מה זה אבחון פסיכודידקטי? מכון מומלץ לאבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הינו תחילתו של תהליך המאפשר להבין את מקור קשייו של הילד או הנער על מנת לקבל המלצות נכונות לטיפול מקצועי ולהתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות.

מדובר בהערכה מקיפה ומשולבת הבודקת את נקודות החוזק והחולשה של הנבדק, הן בפן הפסיכולוגי והן בפן הדידקטי, תוך התייחסות לקשיי הלמידה שלו, למצבו הרגשי וליכולתו האינטלקטואלית.

ילדים ומתבגרים לעתים קרובות מופנים למכון אבחון מכיוון שהצוות החינוכי של בית הספר מתרשם כי קיימים קשיים בתחומים שונים וממליץ לפנות לביצוע אבחון מקצועי שיאפשר להבין טוב יותר את קשייו של התלמיד ולעזור לו באופן מיטבי.

במרבית המקרים, מטרתו של אבחון פסיכודידקטי הנערך בדרישת בית הספר הינה לאתר את הסיבה או הסיבות בגינן ילדים ובני נוער מתמודדים עם קשיים לימודיים, התנהגותיים או חברתיים ממושכים.

יחד עם זאת, הורים רבים פונים כיום עם ילדיהם לביצוע אבחונים עקב תחושה שלהם כי ילדיהם מתקשים יתר על המידה בתחומים מסוימים, זאת על אף שההישגים האקדמיים ממוצעים והצוות החינוכי של בית הספר אינו מדווח על קשיים משמעותיים.

חשוב לציין, כי על פי רוב התחושה האישית של ההורים מתגלה כנכונה ואנו שמחים לגלות מדי יום שיותר ויותר הורים מחליטים לא להמתין לדרישת בית הספר כדי לפנות עם ילדיהם לביצוע בדיקה שיכולה לשפר באופן משמעותי את איכות חיי הילד והמשפחה כולה.

אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי לילדים - מתי מומלץ?

ילדים ומתבגרים מופנים למאבחנים פסיכודידקטיים מסיבות שונות ומגוונות, ביניהן לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD). להלן 3 סיבות נפוצות בגינן הורים פונים עם ילדיהם למכון אבחון:

  • לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז
    במידה וילדכם מתמודד עם קשיים משמעותיים ברכישת הקריאה, הכתיבה ו/או הבסיס החשבוני, חשוב להבין האם מדובר בלקויות למידה ספציפיות, כגון לקויות בתחום השפתי, במוטוריקה עדינה, בתפיסה ו/או בזיכרון.
    בדיקה פסיכודידקטית תאפשר גם להבחין בין לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) או לקות הוראה – מצב בו שיטת הקניית הקריאה, לדוגמא, אינה מתאימה לתלמיד באופן אישי.
    בהתאם לתוצאות האבחון, ניתן יהיה לבנות תכנית לימודית וטיפולית אשר תאפשר מתן סיוע מותאם אישית ליכולותיו וקשייו של התלמיד.
  • קשיים רגשיים, חברתיים או התנהגותיים
    במקרים בהם קשיים רגשיים, חברתיים או התנהגותיים מקשים על תפקודו הקוגניטיבי של הנבדק, יש צורך להתייחס לעולמו הפנימי על מנת לסייע לו להתמודד טוב יותר עם קשייו ועם האתגרים העומדים בפניו.
    מבחן פסיכודידקטי יאפשר לבצע אבחנה מבדלת בין קשיים שמקורם רגשי לבין קשיים בתפקוד הלימודי ו/או במערך הקשב הטומנים בחובם בעיות רגשיות משניות אצל ילדים, כגון תסכול, חוסר ביטחון עצמי, חרדה, תחושת מסוגלות עצמית נמוכה והתפרצויות זעם.
  • תת-הישגיות
    בעת שתלמיד משקיע רבות בלמידה ומרשים כבעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין לכל הפחות, אולם הישגיו הלימודיים אינם משקפים זאת, מומלץ לפנות לאבחון כדי להבין את הסיבות הגורמות לתת-הישגיות.
    בהתאם להמלצות המאבחן או המאבחנת, ניתן יהיה לספק לתלמיד את הסיוע והטיפול המקצועי הנכון ביותר עבורו – מה שיאפשר לו להתגבר על קשייו האובייקטיביים ו/או הרגשיים וכן להביא לידי ביטוי את יכולותיו האמיתיות במלואן.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

