תוכן עניינים

  • אבחון פסיכודידקטי - הקדמה
  • מתי מומלץ לערוך אבחון פסיכודידקטי ?
  • אילו תחומים נבדקים באבחון פסיכודידקטי ?
  •  מה התהליך של אבחון פסיכודידקטי ?
  • מתי מומלץ לערוך אבחון פסיכודידקטי מורחב (כולל אנגלית וחשבון) ?
  • אבחון פסיכודידקטי למבוגרים
  • אבחון פסיכודידקטי - סיכום

אבחון פסיכודידקטי - הקדמה

אבחון פסיכודידקטי הינו תחילתו של תהליך שיאפשר לנו להבין את מקור קשייו של הנבדק על מנת לקבל המלצות נכונות לטיפול בהם.

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון מקיף ומשולב, הבודק את נקודות החוזק והחולשה של הנבדק, תוך התייחסות לקשיי הלמידה שלו, למצבו הרגשי וליכולתו האינטלקטואלית.

מתי מומלץ לערוך אבחון פסיכודידקטי ?

1. אבחון לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

כאשר קיימים קשיים משמעותיים ברכישת הקריאה, הכתיבה ו/או הבסיס החשבוני, חשוב להבין האם מדובר בלקויות למידה (כגון, לקויות בתחום השפתי, במוטוריקה עדינה, בתפיסה ו/או בזיכרון), בקשיי קשב וריכוז או בלקות הוראה (כששיטת הקניית הקריאה, למשל, אינה מתאימה לתלמיד הספציפי).

בהתאם לממצאי אבחון פסיכודידקטי, ניתן יהיה לבנות תכנית לימודית-טיפולית אשר תאפשר מתן סיוע מותאם אישית לקשייו של התלמיד.

2. קשיים רגשיים, חברתיים ו/או התנהגותיים

כאשר קשיים רגשיים בולטים מקשים על תפקודו הקוגניטיבי של הנבדק, יש צורך להתייחס גם לעולמו הפנימי, זאת על מנת לסייע לו להתמודד טוב יותר עם קשייו.

אבחון פסיכודידקטי יאפשר אבחנה מבדלת בין קשיים שמקורם רגשי לבין קשיים בתפקוד הלימודי ו/או במערך הקשב, אשר גורמים לקשיים רגשיים משניים אצל הנבדק (תסכול, חוסר בטחון עצמי, חרדה, תחושת מסוגלות עצמית נמוכה וכו').

 

אבחון פסיכודידקטי

3. תת-הישגיות

כאשר תלמיד משקיע רבות בלמידה ומרשים כבעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין לכל הפחות, אולם הישגיו הלימודיים אינם משקפים זאת, מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי כדי להבין את הסיבות לתת-ההישגיות, זאת על מנת לספק לתלמיד את הסיוע המקצועי הנכון עבורו אשר יאפשר לו להתגבר על קשייו האובייקטיביים ו/או הרגשיים וכן להביא לידי ביטוי את יכולותיו האמיתיות.

4. ועדת שילוב

בבתי הספר היסודיים וברוב חטיבות הביניים קיים מאגר של שעות תמיכה מיוחד עבור תלמידים אשר מתקשים בלמידה ו/או בתחום הרגשי.

מאגר זה, הנקרא "סל שילוב", כולל שעות הוראה מתקנת ושעות תרפיה רגשית.

שעות אלו, הנקראות "שעות שילוב", מוקנות על-ידי חוק החינוך המיוחד לתלמידים הלומדים בחינוך הרגיל, זאת על מנת לקדם אותם ולאפשר להם להשתלב טוב יותר במסגרת החינוכית הרגילה בה הם לומדים ובכך למנוע את הפנייתם למסגרות החינוך המיוחד.

כמו כן, חוק זה קובע את הדרישה לעריכת אבחון פסיכודידקטי המעיד על קיומן של לקויות למידה ספציפיות ו/או הפרעת קשב וריכוז וממליץ על מתן הוראה מתקנת לתלמיד.

