איך להתמודד עם דיכאון? דרכי התמודדות עם דיכאון ללא סיבה (2021)

מה זה דיכאון?

דיכאון משפיע על ילדים ומבוגרים מכל הגילאים, כאשר אחד מכל שמונה גברים ואחת מכל ארבע נשים חווים תסמינים של דיכאון בשלב כלשהו בחייהם.

בנוסף, 6% מהמבוגרים, 6-7% מבני הנוער ו-2% מהילדים הצעירים בעולם מדוכאים בכל רגע נתון.

בשל כך, במידה והנכם או ילדכם חווים מצב רוח ירוד במשך יותר משבועיים ברציפות, ייתכן ומדובר בהתחלה של דיכאון.

ישנם אנשים אשר חווים רק מאורע אחד של דיכאון קל או קשה במהלך חייהם, בעוד אנשים אחרים עשויים לחוות מספר התקפים.

חשוב לציין, כי סימנים של דיכאון לעתים קרובות מופיעים ללא סיבה הנראית לעין, אולם עבור חלק ניכר מהילדים והמבוגרים תחילתה של תקופה דיכאונית קשורה לתחושות של מתח, חרדה ומצוקה בעקבות מצבי חיים שונים, כגון דיכאון אחרי לידה או דיכאון חורף.

בנוסף, אנשים מסוימים סובלים מהפרעה דו-קוטבית (מאניה דיפרסיה), כלומר מצב הרוח שלהם נע בן דיכאון עמוק לפעלתנות מוגברת.

איך להתמודד עם דיכאון

התמודדות עם דיכאון

כאמור, ילדים או מבוגרים עשויים לסבול מדיכאון קליני במידה ובמשך יותר משבועיים הם מרגישים עצובים, מדוכאים ואומללים במרבית הזמן או שאיבדו עניין והנאה בפעילויות יום יומיות ובנוסף, מציגים מספר תסמינים וסימנים העשויים להעיד על דיכאון נפשי.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי כל בני האדם חווים חלק מהסימפטומים הללו מעת לעת וזה לא בהכרח אומר שאדם נמצא בדיכאון עמוק.

באותה מידה, לא כל מי שמדוכא או סובל מהפרעות במצב הרוח, יחווה את כל התסמינים השכיחים האלה.

ראשית, מוצפות רגשית והרגשת עצבות, נחיתות, שפל, אשמה, תסכול, אומללות, הססנות, אכזבה, מסכנות, עצבנות, כעס מופרז, חוסר ביטחון עצמי או הערכה עצמית נמוכה עלולות להעיד על כך שילד או מבוגר מתמודד עם דיכאון או הפרעת חרדה.

שנית, אי יציאה מהבית, חיסורים תכופים וירידה בהישגים הלימודיים, הירתעות ממשפחה וחברים קרובים, הסתמכות על אלכוהול, סמים ותרופות הרגעה, אובדן עניין או הנאה בפעילויות הרגילות, היעדר יכולת להתרכז, היפראקטיביות, נסיגה בתחום החברתי או קשיים במיומנויות חברתיות עלולים גם כן להוות תסמיני דיכאון.

שלישית, פסימיות לגבי העתיד באופן כללי, כולל מחשבות שליליות חוזרות ונשנות, כגון "אני כשלון", "זו אשמתי", "שום דבר טוב לא קורה ולא יקרה לי", "אני לא שווה כלום", "לא שווה לחיות יותר את החיים האלה" או "לאנשים יהיה יותר טוב בלעדי", צריכות לעורר חשד בקרב הורים לילדים צעירים ובני נוער.

בנוסף, בעת שמדובר באנשים הסובלים מדיכאון קשה, ייתכנו מחשבות תכופות על מוות או התאבדות. במקרים אלה, יש לפנות לייעוץ מקצועי באופן מיידי.

רביעית, תסמינים פיזיים של דיכאון יכולים לכלול:

• דמעות
  • בכי
  • עייפות כרונית
  • לחץ נפשי או מתח כרוני
  • מחלות חוזרות ונשנות
  • תחושת חולשה כללית
  • כאבי ראש
  • כאבי שרירים
  • חבטות לא מוסברות
  • מעי רגיש
  • הפרעות שינה קשות
  • שינה ממושכת מדי
  • אובדן תאבון
  • שינוי קיצוני בהרגלי תזונה
  • ירידה או עלייה משמעותית במשקל הגוף
  • רמת אנרגיה נמוכה

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

איך להתמודד עם דיכאון?

במידה והנכם חושדים שאתם, ילדכם או מישהו אחר שאתם אוהבים עשויים להתמודד עם סימפטומים של דיכאון או חרדה, הרשימה המפורטת הנ"ל הינה דרך מהירה וקלה כדי לאפשר לכם תובנות רבות יותר אודות המצב הנתון.

יחד עם זאת, רשימה זו בהחלט אינה מספקת לכם אבחנה מקצועית לדיכאון קליני, שכן לשם כך תצטרכו לפנות לאיש מקצוע מנוסה, אולם היא יכולה לסייע, להכווין אתכם ולספק לכם הבנה טובה יותר לגבי איך אתם או ילדכם מרגישים.

חשוב לזכור, כי 80-90% מהילדים והמבוגרים הסובלים מדיכאון קל עד בינוני יכולים להיעזר בטיפול מקצועי, כאשר הטיפולים השכיחים והיעילים ביותר כוללים לרוב שילוב של טיפול פסיכולוגי (או טיפול פסיכואנליטי) יחד עם טיפול תרופתי.

בהתאם לחומרת המצב, ייתכן ואתם או ילדכם תעברו אבחון פסיכולוגי מקיף, זאת מעבר להערכה על ידי רופא פסיכיאטר מומחה.

חשוב להדגיש כי במידה ואתם או ילדכם חווים חלק מהסימפטומים המתוארים לעיל, מומלץ לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי על מנת להעריך את חומרת הדיכאון ולשקול ביצוע או קבלת טיפול מקצועי, כגון תרפיה רגשית.

כמו כן, חשוב לדעת כי תסמינים המקושרים ללחץ, חרדה ודיכאון בדרך כלל הולכים ומתעצמים, לעתים עד כדי אובדן שליטה, על אחת כמה וכמה במידה ואינם מטופלים כראוי ובזמן.

התמודדות עם דיכאון

דיכאון ללא סיבה לעומת דיכאון מתמשך

דיכאון הינה בעיה שכיחה ביותר בתחום בריאות הנפש והפסיכולוגיה, כאשר 1 מכל 5 בני אדם חווים במהלך חייהם מידה כלשהי של דיכאון.

בעוד שכל הילדים והמבוגרים מרגישים עצובים ומדוכאים או נמצאים במצב רוח ירוד בשלבים מסוימים של החיים, חלקנו חווים רגשות אלו באופן אינטנסיבי יותר ולאורך תקופות זמן ממושכות יותר, לעתים קרובות ללא סיבה הנראית לעין.

אנשים הנמצאים בדיכאון קליני עמוק עלולים לגלות קושי רב בתפקוד היום יומי ועשויים להימנע מהשתתפות בפעילויות שונות אשר הסבו להם הנאה ואושר בעבר.

כאמור, הסימנים השכיחים ביותר המעידים על כך שעליכם לחפש איך לעזור לאדם קרוב לצאת מדיכאון כוללים מצב רוח ירוד במידה הניכרת גם לעין לא מקצועית ואיבוד עניין או הנאה בדברים שהסבו עניין או הנאה בעבר.

בנוסף, תסמינים של דיכאון מתמשך כוללים:

• רמת הערכה עצמית נמוכה
  • בטחון עצמי ירוד
  • תחושת אשמה
  • תחושת חוסר ערך
  • הפרעות בשינה
  • הפרעות אכילה
  • חוסר אנרגיה המוביל לעייפות תמידית ולירידה ברמת הפעילות
  • חוסר ריכוז
  • תפקודי זיכרון ירודים, הן שמיעתיים והן מילוליים
דיכאון ללא סיבה

איך מתמודדים עם דיכאון וחרדה?

להבדיל מתסמיני דיכאון, חרדה מאופיינת על ידי דאגה מופרזת ומוגזמת לגבי אירועים בחיי היום יום המתרחשת ללא סיבה הנראית לעין, כאשר אנשים הסובלים מהפרעת חרדה נוטים לצפות שיקרה אסון ואינם יכולים להפסיק לדאוג לגבי נושאים הקשורים בכל תחומי החיים, כולל כסף, משפחה, עבודה או לימודים.

בפועל, ככל שרמת החרדה הולכת ומתעצמת, החרדה עלולה לשלוט על יכולת החשיבה של האדם ולהפריע לתפקוד היום יומי שלו.

כאמור, הפרעת חרדה עשויה לפגוע בתפקוד של הסובלים ממנה במסגרת בית הספר, הלימודים האקדמיים, במקומות העבודה, בפעילויות חברתיות ובמערכות יחסים משפחתיות וזוגיות.

הסימפטומים השכיחים ביותר של הפרעות חרדה שונות כוללים:

• תחושת אי שקט
  • עצבנות
  • רעידות בגוף
  • הזעת יתר
  • קשיי הירדמות
  • שינה לא יציבה
  • בעיות קשב וריכוז
  • מתח בשרירים
  • התעייפות מהירה
  • תחושת עצבנות
  • מצב רוח בלתי נסבל
  • סחרחורת
  • ערנות יתר קיצונית
  • קוצר נשימה
  • מצב רוח עצוב ומדוכא

בנוסף, בעת התמודדות עם תסמינים של דיכאון וחרדה, ילדים ומבוגרים צפויים להיאבק גם בלחץ נפשי בלתי חולף, כאשר לחץ נחשב לאחת הבעיות ההולכות ומתגברות בחברה המערבית, עד כדי כך שייתכן שחלקנו כבר מקבלים את תחושת הלחץ כנורמה מובנת מאליה בחיינו כיום.

לחץ ומתח עשויים לגרום לדאגות רבות עבור הפרט ולאנשים הנמצאים ביחסים עמו, כולל בני משפחה, בני זוג, חברים קרובים ועמיתים לעבודה או לספסל הלימודים, כאשר התסמינים הנפוצים ביותר בקרב אנשים המתמודדים עם לחץ הינם דיכאון ברמות שונות, חוסר התמצאות, תסיסה או פעילות יתר, נסיגה ותסמינים של הפרעת חרדה.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון

דיכאון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים? איך יוצאים מדיכאון וחרדה מהר?

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון וחרדות – שיטות טיפול פסיכולוגי בדיכאון וחרדה ללא תרופות

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

דיכאון אצל ילדים
דיכאון אצל ילדים ובני נוער – טיפול בדיכאון אצל ילדים – תסמינים ומאפיינים

ילדים גם סובלים מדיכאון, רק שקשה יותר להבחין בכך. דיכאון משבש את ההתפתחות שלהם במובנים ובמישורים שונים – רגשית, קוגניטיבית, חברתית ודידקטית, ויש לו פוטנציאל להשפיע לרעה לא רק על ההווה שלהם, אלא במידה רבה מאוד גם על עתידם.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות