מכון-דרור-לוגו

תפריט

מאפייני גיל ההתבגרות אצל בנות מתבגרות לעומת בנים מתבגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהם מאפייני גיל ההתבגרות?

מאפייני גיל ההתבגרות מההיבט החברתי והפסיכולוגי כוללים שינויים רגשיים, חברתיים וגופניים הבאים לידי ביטוי באופן בו ילדים מתקשרים עם הוריהם, בני משפחתם, חבריהם ועמיתיהם לבית הספר.

מכיוון שההתפתחות הרגשית והחברתית של כל ילד תלויה בשילוב של משתנים רבים, כגון התפתחות קוגניטיבית, מרכיב גנטי, השפעות סביבתיות, חוויות משפחתיות והתפתחות תרבותית, תופעות גיל ההתבגרות שהורים עדים להן משתנות מנער לנער.

בעת שמתחילים שינויים רגשיים וחברתיים אצל בנים ובנות בגיל ההתבגרות, הורים יכולים לדעת שהחל שלב פיתוח הזהות האישית של ילדיהם ושהם לומדים מה זה להיות מבוגרים ועצמאים. במהלך תקופה זו, הורים למתבגרים צריכים להישאר מחוברים לילדיהם ולספק מענה הולם לצרכיהם השונים – מה שיאפשר התפתחות חברתית ורגשית תקינה.

מאפייני גיל ההתבגרות

מאפייני גיל ההתבגרות מההיבט החברתי והפסיכולוגי

משבר גיל ההתבגרות מאופיין בחיפוש אחר זהות אישית, כאשר בני נוער מנסים להבין מי הם ומה מקומם בעולם. באופן כללי, תהליך החיפוש והגדרת הזהות האישית מושפעים ממספר דברים:

• מגדר
• קבוצה חברתית
• רקע תרבותי
• חשיפה למדיה ומידע
• ציפיות ההורים והמסגרת החינוכית

כמו כן, בתחילת גיל ההתבגרות, ילדים מבקשים עצמאות רבה מהוריהם – מה שיכול להשפיע על קבלת ההחלטות שלהם ויחסיהם עם חבריהם והוריהם.

גיל ההתבגרות אצל בנים ובנות מושפע גם מרצונם לקחת אחריות רבה יותר, הן במסגרת התא המשפחתי והן במסגרת לימודיהם בבית הספר. במקביל, מכיוון שיכולתם לשלוט בדחפים עודנה מתפתחת, בני נוער נוטים לחפש כל הזמן חוויות ואתגרים חדשים בעלי רמת סיכון גבוהה יותר.

במהלך שנות העשרה, ילדים:

• מתחילים לפתח מערכת עצמאית של ערכים ומוסר
• מפנימים שהם האחראים הבלעדיים להחלטותיהם, מעשיהם ותוצאותיהם
• מטילים ספק רב יותר בדברים
• שואלים יותר שאלות מאתגרות
• מושפעים יותר מתמיד מחברים בני גילם בכל הנוגע להתנהגותם, ביטחונם העצמי והערכתם העצמית

יתרה מכך, הרשתות החברתיות והשימוש המוגבר באינטרנט וסמארטפונים גם כן משפיעים באופן ניכר על הדרך בה ילדים לומדים את החיים ומתקשרים עם אנשים.

מאפייני גיל ההתבגרות כוללים גם התפתחות ובחינת הזהות המינית, כאשר בני נוער צפויים לפתח יחסים רומנטיים ולצאת לדייטים. יחד עם זאת, מערכות יחסית אלו אינן בהכרח אינטימיות, שכן חלק הולך וגדל מהאוכלוסייה חווים אינטימיות רגשית ומיניות רק בהגיעם לשלב מתקדם יותר של החיים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

בעיות גיל ההתבגרות אצל בנים או בנות

הורים למתבגרים צפויים לגלות שילדיהם מפגינים התפרצויות זעם עקב רגשות עזים ושינויים תכופים במצב הרוח שלהם. מכיוון שמוחם של בני נוער עודנו לומד איך לנהל ולבטא רגשות בצורה בוגרת, טלטלות רגשיות אלו עלולות להוביל להתעצמותן של בעיות רגשיות המאפיינות את גיל ההתבגרות.

בעיות חברתיות ורגשיות רבות בגיל ההתבגרות נוצרות פעמים רבות עקב הבנה שגויה של שפת גוף או הבעות פנים של ילדים ומבוגרים אחרים, שכן מתבגרים ומתבגרות עדיין נמצאים באמצע תהליך הלמידה של זיהוי ועיבוד רגשותיהם של הזולת.

במקרים אחרים, ילדים חושבים ופועלים כאילו הם בלתי פגיעים וחסינים מדברים רעים משום שיכולת קבלת ההחלטות שלהם עדיין מתפתחת והם בדיוק לומדים מהן ההשלכות האפשריות של מעשיהם.

מאפיינים רבים של גיל ההתבגרות אצל בנים ובנות קשורים לרמת המודעות העצמית החריגה למראה והשינויים הגופניים שהם חווים, כאשר יכולת ההערכה העצמית של מתבגרים ומתבגרות מושפעת מאוד מהמראה החיצוני שלהם, כמו גם ממה שחבריהם חושבים על איך שהם נראים ככל שילדיכם מתפתחים, הם עשויים גם לערוך השוואות בין השינויים הגופניים שלהם לבין אלו של חבריהם.

גיל ההתבגרות בנים

משבר גיל ההתבגרות: שינויים חברתיים, רגשיים וגופניים

מאפיינים בולטים של גיל ההתבגרות כוללים גם שינויים משמעותיים באופן בו ילדים מנהלים את מערכות היחסים המשפחתיות והחברתיות שלהם, לרבות רצון לבלות זמן מועט יחסית עם בני המשפחה וזמן רב יותר עם חברים בני גילם.

כמו כן, הורים למתבגרים עלולים להתמודד עם יותר ויכוחים עם ילדיהם ככל שהם יבקשו לעצמם יותר עצמאות ויכולת בחירה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי זה נורמלי לחלוטין כשמתווכחים במידה מסוימת וזה לא צפוי לפגוע במערכת היחסים שלכם לטווח ארוך.

בנוסף, בתקופת גיל ההתבגרות, בנות ובנים מתחילים לראות את הדברים בצורה מופשטת יותר ולפקפק בצורות מחשבה שונות משלהם. במקביל, בני נוער רבים מתקשים להבין את ההשלכות של התנהגותם ודבריהם על הזולת – מה שעשוי פעמים רבות להרגיז את הוריהם וחבריהם לספסל הלימודים.

אף על פי שזה הגיוני שהורים למתבגרים בעלי צרכים מיוחדים יחושו דאגה לנוכח העובדה שילדיהם מתקשים להתחבר עם ילדים אחרים ולהתקבל לקבוצות חברתיות, חשוב לזכור כי קצב ההתפתחות הרגשית והחברתית של ילדים משתנה מאוד בין ילדים באותה שכבת גיל.

במידה וילדכם נעדר רבות מהלימודים עקב בעיה נפשית ו/או גופנית או סובל ממגבלה גופנית בולטת, זה עשוי להיות קשה עוד יותר לפתח קשרים חברתיים. יחד עם זאת, אין הדבר אומר שלא יהיו לילדים בעלי צרכים מיוחדים בגיל ההתבגרות חברים, אלא שהורים למתבגרים אלו צריכים לנקוט בפעולות אחרות כדי שילדיהם יוכלו לפתח ידידויות ולהעניק להם את התמיכה הרבה לה הם זקוקים במסגרת הבית.

לדוגמא, השתתפות בפעילויות לבני נוער באזור מגוריכם יכולה לשפר את הביטחון העצמי וההערכה העצמית ולאפשר לו לגלות את חוזקותיו ותחומי העניין שלו.

גיל ההתבגרות בנות

מאפייני גיל ההתבגרות: טיפים להורים

כהורים למתבגרים, באפשרותכם לנקוט במספר פעולות שיעזרו לקדם את ההתפתחות הרגשית והחברתית של ילדכם:

• הוו מודל חיובי לחיקוי על ידי יצירת ושימור קשרים חברתיים עם חברים, בני משפחה, בני זוג, עמיתים לעבודה ושכנים, כך שילדכם ילמד מהן מערכות יחסים המושתתות על אמפתיה וכבוד הדדי לצד התמודדות יעילה עם משברים.

• חשוב שהורים יכירו את חבריהם של ילדיהם ויארחו אותם בביתם לעתים תכופות על מנת להבחין בשינויים חברתיים שליליים בשלב מוקדם ככל הניתן ולהראות לילדכם שאתם מתייחסים ברצינות לקשריו החברתיים ולחשיבותם עבורו בגיל ההתבגרות. בנוסף, היו ערניים לרגשותיו של ילדכם והקדישו לו תשומת לב מרבית בכל פעם שהוא מעוניין לשוחח עמכם על נושאים החשובים עבורו.

• היו גלויים וברורים עם ילדכם לגבי האופן בו אתם מרגישים שהוא מתנהג באופן בלתי הולם כלפיכם או כלפי בני משפחה אחרים. בעת שאתם עושים זאת, זכרו שעליכם להוות מודל חיובי לחיקוי עבורו ונקטו בדרכי התמודדות חיוביות ובריאות עם בעיות רגשיות או בעיות חברתיות אצל מתבגרים שהוא מגלה מעת לעת.

• אל תימנעו מלשוחח עם בנים ובנות בגיל ההתבגרות על מערכות יחסים זוגיות, יחסי מין ומיניות, אך הקפידו לעשות זאת ברגעים בהם ילדכם נינוח ופנוי רגשית לשוחח על נושאים אלו. כמו כן, השתדלו להדגיש בפניו את השינויים החיוביים שהוא חווה מבחינה חברתית ורגשית מכיוון שבני נוער רבים מודעים מאוד ומודאגים מהשינויים הגופניים שמתחוללים בגופם.

חשוב לציין, כי מאפייני גיל ההתבגרות המרכזיים מההיבט החברתי והפסיכולוגי קשורים לשינויים חברתיים, רגשיים וגופניים שילדים חווים בתקופה זו, כאשר קשרים בין אישיים משמעותיים עם הורים וחברים קרובים מהווים מרכיב משמעותי מתהליך של התפתחות רגשית וחברתית תקינה.

בעוד הורים למתבגרים משפיעים על החלטותיהם של ילדיהם לטווח ארוך, כגון תחום לימוד, מוסר וערכים, חבריהם הקרובים הינם בעלי השפעה רבה יותר כשמדובר על החלטות בעלות השפעה קצרת טווח, כגון תחביבים וסגנון לבוש.

טיפול בגיל ההתבגרות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בגיל ההתבגרות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בגיל ההתבגרות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: