תוכן עניינים

  • מה זה הדלגה?
  • אבחון הדלגה לכיתה א' מגן טרום חובה
  • אבחון הקפצת כיתה בבית ספר יסודי
  • הדלגה - סיכום

מה זה הדלגה?

הורים רבים מבחינים שילדיהם מתפקדים ברמה הגבוהה משמעותית מהמצופה מבני גילם ומחבריהם למסגרת החינוכית, כאשר לעתים מדובר על שפה מאוד עשירה ותפקודי זיכרון גבוהים ולעתים מדובר על יכולות חשבוניות ותפיסתיות. במקרים אחרים, ילדים מתלוננים על שעמום, הן בתקופת הגנים והן במהלך לימודיהם בבית הספר היסודי. במצבים אלו, רצוי לפנות לביצוע אבחון מקצועי כדי לשקול את האפשרות להדלגה לכיתה גבוהה יותר מזו שבה הילד אמור להשתלב על פי גילו הכרונולוגי.

בתהליך של אבחון הקפצת כיתה, פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים יעריכו האם התפקוד הרגשי, החברתי וההתנהגותי של הילד תואם אף הוא לפוטנציאל הלמידה הגבוה שלו, זאת מכיוון שהוא צפוי להשתלב בקבוצת תלמידים גדולים ממנו. לדוגמא, באבחון הדלגה לכיתה א' ייבדק האם הילד מסוגל להכיל תסכול כשנתקל בקושי או לשבת זמן ממושך כפי שנדרש ממנו כדי להשתלב בכיתה א' בשנת הלימודים הבאה.

אבחון הדלגה לכיתה א' מגן טרום חובה

באם אתם או הגננת של ילדכם מבחינים כי הוא מתפקד ברמה הגבוהה באופן ניכר מיתר ילדי הגן והוא מתלונן מזה זמן רב כי הוא משתעמם במסגרת הגן, בעיקר כשמדובר בילדים אשר נולדו בחודשים הראשונים של השנתון (ינואר-מרץ), באפשרותכם לפנות לביצוע אבחון פסיכולוגי חינוכי אשר יאפשר לכם ולצוות החינוכי להבין האם הוא נמצא במסגרת החינוכית העונה על צרכיו ויכולותיו.

הקפצת כיתה

אבחון הדלגה לכיתה א' הינו אבחון הנערך על ידי פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים אשר כולל הערכה מקיפה של רמת האינטליגנציה (מבחן IQ), התפקוד השפתי, היכולות הגרפומוטוריות והתפיסתיות, יכולות ההתארגנות, היכולת להתמקד במטלה ולהתרכז לאורך זמן, המוטיבציה ללמידה, רמת העניין והסקרנות וכן הערכה של הבשלות הרגשית לכיתה א'.

תהליך של אבחון הקפצת כיתה מתחיל בשיחה מקדימה (אינטייק) עם הוריו של הילד, בה יתקבל הרקע המשפחתי, ההתפתחותי, החינוכי, הרפואי והטיפולי של ילדיהם. לאחר מכן, איש המקצוע יעביר לילד מבחנים ומטלות שונות ומגוונות וכן יערוך תצפית לגבי התנהלותו, התנהגותו ותגובותיו של הילד, הן בזמן התמודדות עם קושי והן מול חווית הצלחה. בנוסף, האבחון כולל, כאמור, גם הערכה של יכולתו של הילד לשבת ליד שולחן ולהתרכז לאורך זמן.

במידה וילדכם אכן נמצא כמתאים להדלגה מגן טרום חובה לכיתה א', איש המקצוע ימליץ על כך בחוות הדעת הכתובה שתימסר לכם בסיום תהליך האבחון, בד בבד עם קיומה של שיחת הסיכום (משוב) עם ההורים. לאחר מכן, באחריות הורי הילד להגיש את חוות הדעת המלאה לשירות הפסיכולוגי חינוכי של הרשות המקומית בעיר מגוריהם, יחד עם המלצה בכתב של הגננת הנוכחית. ההחלטה הסופית לגבי הקדמת המעבר לכתה א', על פי חוזר של משרד החינוך משנת 2013, הינה של ועדה שתתכנס בשפ"ח (השירות הפסיכולוגי-החינוכי) בעיר או במועצה המקומית, תוך התייחסות לנתונים, מסמכים והמלצות שיוצגו בפניה (חוות דעת פסיכולוגית, המלצת הגננת, תצפית שערך פסיכולוג הגן וכד').

אבחון הדלגה לכיתה א

חשוב לציין, כי ישנם מקרים בהם תלמידי גן טרום חובה מאובחנים כבעלי אינטליגנציה גבוהה, לעתים אף ברמת מחוננות, אולם התפתחותם הרגשית אינה תואמת את היכולת הקוגניטיבית שלהם, לכן חשוב ביותר להעריך את בשלותם הרגשית לקראת האתגרים השונים שהם צפויים להיתקל בהם עם כניסתם לכיתה א'. במצבים רבים, מומלץ דווקא להשאירם לשנת לימודים נוספת במסגרת גנית, קרי, להעלותם לגן חובה, זאת משום שיחסו של הצוות החינוכי בגן חם וקרוב יותר והדרישה ללמידה וישיבה ממושכת קטנה יותר.

אבחון הקפצת כיתה בבית ספר יסודי

מלבד האפשרות להדלגה לכיתה א' ישירות מגן טרום חובה, לעתים הורים פונים לאבחון מקיף כדי לשקול הקפצת כיתה גם במהלך הלימודים של ילדיהם בבית הספר היסודי, כאשר בדרך כלל הפנייה נעשית בהמלצתו של הצוות החינוכי. לדוגמא, מחנכת של תלמיד כיתה ג' יכולה להמליץ להורים לפנות לאבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי על מנת לבדוק האם הוא מתאים להשתלבות בכיתה ה' בשנת הלימודים הבאה.

תהליך של אבחון הקפצת כיתה יאפשר להורים ולצוות בית הספר להבין מהם הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בתלמיד, מצבו הרגשי, כישוריו החברתיים וכישורי הלמידה שלו, כגון רמת הקריאה והבנת הנקרא, הכתיבה וההבעה בכתב והחשיבה החשבונית. בהתאם לממצאיו של מבחן הדלגה הנערך על ידי פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים, יהיה ניתן להחליט מהי המסגרת המתאימה ביותר ליכולותיו וצרכיו הנוכחיים.

אבחון הקפצת כיתה

ההחלטה האם לפנות לאבחון פסיכולוגי או לאבחון פסיכודידקטי (פסיכולוגי ודידקטי) תלויה בדרישות והמלצות בית הספר בו ילדכם לומד. בסיום תהליך האבחון, במידה ואיש המקצוע המליץ על הקפצת כיתה, עליכם להגיש את חוות הדעת המלאה לצוות בית הספר, אשר יגיש את ההמלצה לאישור המפקחת על בית הספר מטעם משרד החינוך.

יש לציין, כי ישנם תלמידים החזקים במיוחד בתחומים ספציפיים, כגון חשבון, מדעים או אנגלית, אולם התפקוד השפתי שלהם נמוך יותר. במקרים אלו, קיימת אפשרות גם כן לפנות לביצוע אבחון מקצועי כדי לשקול את שילובם של התלמידים בכיתה גבוהה יותר רק במקצועות בהם הם מתפקדים ברמה גבוהה במיוחד. לדוגמא, תלמיד כיתה ה' יכול להשתלב בשעורי חשבון עם תלמידי כיתה ו'. חשוב להוסיף, כי התנהגות נאותה וכישורים חברתיים תקינים הינם חיוניים בעת שקילת הקפצת כיתה או שילוב במקצוע ספציפי בכיתה גבוהה יותר.

הדלגה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון הדלגה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון הדלגה בגבעתיים - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.