5. תלמידים מצטיינים ומחוננים

הורים רבים פונים לבצע אבחון פסיכודידקטי כאשר הם חשים כי ילדיהם מתפקדים ברמה קוגניטיבית גבוהה במיוחד ושהם עשויים ליהנות ממסגרת חינוכית מעשירה ומאתגרת יותר מבחינה קוגניטיבית (כמו תכניות לתלמידים מצטיינים ומחוננים), אשר תאפשר להם למצות את הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם.

לעתים תכופות, תלמיד אינו עובר את שלב ב' של מבחני האיתור של משרד החינוך עקב איטיות בביצוע, קשיים בהתארגנות או לחץ פנימי, על אף היותו בעל אינטליגנציה גבוהה ביותר.

במקרים אלו, חשוב להבין זאת ולפנות לאבחון פסיכודידקטי שיאפשר לו לגשת לבחינה חוזרת בתנאים מותאמים (כגון, הארכת זמן).

חשוב לציין כי כ-25% מהתלמידים המחוננים סובלים מהפרעת קשב וריכוז ו/או לקויות למידה.

6. הדלגה לכתה גבוהה יותר

לעתים תלמיד המתפקד ברמה גבוהה ביחס למצופה בגילו ולרמת כיתתו משתעמם בכתה ומפריע למהלך השיעורים, מתווכח עם חלק מהמורות ואף מתחצף אליהן.

במקרים אלו, חשוב לפנות לאבחון פסיכודידקטי על מנת להעריך את הפוטנציאל האינטלקטואלי של הילד, תפקודי הלמידה והזיכרון וכן את מצבו הרגשי.

במקרים רבים, אכן מדובר בתלמיד מוכשר מאוד ואף מחונן, אשר התנהגותו נובעת בעיקר משעמום ומחוסר עניין בנעשה בכתה.

חשוב לציין, כי חלק מהתלמידים הללו, המתפקדים ברמה גבוהה בכל תחומי הלימוד, ייהנו משילוב בכתה גבוהה יותר (הדלגה) בעקבות אבחון פסיכודידקטי.

7. התאמות בדרכי ההיבחנות

כאשר תלמיד סובל מלקויות למידה ו/או מהפרעת קשב וריכוז הפוגעים בהבנת החומר הנלמד או בהבעת הידע שברשותו, משרד החינוך מאפשר לו להיבחן בדרכים מותאמות לקשיים אלו, כמו תוספת זמן, התעלמות משגיאות כתיב בעת מתן ציון, הקראת שאלוני הבחינות וכד'.

בבחינות הבגרות, קיימות התאמות משמעותיות יותר, כגון בחינות מותאמות, בחינות בעל-פה והמרת בחינת הבגרות במתמטיקה בבחינת בגרות במקצוע מדעי אחר (לתלמידים הלוקים בדיסקלקוליה). התאמות אלו מוגדרות כהתאמות ברמה 3 ואין בסמכות בית הספר לאשרן.

במקרים אלו, צוות בית הספר מכין בקשה ומגיש אותה לוועדה המחוזית להתאמות בבגרויות של משרד החינוך.

משרד החינוך דורש אבחון פסיכודידקטי בתוקף (שנערך החל מתחילת כתה ז') ולא מסתפק באבחון דידקטי בלבד, זאת על מנת להבין גם מה יכולתו של התלמיד והאם קשיים רגשיים משפיעים על תפקודי הלמידה ו/או על תפקודו במהלך מבחנים (חוסר ביטחון, חרדה וכד’).

8. ועדת השמה - קביעת זכאות לחינוך מיוחד

כאשר עולה צורך לקבל החלטה בנוגע למסגרת לימודית מתאימה לצרכי התלמיד, חשוב לפנות לאבחון פסיכודידקטי אשר יאפשר הערכה של תחומי החוזק והחולשה של הנבדק, הערכת מידת ההשפעה של הסיוע המקצועי שהוא קיבל בבית הספר ומחוצה לו וכן האם על-פי ממצאי האבחון, התלמיד לומד במסגרת המתאימה מבחינת יכולותיו, צרכיו וקשייו.

ייתכן כי ילדכם זקוק לדרכי למידה אחרות, למסגרת חינוכית קטנה ומכילה יותר ועם סיוע לימודי ורגשי רב יותר.

אבחון פסיכודידקטי

9. תחושות בטן של הורים מעורבים

במרבית המקרים, צוות בית הספר מתרשם כי קיימים קשיים בתחומים שונים (לימודיים, התנהגותיים, חברתיים) וממליץ לפנות לביצוע אבחון פסיכודידקטי על מנת להבין טוב יותר את התלמיד ולעזור לו באופן מיטבי, זאת בהתאם למשאבים העומדים לרשותם.

יחד עם זאת, לעתים קרובות הורים יוזמים פנייה לאבחון פסיכודידקטי בשל תחושה כי ילדיהם מתקשים, על אף שהישגיהם ממוצעים ומעלה ולא דווח על-ידי הצוות החינוכי על קשיים כלשהם.

חשוב לציין, כי על-פי רוב, התחושה של הורי הילד נכונה וטוב עשו שהחליטו לפנות לאבחון פסיכודידקטי.

אילו תחומים נבדקים באבחון פסיכודידקטי ?

  • רמת אינטליגנציה (IQ)
  • אורתוגרפיה, כתיבה, הבעה ומענה בכתב
  • מנגנונים קוגניטיביים העומדים בבסיס השפה והקריאה
  • אוצר מילים אקטיבי ופסיבי
  • שליטה באבני היסוד של הקריאה, קריאת טקסטים, הבנת הנקרא והנשמע
  • תפיסה וזיכרון חזותיים/מרחביים
  • תפיסה וזיכרון שמיעתיים
  • תפקודי קשב וריכוז
  • תפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון, בקרה עצמית)
  • הערכת מצבו הרגשי של הנבדק
  • הערכת הכישורים החברתיים

מה התהליך של אבחון פסיכודידקטי ?

  • שיחת אינטייק (שיחה מקדימה)

שיחה של כשעה עם איש המקצוע אשר במהלכה יימסרו הרקע המשפחתי, ההתפתחותי והחינוכי של הנבדק.

  • ביצוע האבחון עצמו

משך הזמן שלוקח לערוך אבחון פסיכודידקטי משתנה מנבדק אחד למשנהו.

לדוגמא, ילדים מסוימים הינם פרפקציוניסטים ומרבים למחוק ולתקן את עצמם, ילדים אחרים פועלים באופן אימפולסיבי וחסר בקרה עצמית, חלקם סובלים מקשיים בשליפת מידע או מקושי לשבת ולהתרכז לאורך זמן וכן יש ילדים אשר מפגינים תסכול רב כאשר הם נאלצים להתמודד עם קושי.

בשל כך, מספר הפגישות שיידרשו לביצוע אבחון פסיכודידקטי ייקבע על-פי צרכיו ודרך ההתנהלות של הנבדק, במטרה להכיר אותו ולהבין את קשייו, תוך התחשבות ביכולותיו, על-ידי העברת מבחנים שיתרמו מידע חיוני עליו, על נקודות החוזק שלו, חולשותיו ומצוקתו.

  • שיחת משוב (סיכום)

שיחה של כשעה עם איש המקצוע שבמהלכה יימסרו ממצאי האבחון ובמידת הצורך, יומלצו דרכים להמשך טיפול בקשיים ואף להתאמות בעבודות בית הספר ובדרכי ההיבחנות.

  • קבלת דו"ח על סמך אבחון פסיכודידקטי -

חוות דעת מקיפה ומפורטת תועבר למשפחה או לנבדק תוך שבועיים-שלושה שבועות מיום סיום האבחון.

