מכון אבחון פרטי לילדים – סוגי אבחונים לילדים המוכרים ע"י משרד החינ

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אבחון ילדים?

אבחון הינו הצעד הראשון בו נוקטים הורים המעוניינים להבין טוב יותר מה קורה לילדים ובני נוער המתמודדים עם קשיים ואתגרים שונים, כאשר תהליך של אבחון ילדים לרוב מורכב משלושה שלבים:

  • שיחת אינטייק
    לפני תחילת האבחון, מתקיימת שיחת אינטייק עם הורי הילד, בה הם חושפים בפירוט רב את סיבת הפנייה ואת כל המידע והמסמכים הרלוונטיים בפני איש המקצוע.
  • ביצוע האבחון
    לאחר השיחה המקדימה, מתחיל הקשר הראשון עם הילד. בהמשך, מספר הפגישות ייקבע על פי הצורך, במטרה להכיר היטב את הנבדק ולהבין את קשייו באמצעות העברת סדרת מבחנים המספקים מידע חיוני על חוזקותיו, חולשותיו ומצוקתו.
  • שיחת משוב
    בסיום התהליך, מתקיימת שיחת משוב עם הורי הילד, שמטרתה לסייע בהפחתת המתח הנפשי, להסביר את ממצאי הבדיקה, לענות על שאלות מקצועיות ולהמליץ על הדרכים הטובות ביותר בהן ניתן לעזור ולתמוך בילד.
אבחון ילדים

סוגי אבחונים לילדים

מכיוון שישנם סוגי אבחונים רבים לילדים ולבני נוער, כמו אבחון דידקטי, אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכודידקטי, הורים לעתים קרובות מתלבטים האם ומתי עליהם לפנות לכל סוג בדיקה.

אף על פי שאין שני ילדים בעלי יכולות וצרכים זהים, ריכזנו עבורכם 8 מצבים שכיחים המעידים על הצורך לפנות בהקדם למכון אבחון:

  • הילד מגלה בעיות התנהגות או בעיות רגשיות הקשורות לבית או לבית הספר
  • הילד אינו אוהב ללכת לגן או מסרב ללכת לבית הספר באופן עקבי
  • הילד מפגין הישגים אקדמיים טובים בכל מקצועות הלימוד, למעט אחד או שניים, כמו מתמטיקה או אנגלית
  • הילד משקיע מאמץ רב בלמידה, אולם הציונים כלל אינם משקפים זאת
  • הילד לא מצליח להגיש את שעורי הבית במועד שנדרש ממנו עקב דחיינות כרונית או כישורי תכנון לקויים
  • הילד מתקשה לשמור על תשומת לב לאורך זמן או להישאר ממוקד בנעשה בכיתה
  • הילד זקוק להתאמות בתנאי הלמידה וההיבחנות במסגרת בית הספר על מנת למצות את הפוטנציאל הטמון בו
  • הילד מועמד לעבור בקרוב ועדת איפיון וזכאות (השמה) או ועדה בין-מקצועית (ועדת שילוב)

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

מכון אבחון פרטי לילדים

ילדים נבדלים מאוד אחד מהשני, שכן כל מוח אנושי הינו ייחודי, יוצא דופן ושונה ממשנהו. למעשה, לכל מוח יש מרכיבים שאינם עובדים טוב כמו אחרים, חלקים שאינם עובדים טוב בכלל ותהליכים שעובדים טוב בהרבה מאחרים.

בשל כך, במידה וילדכם מגלה קשיים לימודיים, רגשיים, התנהגותיים ו/או חברתיים מזה זמן ממושך, חשוב ביותר לפנות בהקדם למכון אבחון כדי לקבוע מהן החוזקות והחולשות שלו ולאתר את הסיבה או הסיבות בגינן הוא מתמודד עם הקשיים כל השנים.

בנוסף, בעקבות אבחון פרטי לילדים, הצוות החינוכי של הגן או בית הספר יידע כיצד ללמדו כראוי, יאפשר לו התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות ויעניק לו את התמיכה המקצועית הדרושה לו על מנת לחוות הצלחות אקדמיות והצלחות בחיים.

מכון אבחון לילדים

אבחון מקיף ומשולב לילדים

מרבית ההורים הפונים עם ילדים למכוני אבחון פרטיים בישראל בוחרים לבצע אבחון מקיף ומשולב, הנקרא אבחון פסיכודידקטי, אשר מסייע לקבוע לא רק כמה הילד למד, אלא גם כיצד הוא לומד ומתמודד עם משימות הדורשות פתרון בעיות.

בשונה ממבחנים סטנדרטיים המועברים במסגרת בית הספר, אבחון פסיכודידקטי מתבצע במתכונת של אחד על אחד ונעשה בו שימוש במגוון כלים שמטרתם להעריך באופן מקצועי את הכישורים האקדמיים והיכולות הקוגניטיביות של ילדים ובני נוער.

הערכה מקצועית זו מבוצעת בדרך כלל במכון אבחון פרטי והיא נערכת על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך, בעל תואר שני בפסיכולוגיה וניסיון רב באבחון ילדים ובני נוער. באופן כללי, הבדיקה עם הילד צפויה להימשך מספר שעות ואף להתחלק לשני מפגשים על פי הצורך.

בסיום תהליך האבחון, התוצאה החשובה ביותר עבור הורים הינה ההמלצות המקיפות שינתנו להם ולצוות החינוכי של בית הספר בו לומד הילד, כגון המשך בירור מקצועי, מתן טיפולים חיוניים והתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות.

מלבד העובדה שהאבחון יגלה כיצד ילדכם לומד, חוות הדעת תכלול גם פירוט של ממצאי המבחנים השונים שהועברו לילד, התנהגותו הכללית, יכולת הקשב שלו וכן סיכום של האבחנות המקצועיות החדשות שניתנו לו על ידי הפסיכולוג.

חשוב לציין, כי פסיכולוגים מוסמכים לאבחן אצל ילדים בגיל הרך ובגיל ההתבגרות כל אחד מהמצבים הבאים:

  • לקויות למידה
  • הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
  • לקות התפתחותית
  • בעיות חברתיות
  • בעיות רגשיות
  • בעיות התנהגותיות
  • סוגיות פסיכולוגיות אחרות

אבחון ילדים בגיל הרך

ילדים בגיל הרך לעתים קרובות מופנים לביצוע אבחון פסיכולוגי כדי להבין מדוע הם לא עומדים בקצב של יתר ילדי הגן או כדי לקבוע האם הם זקוקים למשאבי תמיכה נוספים במסגרת הגן, כגון גננת שילוב, סייעת צמודה, טיפול רגשי או טיפולים התפתחותיים.

אבחונים לגיל הרך, הנערכים על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך, מאפשרים להעריך את מנת המשכל (IQ), התפקוד הקוגניטיבי, המצב הרגשי והכישורים החברתיים של ילדים, כמו גם לספק אבחנה מקצועית של לקות פסיכו-התפתחותית ספציפית, העלולה לגרום לדיסלקציה או דיסקלקוליה.

הערכה פסיכולוגית גם מסייעת למרפאה בעיסוק לאשר או לשלול אבחנה של דיספרקסיה התפתחותית (DCD) אצל ילדים צעירים וכן לקבוע האם ילד סובל מקשיי למידה או פוטנציאל שכלי נמוך.

מאחר ומדובר בבדיקה מקיפה מאוד, תהליך של אבחון ילדים בגן אורך בממוצע מספר שעות ומשתנה בהתאם לגילו של הנבדק, כאשר תחילה מתקיימת שיחה מקדימה (אינטייק) על מנת לקבל את כל המידע הרלוונטי לסיבת הפנייה.

לאחר כשבועיים מסיום האבחון, מתקיימת גם שיחת סיכום (משוב) עם הורי הילד וכן מתקבלת חוות דעת כתובה המפרטת את ההיסטוריה האישית של הנבדק, ממצאי המבחנים השונים שהועברו לילד, המסקנות המרכזיות וההמלצות להמשך הבירור והטיפול המקצועי בכל תחומי הקושי שזיהה הפסיכולוג.

אבחונים לילדים

אבחונים לילדים - מתי מומלץ?

הורים ומורים עשויים להתקשות להבחין בקיומן של לקויות למידה אצל ילדים, בעיקר משום שאין רשימת תסמינים אחת ויחידה המתאימה לכל ילד וילד ברחבי העולם. יתרה מזאת, במקרים מסוימים ילדים אף מנסים ומצליחים להסתיר את הבעיה.

בשל כך, ייתכן ולא תזהו בעיה ברורה מלבד תלונות תכופות של הילד על הכנת שעורי הבית או חוסר רצון ללכת לבית הספר. יחד עם זאת, ישנם מספר סימנים המעידים באופן ברור על צורך בפנייה למכון אבחון עם ילדכם:

  • חוסר התלהבות מקריאה או כתיבה
  • בעיות בשינון חומרי למידה
  • עבודה בקצב איטי מאוד
  • קושי בהקשבה או בהבנת הוראות
  • קושי להישאר ממוקדים במשימה
  • קושי בהבנת רעיונות מופשטים
  • חוסר תשומת לב או עודף תשומת לב לפרטים
  • מיומנויות חברתיות ירודות

במידה וילדכם מתמודד עם אחד או יותר מהקשיים הנ"ל, מומלץ לשוחח בהקדם עם רופא הילדים או מחנכת הכתה על אבחון לקויות למידה, שמטרתו לרדת לשורש הבעיה ולהציע לכם דרכים חדשות לטיפול בלקויות הלמידה.

בהתאם לקשיים שהילד מגלה, ייתכן ויהיה צורך לפנות למספר אנשי מקצוע כדי לבצע אבחנה מבדלת בין האבחנות המקצועיות האפשריות השונות ולקבוע מהן הלקויות של הילד, עד כמה הן חמורות ומהן ההתערבויות המקצועיות הדרושות כדי למנוע את החמרתן.

לדוגמא, אבחונים לילדים יכולים להתבצע גם על ידי רופאים התפתחותיים, נוירולוגים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת ומאבחנות דידקטית, כאשר סוגי האבחונים המומלצים משתנים בהתאם לקשייו הייחודיים של הילד.

מה בודקים מכוני אבחון לילדים?

אבחון דידקטי מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך של איתור לקויות למידה אצל ילדים ומסייע לקבוע האם הילד זכאי או לא זכאי לשירותי חינוך מיוחד במסגרת סל התמיכה של בית הספר, כגון שעות שילוב.

בעוד הורים עלולים לפחד שילדיהם יאותרו כסובלים מלקויות למידה, ככל שתקדימו לזהות את הבעיה של ילדכם, כך יתאפשר לו לקבל מהר יותר את העזרה המקצועית הנחוצה לו כל כך כדי להפחית את השפעת לקות הלמידה על ההתנהגות וההישגים האקדמיים בבית הספר.

תהליך האבחון מתחיל בשיחה מקדימה (אינטייק) עם מאבחנת דידקטית מוסמכת, במהלכה ההורים מפרטים את ההיסטוריה החינוכית וההתפתחותית של הילד. כמו כן, סביר להניח שהמאבחנת תשאל אתכם מספר שאלות הקשורות לסיבת הפנייה, כולל:

  • מתי הילד הגיע לאבני הדרך ההתפתחותיות השונות?
  • האם הילד סובל מבעיות גופניות, מוגבלויות או בעיות בריאותיות?
  • אילו טיפולים רפואיים או התפתחותיים הילד קיבל בעבר או מקבל כיום?

במידת הצורך, תתבקשו גם למסור לצוות החינוכי של בית הספר בו לומד ילדכם או לאנשי מקצוע העובדים עמו באופן קבוע שאלונים המספקים מידע נוסף על התפתחות הילד ותפקודו כתלמיד.

הערכה מקצועית זו מורכבת מסדרת מבחני הישג הקובעים את רמת המיומנויות האקדמיות הנוכחיות של הנבדק, כאשר אלו כוללות בדרך כלל את רמת הקריאה, השפה הכתובה והיכולת המתמטית לצד תפקודי קשב, זיכרון ותפיסה.

יש לציין, כי במרבית המצבים אבחון דידקטי אינו מספיק וילדים נדרשים לעבור גם אבחון פסיכולוגי על מנת לקבל תמונה מלאה בעזרת הערכה של רמת האינטליגנציה (IQ) ותפקודים חיוניים נוספים.

אבחון ילדים עם ADHD

בדיוק כמו במקרים של לקויות למידה, אין מבחן אחד ויחיד שבעזרתו ניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ובני נוער. בשל כך, אבחנה מקצועית של ADHD ניתנת רק על ידי רופאים נוירולוגים ופסיכיאטרים מומחים או רופאי ילדים המוסמכים לכך.

בפועל, אבחון ילדים עם ADHD מבוסס על תוצאות של בדיקת קשב ממוחשבת והשוואה בין התסמינים שהילד חווה לרשימת תסמינים המזוהים עם ADHD, כמו גם על משך הזמן שהם נמשכים, שכן לא ניתן לספק אבחנה מקצועית של ADHD אם התסמינים נמשכים פחות מ-6 חודשים.

בנוסף, נדרש מאיש המקצוע לבדוק האם ההתנהגות המתוארת מתרחשת במספר מצבים, כמו בבית ובבית הספר, כך שחשוב ביותר שהרופא אליו אתם פונים יקדיש את מירב תשומת הלב הנחוצה על מנת לקבל הבנה מלאה ונכונה של התסמינים המדווחים.

אבחונים לילדים מחוננים ומוכשרים

אין הורה שלא שמח לגלות שהילד שלו נמצא בקצה הגבוה של העקומה, הן בכיתה והן בחיים, אולם זה לא תמיד קל להבחין בסימנים או מאפיינים של ילדים מחוננים. לעומת זאת, מכיוון שלמורים בבית הספר יש קבוצה גדולה של ילדים בגיל דומה כדי להשוות ביניהם, לעתים קרובות הם הראשונים להעלות את הרעיון שאולי הילד מחונן.

אף על פי שקביעה האם ילד מחונן או מוכשר מאוד מצריכה ביצוע של אבחון מחוננים פרטי על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך, להלן מספר סימנים שתוכלו לחפש אצל ילדים ובני נוער:

  • יכולת ללמוד מהר, ללא צורך בהנחיות או עם צורך מועט ביותר
  • יכולת לזכור מידע רב במהירות ובבהירות
  • שימוש בדקדוק ושפה מתקדמות מאוד ביחס לשכבת הגיל
  • העדפה לחידות ותרגילים הדורשים פתרון בעיות במקום משחקי חוץ
  • נטייה לחלום בהקיץ לעתים קרובות למדי
  • נטייה לשאול שאלות גישוש

בדומה לכל סוגי האבחונים לילדים, מתקיימת בתחילת יום האבחון שיחה עם הורי הנבדק כדי לקבל את כל הרקע הרלוונטי לסיבת הפנייה. לאחר מכן, יועבר לילד אבחון פסיכולוגי הכולל הערכה מלאה של רמת האינטליגנציה (מבחן IQ).

בסיום התהליך, איש המקצוע יקיים עמכם שיחת משוב וימסור לכם את חוות הדעת הכתובה, בה יפורטו כל ממצאי האבחון, סיכום, מסקנות והמלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי על פי הצורך. במעמד זה, תימסר להורים התשובה האם הילד שלהם אכן מחונן.

שאלות ותשובות בנושא אבחון ילדים

אבחון ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחונים לילדים נערכים על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחונים לילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון ילדים

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו