אמור להשתלב בשנת הלימודים הבאה על פי גילו הכרונולוגי.

לדוגמא, ילדים צעירים המפגינים שפה מאוד עשירה, תפקודי זיכרון גבוהים או יכולות חשבוניות ותפיסתיות גבוהות במיוחד יכולים להיות זכאים בהתאם לקריטריונים של משרד החינוך לתהליך של הקפצת כיתה או שילוב חלקי בכיתה גבוהה יותר.

במקרים אחרים, ילדים מופנים לביצוע אבחון הדלגה משום שהם מתלוננים זמן ממושך על שעמום בגן או בכיתה הנוכחית וההורים או הצוות החינוכי מעוניינים לשקול את האפשרות שהם ישתלבו במסגרת חינוכית מאתגרת יותר התואמת את היכולות הגבוהות שלהם.

חשוב לציין, כי נוהל הקפצת כיתה של משרד החינוך קובע שילדים זכאים להשתלב בכיתה גבוהה יותר רק לאחר שעברו הערכה פסיכולוגית המעידה כי התפקוד הרגשי, החברתי וההתנהגותי תואמים את היכולת האינטלקטואלית (IQ) ופוטנציאל הלמידה הגבוה שלהם.

אבחון הדלגה

מה בודקים במסגרת אבחון הדלגה לכיתה א'?

במידה וילדכם מציג יכולות חריגות ביחס לילדים בני גילו והוא מתלונן לעתים קרובות על שעמום במסגרת הגן, באפשרותכם לפנות לביצוע אבחון פסיכולוגי חינוכי על מנת להעריך האם המסגרת החינוכית בה הילד מבקר כיום עונה על הצרכים והיכולות הייחודיות שלו.

אבחון הדלגה, הנערך על ידי פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים, כולל הערכה מקיפה של כל התפקודים הנדרשים מהילד כדי להשתלב בכיתה א' בשנת הלימודים הבאים:

• תפקוד שפתי
מנת משכל (מבחן IQ)
יכולות גרפו-מוטוריות ותפיסתיות
יכולת התארגנות
יכולת להתמקד במטלה, להתרכז בביצוע ולשבת זמן ממושך
יכולת להכיל תסכול בעת היתקלות בקושי
מוטיבציה ללמידה
רמת עניין וסקרנות
מוכנות רגשית לכיתה א'

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד מתבצע אבחון לצורך הקפצת כיתה?

בתחילת תהליך של אבחון הדלגה מתקיימת שיחה מקדימה (אינטייק) עם הורי הילד, במהלכה הם ימסרו לאיש המקצוע את כל הרקע החינוכי, ההתפתחותי, הרפואי, הטיפולי והמשפחתי הרלוונטי לסיבת הפנייה.

השיחה המקדימה גם מהווה הזדמנות נפלאה להורים על מנת לשתף את איש המקצוע בכל מידע שיכול לסייע לו להבין טוב יותר את ממצאי המבחנים השונים שיועברו לילדיהם במהלך יום הבדיקה.

אבחון לצורך הקפצת כיתה מורכב מסדרת מבחנים מתוקננים, מטלות לא-פורמליות ותצפית על ההתנהלות, ההתנהגות והתגובות של הילד, הן בעת התמודדות עם קושי והן מול חוויות הצלחה. כמו כן, איש המקצוע יעריך את יכולתו של הנבדק לשבת ליד שולחן ולהתרכז לאורך זמן.

בסיום תהליך הבדיקה, מתקיימת שיחת סיכום (משוב) עם הורי הילד, במהלכה תימסר להם חוות הדעת הכתובה, יוסברו להם ממצאי המבחנים השונים ויומלץ להם על המשך בירור וטיפול מקצועי על פי הצורך.

במידה וילדכם אכן נמצא כעומד בקריטריונים של חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא הקפצת כיתה, איש המקצוע כמובן יציין זאת בפניכם במעמד שיחת הסיכום וימליץ על כך בחוות הדעת הפסיכולוגית-חינוכית שימסור לכם בסיום התהליך.

הדלגה לכיתה א

חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא הדלגה לכיתה א'

לאחר קבלת חוות הדעת הכתובה, באחריותכם להגישה יחד עם המלצה בכתב של הגננת הנוכחית לשירות הפסיכולוגי-חינוכי של הרשות המקומית בעיר מגוריכם על מנת שזה יאשר את ההמלצה להדלגה.

יש לציין, כי ההחלטה הסופית לגבי הדלגה לכיתה א' בפרט והקפצת כיתה בכלל, על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 2013, הינה של ועדה מיוחדת המתכנסת בשירות הפסיכולוגי-חינוכי של הרשות המקומית בעיר מגוריו של הילד.

באופן כללי, ועדה זו מתייחסת לכל הנתונים, המסמכים וההמלצות המוצגות בפניה, כולל חוות דעת של פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים, המלצה להקפצת כיתה של הגננת הנוכחית ותצפית שערך פסיכולוג הגן.

מתי הדלגה לכיתה א' אינה מומלצת?

במקרים בהם ילדים הלומדים בגן טרום-חובה מאובחנים כבעלי מנת משכל (IQ) גבוהה או ברמת מחוננות, אולם ההתפתחות הרגשית אינה תואמת את היכולת הקוגניטיבית שלהם, חשוב ביותר להעריך את רמת הבשלות הרגשית לקראת האתגרים הצפויים עם כניסתם לכיתה א'.

לדוגמא, ישנם מצבים בהם איש המקצוע ימליץ דווקא להשאיר את הילד שנת לימודים נוספת במסגרת גנית ולהעלותו לגן חובה על מנת שימשיך להנות מהיחס החם והקרוב המוענק על ידי הצוות החינוכי של הגן והיעדר דרישות נוקשות ללמידה וישיבה ממושכת.

חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא הקפצת כיתה

מלבד הדלגה לכיתה א' ישירות מגן טרום-חובה, חוזר מנכ"ל משרד החינוך מאפשר גם להורי תלמידי בית ספר יסודי לפנות לאבחון אצל פסיכולוג חינוכי או פסיכולוגית חינוכית על מנת לשקול את מידת התאמת הילד או הילדה לתהליך של הקפצת כיתה.

הורים בדרך כלל פונים לביצוע אבחון הדלגה עם ילדיהם בהמלצת הצוות החינוכי של בית הספר בו הוא לומד. למשל, מחנכת של תלמיד כיתה ג' יכולה להמליץ להוריו לפנות למכון אבחון כדי לבדוק את זכאותו להשתלבות בכיתה ה' כבר בשנת הלימודים הבאה.

תוצאות הבדיקה יאפשרו להורי התלמיד ולצוות החינוכי להבין מהם הפוטנציאל הקוגניטיבי, מצבו הרגשי, הכישורים החברתיים וכישורי הלמידה של הנבדק, כולל רמת הקריאה, הבנת הנקרא, הכתיבה, ההבעה כתב והחשיבה החשבונית.

בנוסף, בהתאם לממצאים שנתגלו, איש המקצוע יוכל לקבוע מהי המסגרת החינוכית המתאימה ביותר ליכולות והצרכים הנוכחיים של התלמיד. במידה והתקבלה המלצה להקפצת כיתה, ההורים נדרשים להגיש את חוות הדעת הכתובה לבית הספר על מנת שיעבירה לאישור המפקחת על בית הספר מטעם משרד החינוך.

חשוב להדגיש, כי ההחלטה לגבי סוג האבחון הנדרש לצורך הנפקת אישור הקפצת כיתה לילד מסוים נתונה לשיקול הדעת של בית הספר. לכן, הקפידו לוודא מראש מהן הדרישות של הצוות החינוכי ופנו לביצוע אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי על פי המלצתם.

הקפצת כיתה

אפשרויות נוספות מלבד הקפצת כיתה

ילדים המגלים יכולות גבוהות במיוחד בתחומים מסוימים, כמו חשבון, מדעים ואנגלית לצד תפקוד שפתי ממוצע לגילם, יכולים גם כן להיות מופנים לביצוע אבחון פסיכולוגי לילדים כדי לשקול את שילובם בכיתה גבוהה יותר רק במקצועות בהם התפקוד גבוהה מאוד ביחס למצופה בגילם.

לדוגמא, בעקבות אבחון הדלגה, ייתכן ותלמיד כיתה ה' יהיה זכאי להשתלב בשעורי חשבון עם תלמידי כיתה ו' או שיאושר לתלמיד כיתה ג' לקחת חלק בשעורי אנגלית עם תלמידי כיתה ד', זאת בתנאי שהוא מפגין התנהגות נאותה וכישורים חברתיים תקינים.

כמה עולה אבחון הדלגה לכיתה א'?

כאמור, מדובר בהערכה מקצועית מקיפה הנערכת על ידי פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים ונמשכת בדרך כלל מספר שעות. כמו כן, תהליך האבחון כולל שיחה מקדימה ושיחת סיכום עם הורי הילד.

בשל כך, מחיר של אבחון הדלגה לכיתה א' או אבחון הקפצת כיתה לתלמידי בית ספר יסודי במכונים פרטיים לרוב דומה לעלות של אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי לילדים באותם מכונים, שכן התהליך כמעט זהה לחלוטין.

אבחון הדלגה פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון הדלגה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון הדלגה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחונים

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: