תוכן עניינים

  • מה זה אבחון פסיכודידקטי?
  • תהליך של אבחון פסיכודידקטי לילדים ומבוגרים
  • מתי מומלץ לפנות למכון לאבחון פסיכודידקטי?
  • אבחונים פסיכודידקטיים - המלצות אפשריות למשרד החינוך
  • מהו אבחון פסיכודידקטי מורחב ומאיזה גיל מומלץ?
  • מבחן או אבחון פסיכודידקטי למבוגרים
  • אבחון פסיכודידקטי - סיכום

מה זה אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הינו תחילתו של תהליך שיאפשר לנו להבין את מקור קשייו של הנבדק על מנת לקבל המלצות נכונות לטיפול מקצועי. למעשה, אבחון פסיכודידקטי הינו הערכה מקיפה ומשולבת הבודקת את נקודות החוזק והחולשה של הנבדק, הן בפן הפסיכולוגי והן בפן הדידקטי, תוך התייחסות לקשיי הלמידה שלו, למצבו הרגשי וליכולתו האינטלקטואלית.

במרבית המקרים, ילדים מופנים למכון לאבחון פסיכודידקטי מכיוון שהצוות החינוכי של בית הספר מתרשם כי קיימים קשיים בתחומים שונים וממליץ לפנות לביצוע אבחון מקצועי על מנת להבין טוב יותר את התלמיד ולעזור לו באופן מיטבי, זאת בהתאם למשאבים העומדים לרשותם, כאשר לרוב מדובר בקשיים לימודיים, התנהגותיים או חברתיים.

יחד עם זאת, לעתים קרובות הורים יוזמים פנייה למאבחנים פסיכודידקטיים בשל תחושה שלהם כי ילדיהם מתקשים יתר על המידה, על אף שהישגיהם האקדמיים ממוצעים ומעלה ולא דווח על ידי הצוות החינוכי של בית הספר על קשיים כלשהם. חשוב לציין, כי על פי רוב התחושה של הורי הילדים נכונה וטוב עשו שהחליטו לפנות לאבחון אצל פסיכולוגית ילדים.

תהליך של אבחון פסיכודידקטי לילדים ומבוגרים

בתחילתו של כל תהליך אבחון מתקיימת שיחה מקדימה של כשעה עם הפסיכולוגית, אשר במהלכה יימסרו הרגע המשפחתי, ההתפתחותי, הטיפולי והחינוכי של הנבדק. במידה ואתם או ילדכם אובחנתם בעבר על ידי איש מקצוע ו/או קיבלתם טיפולים בתחומים שונים, חשוב מאוד להביא עמכם את חוות הדעת והסיכומים שברשותכם לשיחה המקדימה ולשתף את המאבחנת במידע - מה שיאפשר לה ולכם להבין טוב יותר את הקשיים המתוארים.

מכון לאבחון פסיכודידקטי

המסמכים הרפואיים והפרא-רפואיים החשובים לשיחה המקדימה כוללים סיכומי אבחון וטיפול בריפוי בעיסוק ו/או בשפה ודיבור, בדיקת בשלות לכיתה א', תוצאות של אבחון הפרעת קשב וריכוז (BRC), חוות דעת רפואיות של רופאים התפתחותיים, נוירולוגים ופסיכיאטרים וכן אבחון פסיכולוגי, דידקטי או פסיכודידקטי קודם.

לאחר השיחה, משך הזמן שלוקח לערוך אבחון פסיכודידקטי לילדים ומבוגרים משתנה מנבדק אחד למשנהו. לדוגמא, ילדים מסוימים הינם פרפקציוניסטים ומרבים למחוק ולתקן את עצמם, ילדים אחרים פועלים באופן אימפולסיבי וחסר בקרה עצמית, חלקם סובלים מקשיים בשליפת מידע או מקושי לשבת ולהתרכז לאורך זמן וכן יש ילדים אשר מפגינים תסכול רב כאשר הם נאלצים להתמודד עם קושי.

בשל כך, מספר הפגישות הנדרשות לביצוע האבחון ייקבע על פי צרכיו ודרך התנהלותו האישית של הנבדק, במטרה להכיר אותו היטב ולהבין נכון את קשייו, תוך התחשבות ביכולותיו השונות, זאת באמצעות העברת מבחנים שיתרמו מידע חיוני עליו, על נקודות החוזק שלו, חולשותיו ומצוקתו.

התחומים הנבדקים במבחן פסיכודידקטי כוללים רמת אינטליגנציה (IQ), אורתוגרפיה, כתיבה, הבעה ומענה בכתב, מנגנונים קוגניטיביים העומדים בבסיס השפה והקריאה, אוצר מילים אקטיבי ופסיבי, שליטה באבני היסוד של הקריאה, קריאת טקסטים, הבנת הנקרא והנשמע, תפיסה וזיכרון חזותיים, מרחביים ושמיעתיים, תפקודי קשב וריכוז, תפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון, בקרה עצמית), הערכת מצבו הרגשי של הנבדק והכישורים החברתיים שלו.

בסיום תהליך האבחון, תתקיים שיחת משוב וסיכום עם הפסיכולוגית, במהלכה יימסרו ממצאי האבחון ובמידת הצורך, יומלצו דרכים להמשך טיפול מקצועי בקשיים שנתגלו ואף להתאמות בדרכי ההיבחנות ובעבודות בית הספר. בנוסף, תקבלו חוות דעת מקיפה ומפורטת על סמך אבחון פסיכודידקטי, כאשר זו תועבר אליכם תוך שבועיים עד שלושה שבועות מיום סיום הבדיקה.

מתי מומלץ לפנות למכון לאבחון פסיכודידקטי?

ילדים ומבוגרים מופנים לאבחון פסיכודידקטי מסיבות שונות ומגוונות, ביניהן אבחון לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD). לדוגמא, כאשר קיימים קשיים משמעותיים ברכישת הקריאה, הכתיבה ו/או הבסיס החשבוני, חשוב להבין האם מדובר בלקויות למידה ספציפיות, כגון לקויות בתחום השפתי, במוטוריקה עדינה, בתפיסה ו/או בזיכרון.

כמו כן, אבחון מקיף יאפשר להבחין בין לקויות למידה שונות וקשיי קשב וריכוז או לקות הוראה - מצב בו שיטת הקניית הקריאה, לדוגמא, אינה מתאימה לתלמיד באופן אישי. בהתאם לממצאי האבחון, ניתן יהיה לבנות תכנית לימודית וטיפולית אשר תאפשר מתן סיוע מותאם אישית ליכולותיו וקשייו של התלמיד.

במקרים בהם קשיים רגשיים, חברתיים או התנהגותיים בולטים מקשים על תפקודו הקוגניטיבי של הנבדק, יש צורך להתייחס גם לעולמו הפנימי, זאת על מנת לסייע לו להתמודד טוב יותר עם קשייו ועם האתגרים העומדים בפניו. כאמור, מבחן פסיכודידקטי יאפשר לבצע אבחנה מבדלת בין קשיים שמקורם רגשי לבין קשיים בתפקוד הלימודי ו/או במערך הקשב, אשר גורמים לבעיות רגשיות משניות אצל הנבדק, כגון תסכול, חוסר בטחון עצמי, חרדה, תחושת מסוגלות עצמית נמוכה, התפרצויות זעם וכד'.

בעת שתלמיד משקיע רבות בלמידה ומרשים כבעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין לכל הפחות, אולם הישגיו הלימודיים אינם משקפים זאת, מומלץ לפנות למאבחנים פסיכודידקטיים כדי להבין את הסיבות לתת-הישגיות, זאת על מנת לספק לתלמיד את הסיוע והטיפול המקצועי הנכון ביותר עבורו, אשר יאפשר לו להתגבר על קשייו האובייקטיביים ו/או הרגשיים וכן להביא לידי ביטוי את יכולותיו האמיתיות.

הורים פונים עם ילדיהם לאבחון פסיכודידקטי גם לשם מימוש זכויותיהם וזכאותם בוועדת שילוב של משרד החינוך, שכן בבתי הספר היסודיים וברוב חטיבות הביניים קיים מאגר של שעות תמיכה מיוחדת עבור תלמידים המתמודדים עם קשיים בלמידה ו/או בתחום הרגשי. מאגר זה, הנקרא "סל שילוב", כולל שעות של הוראה מתקנת ושעות של תרפיה רגשית לתלמידים הזכאים במוסד החינוכי.

שעות אלו, הנקראות "שעות שילוב", מוקנות בחוק החינוך המיוחד לתלמידים הלומדים החינוך הרגיל, זאת על מנת לקדם אותם ולאפשר להם להשתלב טוב יותר במסגרת החינוכית הרגילה בה הם לומדים ובכך למנוע את הפנייתם למסגרות החינוך המיוחד. כמו כן, חוק זה קובע את הדרישה לעריכת אבחון פסיכודידקטי לילדים המעיד על קיומן של לקויות למידה ספציפיות ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) וממליץ על מתן הוראה מתקנת לתלמיד.

אבחון פסיכודידקטי

באם ילדכם צפוי לעבור ועדת השמה לשם קביעת זכאותו לחינוך מיוחד, לרוב כאשר עולה צורך לקבל החלטה בנוגע למסגרת לימודית מתאימה לצרכי התלמיד, אתם עשויים גם כן לשקול פנייה לאבחון מקיף באופן פרטי. זכרו כי ילדים זקוקים לעתים לדרכי למידה אחרות, למסגרת חינוכית קטנה ומכילה יותר ועם סיוע לימודי ורגשי רב יותר.

כהורים, סביר שתהיו מעוניינים להעריך את תחומי החוזק והחולשה של ילדכם, מידת ההשפעה של הסיוע והטיפול המקצועי שהוא קיבל בבית הספר ומחוצה לו וכן האם על פי ממצאי הבדיקה הוא לומד במסגרת החינוכית המתאימה ביותר מבחינת יכולותיו, צרכיו וקשייו השונים.

אבחונים פסיכודידקטיים - המלצות אפשריות למשרד החינוך

הורים רבים כיום פונים לאבחון פסיכודידקטי כאשר הם חשים כי ילדיהם מתפקדים ברמה קוגניטיבית גבוהה במיוחד ביחס לבני גילם וייתכן שהם עשויים ליהנות ממסגרת חינוכית מעשירה ומאתגרת יותר מבחינה קוגניטיביות, כגון תכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך - מה שיאפשר להם למצות את הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם.

במקרים רבים, תלמידים אינם עוברים את שלב ב' של מבחני איתור ילדים מחוננים המועברים על ידי משרד החינוך עקב איטיות משמעותית בביצוע, קשיי התארגנות או לחץ פנימי, זאת על אף היותם בעלי רמת אינטליגנציה (IQ) גבוהה ביותר. במצבים אלו, חשוב להבין זאת ולפנות לאבחון פסיכודידקטי אשר יאפשר לו לגשת לבחינה חוזרת בתנאים מותאמים, כגון תוספת זמן. חשוב לציין, כי כ-25% מהתלמידים המחוננים סובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) ו/או לקויות למידה.

בנוסף, ילדים בגילאים שונים המתפקדים ברמה גבוהה במיוחד ביחס למצופה מבני גילם ומרמת כיתתם משתעממים מאוד בכתה ולכן מפריעים למהלך התקין של השיעורים, מתווכחים עם חלק מהמורות ואף עשויים להתחצף אליהן. במקרים אלו, מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי על מנת להעריך את הפוטנציאל האינטלקטואלי של הילד, תפקודי הזיכרון והלמידה שלו וכן את מצבו הרגשי.

בעקבות הערכה מקצועית, לעתים קרובות אנו מגלים כי אכן מדובר בתלמיד מוכשר מאוד ואף מחונן, אשר התנהגותו נובעת בעיקר משעמום רב ומחוסר עניין בנעשה בכתה. חשוב לציין, כי חלק מהילדים הללו, המתפקדים ברמה גבוהה ביותר בכל תחומי הלימוד, עשויים ליהנות משילוב בכתה גבוהה יותר - מה שמכונה במשרד החינוך "הדלגה".

מלבד הסיבות הנ"ל, כאשר תלמיד סובל מלקויות למידה שונות ו/או מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) הפוגעות בהבנת החומר הנלמד בכתה או בהבעת הידע שברשותו במבחנים, משרד החינוך מאפשר לו להיבחן בתנאים מותאמים לקשייו, כגון תוספת זמן, התעלמות משגיאות כתיב בעת מתן ציון, הקראת שאלוני הבחינות וכד'.

בבחינות הבגרות, קיימות גם התאמות משמעותיות יותר, כגון בחינות מותאמות, בחינות בעל פה והמרת בחינת הבגרות במתמטיקה בבחינת בגרות במקצוע מדעי אחר לתלמידים הלוקים בדיסקלקוליה. יש לציין, כי התאמות אלו מוגדרות כהתאמות ברמה 3 ואין בסמכות צוות בית הספר לאשרן. במקרים אלו, הצוות החינוכי מכין בקשה מסודרת ומגיש אותה לוועדה המחוזית להתאמות בבגרויות של משרד החינוך.

משרד החינוך דורש מהתלמידים אבחון פסיכודידקטי בעל תוקף אשר נערך החל מתחילת כתה ז' ואינו מסתפק באבחון דידקטי בסיסי בלבד, זאת על מנת להבין גם מהי יכולתו הקוגניטיבית של התלמיד והאם קשיים רגשיים משפיעים על תפקודי הלמידה ו/או על תפקודו במהלך מבחנים, כגון חוסר ביטחון עצמי, לחץ נפשי, חרדה וכד'.

מהו אבחון פסיכודידקטי מורחב ומאיזה גיל מומלץ?

במידה וילדכם מגלה קשיים ברכישת השפה האנגלית ו/או בתפקוד החשבוני, רצוי להעריך גם את רמת תפקודו הנוכחי בתחומים אלו ביחס למצופה מבני גילו ומרמת כיתתו וכן את היסודות שהספיק לרכוש עד כה. הערכה מקיפה יותר זו מכונה אבחון פסיכודידקטי מורחב.

בכדי לדעת האם ילדכם זקוק לאבחון תפקודי למידה באנגלית, שאלו את עצמכם האם הוא מזהה, קורא וכותב את האותיות ה-ABC? האם ילדכם רכש את מושגי היסוד בלועזית, כגון שמות הצבעים או שמות הגוף? האם אוצר המילים שלו בשפה האנגלית מתאים לרמת כיתתו?

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

כמו כן, האם קיים פער משמעותי בין היכולת של ילדכם להתמודד עם השפה הדבורה לבין יכולתו להתמודד עם השפה הכתובה? במידה ואחת או יותר מהתשובות לשאלות הללו הינה "לא", מומלץ לשקול פנייה לאבחון פסיכודידקטי הכולל הרחבת הבדיקה לשפה האנגלית.

התפקודים הנבדקים באבחון מורחב הכולל אנגלית כוללים הפנמת אבני היסוד של הקריאה והכתיבה בשפה זו, כלומר זיהוי, קריאה וכתיבה של אותיות, הפנמה של מושגי יסוד ואוצר מילים תואם רמת כתה, יכולת פענוח הקריאה הטכנית, רמת הבנת הנקרא והבנת הנשמע, הבעה ומענה בכתב ובעל פה, כתיב, שליטה בחוקי השפה והבחנה חזותית בין רצפים אורתוגרפיים בשפה האנגלית.

בהקשר לתפקוד החשבוני, חשוב לציין כי מרבית התלמידים המתקשים בלימודי מתמטיקה אינם סובלים מלקות ספציפית בתחום זה המכונה דיסקלקוליה התפתחותית, אולם קיימות סיבות אפשריות נוספות לקשיים בלימודי מתמטיקה בכלל וחשבון בפרט המצריכות ביצוע הערכה מקיפה של ההבנה והתפקוד החשבוניים.

לדוגמא, תלמידים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) מבינים את החומר הנלמד אולם מתקשים בזכירתו ולעתים קרובות שוגים במהלך ביצוע מבחנים בשל חוסר שימת לב לפרטים. כמו כן, תלמידים אחרים המסתדרים עם לימודי חשבון כאשר מדובר בתרגילים ברמת מורכבות כזאת או אחרת, אך אינם מצליחים להבין בעיות מילוליות עקב קשיים בהבנת הנקרא ואף בשל קיומה של לקות שפתית הפוגעת, בין היתר, ביכולת ההבנה שלהם.

חשוב לזכור כי חשבון הינו התחום הלימודי המושפע ביותר מבעיות רגשיות, כגון חרדות, חוסר פניות רגשית עקב משבר או מחלה במשפחה וכיוצ"ב. יחד עם זאת, אחוז מסוים בכלל האוכלוסייה אכן סובל מדיסקלקוליה התפתחותית, לקות למידה ספציפית במתמטיקה, בה קיים קושי ראשוני בהבנה הכמותית וביכולת החישוב. במקרים אלו, ניתן להתרשם מקשיים משמעותיים גם בתפיסה החזותית-מרחבית ובזיכרון החזותי.

התפקודים הנבדקים באבחון פסיכודידקטי מורחב עם הערכה בחשבון כוללים יכולת ספירה, מנייה ותפיסת כמויות, קריאה וכתיבה של מספרים, הבנת פוזיציית הספרה במספר, ידיעת שמות היחידות השונות, הבנת המחזוריות, יכולת אומדן, הבנת מהות ארבע פעולות החשבון, שליטה בלוח הכפל, יכולת חישוב בעל פה, שליטה בחוקים מתמטיים, כגון חוק ההיפוך וחוק הפילוג וכן הבנת בעיות מילוליות, הן בעל פה והן בכתב.

בנוסף, הבדיקה כוללת גם הערכה של הבנת מושגים מתמטיים, כגון שבר, חזקה ואחוזים, ידיעת האלגוריתמים הנדרשים לפתירת תרגילים, כגון ארבע פעולות החשבון בין שלמים במאונך, ארבע פעולות החשבון בין שברים פשוטים ועשרוניים, חישוב אחוזים וכן שליטה במספרים מכוונים, סדר פעולות החשבון ומשוואות עם נעלם אחד.

מבחן או אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

מבוגרים רבים פונים לביצוע אבחון פסיכודידקטי מסיבות שונות ומגוונות, כולל סטודנטים אשר התקשו בלימודיהם בתקופת בית הספר התיכון או שמסיבות שונות לא סיימו 12 שנות לימוד וכעת מעוניינים לגשת לבחינות הבגרות על מנת לקבל תעודת בגרות מלאה.

כמו כן, מבוגרים אחרים מבצעים אבחון מקיף מכיוון שהם מעוניינים לשפר את ציוני תעודת הבגרות על מנת להתקבל למסלול מסוים במוסד אקדמי. לדוגמא, סטודנטים המעוניינים לשפר את ציון הבגרות במתמטיקה או להרחיב את מספר היחידות במקצוע זה על מנת להתקבל ללימודי הנדסה.

במקרים אלו, מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי למבוגרים על מנת להבין לעומק את מקור הקשיים שהאדם חווה בעבר, לקבל המלצות לסיוע וטיפול מקצועי בקשייו וכן לצורך המלצות על דרכי היבחנות מותאמות ללקויות מהן הוא סובל.

בנוסף, הורים רבים אשר ילדיהם עברו אבחון בעבר מבינים פעמים רבות כי גם הם סובלים מקשיים דומים לאלה שאובחנו אצל ילדיהם. במצבים אלו, לעתים קרובות הורים מעוניינים לעבור אבחון מקיף על מנת להבין את עצמם טוב יותר וכדי לקבל כלים והמלצות לשיפור תפקודם בלימודים, בעבודה ובאופן כללי, בחיי היום יום שלהם.

למעשה, אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון אינטגרטיבי המאפשר לקבל תמונה מלאה על מצבו של הילד או המבוגר, כך שניתן לדעת בצורה ברורה יותר כיצד קשיי הלמידה משפיעים על הפן הרגשי וההתנהגותי וכיצד קשיים בתחום הרגשי-חברתי פוגעים ביכולות התלמידאות והלמידה של ילדים ומבוגרים.

אבחון פסיכודידקטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון הפסיכודידקטי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכודידקטי בגבעתיים - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.