איך מתמודדים עם בדידות חברתית? התמודדות עם תחושת בדידות נפשית

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי בדידות?

אנשים רבים עשויים להתמודד עם תחושת בדידות בשלבים שונים של חייהם, כאשר לרוב מדובר בהרגשה החולפת לאחר זמן קצר וללא צורך בהתערבות מקצועית, אולם במקרים בהם בדידות חברתית מחמירה ונמשכת זמן רב, ייתכנו תסמינים והשפעות ארוכות טווח שיש להכיר בהן בטרם שוקלים איך להתגבר על המצב.

בדידות נפשית מתארת מצבים בהם ילדים ומבוגרים מרגישים בודדים ומבודדים למשך פרקי זמן ארוכים והיא מאופיינת ברצון עז להתבודד, להיות מופרדים פיזית ונפשים מאנשים אחרים והיעדר יכולת ליצור ולפתח קשרים חברתיים ורגשיים משמעותיים.

כמו כן, בדידות רגשית (באנגלית: Emotional Loneliness) צפויה להוביל לתחושת מסוגלות עצמית נמוכה, חוסר הערכה עצמית והתקפי כעס.

חשוב לציין, כי מגפת הבדידות עלולה להכות גם באנשים בעלי כישורים חברתיים תקינים וחיי חברה עשירים, כך שגם אנשים פעילים מאוד חברתית יכולים להתמודד עם בדידות ברמות שונות.

למעשה, בדידות חברתית מתמשכת טומנת בחובה השפעות שליליות ארוכות טווח על כל תחומי החיים של האדם.

בדידות

התמודדות עם בדידות חברתית

תסמינים של בדידות יכולים להשתנות בין אדם לאדם, אולם אם אתם חווים תחושת בדידות או דיכאון מזה זמן רב, ייתכן ואתם אכן מתמודדים עם בדידות חברתית (באנגלית: Social Loneliness).

בשל כך, הכנו עבורכם רשימה של תסמינים המאפיינים ילדים ומבוגרים הסובלים מבדידות כרונית.

ראשית, אדם בודד מתקשה ליצור אינטראקציות משמעותיות ואינטימיות, כך שאף על פי שהוא מסוגל לתקשר עם בני משפחה וחברים במהלך היום, התקשורת צפויה להתנהל ברמה שטחית וללא מעורבות רגשית בכלל.

כמו כן, אנשים החיים חיי בדידות אינם בעלי חברים קרובים, אלא בעיקר חברים רחוקים או מכרים מזדמנים, מכיוון שהם חשים שאף חבר לא באמת מבין את מה שהם מרגישים.

שנית, בדידות חברתית מאופיינת בהרגשת בדידות משתקת בכל סיטואציה או סביבה חברתית בה האדם נמצא, כך שאנשים יכולים להיות נוכחים באירוע הומה אדם ולמרות זאת להתמודד עם תחושת בדידות וניתוק רגשי מהסביבה.

בהמשך לכך, אתם עשויים לחוש בודדים גם תוך כדי הליכה בשדרה עמוסה באנשים או נסיעה ברכבת העמוסה עד אפס מקום.

שלישית, ייתכנו רגשות קשים הנובעים מהערכה עצמית וביטחון עצמי לקויים, כאשר הרגשה כזו הנמשכת לאורך תקופה ארוכה הינה מהתסמינים המרכזיים של בדידות ודיכאון.

בנוסף, ילדים ומבוגרים רבים מדווחים כי כשהם מנסים להתגבר על בדידות על ידי יצירת קשר עם אנשים, הם לא בהכרח זוכים למשוב חיובי או מענה הולם לצורכיהם – מה שמקשה עוד יותר על ההתמודדות עם המצב.

רביעית, אנשים החווים בדידות חברתית נוטים לחוש באפיסת כוחות לאחר שעוסקים בפעילויות חברתיות מחוץ לבית, כך שהם צפויים להתלונן על מותשות ושחיקה לאחר שהתאמצו מאוד להיות חברותיים עם אנשים אחרים.

יש לציין, כי בדידות רגשית לעתים קרובות מובילה לקשיים נוספים, כגון מערכת חיסון חלשה, הפרעות אכילה ובעיות שינה.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

איך להתגבר על בדידות נפשית ודיכאון?

מכיוון שבדידות נפשית נמצאה כמעלה את רמת הקורטיזול בגוף האדם, שהינו הורמון המופרש בגוף בעת התמודדות עם לחץ נפשי, תחושת בדידות כרונית עלולה להשפיע בדרכים רבות על בריאותם של ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

בעת שהגוף מייצר רמות גבוהות של קורטיזול לאורך זמן, האדם נמצא בסיכון מוגבר לסבול מבעיות בריאותיות רבות, כולל:

  • עודף משקל
  • בעיות קשב וריכוז
  • דלקות
  • תנגודת לאינסולין

במידה והרגשת הבדידות נותרת ללא מענה הולם והתסמינים הופכים לחמורים יותר ויותר, הסיכון של אנשים בודדים להיות מאובחנים עם בעיות רגשיות, נפשיות ורפואיות גובר באופן משמעותי.

בהתאם לגילו של האדם ולחומרת הבדידות, אנשים עשויים לסבול מהמצבים הבאים:

  • דיכאון קליני
  • הפרעות בשינה
  • מחלות לב
  • לחץ דם גבוה
  • סכרת
  • התמכרות למסכים או חומרים מסוכנים
  • הפרעות חרדה
  • הפרעות נפשיות נוספות

כמו כן, מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בדידות חברתית טומנת בחובה השפעות שליליות על מצבם הבריאותי של בני האדם ובמיוחד על בריאות המוח, כאשר חלקם מצאו סימנים המעידים על קשר ישיר בין חיי בדידות ובין התפתחותן של מחלת אלצהיימר ושיטיון (דמנציה).

יתרה מכך, התמודדות מתמשכת עם בידוד חברתי מעמיד ילדים ומבוגרים בסיכון מוגבר לנסיגה ביכולותיהם הקוגניטיביות ובעיקר ביכולות:

  • לקבל החלטות
  • להתרכז ולהתמקד במטלות מסוימות
  • לפתור בעיות מורכבות
  • לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים

לאור זאת, לא מפתיע שמחקרים גילו כי קיים גם קשר מובהק בין בדידות ודיכאון.

בדידות נפשית

איך מתמודדים עם בדידות רגשית?

אנשים רבים טועים להאמין כי בדידות רגשית פוגעת רק בילדים ומבוגרים ביישנים ומופנמים, אולם כל בני האדם נמצאים בסיכון להרגיש בודדים במידה כלשהי במהלך חייהם, שכן בדידות אינה מאפיינת רק סוג אחד של בני אדם.

במקרים מסוימים, תחושת בדידות הינה תסמין של בעיה חמורה יותר, כגון:

  • התמכרות למשחקי מחשב
  • הפרעה דו קוטבית
  • מחלה חשוכת מרפא או מחלה כרונית
  • שיטיון
  • אלצהיימר
  • הפרעת חרדה
  • הפרעה על רצף הספקטרום האוטיסטי

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם תחושת בדידות שאינה חולפת, מומלץ לשוחח על כך עם רופא הילדים או המשפחה שלכם, שכן אנשים בודדים בדרך כלל אינם מרגישים רק בידוד וניכור חברתי, אלא נאבקים במקביל עם אמונות שליליות על עצמם ועל החיים – מה שעשוי לגרום להפרעות נפשיות ובעיות רפואיות שונות אצל ילדים ומבוגרים כאחד.

בנוסף, אף על פי שזה יכול להוות אתגר משמעותי עבורכם, עשו מאמץ כדי ליצור אינטראקציות חברתיות חיוביות עם אנשים אחרים על מנת לפתח יכולת הערכה עצמית טובה יותר וחוויות הצלחה בתחום החברתי.

למשל, באפשרותכם:

  • להצטרף לקבוצות ספורט
  • להתנדב בעמותה
  • להתאמן בחדר כושר
  • להירשם לחוג בנושא הקרוב לליבכם
בדידות חברתית

טיפול בבדידות חברתית אצל ילדים ומבוגרים

אחת השיטות המועילות ביותר להתמודדות עם בדידות חברתית היא פשוט לצאת ולהנות מאור השמש תוך כדי פעילות גופנית בפארק הקרוב לביתכם.

מכיוון שחשיפה לשמש מעלה את רמת הסרוטונין והאנדורפינים בגוף האדם, חשיפה במידה סבירה לשמש יכולה לשפר את מצב הרוח, איכות השינה ומידת האושר.

במקביל, חפשו קבוצות לטיפול בבדידות חברתית, במיוחד אם היא מהווה תסמין של מצב אחר שאתם או ילדכם נאבקים עמו, כולל:

  • התמכרות לאלכוהול או סמים
  • מוות של בן משפחה או חבר קרוב
  • בדידות בזוגיות
  • בדידות אחרי גירושין
  • בדידות בנישואין
  • הפרעה נפשית חמורה

במרבית המקרים, השתתפות בטיפול קבוצתי וקבלת משוב חיובי מאנשים אחרים המתמודדים עם בדידות יכולים לעזור למטופלים להתגבר במהירות רבה יותר על המצב.

בדידות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבדידות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבדידות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו