פתרון בעיות חברתיות אצל ילדים – טיפול בקשיים חברתיים אצל ילדים ונוער

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

בעיות חברתיות אצל ילדים

מסיבות יום הולדת, השתתפות בתנועות נוער ומפגשים משפחתיים נחשבים לאירועים חברתיים מהנים עבור רוב הילדים, אולם אין זה המצב עבור כולם. מכיוון שחלק מהילדים ובני הנוער סובלים מרמת חרדה גבוהה במצבים חברתיים, הם עשויים להעדיף לשחק בשקט עם עצמם, להתאפק ולהתבונן בילדים אחרים לזמן מה או לקרוא ספר לבדם.

במידה וילדכם מגלה בעיות חברתית בגן או בבית הספר, אתם עלולים לתהות האם זו האישיות של הילד או שהוא סובל מקשיים חברתיים משמעותיים המצריכים פנייה לטיפול רגשי והדרכת הורים. אף על פי שילדים, בדיוק כמו מבוגרים, יכולים להעדיף באופן טבעי להיות בחברת עצמם ולא להיות מעוניינים בריבוי אינטראקציות חברתיות, חשוב להבין היטב את מצבו של ילדכם כדי שלא יקלע למשבר נפשי ויאלץ להתמודד עם מצוקה גדולה יותר.

כהורים, עליכם ללמוד להבחין האם הרצון של ילדכם לבלות את מרבית זמנו לבד היא העדפה או תוצאה של בעיות חברתיות, כאשר הדבר רלוונטי הן בתקופת הגיל הרך והן במהלך גיל ההתבגרות. לדוגמא, ישנם ילדים המעוניינים ליצור אינטראקציות חברתיות, אך כשהם מנסים לעשות זאת הם חווים תחושת כישלון משום שהם מתקשים לנהל שיחה, נראים לא מפוקסים או מתנהגים באופן המוביל לנידוי חברתי. לכן, רצוי שתלמדו ככל שתוכלו על המשמעות של ילד הסובל מקושי חברתי ורגשי והדרכים שבאפשרותכם לסייע לו.

בעיות חברתיות אצל ילדים

בעיות חברתיות בגיל הרך ובגיל ההתבגרות

הכוונה בבעיות בתחום המיומנויות החברתיות אינה ויכוח עם חבר או חברה מדי פעם, שכן כל הילדים, המתבגרים והמבוגרים עושים שגיאות מדי פעם בניהול קשרים חברתיים, אך לרוב הם מתנהגים באופן מקובל חברתית. לעומת זאת, ילדים המקיימים אינטראקציות מביכות באופן קבוע עלולים לפספס רמזים חברתיים בשפת הגוף ובהבעות הפנים של אנשים אחרים ולהמשיך לדבר למרות שהצד השני מסיט את מבטו משעמום. כמו כן, ילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים נוטים לא להתנהג על פי הנורמות החברתיות המקובלות, כמו עמידה בתור, כך שהם לעיתים קרובות מתפרצים לדבריו של שותפם לשיח.

קושי בהבנת מצבים חברתיים ויצירת קשר חברתיים יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות בגילאים שונים, כשייתכן והבעיות יתגלו רק במהלך שנות בית הספר היסודי ואף בגיל ההתבגרות, תקופה בה התחום החברתי הופך למורכב ומאתגר הרבה יותר. מעבר לכך, התמודדות עם בעיות חברתיות משפיעה לרעה לא רק על חיי החברה, אלא גם על הקשר עם הצוות החינוכי ובני המשפחה הגרעינית והמורחבת.

בהתאם לגילו של ילדכם, קושי בהבנת סיטואציות חברתיות עשוי להתבטא בדיבור ללא הרף, חוסר הבנה של סרקזם, שיתוף מידע בדרכים בלתי הולמות, הבנת מטאפורות כדברים תרתי משמע, היעדר הבנה מתי אנשים אחרים עצבניים, קושי להקשיב זמן ממושך, אמירת דברים בלתי הולמים, קושי להמתין לרשות דיבור ונטישת שיחות בהפתעה.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

מה גורם לבעיות חברתיות בגן, בכיתה ובבית הספר?

ישנם מספר גורמים אפשריים להופעתן של בעיות חברתיות אצל בנות ובנים, כשאלו משפיעים על האופן בו ילדים מתקשרים עם אנשים אחרים. למשל, סיבות נפוצות להתפתחותם של קשיים חברתיים אצל ילדים הן בעיות בשליטה עצמית, קשיים בתקשורת בין-אישית, ליקויים שפתיים, הפרעות נפשיות, סטרס כרוני, לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD).

ילדים עם ADHD נוטים להתנהגות אימפולסיבית המובילה אותם לדבר ללא הפסקה ולהגיב לדברים מבלי לחשוב קודם לכן האם התנהלותם מתאימה לאופי הסיטואציה. כמו כן, קושי במיקוד הקשב עשוי לגרום גם לבלבול כשמדברים עם אנשים אחרים ובנוסף, ילדים הסובלים מהיפראקטיביות בדרך כלל מקשקשים, מתפתלים ופועלים בדרכים המושכות אליהם תשומת לב שאינה רצויה.

לעומתם, ילדים בגיל הרך או בגיל ההתבגרות המאובחנים עם לקות למידה לא מילולית (NVLD) מתקשים להבין תקשורת לא מילולית, כמו שפת גוף, הבעות פנים וטון דיבור – מה שגורם לקושי בהבנת מושגים מופשטים ומצבים חברתיים, כמו גם לבעיות בוויסות עצמי ושליטה עצמית. בנוסף, ילדים עם אוטיזם (ASD) לרוב מפגינים קשיים דומים לאלו המלווים אנשים הסובלים מ-NVLD , כולל קשיים שפתיים ותחומי עניין ספציפיים וחריגים מאוד.

קשיים חברתיים אצל ילדים

מודל לפתרון וטיפול בבעיות חברתיות אצל בנות ובנים

במידה וילדכם חווה בעיות בתקשורת חברתית, הן עם ילדים והן עם מבוגרים, חשוב שתדעו שקיימות דרכים רבות בהן תוכלו לסייע לו להתמודד באופן יעיל ובריא יותר עם המצב, כאשר באפשרותכם להתחיל ברישום הערות על מה שאתם רואים בבית והמורים רואים בבית הספר – מה שיאפשר לכם לזהות דפוסים שיעזרו לכם להבין מדוע ילדכם מגלה קשיים חברתיים.

במקרים רבים, הורים בוחרים להתייעץ עם פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים כדי לשתף אותם לגבי ההתנהגויות הבעייתיות שהם רואים ולקבל מהם מידע ושיטות התמודדות חדשות. יחד עם זאת, במצבים בהם אינם בטוחים האם ילדכם אכן סובל מבעיות חברתיות, תוכלו לעזור לו לפתח ולשפר מיומנויות חברתיות בעזרת מצבים חברתיים מאתגרים, כמו משחקי תפקידים ומשחקים הדורשים המתנה לתורם.

מלבד זאת, למדו כיצד לעשות שימוש בהרגלי הצפייה בטלוויזיה של ילדכם כדי ללמד אותם כישורים חברתיים, בדקו האם ישנן אפליקציות שיכולות לעזור לילדים בגיל הרך לרכוש מיומנויות חברתיות וקראו המלצות של אנשי מקצוע בנושא חשוב זה, בעיקר משום שבעיות חברתיות אצל בנות ובנים עשויות לטמון בחובן הערכה עצמית נמוכה ותחושת בדידות קשה. לכן, הקפידו לתת לילדכם שבחים שיגבירו את הערכתם העצמית והזכירו להם מעת לעת מהן החוזקות הייחודיות שלהם.

בעיות חברתיות

בעיות חברתיות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות חברתיות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות חברתיות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו