מכון לטיפול ביופידבק לילדים ומבוגרים – מטפלים בחרדה ובעיות קשב וריכוז

מה זה ביופידבק?

שיטת הביופידבק, המכונה גם משוב ביולוגי (באנגלית: Biofeedback), הינה טכניקה המסייעת לאנשים לשפר את בריאותם הנפשית והגופנית באמצעות לימוד השליטה על תהליכים גופניים שונים, המתרחשים לרוב באופן טבעי, כמו לחץ דם, מתח בשרירים, קצב פעימות הלב וטמפרטורת העור.

בעזרת אלקטרודות המחוברות לגוף או חיישנים המוחזקים ביד, ניתן למדוד תהליכים גופניים אלו ולהציג אותם לעיני המטופלים על המסך.

בעזרת מטפלי ביופידבק מוסמכים, ילדים, בני נוער ומבוגרים יכולים ללמוד איך לשנות לטובה את לחץ הדם או הדופק שלכם, כאשר תחילה יהיה להם צורך לצפות בקצב התקדמותם על המסך ולאחר מכן הם יוכלו להצליח לעשות זאת גם ללא חיבור לאלקטרודות או חיישנים מיוחדים.

טיפול ביופידבק נחשב כיעיל עבור אנשים המתמודדים עם מצבים רבים, כגון:

• לחץ דם גבוה
  • מיגרנות
  • כאבי ראש
  • לחץ נפשי
  • כאבים כרוניים
  • הפרעת קשב וריכוז (ADHD)

בהתאם לסיבת הפנייה וסוג הבעיה, מטפלים במשוב ביולוגי יכולים לעשות שימוש בשלוש צורות מדידה ואימון שונות, אלו כוללות:

• אלקטרומיוגרפיה (EMG) המודדת את המתח בשרירים
  • ביופידבק טרמי המודד את טמפרטורת העור
  • נוירופידבק או אלקטרואנצפלוגרם (EEG) המודד את הפעילות החשמלית במוח.
ביופידבק

טיפול בשיטת הביופידבק לילדים ומבוגרים

מרבית המטופלים אשר מפיקים תועלת רבה מטיפול בשיטת הביופידבק הינם ילדים ומבוגרים אשר מתמודדים עם בעיות המתפתחות או מוחמרות בעקבות לחץ נפשי. בשל כך, מומחים רבים מסכימים כי הרפיה הינה המפתח להצלחה של כל טיפול ביופידבק.

לדוגמא, בעת התמודדות עם מתח נפשי מתמשך, תהליכים שונים בגוף האדם, כגון לחץ דם, נעשים פעילים יותר.

במקרים אלו, מטפלי ביופידבק מוסמכים מלמדים את המטופלים איך להוריד לחץ דם על ידי שימוש בשיטות הרפיה, מדיטציה ותרגול מיינדפולנס.

כמו כן, בעת שמטופלים רואים על מסך גדול כי מאמציהם והתמדתם מובילים להישגים משמעותיים, זה מעודד אותם להמשיך לפעול כדי לשפר ולשמר את הצלחותיהם.

בתהליך של משוב ביולוגי קלאסי, מחוברים לגופו של המטופל אלקטרודות או חיישנים אשר מעבירים מידע רב למכשיר המונה את רמת הפעילות הנמדדת ומציג את הנתונים על מסך גדול ובו מד צבעוני או רצף של קווים המשתנים בהתאם לתנודות בפעילות.

במהלך הטיפול, מטפלי ביופידבק מוסמכים מבצעים עם המטופלים תרגילים נפשיים, כך שבעזרת אימון והתמדה הם לומדים לזהות את הפעילויות הנפשיות המשפיעות ביותר על מצבם הגופני.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

טיפול ביופידבק להפרעת קשב וריכוז וחרדה

טיפול ביופידבק נמצא כיעיל עבור ילדים, מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם מגוון רחב של בעיות בריאותיות ונפשיות, כולל הפרעות חרדה שונות, כאשר מטופלים רבים בוחרים בשיטת הביופידבק במקום טיפול תרופתי מכיוון שאין לה תופעות לוואי כמו שיש לתרופות. בנוסף, טיפול במשוב ביולוגי מומלץ עבור טיפול בבריחת שתן.

מחקרים מצאו כי ביופידבק תרמי יכול להקל גם על תסמינים של מחלת רנו (באנגלית: Raynaud Phenomenon), שהינה מצב רפואי בו קיימת זרימת דם מעטה לאצבעות, לאוזניים ולאף.

כמו כן, ביופידבק בעזרת אלקטרומיוגרפיה (EMG) נמצא כיעיל בהפחתת כאבים, פיברומיאלגיה ובעיות שינה, כמו גם מפחית את רמת הסיכון לחוויית אירוע לב, זאת מכיוון שהוא מוריד את לחץ הדם והפעילות של מערכת העצבים הסימפתטית במצבי לחץ.

טיפול ביופידבק לילדים ובני נוער בעזרת אלקטרואנצפלוגרם (EEG), בשילוב עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), נמצא כמשפר את ההתנהגות והיכולת הקוגניטיבית אצל אלו המאובחנים על רצף הספקטרום האוטיסטי או כסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD).

יתרה מכך, ביופידבק בשילוב הקפדה על מזון עשיר בסיבים תזונתיים יכול להיות יעיל כטיפול בכאבי בטן, כאבי ראש או סטרס כרוני.

טיפול ביופידבק

מתי מומלץ לפנות למשוב ביולוגי?

מלבד המצבים הנ"ל, משוב ביולוגי (באנגלית: Biofeedback) יכול לשמש גם לטיפול בבעיות בריאותיות נוספות, כולל:

• הפרעות חרדה שונות
  • בעיות קשב וריכוז (ADHD)
  • ניוון מקולרי (מחלת עיניים)
  • אסטמה
  • אוטיזם
  • כאבי גב
  • כאב גופני כרוני
  • הרטבת לילה
  • עצירות
  • סכרת
  • דיכאון קליני
  • כאבי ראש
  • מיגרנה
  • אפילפסיה
  • הפרעות אכילה שונות

בנוסף לכך, טיפול ביופידבק מתאים לילדים ומבוגרים הסובלים מהמצבים הבאים:

• פגיעות ראש
  • לחץ דם גבוה
  • תסמונת המעי הרגיז
  • לקויות למידה שונות
  • בחילה ופחד בזמן נהיגה
  • התכווצויות שרירים
  • הפרעות בתפקוד המיני
  • פגיעות חמורות בעמוד השדרה
  • כאבי שרירים ומפרקים
  • מוגבלות בתנועה

באופן כללי, טיפול ביופידבק אורך כחמישים דקות, כאשר מספר הטיפולים הדרושים על מנת שאדם יחוש הטבה במצבו משתנה בהתאם לאופי הבעיה וחומרתה, אולם מרבית המטופלים מדווחים על הקלה בתסמינים לאחר כ-10 טיפולים.

יחד עם זאת, ישנם מצבים גופניים ונפשיים הדורשים כ-20 מפגשים עד שמטופלים יחושו ביעילות השיטה. מלבד מפגשים עם מטפלים מוסמכים, מטופלים לומדים גם תרגילי הרפיה אותם יוכלו לתרגל בביתם בין מפגש למפגש.

יש לציין, כי שיטת הביופידבק אינה כרוכה בסיכונים ומטופלים אינם מדווחים על תופעות לוואי לא רצויות, אך אם אתם או ילדכם מאובחנים עם הפרעות נפשיות ומטופלים על ידי תרופות או טיפולים אחרים, מומלץ לפנות לרופא הפסיכיאטר המטפל בכם על מנת לבדוק את התאמתכם לטיפול ביופידבק.

ביופידבק לילדים

ביופידבק (Biofeedback) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול ביופידבק נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול ביופידבק בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.