מה חשוב להביא לשיחה המקדימה לפני אבחון פסיכודידקטי ?

במידה וילדכם אובחן בעבר על-ידי איש מקצוע ו/או קיבל טיפולים בתחומים שונים, חשוב מאוד להביא עמכם את חוות הדעת והסיכומים שברשותכם לשיחה המקדימה ולשתף את הפסיכולוג/ית במידע - מה שיאפשר להבין טוב יותר את קשייו של ילדכם.

המסמכים הרפואיים והפרא-רפואיים שחשוב להביא לשיחה המקדימה:

  • סיכומי אבחון וטיפול בריפוי בעיסוק
  • סיכומי אבחון וטיפול שפה ודיבור
  • בדיקת בשלות לכתה א'
  • אבחון הפרעת קשב וריכוז
  • חוות דעת רפואיות (רופא התפתחותי, נוירולוג, פסיכיאטר)
  • אבחון דידקטי, אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודידקטי קודם

מתי מומלץ לערוך אבחון פסיכודידקטי מורחב (כולל אנגלית וחשבון) ?

במידה וילדכם מגלה קשיים ברכישת השפה האנגלית ו/או בתפקוד החשבוני, רצוי להעריך גם את תפקודו הנוכחי בתחומים אלו וכן את היסודות שרכש עד כה.

אבחון פסיכודידקטי מורחב - כולל אבחון תפקודי למידה באנגלית

תשאלו את עצמכם:

  • האם ילדכם מזהה, קורא וכותב את אותיות ה-ABC ?
  • האם ילדכם רכש את מושגי היסוד (כגון, שמות הצבעים או שמות הגוף) בלועזית ?
  • האם אוצר המילים של ילדכם בשפה האנגלית מתאים לרמת כיתתו ?
  • האם קיים פער משמעותי בין היכולת של ילדכם להתמודד עם השפה הדבורה לבין יכולתו להתמודד עם השפה הכתובה ?

במידה ואחת או יותר מהתשובות לשאלות הנ"ל הינה "לא", מומלץ לשקול פנייה לאבחון פסיכודידקטי אשר כולל הרחבה באנגלית.

אבחון פסיכודידקטי מורחב - התפקודים שנבדקים באנגלית

  • הפנמת אבני היסוד של הקריאה והכתיבה בשפה האנגלית, קרי, זיהוי, קריאה וכתיבה של אותיות
  • הפנמה של מושגי יסוד ואוצר מילים תואם כתה
  • יכולת פענוח הקריאה הטכנית
  • רמת הבנת הנקרא והנשמע
  • הבעה ומענה בכתב ובעל-פה
  • כתיב
  • שליטה בחוקי השפה

בנוסף, החל מחטיבת הביניים נבדקת גם:

  • הבחנה חזותית בין רצפים אורתוגרפיים בשפה האנגלית

אבחון פסיכודידקטי מורחב - כולל הערכה של ההבנה והתפקוד החשבוניים

מרבית התלמידים המתקשים בלימודי מתמטיקה אינם סובלים מלקות ספציפית בתחום זה, דיסקלקוליה התפתחותית.

להלן סיבות אפשריות נוספות לקשיים בלימודי מתמטיקה בכלל וחשבון בפרט:

  • יש תלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז אשר מבינים את החומר הנלמד אך מתקשים בזכירתו. כמו כן, לעתים קרובות שוגים במהלך מבחנים בשל חוסר שימת לב לפרטים.
  • יש תלמידים שמתסדרים עם לימודי חשבון כשמדובר בתרגילים ברמת מורכבות כזאת או אחרת אולם אינם מצליחים להבין בעיות מילוליות עקב קשיים בהבנת הנקרא ואף בשל קיומה של לקות שפתית הפוגעת, בין היתר, בהבנה.
  • חשבון הוא התחום הלימודי המושפע ביותר מקשיים רגשיים, כגון חרדות, חוסר פניות רגשית עקב משבר או מחלה במשפחה וכיוצ"ב.

יחד עם זאת, אחוז מסוים בקרב האוכלוסייה אכן סובל מדיסקלקוליה התפתחותית - בה קיים קושי ראשוני בהבנה הכמותית וביכולת החישוב. במקרים אלו, ניתן להתרשם מקשיים משמעותיים גם בתפיסה החזותית-מרחבית ובזיכרון החזותי.

אבחון פסיכודידקטי מורחב - התפקודים שנבדקים בחשבון

  • יכולת ספירה, מנייה ותפיסת כמויות.
  • קריאה וכתיבה של מספרים.
  • הבנת פוזיציית הספרה במספר.
  • ידיעת שמות היחידות השונות.
  • הבנת המחזוריות.
  • יכולת אומדן.
  • הבנת מהות ארבע פעולות החשבון.
  • שליטה בלוח הכפל.
  • יכולת חישוב בעל-פה.
  • שליטה בחוקים מתמטיים (כגון, חוק ההיפוך וחוק הפילוג).
  • הבנת בעיות מילוליות בעל-פה ובכתב.

בנוסף, החל מחטיבת הביניים נבדקים גם התפקודים הבאים:

  • הבנת מושגים מתמטיים (שבר, חזקה, אחוזים ועוד)
  • ידיעת האלגוריתמים הנדרשים לפתירת תרגילים (למשל, ארבע פעולות החשבון בין שלמים במאונך, ארבע פעולות החשבון בין שברים פשוטים ועשרוניים, חישוב אחוזים)
  • שליטה במספרים מכוונים, סדר פעולות החשבון ומשוואות עם נעלם אחד

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

מבוגרים רבים פונים לביצוע אבחון פסיכודידקטי מסיבות שונות. להלן חלק מהן:

  • מבוגר אשר התקשה בלימודים בתקופת בית הספר התיכון או שמסיבות שונות לא סיים 12 שנות לימוד וכעת מעוניין לגשת לבחינות הבגרות על מנת לקבל תעודת בגרות מלאה.
  • מבוגר אשר מעוניין לשפר את ציוני תעודת הבגרות על מנת להתקבל למסלול מסוים במוסד אקדמי. לדוגמא, סטודנטים המעוניינים לשפר את ציון הבגרות במתמטיקה או להרחיב את מספר היחידות במקצוע זה על מנת להתקבל ללימודי הנדסה.

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

במקרים אלו, רצוי לפנות לאבחון פסיכודידקטי למבוגרים על מנת להבין את מקור הקשיים שהמבוגר חווה בעבר, לקבל המלצות לטיפול מקצועי בקשייו וכן לצורך המלצות על דרכי היבחנות מותאמות ללקויות מהן הוא סובל.

בנוסף, הורים רבים, אשר ילדיהם עברו אבחון פסיכודידקטי, מבינים פעמים רבות כי גם הם סובלים מקשיים דומים לאלה שאובחנו אצל ילדיהם. במקרים אלו, לעתים קרובות הורים מעוניינים לעבור אבחון פסיכודידקטי בכדי להבין את עצמם טוב יותר ועל מנת לקבל כלים לשיפור תפקודם בלימודים, בעבודה ובאופן כללי, בחיי היומיום.

אבחון פסיכודידקטי - סיכום

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון אינטגרטיבי המאפשר תמונה מלאה על מצבו של הילד, כך שניתן לדעת בצורה ברורה יותר גם כיצד קשיי הלמידה משפיעים על הפן הרגשי וההתנהגותי וכיצד קשיים בתחום הרגשי-חברתי פוגעים ביכולות התלמידאות והלמידה של ילדכם.

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון הפסיכודידקטי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכודידקטי בגבעתיים -

חייגו 03-3723067 או מלאו את פרטיכם באתר

ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.