אבחון ילדים: שלבי התהליך
אבחון הינו הצעד הראשון בו נוקטים הורים המעוניינים להבין טוב יותר מה קורה לילדים ובני נוער המתמודדים עם קשיים ואתגרים שונים, כאשר תהליך של אבחון ילדים לרוב מורכב משלושה שלבים:
• שיחת אינטייק – לפני תחילת האבחון, מתקיימת שיחת אינטייק עם הורי הילד, בה הם חושפים בפירוט רב את סיבת הפנייה ואת כל המידע והמסמכים הרלוונטיים בפני איש המקצוע.
• ביצוע האבחון – לאחר השיחה המקדימה, מתחיל הקשר הראשון עם הילד. בהמשך, מספר הפגישות ייקבע על פי הצורך, במטרה להכיר היטב את הנבדק ולהבין את קשייו באמצעות העברת סדרת מבחנים המספקים מידע חיוני על חוזקותיו, חולשותיו ומצוקתו.
• שיחת משוב – בסיום התהליך, מתקיימת שיחת משוב עם הורי הילד, שמטרתה לסייע בהפחתת המתח הנפשי, להסביר את ממצאי הבדיקה, לענות על שאלות מקצועיות ולהמליץ על הדרכים הטובות ביותר בהן ניתן לעזור ולתמוך בילד.
סוגי אבחונים לילדים: מתי לפנות לכל סוג בדיקה?
מכיוון שישנם סוגי אבחונים רבים לילדים ולבני נוער, כמו אבחון דידקטי, אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכודידקטי, הורים לעתים קרובות מתלבטים האם ומתי עליהם לפנות לכל סוג בדיקה.
אף על פי שאין שני ילדים בעלי יכולות וצרכים זהים, ריכזנו עבורכם 8 מצבים שכיחים המעידים על הצורך לפנות בהקדם למכון אבחון:
• הילד מגלה בעיות התנהגות או בעיות רגשיות הקשורות לבית או לבית הספר.
• הילד אינו אוהב ללכת לגן או מסרב ללכת לבית הספר באופן עקבי.
• הילד מפגין הישגים אקדמיים טובים בכל מקצועות הלימוד, למעט אחד או שניים, כמו מתמטיקה או אנגלית.
• הילד משקיע מאמץ רב בלמידה, אולם הציונים כלל אינם משקפים זאת.
• הילד לא מצליח להגיש את שעורי הבית במועד שנדרש ממנו עקב דחיינות כרונית או כישורי תכנון לקויים.
• הילד מתקשה לשמור על תשומת לב לאורך זמן או להישאר ממוקד בנעשה בכיתה.
• הילד זקוק להתאמות בתנאי הלמידה וההיבחנות במסגרת בית הספר על מנת למצות את הפוטנציאל הטמון בו.
• הילד מועמד לעבור בקרוב ועדת איפיון וזכאות (השמה) או ועדה בין-מקצועית (ועדת שילוב)
הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן
לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:
החשיבות של התאמת האבחון הנכון לילדים
ילדים נבדלים מאוד אחד מהשני, שכן כל מוח אנושי הינו ייחודי, יוצא דופן ושונה ממשנהו. למעשה, לכל מוח יש מרכיבים שאינם עובדים טוב כמו אחרים, חלקים שאינם עובדים טוב בכלל ותהליכים שעובדים טוב בהרבה מאחרים.
בשל כך, במידה וילדכם מגלה קשיים לימודיים, רגשיים, התנהגותיים ו/או חברתיים מזה זמן ממושך, חשוב ביותר לפנות בהקדם למכון אבחון כדי לקבוע מהן החוזקות והחולשות שלו ולאתר את הסיבה או הסיבות בגינן הוא מתמודד עם הקשיים כל השנים.
בנוסף, בעקבות אבחון פרטי לילדים, הצוות החינוכי של הגן או בית הספר יידע כיצד ללמדו כראוי, יאפשר לו התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות ויעניק לו את התמיכה המקצועית הדרושה לו על מנת לחוות הצלחות אקדמיות והצלחות בחיים.
כיצד מתבצע תהליך של אבחון לילדים?
מרבית ההורים הפונים עם ילדים למכוני אבחון פרטיים בישראל בוחרים לבצע אבחון מקיף ומשולב, הנקרא אבחון פסיכודידקטי, אשר מסייע לקבוע לא רק כמה הילד למד, אלא גם כיצד הוא לומד ומתמודד עם משימות הדורשות פתרון בעיות.
בשונה ממבחנים סטנדרטיים המועברים במסגרת בית הספר, אבחון פסיכודידקטי מתבצע במתכונת של אחד על אחד ונעשה בו שימוש במגוון כלים שמטרתם להעריך באופן מקצועי את הכישורים האקדמיים והיכולות הקוגניטיביות של ילדים ובני נוער.
הערכה מקצועית זו מבוצעת בדרך כלל במכון אבחון פרטי והיא נערכת על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך, בעל תואר שני בפסיכולוגיה וניסיון רב באבחון ילדים ובני נוער. באופן כללי, הבדיקה עם הילד צפויה להימשך מספר שעות ואף להתחלק לשני מפגשים על פי הצורך.
בסיום תהליך האבחון, התוצאה החשובה ביותר עבור הורים הינה ההמלצות המקיפות שינתנו להם ולצוות החינוכי של בית הספר בו לומד הילד, כגון המשך בירור מקצועי, מתן טיפולים חיוניים והתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות.
מלבד העובדה שהאבחון יגלה כיצד ילדכם לומד, חוות הדעת תכלול גם פירוט של ממצאי המבחנים השונים שהועברו לילד, התנהגותו הכללית, יכולת הקשב שלו וכן סיכום של האבחנות המקצועיות החדשות שניתנו לו על ידי הפסיכולוג.
חשוב לציין, כי פסיכולוגים מוסמכים לאבחן אצל ילדים בגיל הרך ובגיל ההתבגרות כל אחד מהמצבים הבאים:
• לקויות למידה
• הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
• לקות התפתחותית
• בעיות חברתיות
• בעיות רגשיות
• בעיות התנהגותיות
• סוגיות פסיכולוגיות אחרות
סיבות בגינן ילדים צעירים מופנים לביצוע אבחונים
ילדים בגיל הרך לעתים קרובות מופנים לביצוע אבחון פסיכולוגי כדי להבין מדוע הם לא עומדים בקצב של יתר ילדי הגן או כדי לקבוע האם הם זקוקים למשאבי תמיכה נוספים במסגרת הגן, כגון גננת שילוב, סייעת צמודה, טיפול רגשי או טיפולים התפתחותיים.
מגוון אבחונים לגיל הרך, הנערכים על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך, מאפשרים להעריך את מנת המשכל (IQ), התפקוד הקוגניטיבי, המצב הרגשי והכישורים החברתיים של ילדים, כמו גם לספק אבחנה מקצועית של לקות פסיכו-התפתחותית ספציפית, העלולה לגרום לדיסלקציה או דיסקלקוליה.
הערכה פסיכולוגית גם מסייעת למרפאה בעיסוק לאשר או לשלול אבחנה של דיספרקסיה התפתחותית (DCD) אצל ילדים צעירים וכן לקבוע האם ילד סובל מקשיי למידה או פוטנציאל שכלי נמוך.
מאחר ומדובר בבדיקה מקיפה מאוד, תהליך של אבחון ילדים בגן אורך בממוצע מספר שעות ומשתנה בהתאם לגילו של הנבדק, כאשר תחילה מתקיימת שיחה מקדימה (אינטייק) על מנת לקבל את כל המידע הרלוונטי לסיבת הפנייה.
לאחר כשבועיים מסיום האבחון, מתקיימת גם שיחת סיכום (משוב) עם הורי הילד וכן מתקבלת חוות דעת כתובה המפרטת את ההיסטוריה האישית של הנבדק, ממצאי המבחנים השונים שהועברו לילד, המסקנות המרכזיות וההמלצות להמשך הבירור והטיפול המקצועי בכל תחומי הקושי שזיהה הפסיכולוג.
סימנים המעידים על צורך בביצוע אבחון לילדים
הורים ומורים עשויים להתקשות להבחין בקיומן של לקויות למידה אצל ילדים, בעיקר משום שאין רשימת תסמינים אחת ויחידה המתאימה לכל ילד וילד ברחבי העולם. יתרה מזאת, במקרים מסוימים ילדים אף מנסים ומצליחים להסתיר את הבעיה.
בשל כך, ייתכן ולא תזהו בעיה ברורה מלבד תלונות תכופות של הילד על הכנת שעורי הבית או חוסר רצון ללכת לבית הספר. יחד עם זאת, ישנם מספר סימנים המעידים באופן ברור על צורך בפנייה למכון אבחון עם ילדים:
• חוסר התלהבות מקריאה או כתיבה
• בעיות בשינון חומרי למידה
• עבודה בקצב איטי מאוד
• מיומנויות חברתיות לקויות
• קושי בהקשבה או בהבנת הוראות
• קושי להישאר ממוקדים במשימה
• קושי בהבנת רעיונות מופשטים
• חוסר תשומת לב או עודף תשומת לב לפרטים
במידה וילדכם מתמודד עם אחד או יותר מהקשיים הנ"ל, מומלץ לשוחח בהקדם עם רופא הילדים או מחנכת הכתה על אבחון לקויות למידה, שמטרתו לרדת לשורש הבעיה ולהציע לכם דרכים חדשות לטיפול בלקויות הלמידה.
בהתאם לקשיים שהילד מגלה, ייתכן ויהיה צורך לפנות למספר אנשי מקצוע כדי לבצע אבחנה מבדלת בין האבחנות המקצועיות האפשריות השונות ולקבוע מהן הלקויות של הילד, עד כמה הן חמורות ומהן ההתערבויות המקצועיות הדרושות כדי למנוע את החמרתן.
לדוגמא, אבחונים לילדים יכולים להתבצע גם על ידי רופאים התפתחותיים, נוירולוגים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת ומאבחנות דידקטית, כאשר סוגי האבחונים המומלצים משתנים בהתאם לקשייו הייחודיים של הילד.
אילו תחומים בודקים מכוני אבחון לילדים?
אבחון דידקטי מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך של אבחון לקויות למידה לילדים ומסייע לקבוע האם הילד זכאי או לא זכאי לשירותי חינוך מיוחד במסגרת סל התמיכה של בית הספר, כגון שעות שילוב.
בעוד הורים עלולים לפחד שילדיהם יאותרו כסובלים מלקויות למידה, ככל שתקדימו לזהות את הבעיה של ילדכם, כך יתאפשר לו לקבל מהר יותר את העזרה המקצועית הנחוצה לו כל כך כדי להפחית את השפעת לקות הלמידה על ההתנהגות וההישגים האקדמיים בבית הספר.
תהליך האבחון מתחיל בשיחה מקדימה (אינטייק) עם מאבחנת דידקטית מוסמכת, במהלכה ההורים מפרטים את ההיסטוריה החינוכית וההתפתחותית של הילד. כמו כן, סביר להניח שהמאבחנת תשאל אתכם מספר שאלות הקשורות לסיבת הפנייה, כולל:
• מתי הילד הגיע לאבני הדרך ההתפתחותיות השונות?
• האם הילד סובל מבעיות גופניות, מוגבלויות או בעיות בריאותיות?
• אילו טיפולים רפואיים או התפתחותיים הילד קיבל בעבר או מקבל כיום?
במידת הצורך, תתבקשו גם למסור לצוות החינוכי של בית הספר בו לומד ילדכם או לאנשי מקצוע העובדים עמו באופן קבוע שאלונים המספקים מידע נוסף על התפתחות הילד ותפקודו כתלמיד.
הערכה מקצועית זו מורכבת מסדרת מבחני הישג הקובעים את רמת המיומנויות האקדמיות הנוכחיות של הנבדק, כאשר אלו כוללות בדרך כלל את רמת הקריאה, השפה הכתובה והיכולת המתמטית לצד תפקודי קשב, זיכרון ותפיסה.
יש לציין, כי במרבית המצבים אבחון דידקטי אינו מספיק וילדים נדרשים לעבור גם אבחון פסיכולוגי על מנת לקבל תמונה מלאה בעזרת הערכה של רמת האינטליגנציה (IQ) ותפקודים חיוניים נוספים.
מה עוד נבדק במסגרת מכון אבחון פרטי לילדים?
בדיוק כמו במקרים של לקויות למידה, אין מבחן אחד ויחיד שבעזרתו ניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ובני נוער. בשל כך, אבחנה מקצועית של ADHD ניתנת רק על ידי רופאים נוירולוגים ופסיכיאטרים מומחים או רופאי ילדים המוסמכים לכך.
בפועל, אבחון ילדים עם ADHD מבוסס על תוצאות של בדיקת קשב ממוחשבת והשוואה בין התסמינים שהילד חווה לרשימת תסמינים המזוהים עם הפרעת קשב וריכוז, כמו גם על משך הזמן שהם נמשכים, שכן לא ניתן לספק אבחנה מקצועית של ADHD אם התסמינים נמשכים פחות מ-6 חודשים.
בנוסף, נדרש מאיש המקצוע לבדוק האם ההתנהגות המתוארת מתרחשת במספר מצבים, כמו בבית ובבית הספר, כך שחשוב ביותר שהרופא אליו אתם פונים יקדיש את מירב תשומת הלב הנחוצה על מנת לקבל הבנה מלאה ונכונה של התסמינים המדווחים.
האם קיימים גם אבחונים לילדים מוכשרים?
אין הורה שלא שמח לגלות שהילד שלו נמצא בקצה הגבוה של העקומה, הן בכיתה והן בחיים, אולם זה לא תמיד קל להבחין בסימנים או מאפיינים של ילדים מחוננים. לעומת זאת, מכיוון שלמורים בבית הספר יש קבוצה גדולה של ילדים בגיל דומה כדי להשוות ביניהם, לעתים קרובות הם הראשונים להעלות את הרעיון שאולי הילד מחונן.
אף על פי שקביעה האם ילד מחונן או מוכשר מאוד מצריכה ביצוע של אבחון מחוננים פרטי על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך, להלן מספר סימנים שתוכלו לחפש אצל ילדים ובני נוער:
• יכולת ללמוד מהר, ללא צורך בהנחיות או עם צורך מועט ביותר
• יכולת לזכור מידע רב במהירות ובבהירות
• שימוש בדקדוק ושפה מתקדמות מאוד ביחס לשכבת הגיל
• העדפה לחידות ותרגילים הדורשים פתרון בעיות במקום משחקי חוץ
• נטייה לחלום בהקיץ לעתים קרובות למדי
• נטייה לשאול שאלות גישוש
בדומה לכל סוגי האבחונים לילדים, מתקיימת בתחילת יום האבחון שיחה עם הורי הנבדק כדי לקבל את כל הרקע הרלוונטי לסיבת הפנייה. לאחר מכן, יועבר לילד אבחון פסיכולוגי הכולל הערכה מלאה של רמת אינטליגנציה (מבחן IQ).
בסיום התהליך, איש המקצוע יקיים עמכם שיחת משוב וימסור לכם את חוות הדעת הכתובה, בה יפורטו כל ממצאי האבחון, סיכום, מסקנות והמלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי על פי הצורך. במעמד זה, תימסר להורים התשובה האם הילד שלהם אכן מחונן.
שאלות ותשובות בנושא אבחון ילדים
מרבית סוגי האבחונים לילדים נערכים על ידי פסיכולוגים מוסמכים המתמחים באבחון לקויות למידה, מחוננות, מוגבלות שכלית, לקויות התפתחותיות, הפרעת קשב וריכוז, הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי, בעיות זיכרון, הפרעות חרדה, קשיים חברתיים, בעיות רגשיות ומצבים אחרים המתגלים בתקופת הילדות ומשפיעים על יכולת הלמידה של ילדים, כמו הפרעת למידה ספציפית בקריאה (דיסלקציה), או במתמטיקה (דיסקלקוליה). חשוב לציין, כי ילדים עשויים להיות מאובחנים עם שתי לקויות למידה במקביל או עם לקות למידה ספציפית יחד עם אבחנה מקצועית נוספת, כמו הפרעת קשב וריכוז (ADHD), אוטיזם (ASD) או הפרעת התנגדות מתריסה (ODD), כאשר תלמידים אלו בדרך כלל מתמודדים עם אתגרים משמעותיים בבית הספר.
פסיכולוגים חינוכיים הינם בעלי ניסיון רב שנים בעבודה במסגרות חינוכיות, כמו בתי ספר וגני ילדים, בייעוץ לצוותים חינוכיים ובהדרכת הורים, כך שהם מכירים היטב את זכויות התלמיד במערכת החינוך ואת שיטות ההתערבות והסיוע האפשריות במשרד החינוך. לאחר שילדכם יקבל אבחנה מקצועית מפסיכולוג ילדים מוסמך, הוא יהיה זכאי לקבלת שירותי חינוך מיוחד במסגרת לימודיו במערכת החינוך הרגילה ולהתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות. יש לציין, כי במקרים מסוימים נדרש מתלמידים לבצע סוגים שונים של אבחונים, לכן חשוב להתייעץ עם מכון אבחון מומלץ לילדים לפני תיאום מועד לבדיקה.
בסיום התהליך במכון האבחון תקבלו חוות דעת כתובה, בה מפורטות נקודות החוזק והחולשה של הילד, הן בתחום הקוגניטיבי והן בתחום האקדמי, כולל השפעתן של נקודות אלו על יכולת הלמידה שלו כתלמיד. כמו כן, נבדקים תחומים חשובים נוספים, כמו תפקודי קשב וריכוז, יכולת תשומת לב, מיומנויות חברתיות, תפקודי זיכרון, המצב הרגשי ורמת הלחץ והחרדה הקשורה לבית הספר בפרט וללמידה בכלל. בהתאם לממצאי האבחון, יסופקו גם המלצות להמשך בירור מקצועי על פי הצורך, לאסטרטגיות למידה לשיפור הזיכרון, להתאמות במסגרת לימודיהם בבית הספר ולהתערבויות מקצועיות שמטרתן לחזק את המיומנויות האקדמיות הקשורות לקריאה, כתיבה, איות ו/או מתמטיקה.
אבחונים לילדים לרוב אורכים מספר שעות, נפרסים על שתי פגישות או יותר וכוללים, מלבד העברת כלי האבחון השונים, שיחה מקדימה ושיחת סיכום עם הורי הנבדק. באופן כללי, ילדים ובני נוער נהנים מביצוע הערכה פסיכולוגית משום שהמשימות אינטראקטיביות, מאתגרות ומאפשרות להם לגלות מה הם באמת מסוגלים לעשות, ללא הנטל הכרוך מבחינתם בקריאה, כתיבה ו/או מתמטיקה. כאמור, לאחר כשבועיים מיום האבחון, ההורים מוזמנים לפגישת סיכום בה יוסברו להם ממצאי המבחנים השונים, יוצג בפניהם הפרופיל הקוגניטיבי של הילד ויפורטו בפניהם ההמלצות השונות המבוססות על סמך כלל הנתונים שבידי מכון האבחון.
סוגי האבחונים השונים נועדו לשקף את יכולתם של ילדים ביום הבדיקה, כאשר מרבית המיומנויות הנבדקות במהלך האבחון נצברות לאורך חייו של הילד ולא ניתן לשנותן לקראת הבדיקה. לדוגמא, אין סוג מסוים של ידע שניתן ללמוד כדי להגיע להישגים גבוהים יותר במבחן אינטליגנציה (IQ), שכן מבחן זה בודק את רמת הידע הכללי והיכולת השפתית, כמו גם את יכולתם של ילדים לעקוב אחר הוראות, לתכנן מידע, לארגן את מחשבותיהם, להתמודד עם מצבים חברתיים ובין-אישיים מורכבים. כהורים, הדרך הטובה ביותר להכין את ילדכם לאבחון תהיה לוודא שהם ישנו, אכלו ושתו היטב לפני הבדיקה ושהם אינם מודאגים או לחוצים יתר על המידה לקראתו.
הסבירו לילדכם שאבחון אינו דומה למבחנים שהילד מכיר מבית הספר, אלא מדובר בסדרה של פעילויות ומטלות שרובן מהנות ומאתגרות. כמו כן, הדגישו בפניו כי לא ניתן להיכשל בבדיקה וזה נורמלי לחלוטין שהם לא ידעו את התשובות לכל השאלות או יצליחו לפתור את כל המבדקים שיועברו להם. לעומת זאת, חשוב ביותר שהילד ישתדל לעשות כמיטב יכולתו כדי שהוריו והצוות החינוכי של בית הספר יבינו טוב יותר את קשייו ויוכלו לסייע לו באופן מיטבי, הן בבית והן במסגרת החינוכית. במידה וילדכם מודע לקשייו, סביר להניח שהוא בעצמו ישמח לגלות את הסיבות בגינן הוא מתמודד עם אתגרים רבים בלמידה.
אבחון ילדים פרטי - סיכום
חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחונים לילדים נערכים על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.
אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.
למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחונים לילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.