מכון לאבחון לקויות למידה – אבחון ליקויי למידה לילדים, נוער ומבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אבחון לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה נערך על ידי מאבחנת לקויות למידה ומאפשר להבין כיצד היבטים של התפקוד הקוגניטיבי, כמו תשומת לב ותפקודים ניהוליים, משפיעים על אופן הלמידה של ילדים, בני נוער ומבוגרים.

במרבית המקרים, הורים פונים עם ילדיהם למכון לאבחון לקויות למידה משום שהם חוששים שהילד או הנער אינו מגיע להישגים אקדמיים התואמים את יכולתו האינטלקטואלית או שהצוות החינוכי של בית הספר חושד שהתלמיד סובל מלקות למידה ספציפית.

במצבים אחרים, ילדים מופנים לפסיכולוגים מוסמכים כדי להעריך את רמת האינטליגנציה (IQ) שלהם ולבדוק האם סוגיות פסיכולוגיות או בעיות רגשיות פוגעות בתפקודם הלימודי, שכן רוב האנשים המאובחנים עם לקויות למידה מתמודדים במקביל עם מצבים מאתגרים אחרים.

מכיוון שקשיי למידה שאינם מאובחנים עשויים לערער את הביטחון העצמי של האדם, לגרום לתחושת דיכאון ולהוביל לקושי בעמידה בדרישות האקדמיות, אבחון מוקדם של לקות למידה יאפשר לכם להעניק לילדכם את התמיכה המקצועית לה הוא כל כך זקוק ולמנוע ממנו חוויות שליליות נוספות הקשורות ללמידה והיבחנות.

אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה לילדים ונוער

תהליך האבחון מתחיל בשיחה מקדימה עם הוריו של הילד, שמטרתה לאסוף נתונים על סוגיות התפתחותיות מוקדמות, הסתגלות הילד לגן ולבית הספר, מצבו הנוכחי של הילד והתחומים בהם הוא נאבק בחיי היום-יום.

לאחר מכן, מאבחנת לקויות למידה תעשה שימוש במבחנים מתוקננים ומדדים סטנדרטיים כדי להעריך את רמת תפקודו של הילד בתחומים שונים, כמו קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב ובעל-פה.

במידת הצורך, הבדיקה כוללת גם הערכה של הכישורים והחשיבה המתמטית.

בנוסף, אבחון מקיף ומשולב הנערך על ידי פסיכולוגים מוסמכים מספק הבנה מלאה של התפקוד האינטלקטואלי (מבחן IQ), התפקוד האקדמי והיבטים שונים של התפקוד הרגשי.

אף על פי שמשך הבדיקה תלוי בגילו של הנבדק ובסיבת הפנייה, אבחון ליקויי למידה בדרך כלל אורך מספר שעות כדי לאפשר לאנשי המקצוע לבצע הערכה מקצועית מקיפה ומדויקת.

בהתאם לחומרת הקשיים, יכולת הקשב והריכוז, מידת הסבלנות והעייפות של הנבדק ככל שהבדיקה מתארכת, ייתכן ויהיה צורך לחלק את הבדיקה לשני מפגשים על מנת למדוד את היכולות והכישורים האמיתיים של האדם.

באופן כללי, ילדים בגילאי 6 שנים ומעלה מסוגלים להתמקד במשך כ-3 שעות עם מספר הפסקות במהלך הבדיקה ובני נוער לרוב יכולים לשהות במכון האבחון זמן ממושך יותר. בגילאים אלה, 4-5 שעות אינן דבר חריג.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

אבחון ליקויי למידה כחוויה חיובית

מרבית המבחנים המועברים במסגרת אבחון ליקויי למידה לילדים הם קצרים מאוד, החל מכמה דקות ועד רבע שעה לכל היותר, כאשר אנשי מקצוע מנסים להתאים את סדר העברתם כך שהנבדק לא יתעייף או ישתעמם מהבדיקה.

כמו כן, ילדים ובני נוער אוהבים להשתמש בראש שלהם כדי לפתור בעיות, להתמודד עם אתגרים ולהראות למבוגרים שהם לומדים ומתקדמים – מה שהופך את האבחון לחוויה חיוביות ומהנה עבורם.

יחד עם זאת, במידה וילדכם מתמודד מזה שנים ארוכות עם ההשלכות השליליות של לקויות למידה במסגרת בית הספר, סביר להניח שהוא כבר מודע לעובדה שהביצועים שלו אינם טובים כמו חבריו לספסל הלימודים.

בשל כך, ייתכן כי הוא יחווה מעט תסכול בעת ביצוע חלק מהמבחנים, אולם זה תפקידה של מאבחנת לקויות למידה לתת לו משוב חיובי על הצלחותיו, לעודד אותו ולהעלות את המורל והמוטיבציה להצלחה.

מכון לאבחון לקויות למידה

מה בודקת מאבחנת לקויות למידה?

בעוד ישנם כישורי למידה רבים הנדרשים מתלמידים וסטודנטים כדי להצליח בלמידה והיבחנות, מאבחנת לקויות למידה בודקת את כושר הקריאה, יכולת הכתיבה, רמת ההבעה בעל-פה ובכתב, יכולת החישוב וההבנה החשבונית.

למעשה, אחת המטרות המרכזיות של האבחון הינה לזהות הבדלים ביכולות הטכניות של הנבדק בעת ביצוע מבחנים שונים בהשוואה ליכולת האינטלקטואלית ולפוטנציאל הלמידה שלו.

לדוגמא, אנשים רבים מופנים למכון לאבחון לקויות למידה משום שהם מתמודדים עם קשיים משמעותיים בקריאה ועולה חשד כי הם סובלים מליקויים באחד או יותר מהכישורים הטכניים הנחוצים לתהליך המלא של ההתפתחות, מפענוח לשטף ומשטף להבנה אמיתית של הנקרא.

בהקשר זה, הכישורים הטכניים הנבדקים הינם:

  • היכולת לזהות מילים באופן גלובלי
  • לקרוא בקול מילים שאינן מוכרות לילד
  • לקרוא משפטים המורכבים ממספר מילים
  • להפיק משמעות מן הכתוב

כאמור, על פי לצורך, ייבדקו גם היכולת והכישורים המתמטיים:

  • הידע בסיסי במתמטיקה
  • מהירות היישום של עובדות מתמטיות
  • היכולת לפתור בעיות מילוליות פונקציונלית במתמטיקה
  • יכולות ההבנה והחשיבה המתמטיות
  • יכולת החישוב, הן בעל-פה והן על ידי פתרון מבחני נייר ועפרון

למה חשוב לעבור אבחון ליקויי למידה?

אנשים עלולים להסס לפנות למרכז לאבחון לקויות למידה משום שהם חוששים להיות מתויגים כלקויי למידה בבית הספר או באקדמיה ושיתייחסו אליהם אחרת בעקבות קבלת אבחנה מקצועית.

במקרים אחרים, הורים אינם בטוחים האם קשיי הלמידה של ילדיהם חמורים עד כדי כך שהם מצריכים לפנות לאבחון מקצועי או אינם מבינים כיצד הערכה מקצועית מקיפה יכולה להטיב עם הילד ומשפחתו.

לכן, חשוב לזכור כי אבחון הינו הצעד ההכרחי הראשון בו הורים צריכים לנקוט כדי לעזור לילדים המתמודדים עם קשיי למידה לקבל את התמיכה המקצועית הנחוצה להם כל כך כדי לשגשג ולהגיע להישגים אקדמיים ההולמים את יכולתם האינטלקטואלית.

למשל, בהתאם לממצאי הבדיקה, ייתכן וילדכם יהיה זכאי לקבלת סיוע לימודי במסגרת בית הספר, כגון:

  • שעות שילוב
    שעות הוראה מתקנת לשיפור מיומנויות היסוד של הקריאה והכתיבה, רמת הבנת הנקרא, ההבעה והכתיב
  • שעות פרטניות
    שעות הוראה פרטנית לתמיכה בתחום לימודי ספציפי, כמו חשבון או אנגלית

כמה עולה אבחון לקויות למידה?

במרבית מכוני האבחון הפרטיים בישראל, מחיר של אבחון לקויות למידה לילדים הנערך על ידי פסיכולוגים מוסמכים זהה לעלות של אבחון פסיכודידקטי לילדים, שכן בפועל מדובר באותה הבדיקה בדיוק.

בזכות ממצאי האבחון וההמלצות שיתקבלו בעקבותיהם, יתאפשר לכם ולצוות החינוכי של בית הספר לקבל מידע יקר ערך אודות הילד, להבין לעומק את קשייו ולתעל את כוחותיו לשם התמודדות יעילה יותר עם הקשיים השונים.

לדוגמא, מאבחנת לקויות למידה תוכל לתת לכם מענה מקצועי לשאלות הבאות:

  • מהם האתגרים העומדים בפני הילד?
  • האם הילד סובל מקשיים בתפקוד החברתי, האקדמי, הקוגניטיבי ו/או הרגשי?
  • מהן נקודות החוזק והחולשה של הילד?
  • כיצד בית הספר יכול לתמוך באופן ממוקד בקשיי הלמידה של הילד?
  • מהי העזרה הלימודית לה הילד זקוק על מנת לשפר את הישגיו האקדמיים ולחוות חוויות חיוביות של הצלחה?
  • אילו אסטרטגיות יכולות לעזור לילד לתפקד כשורה בבית?
  • מהם הטיפולים שעליכם להעניק לו מחוץ למסגרת החינוכית?
  • האם הילד זכאי להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות במסגרת בית הספר?
  • אילו טכנולוגיות מסייעות יכולות להקל על חלק מהפעולות בהם הילד מתקשה?
  • כיצד ניתן להקל על הילד בהתמודדות עם אתגרים יום-יומיים?
אבחון ליקויי למידה

בחירת מכון מומלץ לאבחון ליקויי למידה

אף על פי שזו בדרך כלל לא בשורה משמחת לגלות שילד או נער סובל מלקויות למידה, אי ידיעה או התעלמות מהבעיה עלולות להוביל לרמות גבוהות של לחץ, חרדה וחוסר ודאות.

בשל כך, חשוב לעשות כל שביכולתכם כדי להבין היטב את הסיבה או הסיבות בגינן ילדכם נאבק עם קשיי למידה שונים ולספק לו את התמיכה המקצועית הדרושה על מנת להתגבר על אתגרי החיים.

כמו כן, אנשים מרגישים הרבה יותר טוב עם עצמם אחרי שהם מגלים מדוע הם חווים קשיים בלמידה והיבחנות, כך שעצם העובדה שהאדם מקבל שם ללקות הלמידה שלו יכולה להוות הקלה משמעותית עבורו ועבור בני משפחתו.

מלבד זאת, פנייה למרכז לאבחון ליקויי למידה תאפשר לכם לקבל המלצות על שיטות מומלצות לטיפול בלקויות למידה והתערבויות מקצועיות אחרות שיכולות לעזור לילדכם לממש את הפוטנציאל הטמון בו.

יש לציין, כי תהליך האבחון כשלעצמו מקנה לילד תועלת רבה, שכן הוא מתוודע לכך שהוריו והצוות החינוכי של בית הספר עובדים יחד על מנת לסייע לו להתקדם ונותנים לו הזדמנות כנה לקחת חלק פעיל בתהליך.

איך לבחור מכון לאבחון לקויות למידה?

בדיוק כמו בכל התלבטות משמעותית בחיים, אחת הדרכים הטובות ביותר לבחור מכון לאבחון לקויות למידה הינה על פי המלצות של הורים אחרים מאזור מגוריכם שעברו את החוויה באופן אישי וסומכים על אנשי המקצוע של המכון.

יחד עם זאת, חשוב לוודא עם ההורים הממליצים:

  • האם הילד שלהם הרגיש בנוח לאחר יום האבחון?
  • האם הם הרגישו שהתהליך היה יסודי, מקצועי ונעים?
  • האם ההורים קיבלו מענה מקצועי לכל הדאגות שלהם?
  • האם בית הספר כיבד את ההמלצות שניתנו במעמד האבחון?

במידה ואין באפשרותכם לקבל המלצות על מכון אבחון ממכרים, הקפידו לבחור אך ורק מכוני אבחון בהם הבדיקה נערכת על ידי פסיכולוגים מוסמכים בעלי הסמכה, מוניטין וניסיון רב שנים בתחום, שכן לא כל אנשי המקצוע מוסמכים לאבחן לקות למידה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.

יתרה מכך, החשיבות שבבחירת מכון אבחון מומלץ טמונה ברצונכם שתוצאות המבחנים השונים ישקפו באופן המהימן ביותר את רמת התפקוד הנוכחית שלכם או של ילדכם, כפי שהיא באה לידי ביטוי ביום הבדיקה.

אבחון לקויות למידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון לקויות למידה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון לקויות למידה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו