• מה זה ביופידבק?
  • טיפול בשיטת הביופידבק לילדים ומבוגרים
  • טיפול ביופידבק להפרעת קשב וריכוז וחרדה
  • מתי מומלץ לפנות למשוב ביולוגי?
  • ביופידבק (Biofeedback)

מה זה ביופידבק?

שיטת הביופידבק, המכונה גם משוב ביולוגי (באנגלית: Biofeedback), הינה טכניקה המסייעת לאנשים לשפר את בריאותם הנפשית והגופנית באמצעות לימוד השליטה על תהליכים גופניים שונים, המתרחשים לרוב באופן טבעי, כגון לחץ דם, מתח בשרירים, קצב פעימות הלב וטמפרטורת העור.

בעזרת אלקטרודות המחוברות לגוף או חיישנים המוחזקים ביד, ניתן למדוד תהליכים גופניים אלו ולהציג אותם לעיני המטופלים על המסך. בעזרת מטפלי ביופידבק מוסמכים, ילדים, בני נוער ומבוגרים יכולים ללמוד איך לשנות לטובה את לחץ הדם או הדופק שלכם, כאשר תחילה יהיה להם צורך לצפות בקצב התקדמותם על המסך ולאחר מכן הם יוכלו להצליח לעשות זאת גם ללא חיבור לאלקטרודות או חיישנים מיוחדים.

טיפול ביופידבק נחשב כיעיל עבור אנשים המתמודדים עם מצבים רבים, כגון לחץ דם גבוה, מיגרנות, כאבי ראש, לחץ נפשי, כאבים כרוניים ובעיות קשב וריכוז. בהתאם לסיבת הפנייה וסוג הבעיה, מטפלים במשוב ביולוגי יכולים לעשות שימוש בשלוש צורות מדידה ואימון שונות, אלו כוללות אלקטרומיוגרפיה (EMG) המודדת את המתח בשרירים, ביופידבק טרמי המודד את טמפרטורת העור ונוירופידבק או אלקטרואנצפלוגרם (EEG) המודד את הפעילות החשמלית במוח.

שיטת הביופידבק

טיפול בשיטת הביופידבק לילדים ומבוגרים

מרבית המטופלים אשר מפיקים תועלת רבה מטיפול בשיטת הביופידבק הינם ילדים ומבוגרים אשר מתמודדים עם בעיות המתפתחות או מוחמרות בעקבות לחץ נפשי. בשל כך, מומחים רבים מסכימים כי הרפיה הינה המפתח להצלחה של כל טיפול ביופידבק. לדוגמא, בעת התמודדות עם סטרס כרוני, תהליכים שונים בגוף האדם, כגון לחץ דם, נעשים פעילים יותר.

במקרים אלו, מטפלי ביופידבק מוסמכים מלמדים את המטופלים איך להוריד לחץ דם על ידי שימוש בשיטות הרפיה, מדיטציה ותרגול מיינדפולנס. כמו כן, בעת שמטופלים רואים על מסך גדול כי מאמציהם והתמדתם מובילים להישגים משמעותיים, זה מעודד אותם להמשיך לפעול כדי לשפר ולשמר את הצלחותיהם.

בתהליך של משוב ביולוגי קלאסי, מחוברים לגופו של המטופל אלקטרודות או חיישנים אשר מעבירים מידע רב למכשיר המונה את רמת הפעילות הנמדדת ומציג את הנתונים על מסך גדול ובו מד צבעוני או רצף של קווים המשתנים בהתאם לתנודות בפעילות. במהלך הטיפול, מטפלי ביופידבק מוסמכים מבצעים עם המטופלים תרגילים נפשיים, כך שבעזרת אימון והתמדה הם לומדים לזהות את הפעילויות הנפשיות המשפיעות ביותר על מצבם הגופני.

טיפול ביופידבק להפרעת קשב וריכוז וחרדה

טיפול ביופידבק נמצא כיעיל עבור ילדים, מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם מגוון רחב של בעיות בריאותיות ונפשיות, כולל הפרעות חרדה שונות, כאשר מטופלים רבים בוחרים בשיטת הביופידבק במקום טיפול תרופתי מכיוון שאין לה תופעות לוואי כמו שיש לתרופות. בנוסף, טיפול במשוב ביולוגי מומלץ עבור טיפול בבריחת שתן.

מחקרים מצאו כי ביופידבק תרמי יכול להקל גם על תסמינים של מחלת רנו (באנגלית: Raynaud Phenomenon), שהינה מצב רפואי בו קיימת זרימת דם מעטה לאצבעות, לאוזניים ולאף. כמו כן, ביופידבק בעזרת אלקטרומיוגרפיה (EMG) נמצא כיעיל בהפחתת כאבים, פיברומיאלגיה ובעיות שינה, כמו גם מפחית את רמת הסיכון לחוויית אירוע לב, זאת מכיוון שהוא מוריד את לחץ הדם והפעילות של מערכת העצבים הסימפתטית במצבי לחץ.

מה זה משוב ביולוגי

טיפול ביופידבק לילדים ובני נוער בעזרת אלקטרואנצפלוגרם (EEG), בשילוב עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), נמצא כמשפר את ההתנהגות והיכולת הקוגניטיבית אצל אלו המאובחנים על רצף הספקטרום האוטיסטי או כסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD). יתרה מכך, ביופידבק בשילוב הקפדה על מזון עשיר בסיבים תזונתיים יכול להיות יעיל כטיפול בכאבי בטן, כאבי ראש או סטרס כרוני.

מתי מומלץ לפנות למשוב ביולוגי?

מלבד המצבים הנ"ל, משוב ביולוגי (באנגלית: Biofeedback) יכול לשמש גם לטיפול בבעיות בריאותיות נוספות, כולל הפרעות חרדה שונות, בעיות קשב וריכוז (ADHD), ניוון מקולרי (מחלת עיניים), אסטמה, אוטיזם, כאבי גב, כאב גופני כרוני, הרטבת לילה, עצירות, סכרת, דיכאון קליני, כאבי ראש, מיגרנה, אפילפסיה והפרעות אכילה שונות, כגון אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה והפרעת אכילת יתר.

בנוסף לכך, טיפול ביופידבק מתאים לילדים ומבוגרים הסובלים מפגיעות ראש, לחץ דם גבוה, תסמונת המעי הרגיז, סוגי לקויות למידה שונות, בחילה ופחד בזמן נהיגה, התכווצויות שרירים, הפרעות בתפקוד המיני, פגיעות חמורות בעמוד השדרה, כאבי שרירים ומפרקים ומוגבלות בתנועה.

באופן כללי, טיפול ביופידבק אורך כחמישים דקות, כאשר מספר הטיפולים הדרושים על מנת שאדם יחוש הטבה במצבו משתנה בהתאם לאופי הבעיה וחומרתה, אולם מרבית המטופלים מדווחים על הקלה בתסמינים לאחר כ-10 טיפולים. יחד עם זאת, ישנם מצבים גופניים ונפשיים הדורשים כ-20 מפגשים עד שמטופלים יחושו ביעילות השיטה. מלבד מפגשים עם מטפלים מוסמכים, מטופלים לומדים גם תרגילי הרפיה אותם יוכלו לתרגל בביתם בין מפגש למפגש.

טיפול ביופידבק לילדים ומבוגרים

יש לציין, כי שיטת הביופידבק אינה כרוכה בסיכונים ומטופלים אינם מדווחים על תופעות לוואי לא רצויות, אך אם אתם או ילדכם מאובחנים עם הפרעות נפשיות ומטופלים על ידי תרופות או טיפולים אחרים, מומלץ לפנות לרופא הפסיכיאטר המטפל בכם על מנת לבדוק את התאמתכם לטיפול ביופידבק.

ביופידבק (Biofeedback) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול ביופידבק נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול ביופידבק בגבעתיים - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.