מאמרים בנושא
דיכאון

בעוד כל בני האדם מרגישים עצובים מדי פעם, לא כולם חווים דיכאון מתמשך המשפיע על מצב הרוח, הקשרים החברתיים והיצירתיות שלהם ופוגע ביכולתם לחוש רגשות ותחושת הנאה, לחשוב בהגיון ולתפקד כשורה.

למעשה, אנשים שמעולם לא התמודדו עם תסמינים של דיכאון לרוב מתקשים להבין איך באמת נראים החיים של ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מסוגים שונים של דיכאון וחשים חוסר תקווה.

תסמינים שכיחים של דיכאון כוללים תחושה מתמשכת של עצב או ריקנות, עצבנות יתר, הרגשת אשמה, רמת חרדה גבוהה, תסכול או כעס, שינויים במידת התיאבון, חוסר יכולת להתרכז, קושי לשים לב לפרטים וחוסר עניין בפעילויות שהסבו לאדם הנאה בעבר.

אף על פי שדיכאון יכול להופיע באופן ספונטני, הפרעות מצב רוח נוטות להתפתח בעקבות בעיות במערכות יחסים, שינויים משמעותיים בנסיבות חיים, מרכיב גנטי ייחודי, חווית אירוע טראומטי או שימוש מופרז בסמים ואלכוהול.

סוגי דיכאון אצל ילדים, בגיל ההתבגרות ומבוגרים

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? דרכי התמודדות עם דיכאון ללא סיבה (2021)

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים? איך יוצאים מדיכאון וחרדה מהר?

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון וחרדות – שיטות טיפול פסיכולוגי בדיכאון וחרדה ללא תרופות

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

דיכאון אצל ילדים
דיכאון אצל ילדים ובני נוער – טיפול בדיכאון אצל ילדים – תסמינים ומאפיינים

ילדים גם סובלים מדיכאון, רק שקשה יותר להבחין בכך. דיכאון משבש את ההתפתחות שלהם במובנים ובמישורים שונים – רגשית, קוגניטיבית, חברתית ודידקטית, ויש לו פוטנציאל להשפיע לרעה לא רק על ההווה שלהם, אלא במידה רבה מאוד גם על עתידם.

דיכאון בגיל ההתבגרות
דיכאון בגיל ההתבגרות – טיפול בדיכאון לנוער – סימני דיכאון אצל מתבגרים

בני נוער רבים מתמודדים עם דיכאון. לא תמיד הם יודעים כיצד לפעול, ולעיתים הם בוחרים שלא לשתף את האנשים הקרובים להם. לדיכאון יש השפעה שלילית רבה וגדולה על מגוון מישורי החיים והוא משפיע באופן משמעותי על התפקוד ועל ההתפתחות שלהם.

דיכאון קליני
דיכאון קליני – טיפול בדיכאון עמוק – סימנים, תסמינים ואבחון דיכאון מז'ורי

דיכאון קליני הינו הפרעה נפוצה ורצינית המאופיינת בקיומן של תחושות עצב מתמשך, חרדה או ריקנות, אובדן עניין בפעילויות מהנות, עייפות, ריחוק חברתי, קשיי ריכוז וזיכרון, בעיות שינה, בעיות עיכול, כאבי ראש ותחושות של חוסר תקווה.

דיכאון עונתי
דיכאון חורף לעומת דיכאון קיץ – איך מתמודדים עם דיכאון עונתי?

דיכאון עונתי, המכונה גם הפרעה רגשית עונתית, קשור לחילופי עונות ולאור יום מופחת בסתיו ועד סוף החורף. המצב הנפשי משתפר בשאר ימות השנה כתגובה לאור השמש. דיכאון עונתי כולל מצב רוח נמוך, חוסר אנרגיה, נרגנות וקשיי שינה.

דיכאון אחרי לידה
דיכאון אחרי לידה – שיטות טיפול בדיכאון לאחר לידה או דיכאון בהריון

דיכאון אחרי לידה מאופיין בהופעת תסמיני דיכאון הנמשכים מעבר לשבועיים לאחר הלידה ופוגעים בחיי היומיום. דיכאון לאחר לידה מופיע אצל 10-15% מהנשים ושכיח יותר בקרב נשים עם היסטוריה משפחתית של דיכאון, אירועים קודמים של דיכאון אחרי לידה, חוסר תמיכה מבן הזוג או המשפחה וגורמים מלחיצים בחיי היומיום.

דיסתימיה
דיסתימיה – דיכאון קל או בתפקוד גבוה לעומת דיכאון כרוני או מתמשך

דיסתימיה הינה הפרעה דיכאונית מתמשכת וכרונית המציגה תסמינים דומים אך קלים יותר לאלו של דיכאון קליני. מקורה של הפרעה זו הינו פיזיולוגי והיא מופיעה בעקבות גורמים כמו סטרס, פרפקציוניזם ודרישות גבוהות של האדם כלפי עצמו. דיסתימיה נמשכת יותר מדיכאון קליני, כלומר שנתיים לפחות בקרב מבוגרים.

תחושת ריקנות או חוסר משמעות
תחושת ריקנות פנימית – חוסר משמעות בחיים – הרגשת ריקנות כרונית

ריקנות היא תחושה שמאופיינת בסבל, שעמום, ניכור, חוסר חשק וחוסר רגש. פעמים רבות היא נובעת מכך שאין לאדם משמעות ומטרה בחייו, או שחייו אינם מלאים בפעילויות מספקות ומעשירות. לעיתים תחושת ריקנות מהווה סימן לקיום בעיה רגשית עמוקה.

שאלות ותשובות בנושא סוגי דיכאון

שיחת ייעוץ והכוונה