אבחון פסיכודידקטי בדרישת בית הספר ומשרד החינוך

בנוסף לסיבות הנ"ל, ישנם 2 מצבים שכיחים בהם נדרש מהורים לפנות עם ילדיהם לביצוע אבחון פסיכודידקטי פרטי על מנת שהוא יוכל לממש את מלוא זכויותיו במערכת החינוך:

  • ועדת שילוב או ועדה בין-מקצועית
    הורים פונים עם ילדיהם לאבחון פסיכודידקטי גם לשם מימוש זכויותיהם וזכאותם בוועדת שילוב של משרד החינוך, שכן בבתי הספר היסודיים וברוב חטיבות הביניים קיים מאגר של שעות תמיכה מיוחדת עבור תלמידים המתמודדים עם קשיים בלמידה ו/או בתחום הרגשי.
    מאגר זה, המכונה "סל שילוב" או "סל תמיכה מוסדי", כולל שעות של הוראה מתקנת ותרפיה רגשית לתלמידים הזכאים לכך על פי הקריטריונים של משרד החינוך. שעות אלו, המכונות "שעות שילוב", מוקנות בחוק החינוך המיוחד לתלמידים הלומדים בחינוך הרגיל.
    מטרתן של שעות השילוב הינה לקדם את התלמידים ולאפשר להם להשתלב טוב יותר במסגרת החינוכית הרגילה בה הם לומדים ובכך למנוע את הפנייתם למסגרות החינוך המיוחד.
    כמו כן, חוק זה קובע את הדרישה של בתי הספר לעריכת אבחון פסיכודידקטי לילדים, כאשר האבחון צריך להעיד על קיומן של לקויות למידה ספציפיות ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ולספק המלצות למתן הוראה מתקנת ו/או טיפול רגשי לילדים.
  • ועדת השמה או ועדת איפיון וזכאות
    הורים לילדים הצפויים לעבור ועדת השמה לשם קביעת זכאותו לחינוך מיוחד, לרוב כאשר עולה צורך לקבל החלטה בנוגע למסגרת לימודית מתאימה לצרכי התלמיד, בדרך כלל פונים לביצוע אבחון מקיף באופן פרטי.
    חשוב לזכור, כי ילדים זקוקים לעתים לדרכי למידה אחרות או למסגרת חינוכית קטנה ומכילה יותר המספקת סיוע לימודי ורגשי רב יותר.
    כהורים, סביר שתהיו מעוניינים להעריך את תחומי החוזק והחולשה של ילדכם, מידת ההשפעה של הסיוע והטיפול המקצועי שהוא קיבל בבית הספר ומחוצה לו וכן האם על פי ממצאי הבדיקה הוא לומד במסגרת החינוכית המתאימה ביותר מבחינת יכולותיו, צרכיו וקשייו השונים.
מכון אבחון פסיכודידקטי

מבחן פסיכודידקטי - המלצות ותוצאות אפשריות

מלבד הסיבות הנ"ל, כאשר תלמיד סובל מלקויות למידה שונות ו/או מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) הפוגעות בהבנת החומר הנלמד בכתה או בהבעת הידע שברשותו במבחנים, משרד החינוך מאפשר לו להיבחן בתנאים מותאמים לקשייו, כגון תוספת זמן, התעלמות משגיאות כתיב והקראת שאלוני הבחינות.

בבחינות הבגרות, קיימות גם התאמות משמעותיות יותר, כולל בחינות מותאמות, בחינות בעל פה והמרת בחינת הבגרות במתמטיקה בבחינת בגרות במקצוע מדעי אחר לתלמידים המציגים חוות דעת מקצועית המעידה על לקות למידה ספציפית במתמטיקה המכונה דיסקלקוליה.

חשוב לציין, כי התאמות אלו מוגדרות כהתאמות ברמה 3 ואין בסמכות צוות בית הספר לאשרן. במקרים אלו, הצוות החינוכי מכין בקשה מסודרת ומגיש אותה לוועדה המחוזית להתאמות בבחינות הבגרות של משרד החינוך.

משרד החינוך דורש מהתלמידים אבחון פסיכודידקטי בעל תוקף אשר נערך החל מתחילת כתה ז' ואינו מסתפק באבחון דידקטי בסיסי בלבד, זאת על מנת להבין גם מהי יכולתו הקוגניטיבית של התלמיד והאם קשיים רגשיים משפיעים על תפקודי הלמידה ו/או על תפקודו במהלך מבחנים.

אבחונים פסיכודידקטיים לילדים מחוננים ומצטיינים

במידה והנכם חשים כי ילדכם מתפקד ברמה קוגניטיבית גבוהה במיוחד ביחס לבני גילו, ייתכן והוא יכול להנות ממסגרת חינוכית מעשירה ומאתגרת יותר מבחינה קוגניטיביות, כגון תוכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך – מה שיאפשר לו למצות את הפוטנציאל הגבוה הטמון בו.

במקרים רבים, תלמידים אינם עוברים את שלב ב' של המבחן לאיתור ילדים מחוננים המועבר על ידי משרד החינוך עקב איטיות משמעותית בביצוע, קשיי התארגנות או לחץ פנימי, זאת על אף היותם בעלי רמת אינטליגנציה (IQ) גבוהה ביותר.

כהורים, חשוב להבין זאת ולפנות למבדק פסיכודידקטי שיאפשר לילדים לגשת לבחינה חוזרת בתנאים מותאמים, כמו תוספת זמן. בהקשר לכך, חשוב לציין, כי כ-25% מהתלמידים המחוננים סובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) ו/או לקויות למידה.

בנוסף, ילדים בגילאים שונים המתפקדים ברמה גבוהה במיוחד ביחס למצופה מבני גילם ומרמת כיתתם משתעממים מאוד בכתה ולכן מפריעים למהלך התקין של השיעורים, מתווכחים עם חלק מהמורות ואף עשויים להתחצף אליהן.

במצבים אלו, מומלץ לפנות לביצוע אבחון מקיף על מנת להעריך את הפוטנציאל האינטלקטואלי של הילד, תפקודי הזיכרון והלמידה שלו וכן את מצבו הרגשי.

בעקבות הערכה מקצועית, לעתים קרובות אנו מגלים כי אכן מדובר בתלמיד מוכשר מאוד ואף מחונן, אשר התנהגותו נובעת בעיקר משעמום רב ומחוסר עניין בנעשה בכתה.

יש לציין, כי בהתאם לתוצאות האבחון, חלק מהילדים המתפקדים ברמה גבוהה ביותר בכל תחומי הלימוד יכולים להנות משילוב בכתה גבוהה יותר – מה שמכונה במשרד החינוך "הדלגה".

דוגמא לתהליך במכון לאבחון פסיכודידקטי

בתחילתו של כל תהליך אבחון מתקיימת שיחה מקדימה של כשעה עם הפסיכולוג או הפסיכולוגית, אשר במהלכה יימסרו הרגע המשפחתי, ההתפתחותי, הטיפולי והחינוכי של הילד או הנער.

במידה ואתם או ילדכם עברתם בעבר בדיקה על ידי איש מקצוע ו/או קיבלתם טיפולים בתחומים שונים, חשוב מאוד להביא עמכם את חוות הדעת והסיכומים שברשותכם לשיחה המקדימה ולשתף אותנו במידע – מה שיאפשר לנו ולכם להבין טוב יותר את הקשיים המתוארים.

המסמכים הרפואיים והפרא-רפואיים החשובים לשיחה המקדימה כוללים:

  • סיכומי אבחון וטיפול בריפוי בעיסוק ו/או בשפה ודיבור
  • בדיקת בשלות לכיתה א'
  • תוצאות של אבחון הפרעת קשב וריכוז (כגון, BRC)
  • חוות דעת רפואיות של רופאים התפתחותיים, נוירולוגים ופסיכיאטרים
  • אבחון פסיכולוגי, אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי קודם

לאחר השיחה, משך הזמן שלוקח לערוך אבחון פסיכודידקטי לילדים משתנה מילד אחד למשנהו. לדוגמא, ילדים מסוימים הינם פרפקציוניסטים ומרבים למחוק ולתקן את עצמם, אולם ילדים אחרים פועלים באופן אימפולסיבי וחסר בקרה עצמית.

בנוסף, חלק מהילדים והמתבגרים סובלים מקשיים בשליפת מידע או מקושי לשבת ולהתרכז לאורך זמן וכן יש ילדים אשר מפגינים תסכול רב כאשר הם נאלצים להתמודד עם קושי.

בשל כך, מספר הפגישות הנדרשות לביצוע האבחון ייקבע על פי צרכיו ודרך התנהלותו האישית של הילד, במטרה להכיר אותו היטב ולהבין נכון את קשייו, תוך התחשבות ביכולותיו השונות ובאמצעות העברת מבחנים שיתרמו מידע חיוני עליו, על נקודות החוזק שלו, חולשותיו ומצוקתו.

התחומים הנבדקים במבחן פסיכודידקטי כוללים:

  • רמת אינטליגנציה (IQ)
  • אורתוגרפיה, כתיבה, הבעה ומענה בכתב
  • מנגנונים קוגניטיביים העומדים בבסיס השפה והקריאה
  • אוצר מילים אקטיבי ופסיבי
  • שליטה באבני היסוד של הקריאה
  • קריאת טקסטים, הבנת הנקרא והנשמע
  • תפיסה וזיכרון חזותיים, מרחביים ושמיעתיים
  • תפקודי קשב וריכוז
  • תפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון, בקרה עצמית, למידה מטעויות)
  • הערכת מצבו הרגשי של הנבדק והכישורים החברתיים שלו

בסיום תהליך הבדיקה, תתקיים שיחת משוב וסיכום עם הפסיכולוג או הפסיכולוגית, במהלכה יימסרו ממצאי האבחון ובמידת הצורך, יומלצו דרכים להמשך טיפול מקצועי בקשיים שנתגלו ואף להתאמות בדרכי ההיבחנות ובעבודות בית הספר.

כמו כן, תקבלו חוות דעת מקיפה ומפורטת, המבוססת על תוצאות המבחנים השונים שהועברו לילדכם, כאשר זו תועבר אליכם תוך שבועיים עד שלושה שבועות מיום סיום הבדיקה במכון.

מבחן פסיכודידקטי

מהו אבחון פסיכודידקטי מורחב?

במידה וילדכם מגלה קשיים ברכישת השפה האנגלית ו/או בתפקוד החשבוני, רצוי להעריך גם את רמת תפקודו הנוכחי בתחומים אלו ביחס למצופה מבני גילו ומרמת כיתתו וכן את היסודות שהספיק לרכוש עד כה.

הערכה מקיפה יותר זו, הכוללת בדיקה של רכישת השפה האנגלית והתפקוד החשבוני, מכונה אבחון פסיכודידקטי מורחב והיא נערכת לילדים החל מכתה ז'. למעשה, תוקף של אבחון הנערך החל מכתה ז' הינו עד גמר הלימודים בבית הספר התיכון, קרי סיום כתה י"ב.

אבחון פסיכודידקטי לילדים המתקשים בשפה האנגלית

בכדי לדעת האם ילדכם זקוק לאבחון תפקודי למידה באנגלית, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • האם הילד מזהה, קורא וכותב את אותיות ה-ABC?
  • האם ילדכם רכש את מושגי היסוד בלועזית, כולל שמות הצבעים ושמות הגוף?
  • האם אוצר המילים שלו בשפה האנגלית מתאים לרמת כיתתו?
  • האם קיים פער משמעותי בין היכולת של ילדכם להתמודד עם השפה הדבורה לבין יכולתו להתמודד עם השפה הכתובה?

במידה ואחת או יותר מהתשובות לשאלות הללו הינה "לא", מומלץ לשקול פנייה לאבחון פסיכודידקטי הכולל הרחבת הבדיקה לשפה האנגלית, כאשר התפקודים הנבדקים באבחון מורחב הכולל אנגלית מתייחסים גם להפנמת אבני היסוד של הקריאה והכתיבה בשפה זו:

  • זיהוי, קריאה וכתיבה של אותיות
  • הפנמה של מושגי יסוד ואוצר מילים תואם רמת כתה
  • יכולת פענוח הקריאה הטכנית, רמת הבנת הנקרא והבנת הנשמע
  • הבעה ומענה בכתב ובעל פה
  • כתיב
  • שליטה בחוקי השפה (תחביר, דקדוק)
  • הבחנה חזותית בין רצפים אורתוגרפיים בשפה האנגלית

אבחון פסיכודידקטי לילדים המתקשים בחשבון ומתמטיקה

בהקשר לתפקוד החשבוני, חשוב לציין כי מרבית התלמידים המתקשים בלימודי מתמטיקה אינם סובלים מלקות למידה ספציפית בתחום זה, המכונה דיסקלקוליה התפתחותית.

יחד עם זאת, קיימות סיבות אפשריות נוספות לקשיים בלימודי מתמטיקה בכלל וחשבון בפרט המצריכות ביצוע הערכה מקיפה של ההבנה והתפקוד החשבוניים של ילדים ובני נוער.

לדוגמא, תלמידים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) מבינים את החומר הנלמד אולם מתקשים בזכירתו. כמו כן, הם לעתים קרובות שוגים במהלך ביצוע מבחנים בשל חוסר שימת לב לפרטים.

בנוסף, ישנם תלמידים המסתדרים עם לימודי חשבון כאשר מדובר בתרגילים ברמת מורכבות כזאת או אחרת, אך אינם מצליחים להבין בעיות מילוליות עקב קשיים בהבנת הנקרא ואף בשל קיומה של לקות שפתית הפוגעת, בין היתר, ביכולת ההבנה שלהם.

חשוב לזכור, כי חשבון הינו התחום הלימודי המושפע ביותר מבעיות רגשיות, כמו חרדות, חוסר פניות רגשית עקב משבר או מחלה במשפחה וכיוצ"ב, לכן ישנה חשיבות רבה לפנייה לאבחון פסיכודידקטי שיעריך את מקור הקושי של התלמיד.

בנוסף, אחוז מסוים מהאוכלוסייה אכן סובל מדיסקלקוליה התפתחותית, לקות למידה ספציפית במתמטיקה, בה קיים קושי ראשוני בהבנה הכמותית וביכולת החישוב. במקרים אלו, ניתן להתרשם מקשיים משמעותיים גם בתפיסה החזותית-מרחבית ובזיכרון החזותי.

התפקודים הנבדקים בהערכה בחשבון כוללים:

  • יכולת ספירה, מנייה ותפיסת כמויות
  • קריאה וכתיבה של מספרים
  • הבנת פוזיציית הספרה במספר
  • ידיעת שמות היחידות השונות
  • הבנת המחזוריות
  • יכולת אומדן
  • הבנת מהות ארבע פעולות החשבון
  • שליטה בלוח הכפל
  • יכולת חישוב בעל פה
  • שליטה בחוקים מתמטיים, כגון חוק ההיפוך וחוק הפילוג
  • הבנת בעיות מילוליות, הן בעל פה והן בכתב
  • הבנת מושגים מתמטיים, כגון שבר, חזקה ואחוזים
  • ידיעת האלגוריתמים הנדרשים לפתירת תרגילים, כגון ארבע פעולות החשבון בין שלמים במאונך, ארבע פעולות החשבון בין שברים פשוטים ועשרוניים וכן חישוב אחוזים
  • שליטה במספרים מכוונים, סדר פעולות החשבון ומשוואות עם נעלם אחד

מכון אבחון פסיכודידקטי למבוגרים וסטודנטים

מבוגרים רבים פונים לביצוע אבחון פסיכודידקטי מסיבות שונות ומגוונות, כולל סטודנטים אשר התקשו בלימודיהם בתקופת בית הספר התיכון או שמסיבות שונות לא סיימו 12 שנות לימוד וכעת מעוניינים לגשת לבחינות הבגרות על מנת לקבל תעודת בגרות מלאה.

במקרים אחרים, מבוגרים מבצעים אבחון מקיף מכיוון שהם מעוניינים לשפר את ציוני תעודת הבגרות כדי להתקבל למסלול מסוים במוסד אקדמי.

לדוגמא, סטודנטים לעתים קרובות פונים לביצוע אבחון פסיכודידקטי למבוגרים כשהם מעוניינים לשפר את ציון הבגרות במתמטיקה או להרחיב את מספר היחידות במקצוע זה על מנת להתקבל ללימודי הנדסה.

במצבים אלו, מומלץ לפנות למכון אבחון על מנת להבין לעומק את מקור הקשיים שהאדם חווה בעבר, לקבל המלצות לסיוע וטיפול מקצועי בקשייו וכן לצורך התאמת דרכי הלמידה וההיבחנות ללקויות מהן הוא סובל.

בנוסף, הורים רבים אשר ילדיהם עברו אבחונים פסיכודידקטיים בעבר מבינים כי גם הם סובלים מקשיים דומים לאלה שאובחנו אצל ילדיהם.

לכן, לעתים קרובות הורים מעוניינים לעבור אבחון מקיף שיאפשר להם להבין את עצמם טוב יותר וכדי לקבל כלים והמלצות לשיפור תפקודם בלימודים, בעבודה ובחיי היום יום שלהם.

למעשה, אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון אינטגרטיבי המספק תמונה מלאה על מצבו של הילד, הנער או המבוגר, כך שניתן לדעת בצורה ברורה יותר כיצד קשיי הלמידה משפיעים על הפן הרגשי וההתנהגותי וכיצד קשיים בתחום הרגשי-חברתי פוגעים ביכולות התלמידאות והלמידה של ילדים ומבוגרים.

אבחון פסיכודידקטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון הפסיכודידקטי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכודידקטי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון פסיכודידקטי

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו