מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך » שאלון אבחון עצמי של הפרעות נפשיות: 14 מבחנים אונליין בחינם » שאלון אבחון עצמי של לקויות למידה (כולל דיסלקציה) אונליין
שאלון אבחון עצמי
של לקויות למידה
אצל ילדים ובני נוער
לקות למידה או הפרעת למידה הינה קושי ספציפי ומתמשך ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, זאת על אף הוראה קונבנציונלית, רמת אינטליגנציה (IQ) תקינה ומעלה והזדמנויות חברתיות-תרבותיות נאותות.
למעשה, לקויות למידה מתוארות כהפרעה מולדת נוירו-התפתחותית המפריעה להפנמת מיומנויות לימודיות ו/או חברתיות, אשר לעתים קרובות מתקיימות במקביל לשינויים במצב הרוח, רמת חרדה גבוהה או קשיים התנהגותיים.
בעת מילוי השאלון, עליך להתייחס למצבו של ילדך בארבעת השבועות האחרונים.
- הוגה באופן שגוי מילים מסוימות ("כביסה" במקום "כבשה" וכד')
- מתקשה לקרוא מילים לא מוכרות או מנחש אותן
- קורא באופן מקוטע, חוזר על משפטים פעמיים או משבש מילים בעת קריאה קולית
- מתקשה להבין את אשר קורא
- נמנע מקריאה להנאתו
- מגלה שגיאות כתיב בהעתקה מהלוח, בכתיבה חופשית ובהכנת שעורי הבית
- כתב ידו לא מאורגן ולא תמיד ברור
- אינו מציין את סימני הפיסוק
- נמנע ממטלות כתיבה או קריאה
- מתקשה להביע את מחשבותיו או ידיעותיו על הנייר
- מבלבל בין סימנים או פעולות חשבוניות
- מתקשה להשוות בין מספרים שלמים או שברים (איזה מספר הכי גדול, איזה שבר הכי קטן וכד')
- הופך את סדר הספרות במספר (76 במקום 67 וכד')
- מתקשה להבין מושגים הקשורים לזמן או כסף (שעות, ימים, חודשים או חצי שקל, אגורה וכד')
- מביע חרדה, תסכול או ייאוש
- מתעייף במהירות בעת ביצוע מטלות בית ספריות
- מתלונן על כאבים או תחושת אי נוחות
- מרגיש טיפש או פחות חכם מאשר ילדים אחרים
- מרבה להתווכח עם הוריו ומוריו או לא נשמע להם
- מתקשה לעקוב אחר הוראות או הסברים בעל פה
- מתקשה בהבנת השפה כשיש הרבה רעשי רקע
- מתקשה לעקוב אחר הקראת סיפור על ידי מבוגר
- מתקשה להשתתף בשיחות מרובות משתתפים או מחמיץ חלקי שיחות
- מתקשה להפנים מונחים, מושגים או עובדות מדעיות או היסטוריות
- מתקשה לשמור על תשומת הלב יותר מרבע שעה ברציפות
- משקיע זמן רב כדי להשלים משימות פשוטות וקצרות
- מתקשה בתכנון, ארגון או הפעלת בקרה עצמית
- מבזבז זמן או מאבד חפצים
- מתקשה להתמודד עם מטלות משעממות או שאינן מעניינות אותו
* שאלון אבחון עצמי זה יסייע לך להבין טוב יותר את מצבו של ילדך, אולם אבחון עצמי לעולם אינו מהווה תחליף לביצוע אבחון מקיף על ידי איש מקצוע המוסמך לאבחן ולטפל בלקויות למידה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.
רוצה לדעת עוד?