מהו אבחון פסיכודידקטי למבוגרים? מבחן פסיכודידקטי לסטודנטים – דוגמא

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון פסיכודידקטי למבוגרים?

מבוגרים רבים פונים לאבחון פסיכודידקטי לקראת השלמת בגרויות, בחינה פסיכומטרית או לימודים אקדמיים, כאשר הם מעוניינים להבין מדוע הם מתקשים כל השנים בלמידה ולקבל המלצות נכונות לטיפול מקצועי ולהתאמות בדרכי ההיבחנות.

בניגוד לילדים ובני נוער, המופנים לאבחון בדרך כלל על ידי הצוות החינוכי של בית הספר, מבוגרים הפונים למכוני אבחון לרוב עושים זאת מיוזמתם האישית, מאחר שהם חושדים או יודעים שהם סובלים מלקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

למעשה, מרבית הסטודנטים הפונים לאבחון פסיכודידקטי כבר אובחנו במהלך לימודיהם בבית הספר היסודי או התיכון ואושרו להם התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות בבחינות הבגרות, אולם נדרש מהם לערוך אבחון חדש כמבוגרים משום שהאבחון הקודם פג תוקף.

יחד עם זאת, במידה ומעולם לא עברתם הערכה מקצועית, אין זה אומר שאינכם מתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים או שאינכם זכאים להתאמות בתנאי הלמידה וההיבחנות כמבוגרים, אולם חשוב במיוחד שתפנו למכון אבחון פרטי בעל מוניטין וניסיון רב שנים בעבודה עם סטודנטים בגילאים שונים.

אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים

אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים לעומת לתלמידים

באופן כללי, תוקף של אבחון פסיכודידקטי לילדים הינו 3-6 שנים, כך שאבחון הנערך בתקופת הילדות אינו תקף לצורך זכאותם של סטודנטים להתאמות בתנאי המבחן הפסיכומטרי או במבחנים אקדמיים.

יתרה מזאת, מרבית מרכזי הבחינות למבוגרים, לרבות המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו) והמוסדות האקדמיים, דורשים מסטודנטים להציג בפניהם חוות דעת עדכניות מ-5 השנים האחרונות בלבד לשם בדיקת זכאותם להתאמות בתנאי ההיבחנות.

במקרים חריגים, ייתכן ויאושרו לכם התאמות על סמך הערכה פסיכולוגית ו/או דידקטית שעברתם כתלמידי בית ספר יסודי או תיכון, אולם מדובר באישורים פרטניים הניתנים באופן זמני עד להגשת חוות דעת עדכנית של פסיכולוגית או מאבחנת דידקטית, בהתאם לדרישת מרכז הבחינות.

חשוב לציין, כי ישנם סוגים שונים של אבחונים שמטרתם לאתר לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל מבוגרים, לכן הקפידו לבדוק מהן הדרישות של מרכז הבחינות אליו אתם צפויים להגיש את חוות הדעת ולפנות רק לסוג האבחון הנדרש מכם – מה שימנע את הצורך לפנות לאבחון נוסף בעתיד.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים המשלימים בגרויות

במידה ואתם בשנות ה-20 או ה-30 של חייכם והחלטתם להשלים בגרויות, סביר להניח שחוויתם סוגים שונים של קשיים במהלך לימודיכם בבית הספר – מה שמנע מכם להצליח לסיים 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות מלאה בידכם.

בעוד חלק מהמבוגרים עברו אבחון מקצועי בילדותם וזכו להנות מהתאמות בתנאי ההיבחנות בהתאם לקשיים שהתגלו בבדיקה, אחרים לעולם לא עברו הערכה מקיפה או קיבלנו אבחנה מקצועית לבעיה ממנה הם סובלים.

בעקבות זאת, הם נאלצו להיבחן בתנאים שאינם מותאמים לקשיים ונמנעו מהם חוויות הצלחה הקשורות ללמידה ומבחנים.

לדוגמא, סטודנט שהתקשה כתלמיד לסיים את בחינות הבגרות בזמן הקצוב עקב קיומה של לקות למידה ספציפית יכול היה להיות זכאי לתוספת זמן מרבית בכל מקצועות הלימוד אם היה עובר אבחון פסיכודידקטי המעיד על כך.

באותה המידה, מי שהתקשה בקריאה טכנית ובהבנת הנקרא, היה יכול להיבחן עם הקראת שאלוני הבחינות.

אבחון פסיכודידקטי למבוגרים

אבחון פסיכודידקטי לסטודנטים הניגשים לפסיכומטרי

סטודנטים רבים הלומדים לפסיכומטרי פונים לאבחון פסיכודידקטי מכיוון שהם מעוניינים להגיש בקשה לבחינה בתנאים מותאמים, כמו תוספת זמן בחלק מהבחינה או בכולה, בחינה ממוחשבת, גיליון תשובות מוגדל, שימוש במחשבון לשם ביצוע ארבע פעולות החשבון והשמעת פרקי הבחינה באנגלית.

במצבים אלו, נוסף על ביצוע הערכה מקצועית מקיפה, נדרש מאיש המקצוע למלא עבור הסטודנט 'שאלון למאבחן', בו ירוכזו בצורה ברורה ומסודרת כל הנתונים החשובים עבור הצוות המקצועי אשר ידון בבקשתכם מטעם המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו).

יש לציין, כי מלבד חוות הדעת העדכנית שתימסר לכם על ידי מכון האבחון, מומלץ שתצרפו לבקשה כל אבחון קודם או מסמך רלוונטי (כמו תעודות מבית הספר היסודי, למשל) היכול להעיד על לקות למידה ראשונית ו/או לקות קשב ראשונית – מה שיעלה באופן משמעותי את הסיכוי שבקשתכם תאושר.

אבחון פסיכודידקטי למכללה או לאוניברסיטה

בשונה מבחינות הבגרות או הבחינה הפסיכומטרית, במידה והנכם סטודנטים במכללה או באוניברסיטה בישראל, עליכם לוודא עם הגורם האחראי במוסד האקדמי האם באפשרותכם לפנות למכון אבחון פרטי.

אף על פי שאבחון פסיכודידקטי למבוגרים נחשב להערכה מקיפה ביותר, שכן מדובר בשילוב של אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי יחד, ישנם מוסדות אקדמיים אשר אינם מוכנים לאשר התאמות בתנאי הלמידה וההיבחנות על סמך תוצאותיו.

לכן, בכדי להימנע מעלויות מיותרות, בדקו מראש אילו סוגי אבחונים מאושרים על ידי המוסד האקדמי בו אתם לומדים ופנו רק למכונים המתמחים בביצוע סוג האבחון שנדרשתם אליו – מה שיבטיח שההמלצות שיכתבו בחוות הדעת אכן יאושרו ולא תאלצו לפנות לאבחון נוסף בהמשך.

אבחונים פסיכודידקטיים

איפה עושים אבחון פסיכודידקטי למבוגרים?

מרבית המכונים ואנשי המקצוע אינם בעלי ניסיון באבחון מבוגרים. בשל כך, חשוב לשאול כבר בשיחת הטלפון הראשון שלכם עם מכון האבחון את השאלות הבאות:

  • מה הניסיון שלכם באבחונים פסיכודידקטיים?
  • כמה סטודנטים פונים אליכם מדי שנה לאבחון?
  • מהי ההכשרה של אנשי המקצוע במכון?
  • האם המכון מוכר במרכז הארצי לבחינות והערכה?
  • במידת הצורך, האם האבחון כולל הערכה של השפה האנגלית ו/או התפקוד החשבוני?

במקרה ואינכם שבעי רצון מהתשובות שקיבלתם, המשיכו בחיפושכם אחר מכון אבחון מקצועי שיקנה לכם תחושת ביטחון לאחר שיחת ייעוץ והכוונה טלפונית, שמטרתה להבין לעומק את סיבת פנייתכם ולהציע לכם את הפתרונות המקצועיים והמדויקים ביותר.

מכון מומלץ לאבחון פסיכודידקטי לסטודנטים

מבחני בגרות, מבחן פסיכומטרי ובחינות אקדמיות אינן הסיבות היחידות בגינן מבוגרים פונים לביצוע אבחון פסיכודידקטי. לדוגמא, תלמידים וסטודנטים ישראלים או דוברי עברית הלומדים במוסדות חינוכיים ואקדמיים בחו"ל פונים לעתים קרובות למכוני אבחון טרם עזיבתם את הארץ.

בנוסף, סטודנטים המועמדים לגשת למבחני הסמכה של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, לשכת השמאים, רשות שוק ההון ומשטרת ישראל רשאים להיבחן בתנאים מותאמים אם יש בידם חוות דעת המעידה על קיומן של לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

אבחון פסיכודידקטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון הפסיכודידקטי למבוגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכודידקטי למבוגרים בגבעתיים – חייגו03-3723067  או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו