שיפור מיומנויות חברתיות לילדים – הקניית כלים לפיתוח כישורים חברתיים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים

מיומנויות חברתיות מתארות התנהגויות ודרכים אחרות של תקשורת הדרושות כדי ליצור ולשמר מערכות יחסים ביעילות.

למעשה, כישורים חברתיים מאפשרים לילדים ומבוגרים ליזום שיחות עם אחרים, לפתח קשרי חברות, להתנהל בספורטיביות ולתפעל כהלכה מצבים של בריונות כלפיהם או כלפי אחרים.

יתרה מכך, מיומנויות חברתיות הן מהמיומנויות החשובות ביותר שתרצו לפתח אצל של ילדים, הן בגיל הרך והן בגיל ההתבגרות, שכן הן עשויות לא פעם להוות אינדיקציה משמעותית להצלחות עתידיות אפשריות.

לדוגמא, במספר מחקרים שנערכו בעולם נמצא כי ילדים ומתבגרים אשר הציגו הישגים גבוהים במיוחד במדדי כישורים חברתיים הצליחו פי כמה מסטודנטים אחרים באקדמיה.

בנוסף, נמצא כי היתרונות הקיימים בשיפור מיומנויות חברתיות בקרב ילדים ובני נוער באים לידי ביטוי גם כשהם הופכים לאנשים בוגרים, כאשר אלה שהגיעו לציונים הגבוהים ביותר במבדקי כישורים חברתיים:

  • הציגו הצלחות רבות יותר בקריירה התעסוקתית
  • פיתחו עצמאות רבה יותר
  • הגיעו לרווחה נפשית גבוהה יותר

כמו כן, ילדים בגיל הרך המגלים התפתחות חברתית תקינה נוטים להפגין יכולת להתבונן על דברים באופן ייחודי, להצטיין בפתרון בעיות ולדעת להתמודד במצבים חברתיים שונים.

בעוד אנשים רבים טועים לחשוב כי מיומנויות חברתיות לקויות בהכרח מצביעות על כך שילד או נער נמצא על רצף הספקטרום האוטיסטי, חשוב לדעת כי ילדים רבים אינם מפגינים מחוות, סימנים והתנהגויות חברתיות המקובלות בדרך הטבע.

במקרים מסוימים מדובר בילדים שנקלעו למצב של בריונות או בנערים שנוהגים להגיב באימפולסיביות רבה כלפי הסובבים אותם.

אף על פי כן, מרבית הילדים והמבוגרים אשר חווים קשיים בפיתוח כישורים חברתיים ואינטראקציה בין אישית עשויים להיות מאובחנים כסובלים מבעיות שונות, כולל:

  • הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
  • לקויות למידה
  • חרדה
  • דיכאון
  • אוטיזם (ASD)
  • תסמונת אספרגר
  • הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת (PDD-NOS)

כתוצאה מכך, התסמינים הגופניים והנפשיים השונים של בעיות אלו עלולים לפגוע בפיתוח המיומנויות החברתיות שלהם.

מיומנויות חברתיות כישורים חברתיים

פיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדים

כהורים, זכרו שלא כל הילדים צריכים להיות "כוכבים" חברתיים, שכן כל ילד מפתח עם הזמן מאפייני אישיות מסוימים משלו המשליכים על הדרך בה הוא יוצר אינטראקציות חברתיות עם הסובבים אותו.

יחד עם זאת, הקדישו תשומת לב מרבית ובחנו את כל האתגרים שעמם ילדכם מתמודד, כגון:

  • הישגים אקדמיים נמוכים
  • לחץ
  • חרדה
  • דיכאון
  • דחייה חברתית
  • כעס
  • קונפליקט אישי
  • בריונות
  • בידוד חברתי

במידה וילדכם אכן חווה אתגרים וקשיים רגשיים, זה עשוי להעיד על כך שהוא בעל מיומנויות חברתיות לקויות.

במקרים אלה, זיהוי מוקדם ככל הניתן של הבעיה יאפשר להורים, לצוות החינוכי של בית הספר ולאנשי מקצוע שונים לסייע בשיפור המיומנויות החברתיות וההתנהגות ובפיתוח יכולת התמודדות טובה יותר עם אתגרים שונים במצבים חברתיים.

במרבית המקרים, התערבות מקצועית מוקדמת מסייעת בהקניית כישורים חברתיים תקינים.

קיימת חשיבות רבה לפיתוח מיומנויות חברתיות בקרב ילדים בגיל הרך, שכן היכולת ליצור אינטראקציות חברתיות חיוביות ומשמעותיות תסייע למרביתם להגיע בעתיד לשגשוג.

לדוגמא, בני נוער שרכשו מיומנויות חברתיות תקינות יכולים לזכות בהערכה עצמית, בביטחון עצמי ובאמון רב יותר ביכולותיהם, מה שיאפשר להם להתמודד טוב יותר ולהצליח בקלות רבה יותר עם מצבים אפשריים ומטלות שונות שיאלצו להתמודד עמן.

חשוב לציין, כי קשיים במיומנויות ובאינטראקציות חברתיות שאינם זוכים למענה טיפולי וחינוכי הולם עלולים להמשיך להתפתח ככל שהילד גדל, החל מתקופת הגיל הרך ועד גיל ההתבגרות.

בשל כך, במידה וילדכם חווה בעיות בתחום החברתי, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ מאיש מקצוע בטרם הקשיים יהפכו למשתקים כל כך עד שיפגעו ביכולתו של ילדכם לקיים קשרים חברתיים, להגיע להישגים לימודיים ואף להשפיע על המסוגלות שלו לפתח עצמאות כאדם מבוגר.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

החשיבות של שיפור מיומנויות חברתיות לילדים

הורים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע נוספים יכולים לפעול יחד או לחוד לקידום ושיפור מיומנויות חברתיות לילדים ובני נוער.

בעזרת תמיכה מקצועית, כגון חוג, סדנא או קבוצת כישורים חברתיים, ילדים ואף מבוגרים יכולים ללמוד כיצד ליצור אינטראקציות חברתיות בריאות במצבים חברתיים שונים.

חשוב להכיר בקשיים והבעיות עמם ילדכם מתמודד בשלב מוקדם ככל הניתן, שכן זהו המפתח להצלחה מהירה בתהליך של הקניית מיומנויות חברתיות.

לדוגמא, אחד הכלים בהם הורים ואנשי חינוך עושים שימוש לצורך פיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדים הוא התמקדות בהתנהגויות רצויות במקום בהתנהגויות שאינן רצויות.

במקום להסביר לילדכם באופן רציונלי שזה לא מקובל להתעלם מילדים או מבוגרים כשהם פונים אליהם, הקפידו ללמד ולהקנות להם מילים ומשפטים שעמם הם יוכלו לפתוח בשיחה עם אנשים אחרים.

לאחר מכן, אפשרו להם זמן מה כדי להתאמן ולתרגל את מה שזה עתה לימדתם אותם, שכן שיפור מיומנויות חברתיות לילדים עשוי להיות נושא מאוד מורכב אשר עשוי לקחת זמן עד שתבחינו בשינוי משמעותי.

טיפול רגשי פרטני או קבוצת מיומנויות חברתיות לילדים יכולים לעזור לילדכם לחצות את הנהר במהירות רבה יותר.

יחד עם זאת, למרות שבעזרת תמיכה מקצועית מרבית הילדים מצליחים רכוש כישורים חברתיים טובים יותר, אימון ותרגול בבית יאפשרו להם להוציא אל הפועל את מה שלמדו במהלך המפגש השבועי שלהם.

במידה וילדים ובני נוער ממשיכים לגלות ליקויים בתפקודם החברתי גם לאחר תמיכה מצד הוריהם והצוות החינוכי של הגן או בית הספר, או כאשר ילדים נאלצים להתמודד עם חרם חברתי או מצב של בריונות, ייתכן שעליכם לפנות לקבלת סיוע מקצועי.

בנוסף, ילדים ביישנים מאוד או כאלה המתנהגים באימפולסיביות רבה וסובלים מקשיים חברתיים או קושי בקבלת החלטות במצבים חברתיים עשויים גם כן להזדקק לכלים לפיתוח כישורים חברתיים.

שיפור מיומנויות חברתיות לילדים

קבוצת מיומנויות חברתיות לילדים ונוער

כאמור, מיומנויות חברתיות הן חלק משמעותי מאוד בחייו של ילדכם, לכן ייתכן ותרצו לשקול אפשרות שהוא יצטרף לסדנא, חוג או קבוצת מיומנויות חברתיות לילדים.

קבוצות אלו הן מרחב בטוח ומונחה על ידי איש מקצוע ומאפשר הקניית מיומנויות חברתיות באמצעות כלים טיפוליים שונים, כגון:

  • משחק
  • הדגמה
  • משוב חיובי
  • חשיפה
  • העצמה
  • הדרכה
  • פעילויות לחיזוק שיתוף הפעולה כקבוצה

מכיוון שקיימים סוגים שונים של כישורים חברתיים וכך גם לגבי קבוצות לכישורים חברתיים לילדים, חשוב לדעת באילו תחומים ילדכם זקוק לתמיכה מקצועית.

יחד עם זאת, מרבית הילדים מופנים לקבוצות אלו עקב ליקויים בכישורים בסיסיים או בתקשורת בין אישית, כולל:

  • קשיים בהתחלת או הצטרפות לשיחה
  • קושי בהקשבה לזולת
  • נטייה להתעלמות מאחרים
  • קשיים במעקב אחר הוראות והנחיות
  • קושי בשיתוף עם אחרים

בנוסף, קבוצה לכישורים חברתיים לילדים מתאימה גם לילדים ובני נוער המתקשים:

  • לקבל החלטות לגבי הפעולות המתאימות במצבים החברתיים השונים
  • להכיר מתי עליהם לבקש סליחה מאנשים אחרים
  • לפתור קונפליקטים חברתיים
  • לבקש עזרה מהזולת
  • להתמודד עם לחצים חברתיים, בריונות ברשת, הצקות, הפסדים או כישלונות

בשל כך, חפשו היטב סדנא או חוג כישורים חברתיים לילדים המתאים באופן אישי לקשייו האישיים של ילדכם ולקבוצת הגיל בה הוא נמצא וכן שהקבוצה מתמקדת בהקניית כלים לפיתוח הכישורים החברתיים בהם ילדכם זקוק לתמיכה.

במידה ואינכם בטוחים לגבי סוג הקבוצה, התייעצו עם המכון לפסיכולוגיה אליו אתם מעוניינים לפנות או עם איש המקצוע הנוכחי אשר מטפל בילדכם.

עליכם לקבל את האפשרות לשוחח גם עם מנחה הקבוצה בטרם ילדכם ירשם אליה.

כלים לפיתוח כישורים חברתיים

מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול במיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול במיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו