מהו עיצוב התנהגות ומהן מטרותיו?
ילדים לומדים מה מותר להם ומה אסור להם לעשות באופן טבעי ועל ידי חיקוי האנשים המקיפים אותם, ובפרט האנשים המבוגרים מהם. לעומת זאת, לעיתים יש צורך לעצב את ההתנהגות שלהם באופן אקטיבי.
עיצוב התנהגות היא שיטה להקניית דפוסי התנהגות, כולל דפוסים מורכבים, שמפרקת את הדפוס לפעולות פשוטות, שלאחר ביצוען באופן מוצלח ניתן למבצע הפעולה תגמול או חיזוק חיובי, בסגנון ההתניה הקלאסית של פבלוב.
תכנית עיצוב התנהגות מתאימה במיוחד לילדים, משום שהם עדיין לומדים את דרכיהם בחברה, וקל יותר להשפיע עליהם ולנתב אותם לכיוונים חיוביים ומועילים עבורם ועבור החברה. באמצעות עיצוב התנהגות ניתן ללמד אותם כיצד להשתלב טוב יותר בחברה, כיצד להתייחס לאחרים, ללמד אותם לקחת אחריות על מעשיהם, להפנים גבולות וכללי זהירות – ועוד.
ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD), פיגור שכלי או תסמונת מתסמונות הספקטרום האוטיסטי עלולים להתקשות יותר בהבנת הגבולות והכללים החברתיים ובעמידה בהם. הם אינם מבינים מה מצופה מהם כמו שילדים אחרים מבינים, וגם אם כן, לא בטוח שיוכלו ליישם את אותם העקרונות החברתיים. עיצוב התנהגות יעזור להם לעשות זאת כך שיוכלו להשתלב היטב בחברה ולחיות חיים פרודוקטיביים.
תכנית עיצוב התנהגות לילדים
ילדים, ובפרט ילדים בגיל הרך, עשויים להתמודד עם קושי בויסות רגשי, התפרצויות זעם, נטייה מוגברת להתריס ולמרוד במסגרת הביתית ובמסגרת החינוכית, לנהוג בחוסר כבוד לזולת ובחוסר מודעות חברתית, לנהוג באופן אימפולסיבי או היפראקטיבי – ועוד. אלו יכולים להיות ילדים המתמודדים עם בעיה רגשית, בעיה ביולוגית-גנטית או ילדים שחוו חוויות מאתגרות בעברם, אך באופן כללי, זה יכול לקרות כמעט לכל הילדים.
מומחה לעיצוב התנהגות ידע לאבחן את הסוגיה ולהתאים לילד את סוג הטיפול שמתאים לו בשביל לפתח את המיומנויות החברתיות והאישיות הדרושות לו. בהתאם לבעיה הקיימת ובהתאם לאישיות הילד, ניתן לשפר מרכיבים כגון התמצאות במרחב, לקיחת אחריות, סדר וארגון, העלאת המודעות החברתית, הכרה של גבולות חברתיים ובינאישיים – ועוד. כל אלו יעזרו לו להשתלב בחברה ולתפקד בה בהצלחה.
חשוב לדעת שעיצוב התנהגות לא עוסק באופן ישיר בלקויות הלמידה עצמן. הוא עוסק במיומנויות חברתיות ובמיומנויות של ויסות רגשי וניהול אישי, שעומדות פעמים רבות בבסיס הבעיה הלימודית עצמה. בעיות אלו מפריעות לילד להשתלב בחברה ולארגן את עצמו כראוי הן בבית והן במסגרת החינוכית. פתרון אותן הבעיות יעזור לו להצליח יותר גם בלימודים.
הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן
לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:
שלבים בבניית תכנית עיצוב התנהגות אישית
עיצוב התנהגות הוא תהליך הכולל מספר שלבים. השלב הראשון הוא שלב של תצפית, בו איש המקצוע צופה בהתנהגות הילד, במטרה לזהות ולאתר דפוסי התנהגות בעייתיים וכאלו שדורשים עיצוב מחדש. לרוב תיערך התצפית במסגרות שונות ובסיטואציות שונות, כך שאיש המקצוע יוכל לקבל מידע מקיף ומגוון ככל האפשר, ולחזות בדפוסי ההתנהגות שהילד מפגין במצבים שונים.
לאחר התצפית, יבנה איש המקצוע תכנית מדויקת ומותאמת אישית לעיצוב ההתנהגות של הילד. התכנית נבנית לרוב בשיתוף ההורים ולעיתים גם בשיתוף הצוות שמלווה ומדריך אותו במסגרת החינוכית שבה הוא לומד. התכנית כוללת פירוט בנוגע לדפוסי התנהגות חיוביים, שכדאי לדאוג לשמר, דפוסי התנהגות שניתן וכדאי לשפר, וכמו כן גם דפוסי התנהגות בלתי-רצויים – דפוסים שעדיף להיפטר מהם.
שיטות עיצוב התנהגות בגן או בכיתה
קיימות מספר שיטות מהימנות ובעלות תוקף לעיצוב התנהגות אצל ילדים. בכל תהליך של עיצוב התנהגות ניתן להשתמש בשיטה אחת או לשלב מספר שיטות טיפול, וזאת בהתאם לאבחון המצב על ידי איש המקצוע ובניית תכנית עבודה מדויקת עבור הילד. להלן השיטות המרכזיות לעיצוב התנהגות:
• מתן חיזוקים חיוביים לילד, כמו למשל על ידי מתן מדבקה או כוכב או לחילופין באמצעות אמירת מילה טובה, וזאת לאחר השלמה של מטלה שאותה הוא נדרש לבצע, או לאחר שגילה התנהגות טובה. לשיטה זו נהוג לקרוא "כלכלת אסימונים".
• מתן חיזוקים חיוביים במשך היום ופרס מיוחד בסוף השבוע במידה והילד הצליח להתמיד במטלה או בהתנהגות הרצויה במשך כל השבוע. שיטה זו מיועדת בעיקר להעלמת דפוסי התנהגות בלתי-רצויים. לשיטה זו נהוג לקרוא "חוזה אישי".
• שיקוף הרגש שהילד חווה על ידי שאילת שאלות שניתן לענות עליהן רק בכן ולא. שיטה זו מיועדת לטיפול בדפוסי התנהגות שליליים כמו התפרצויות זעם וחוסר ויסות רגשי. לשיטה זו נהוג לקרוא "הקשבה פעילה".
באופן כללי עיצוב התנהגות מבוסס על פסיכולוגיה חיובית, על מתן חיזוקים חיוביים ומשוב חיובי לילד ועל התמקדות בהתנהגויות חיוביות בלבד. המטרה היא לחזק ולהעצים אותו – ולא להעניש אותו.
חיזוק חיובי נחשב לרוב ליעיל יותר מאשר חיזוק שלילי ומעניק לילד תגמול מיידי. במסגרת שיטות שונות של עיצוב התנהגות, חיזוק שלילי הוא במידה רבה רק בגדר מצב של היעדר חיזוק חיובי, ולא פעולה אקטיבית בפני עצמה.
טבלת עיצוב התנהגות לילדים
שיטות של עיצוב התנהגות פותחו במטרה לאפשר לילדים צעירים ולילדים בגיל הרך להשתלב היטב בחברה, לפתח מיומנויות וכישורים חברתיים, לחיות חיים פרודוקטיביים, להצליח בלימודים, לפתח מערכות יחסים איכותיות ולהימנע מהסתבכויות מיותרות על רקע התנהגותי. ככל שתהליך עיצוב ההתנהגות מתחיל בעת מוקדמת יותר, ולפני שדפוסי ההתנהגות השליליים כבר הוטמעו בילד, כך עולה הסיכוי שלו לנחול הצלחה גדולה.
טיפול עיצוב התנהגות עוזרת לילד ועוזרת גם לסביבה שלו. כשהילד מבין את החוקים והעקרונות החברתיים, קל לו יותר להתקדם בחברה ובחייו, וכמו כן גם קל יותר להורים ולמורים שלו להתנהל איתו. עיצוב התנהגות הוא תהליך קצוב בזמן, אך השלכותיו החיוביות מלוות את הילד לכל אורך חייו.
כמובן שכמו בכל סוג של טיפול, גם במקרה זה חשוב לבנות תכנית טיפול מדויקת ככל האפשר ובהתאם לאישיותו של הילד ולסוגיות שאיתן הוא מתמודד. יש קווי דמיון בין ילדים רבים, אך גם יש הבדלים ניכרים ביניהם. מה שנשאר זהה הוא לרוב מה שנדרש מהם מבחינה חברתית.
טיפול בעיצוב התנהגות - סיכום
חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בעיצוב התנהגות אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.
אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.
למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בעיצוב התנהגות אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.