מה זה אבחון פסיכולוגי?
אבחון פסיכולוגי מורכב מסדרה של מבחנים המאפשרים להעריך את תפקודם הרגשי, האינטלקטואלי וההתנהגותי של ילדים, בני נוער ומבוגרים, כאשר סוללת המבחנים משתנה בהתאם לסיבת הפנייה וגילו של הנבדק.
בעוד ישנם סוגים שונים של אבחונים פסיכולוגיים, מרבית הבדיקות הנערכות על ידי פסיכולוגים חינוכיים, קליניים והתפתחותיים כוללות הערכה של התפקודים הבאים:
• רמת אינטליגנציה (IQ)
• תפקודי תפיסה ועיבוד
• יכולות שפתיות
• הבעה בעל-פה
• מדדים של ריכוז
• זיכרון קצר טווח
• מבחנים השלכתיים להערכת התחום הרגשי
בנוסף, פסיכולוגים לעתים קרובות מבקשים מהנבדק או מהוריו למלא שאלוני דיווח עצמי ולהביא עמם שאלונים שימולאו על ידי הצוות של המוסד החינוכי. כמו כן, איש המקצוע יערוך תצפית על תפקודו והתנהגותו של הנבדק במהלך יום הבדיקה.
חשוב לציין, כי אבחון פסיכולוגי במכון פרטי נערך בדרך כלל בשעות הבוקר, כאשר רוב הילדים והמבוגרים מתפקדים במיטבם, אולם בהחלט ייתכן ויעלה צורך בתיאום פגישה נוספת כדי להשלים את כל מטלות האבחון.
בהתאם לגילו של הנבדק ומספר המטלות שאיש המקצוע נדרש להעביר על מנת להגיע לאבחנה מקצועית מדויקת, אבחון פסיכולוגי קליני, חינוכי, התפתחותי או קוגניטיבי צפוי להימשך 2.5-6 שעות, לא כולל שיחה מקדימה ושיחת סיכום עם הנבדק או הוריו.
הסיבות בגינן הורים פונים לביצוע מבחן פסיכולוגי
ילדים ובני נוער מופנים לביצוע הערכה פסיכולוגית על ידי הוריהם, רופא הילדים שלהם או הצוות החינוכי של הגן או בית הספר בו הם לומדים בשל קושי או בעיה מסוימת הפוגעת בתפקוד היום יומי שלהם, כמו גם באיכות חייהם ובעצמאותם.
אף על פי שקיימות סיבות רבות ומגוונות בגינן הורים בוחרים לפנות עם ילדיהם לתהליך של אבחון פסיכולוגי, לרוב מטרת הבדיקה הינה להעריך את אחד או יותר מהמצבים הבאים:
• מחוננות
• לקויות למידה
• הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
• מוכנות רגשית וקוגניטיבית לכיתה א'
• בעיות התנהגות
• בעיות במיומנויות חברתיות
• דיכאון
• הפרעות חרדה
• קשיים רגשיים
• שינויים קיצוניים במצב הרוח
במקרים אחרים, הורים פונים עם ילדיהם לביצוע אבחון פסיכולוגי עקב אחת או יותר מהסיבות הבאות:
• קשיים בעיבוד מידע
• קשיים ביחסי הורה-ילד
• חשד לקשיים על רצף הספקטרום האוטיסטי
• סיבות שאינן נראות לעין לתת-הישגיות
• הערכת גורמים פסיכולוגיים הקשורים למצבים רפואיים שונים, כגון מחלות ואלרגיות
מלבד זאת, ישנם מצבים מסוימים בהם משרד החינוך דורש מהורי התלמיד חוות דעת המבוססת על סמך אבחון פסיכודידקטי, כמו לצורך אישור זכאות להתאמות ברמה 3 בבחינות הבגרות או קביעת זכאות לשעות הוראה מתקנת מסל השילוב של בית הספר.
בשל כך, תלמידי בית ספר יסודי ותיכון לעתים קרובות נדרשים לערוך אבחון פסיכולוגי פרטי כהשלמה לאבחון דידקטי קיים. יחד עם זאת, בכדי להימנע מהצורך להשלים אבחונים קודמים, מומלץ להתייעץ מראש עם מכון האבחון לגבי סוג האבחון הנכון עבורכם.
הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן
לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:
השלבים בתהליך של הערכה פסיכולוגית מקיפה
הערכה פסיכולוגית מקיפה כרוכה בהעברה, צינון ופרשנות של מבחנים רבים ומגוונים, כאשר בתום התהליך איש המקצוע מגיש לנבדק או להוריו חוות דעת מפורטת ומעמיקה, הכוללת סיכום של כל המטלות השונות שהועברו במהלך הבדיקה.
בסמוך למסירת חוות הדעת, תתקיים גם שיחת משוב (סיכום) שמטרתה להציג בפניכם את תוצאות האבחון הפסיכולוגי ולהמליץ לכם על דרכי הטיפול המקצועיות האפשריות בהתאם לממצאים שנתגלו זה עתה.
יש לציין, כי בדיוק כמו סוגי אבחונים אחרים לילדים או מבוגרים, תחילתו של התהליך בשיחה מקדימה (אינטייק), המשכו בביצוע האבחון עם הנבדק וסופו בקבלת חוות דעת פסיכולוגית כתובה וכן שיחת משוב עם הנבדק או הוריו. כאמור, בהתאם לקשיים האובייקטיביים, ייתכן והבדיקה תיפרס על פני שני מפגשים נפרדים.
במידה והנכם מעוניינים לאפשר לילדכם להנות מהחוויה במכון האבחון ולעצמכם להיות פחות מודאגים ממידת הצלחתו או חולשותיו, הקפידו להכין את ילדכם היטב ליום הבדיקה והפחיתו עבור שניכם את רמת הלחץ והחרדה.
בנוסף, יום לפני המפגש הראשון, יש להזכיר לילדכם כיצד צפוי להיראות יום הבדיקה ולוודא עמו שהוא מודע לכך שישהה לבדו עם הפסיכולוג או הפסיכולוגית בחדר הבדיקות בזמן שאתם תמתינו לו בחדר הקבלה של המכון.
איך להתכונן לקראת אבחון פסיכולוגי לילדים?
להלן 6 המלצות בנושא הכנת ילדים לתהליך של אבחון פסיכולוגי, הן בתקופת הגיל הרך והילדות והן במהלך גיל ההתבגרות:
• הימנעו מהמונח "מבחן" – מילה זו עלולה לעורר אצל ילדים ומתבגרים תחושות של לחץ וחרדה שלא לצורך. לכן, הקפידו לשוחח בכנות על מטרת האבחון והסבירו לילדכם כי אנשים שונים לומדים בדרכים שונות ושהמטלות שהוא עתיד לבצע יעזרו לכם ולצוות החינוכי של הגן או בית הספר להבין כיצד הוא לומד בדרך הטובה ביותר וכן לסייע לו בהתאם לצרכיו הייחודיים.
• אבחון כחוויה חיוביות לילדים – בעוד חלק מהמבחנים הפסיכולוגיים המועברים במהלך היום עשויים להיות מאתגרים, ילדים בדרך כלל נהנים מרוב המטלות וזוכרים את תהליך הבדיקה כחוויה חיובית ונעימה. כהורים, באפשרותכם לסייע לילדכם על ידי כך שתפרטו בפניו מבעוד מועד מה צפוי לכלול יום האבחון, כאשר ניתן לתאר את המטלות כשאלות, חידות, ציורים, סיפורים ופעילויות נוספות הדומות לאלו שהילד מכיר מהגן או בית הספר בו הוא לומד.
• תכנון מוקדם של יום הבדיקה – וודאו כי הילד נח היטב ואכל ארוחת בוקר טובה ומזינה. יתרה מזאת, הרגישו בנוח להביא עמכם חטיפים בריאים ושתייה שאתם יודעים שילדכם אוהב במיוחד. מעבר לכך, זכרו כי תכנון זמן נכון מסייע תמיד להפחתת רמת החרדה והשתדלו להגיע מעט לפני המועד שנקבע לאבחון פסיכולוגי על מנת לאפשר לילדכם להכיר את איש המקצוע ולהתארגן עם עצמו לפני שמתחילים.
• הפסקות במהלך האבחון – בכדי להימנע מעייפות, ישנן מספר הפסקות יזומות במהלך ביצוע המטלות השונות, בהן מתאפשר לילדים לגשת לשירותים, לשתות, לאכול ולהתרענן.
• ילדים עד גיל 10 – ילדים צעירים לעתים קרובות רוצים לדבר עם הוריהם תוך כדי ההפסקות. בשל כך, כשמדובר בילדים עד גיל 10, איש המקצוע יבקש מכם להישאר בחדר הקבלה של המכון למשך זמן הבדיקה.
• ילדים בגיל 11 ומעלה – במרבית המקרים, איש המקצוע ישאיר לשיקול דעתכם האם להישאר להמתין במכון או לצאת לסידורים בזמן שהילד נמצא בבדיקה. יחד עם זאת, אנא ודאו כי יש למכון את מספר הטלפון הנייד בו ניתן ליצור עמכם קשר במקרה הצורך.
במידה והנכם מתלבטים מה להגיד לילדכם לקראת הגעתו לביצוע אבחון פסיכולוגי לילדים, אנא אל תהססו וצרו קשר באופן מיידי עם מכון האבחון על מנת להתייעץ עם איש מקצוע לגבי ההסבר הנכון ביותר עבור הילד.
האם מתקבלת חוות דעת לאחר אבחון פסיכולוגי?
לאחר כשבועיים מיום סיום האבחון, תתקיים שיחת משוב עם איש המקצוע, בה הוא יסקור בפניכם את ממצאי הבדיקה ללא נוכחותו של הילד. יחד עם זאת, מכיוון שבני נוער לעתים מעוניינים להגיע לשמוע את תוצאות האבחון הפסיכולוגי, ייתכן ותחליטו יחד עם איש המקצוע שהילד יוזמן גם כן לפגישה זו.
שיחת המשוב אורכת 45-60 דקות ובמהלכה הפסיכולוג או הפסיכולוגית מוסרים לידכם את חוות הדעת הכתובה, סוקרים את הממצאים השונים, דנים יחד עמכם בהמלצותיהם ומאפשרים לכם לשאול כל שאלה מקצועית שעולה בראשכם.
סיכום של הערכה פסיכולוגית מהווה תיעוד בכתב של תוצאות המבחנים הפסיכולוגיים שהועברו לנבדק, האבחנות המקצועיות שניתנו וההמלצות הספציפיות להמשך בירור וטיפול מקצועי בהתאם לקשיים שנתגלו במהלך הבדיקה.
בזכות חוות הדעת המקצועית, ההורים, הצוות החינוכי של הגן או בית הספר, הרופאים ואנשי המקצוע הנוספים העובדים עם הילד או הנער יוכלו לגבש תכנית טיפול מותאמת אישית אשר תאפשר לו להצליח להתגבר על האתגרים השונים בחייו.
יש לציין, כי הורים המעוניינים שחוות הדעת תשלח ישירות למוסד החינוכי בו לומד ילדיהם או לאנשי מקצוע מסוימים העובדים עמו, נדרשים לחתום על טופס ויתור סודיות, שכן חל איסור למסור מידע אישי על ילדים מלבד להוריהם, אלא בצו של בית משפט.
המידע הייחודי שמספקים מבחנים פסיכולוגיים
סוג זה של מבחן פסיכולוגי מספק אינדיקציות לקיומן של לקויות למידה שונות אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים, כאשר סדרת הבדיקות המועברות לנבדק מותאמת באופן פרטני לסיבת הפנייה ולצרכיו האישיים.
אף על פי שפסיכולוגים יכולים לעשות שימוש במגוון כלי אבחון פסיכולוגיים, הצעד הראשון של כל הערכה מקצועית יהיה לבדוק את היכולת הקוגניטיבית כדי לקבוע מהן נקודות החוזק והחולשה של הנבדק ולהעריך את פוטנציאל הלמידה שלו.
לאחר ביצוע אבחון פסיכולוגי חינוכי, יתאפשר לנבדק או להוריו להבין האם קיימים קשיים מסוימים העשויים להעיד על קיומן של לקויות למידה, כגון קשיים שפתיים או תפיסתיים.
מלבד זאת, הבדיקה מספקת גם אינדיקציה למה שאנשים מסוגלים ומציגה פערים תפקודיים משמעותיים. לדוגמא, תוכלו לדעת האם התפקוד המילולי של הילד טוב יותר מהתפקוד הביצועי שלו או להיפך.
כמו כן, מבחני הישגים מאפשרים לברר מהי רמת השליטה של הנבדק בתחומים אקדמיים מרכזיים, שכן הם בנויים, מנוהלים ומתוקננים באופן שונה מאוד מאשר המבחנים הסטנדרטיים הניתנים לילדים בבית הספר.
כתוצאה מכך, אבחון פסיכולוגי הנערך על ידי פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים מספק מידע שונה ובעל ערך רב אשר בדרך כלל אינו יכול להיות מושג בדרך אחרת. למעשה, מידע ייחודי זה הינו הסיבה המרכזית בגינה הורים עם ילדיהם למכוני אבחון.
בנוסף, מטלות המעריכות את יכולות עיבוד המידע מועברות כדי להעריך את העיבוד הקוגניטיבי, הריכוז, הלמידה ויכולת הזיכרון לטווח קצר.
בסיום התהליך, ממצאי המבחנים הפסיכולוגיים השונים שהועברו מאפשרים ביצוע אינטגרציה של כל המידע, כך שניתן להגיע לאבחנה מקצועית ברורה לגבי מקור הקשיים בתחום הלמידה של הנבדק, זאת בהתאם לקריטריונים מוגדרים ונורמות מקובלות.
סוגים נוספים של אבחונים פסיכולוגיים מקיפים
הערכה פסיכולוגית, הנערכת כחלק מביצוע אבחון פסיכודידקטי לילדים, כוללת שיחת אינטייק עם הנבדק ו/או הוריו, סקירה של רשומות רפואיות וחינוכיות שונות וכן בחינה של בדיקות קשב ממוחשבות, כגון אבחון BRC.
בדיוק כמו סוגים אחרים של אבחונים פסיכולוגיים, חוות הדעת הכתובה כוללת הסבר מלא של תוצאות הבדיקה, אבחנה מקצועית, המלצות להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות וכן הנחיות להמשך בירור וטיפול מקצועי.
מאחר שמדובר בהערכה מקיפה המשלבת אבחון פסיכולוגי יחד עם אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי מספק אבחנה מדויקת ומקיפה, הן לגבי תהליכי קוגניטיביים והן לגבי יכולות הלמידה של ילדים ומבוגרים.
בפועל, אבחון פסיכודידקטי יכול להעיד על קיומן של לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), עיכוב התפתחותי, הפרעות בעיבוד מידע ובעיות נוספות הדורשות התערבות ותמיכה מקצועית הולמת.
חוות הדעת המתקבלת בעקבות אבחון פסיכודידקטי לילדים יכולה להצביע גם על צורך של הנבדק בהתאמות בתנאי ההיבחנות במשרד החינוך, באקדמיה, במבחני קבלה שונים ובמקום העבודה וכן לשמש לשם אבחנה מבדלת בין הפרעות וליקויים אפשריים שונים.
באופן כללי, תהליך של אבחון פסיכודידקטי כולל:
• ראיון קליני מקיף
• תצפיות התנהגותיות
• סקירת הרשומות הרפואיות והחינוכיות כנדרש
• הערכת מלאה של רמת האינטליגנציה (מבחן IQ), כולל מדדים מילוליים ובלתי מילוליים
• הערכת תפקודי הלמידה והזיכרון
• יכולות קשב וריכוז
• תפקודים ניהוליים, כולל ארגון, תכנון ובקרה עצמית
• מדדים של הישגים אקדמיים, כולל רמת הקריאה, הבנת הנקרא, יכולות הכתיבה, ההבעה בכתב והכתיב
• תהליכים קוגניטיביים, כולל עיבוד שמיעתי ואינטגרציה חזותית-מוטורית
• בחינת ההישגים בפועל
הסבר על תהליך של אבחון פסיכולוגי למבוגרים
אבחון פסיכולוגי מסוג זה, המכונה לעתים אבחון פסיכודיאגנוסטי, כולל הערכה של התחומים הבאים:
• רמת האינטליגנציה (מבחן IQ)
• מצבו הרגשי והנפשי של הנבדק
• מאפייני אישיות
• התרשמות מיעילות דרכי ההתמודדות הנוכחיות של הנבדק עם קשייו השונים
באמצעות אבחון פסיכולוגי קליני ניתן להעריך את מצב הרוח של הילד או המבוגר, הבנתו החברתית, קשייו הרגשיים, דפוסי התנהגותו ומבנה האישיות הייחודי שלו.
בדומה לאבחונים פסיכולוגיים אחרים, תהליך של אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים מורכב מראיון קליני מקיף, סקירת כל התיק הרפואי והחינוכי הרלוונטי והעברת מבדקים ומטלות שונות שמטרתם להעריך את מצבו הנוכחי של הנבדק.
בסיומו של אבחון פסיכודיאגנוסטי, תתקבל חוות דעת כתובה המפרטת את כל התחומים שנבדקו במהלך הבדיקה, אבחנה מקצועית מדויקת המצביעה על מקור הקשיים, המלצות להמשך טיפול מקצועי והפנייה למידע ולגופים רלוונטיים.
במעמד זה, תתקיים גם שיחת משוב עם הוריו של הנבדק או המאובחן עצמו, כאשר מטרת השיחה הינה לעבור יחד עם הפסיכולוג או הפסיכולוגית על סיכום ממצאי האבחון ולהשיב לכם על כל השאלות המקצועיות שיש לכם.
אבחון פסיכולוגי: דוגמא לסיבת פנייה נוספת
במקרה של חשד כי ילד או מבוגר נמצא על רצף הספקטרום האוטיסטי ולוקה באוטיזם, תסמונת אספרגר או הפרעת התפתחותית נרחבת לא משויכת (PDD-NOS), מומלץ לפנות בהקדם לביצוע אבחון פסיכולוגי לצד הערכה פסיכיאטרית מקיפה.
בהקשר לכך, חשוב לציין, כי רק אבחונים פסיכולוגיים הנערכים על ידי פסיכולוג קליני מומחה יכולים להיות מאושרים על ידי המוסד לביטוח לאומי לצורך מימוש זכויותיהם של אנשים הנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי, כך שיש להקפיד היטב לגבי מיהו איש המקצוע אשר מבצע את הבדיקה.
סוג זה של אבחון פסיכולוגי קליני מאופיין בסדרת בדיקות מעמיקות המעריכות את היכולות הקוגניטיביות והשפתיות של הנבדק, כולל:
• רמת אינטליגנציה (מבחן IQ)
• תפקוד פסיכומוטורי
• תפקוד תפיסתי
• חוזקות וחולשות מילוליות ובלתי מילוליות
• סגנון למידה ותקשורת
• מיומנויות לחיים עצמאיים
הערכת נקודות החוזק והחולשה בקשר ובתקשורת כוללת הערכה של התחומים הבאים:
• דפוסי נטיות דיבור
• מתח ולחץ נפשי
• צורות תקשורת בלתי מילוליות, כגון יצירת קשר עין, מבטים ומחוות
• שימוש והבנת שפה, כולל מטאפורה, אירוניה, אבסורדים והומור
• בהירות וקוהרנטיות של השיחה והפרגמטיקה, כולל לקיחת תור ורגישות לרמזים מילוליים
במידת הצורך, הבדיקות עשויות לכלול גם הפנייה לבדיקה אודיולוגית כדי לשלול את קיומה של לקות שמיעה אצל הנבדק.
ביצוע הערכה פסיכולוגית על פי דרישת בית משפט
ישנם מצבים מסוימים בהם אנשים נדרשים לפנות להערכה פסיכולוגית על פי דרישה של בית משפט. במקרים אלו, אבחון פסיכולוגי פרטי כולל, לכל הפחות:
• שיחת אינטייק
• סקירה מלאה של התיק הרפואי, החינוכי, התעסוקתי והמשפטי הרלוונטי
• הערכה קלינית מקיפה של מצבו הנפשי של הנבדק ורמת המסוגלות שלו
• מבחן אינטליגנציה (IQ)
• מאפייני אישיות
• תפקוד התנהגותי
• מוטיבציה
• פתולוגיה
בסיום האבחון הפסיכולוגי, יתקבל סיכום כתוב המפרט את תוצאות הבדיקות השונות שהועברו לנבדק, אבחנות מקצועית והמלצות רלוונטיות. כמו כן, על פי בקשת בית המשפט, ייתכן ואיש המקצוע יערוך גם מחקר.
קבלת החזר כספי בגין אבחון פסיכולוגי פרטי
חשוב לדעת, כי מרבית חברות הביטוח הפרטיות בישראל מאפשרות לכם לקבל החזר כספי בגין ביצוע אבחון פסיכולוגי ואבחונים נוספים באופן פרטי כחלק מפוליסת הביטוח שלכם ושל ילדכם.
במידה והנכם זכאים להחזר כספי, בדרך כלל יהיה עליכם להגיש חשבונית מס וקבלה המפרטות כמה עולה אבחון פסיכולוגי לסוכן הביטוח או ישירות לחברה המבטחת אתכם.
יחד עם זאת, זוהי אחריותכם הבלעדית ליצור קשר מבעוד מועד עם הגורם המבטח על מנת לבדוק ולקבוע מהן הזכויות שלכם או של ילדכם בטרם ביצוע הבדיקה, כמו גם לשאול האם נדרש מכם להגיש מסמכים נוספים מלבד חשבונית מס וקבלה.
בעת פנייתכם לגורם המבטח, הקפידו לשאול מספק שאלות חשובות:
• האם מחיר של אבחון פסיכולוגי מכוסה בפוליסת הביטוח?
• האם יש השתתפות עצמית ואם כן, מה הגובה שלה?
• איזה חלק ממחיר האבחון יוחזר לכם?
• האם יש צורך בהפניה מרופא התפתחותי, רופא נוירולוג או רופא פסיכיאטר?
• האם נדרש מכם לקבל אישור מראש מחברת הביטוח?
בנוסף, במידה וחברת הביטוח שלכם מבקשת רשימה של כלי אבחון פסיכולוגיים המועברים לכם או לילדכם, אל תהססו לבקש ממכון האבחון פירוט מלא של הבדיקות השונות שהועברו בסוף התהליך.
אבחון פסיכולוגי - סיכום
חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון פסיכולוגי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.
אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.
למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכולוגי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.