איך להתמודד עם דיכאון קליני עמוק? תסמינים, החלמה וטיפול בדיכאון קליני

מה זה דיכאון קליני?

דיכאון קליני, המכונה גם דיכאון מז'ורי, סוג של הפרעת מצב רוח, הינו הפרעה נפשית הגורמת לשינויים, עיוותים וחוסר עקביות במצב הרוח ובמצב הרגשי של אנשים.

למעשה, ילדים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעת מצב רוח מפגינים מצבי רוח ורגשות שאינם תואמים את הנסיבות.

מכיוון שדיכאון קליני מוביל לחוסר מתמשך במצב הרוח, ללא תלות בהתרחשויות, האדם מאבד עניין בפעילויות היום יומיות ובדברים שהוא נהנה מהם בעבר.

מלבד עצב, דיכאון טומן בחובו התמודדות עם רגשות נוספים, כמו כעס, תסכול, אשמה ובושה.

אף על פי שכל בני האדם חווים מידה מסוימת של דיכאון מעת לעת, דיכאון קליני מתמשך מהווה בעיה נפשית חמורה המשפיעה על אנשים במשך שבועות, חודשים ואף שנים ארוכות.

מאחר ומדובר במחלה כרונית, אדם הסובל מדיכאון בדרך כלל יתקשה להתגבר עליו ללא טיפול ועזרה מקצועית.

דיכאון קליני

דיכאון קליני אצל ילדים ומבוגרים

הפרעות מצב רוח, כולל דיכאון קליני, הן הסוג הנפוץ ביותר של הפרעות נפשיות אצל מבוגרים בכל רחבי העולם, כאשר כ-10% מהמבוגרים מתמודדים עם סוג כלשהו של הפרעת מצב רוח וכ-6% סובלים מאפיזודות של דיכאון ברמה מסוימת.

כמו כן, הפרעות מצב רוח הן אחת משלושת הסיבות השכיחות בגינן מבוגרים נזקקים לאשפוז והגיל הממוצע בו אנשים מאובחנים עמן הינו 32 שנים.

יחד עם זאת, דיכאון עשוי להתפתח גם בתקופת הילדות או בגיל ההתבגרות ונשים נמצאות בסיכון גבוה יותר מאשר גברים לסבול מתסמינים של דיכאון על סוגיו השונים.

אין גורם יחיד וזהה הגורם לדיכאון אצל כל בני האדם, אולם חוקרים גילו כי ישנם מספר גורמים אשר אינטראקציה ביניהם עשויה לגרום להופעת תסמינים של דיכאון מז'ורי.

באופן כללי, מדובר בשילוב של חריגות במבנה המוח ובכימיה המוחית, גורמים גנטיים ושינויים ברמות ההורמונים בתקופות חיים מסוימות, כמו הריון או גיל המעבר.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מי נמצא בסיכון מוגבר לפתח דיכאון?

בנוסף לגורמים הביולוגיים אשר נמצא קשר בינם לבין התפתחות של דיכאון, ישנם מספר גורמים נוספים המגבירים את הסיכון שילד, נער או מבוגר יפתח דיכאון קליני:

• היסטוריה משפחתית של הפרעות מצב רוח, דיכאון, התמכרויות או התאבדות
  • חווית אירוע טראומטי או מלחיץ מאוד, כולל טראומות מתקופת הילדות או מוות של אדם אהוב
  • תכונות אופי ואישיות מסוימות, כגון הערכה עצמית נמוכה, תלותיות יתר ופסימיות כללית
  • היסטוריה אישית של הפרעות נפשיות, במיוחד הפרעות אכילה
  • התמכרות למסכים, אלכוהול או סמים
  • התמודדות עם מחלה כרונית או סופנית
  • תרופות מרשם מסוימות
טיפול בדיכאון קליני עמוק

סימנים לדיכאון קליני מתמשך

דיכאון יכול לבוא לידי ביטוי במגוון סימפטומים, כאשר חלקם אינם מוכרים לרוב האוכלוסייה הכללית.

מחד, דיכאון עשוי לגרום לכאבים גופניים שונים.

מאידך, הסימן המזוהה ביותר עם דיכאון הינו תחושה מתמשכת של עצב וחוסר תקווה לגבי העתיד.

מלבד אלו, סימנים נוספים המעידים על דיכאון אצל ילדים ומבוגרים כוללים:

• עייפות כרונית וחוסר אנרגיה
  • חוסר עניין בפעילויות שהסבו לאדם הנאה בעבר
  • חוסר היגיינה
  • נדודי שינה קשים
  • תחושת אשם ובושה ללא סיבה מוצדקת
  • שינויים קיצוניים בתיאבון וירידה או עלייה מהירה במשקל הגוף
  • חוסר מנוחה וכעס תמידי
  • הימנעות מבילוי עם בני משפחה וחברים קרובים
  • בעיות בבית הספר או במקום העבודה
  • קושי להתרכז ולהתמקד במטלות
  • כאבי ראש או בעיות במערכת העיכול שאינם נובעים מבעיה אובייקטיבית
  • מחשבות אובדניות

חשוב לציין, כי סימנים אלו יכולים להתבטא באופן מעט שונה אצל ילדים צעירים, שכן ילדים נוטים יותר לסבול מכאבים גופניים או תת-משקל ולהפגין סרבנות בית ספר.

בנוסף, בני נוער החווים דיכאון בדרך כלל מתקשים במסגרת החינוכית, משתמשים בסמים או אלכוהול, ישנים הרבה יותר מהדרוש, מתבודדים ואף עוסקים בהתנהגויות של פגיעה עצמית.

כשמדובר בדיכאון אצל מבוגרים, הסימנים לרוב כוללים בעיות זיכרון, שינויים קיצוניים באישיות, בידוד חברתי ואובדן תיאבון.

מעבר לכך, גברים נוטים יותר מאשר נשים לחוות בעיות שליטה בכעסים או כאב גופני ולהתנהג בפזיזות.

דיכאון קליני - אבחון ורשימת תסמינים

אבחון דיכאון, בדיוק כמו כל הפרעה נפשית אחרת, דורש פנייה לאבחון פסיכולוגי או הערכה פסיכיאטרית הנערכים על ידי מומחים בבריאות הנפש.

בכדי שילד או מבוגר יאובחן כסובל מדיכאון קליני, עליו להציג חמישה מתוך תשעה תסמינים המאפיינים דיכאון במהלך תקופה של שבועיים או יותר.

כמו כן, איש המקצוע יוודא שהתסמינים אינם תוצאה של התמכרויות או הפרעות נפשיות אפשריות אחרות.

להלן תשעת הקריטריונים המקובלים לאבחון:

• מצב רוח מדוכא
  • אובדן עניין משמעותי בפעילויות
  • ירידה או עלייה משמעותית במשקל הגוף
  • נדודי שינה או יתר שינה
  • נסערות או רמת אנרגיה נמוכה
  • עייפות כרונית
  • תחושת אשם וחוסר ערך עצמי
  • קושי להתרכז, לחשוב ולקבל החלטות
  • מחשבות אובדניות או ניסיונות התאבדות

יש לציין, כי אדם יאובחן עם דיכאון מז'ורי רק אם שניים מתוך חמשת התסמינים שהוא חווה כוללים מצב רוח מדוכא ואובדן עניין משמעותי בפעילויות וכן כל התסמינים חייבים לבוא לידי ביטוי באופן משמעותי אשר פוגע ביכולתו של ילד או המבוגר לתפקד כרגיל ברוב תחומי החיים.

איך להתמודד עם דיכאון קליני?

קבלת האבחנה המקצועית חשובה ביותר משום שדיכאון אינה מחלה שנעלמת מעצמה, אלא מדובר במצב כרוני המצריך בדרך כלל התערבות מקצועית.

במקרים רבים, אנשים שחווים דיכאון מתחילים להרגיש טוב יותר, אולם במהלך תהליך ההחלמה הם עשויים להתמודד עם אפיזודות נוספות.

עקביות בהגעה לפגישות עם הפסיכולוג או המטפל הרגשי שתבחרו לפנות אליו הינה הכרחית כדי שהוא יוכל לעזור לכם להרגיש טוב יותר, לנהל את התסמינים הגופניים והנפשיים בהצלחה ולהיות מסוגלים לשוב ולתפקד כמו בעבר.

שיטות הטיפול הקיימות עבור אנשים המאובחנים עם דיכאון קליני הינן פסיכותרפיה וטיפול תרופתי.

בהתאם לחומרת המצב, ייתכן והרופא המטפל בכם ימליץ על נטילת תרופות נוגדות דיכאון, כאשר לעתים קרובות יש צורך לנסות מספר תרופות שונות עד שמוצאים את התרופה שמשפיעה לטובה עם מינימום תופעות לוואי.

חשוב לזכור, כי חלק מהתרופות נגד דיכאון מתחילות להשפיע רק לאחר מספר שבועות מתחילת נטילתן ושהפסקה פתאומית של הטיפול התרופתי, ללא התייעצות עם הרופא המטפל, עלולה להיות מסוכנת עבורכם. במידה והנכם סובלים מתופעות לוואי, צרו קשר באופן מיידי עם הרופא שלכם ודווחו לו על מה שאתם מרגישים.

דיכאון קליני אבחון

דרכי טיפול בדיכאון קליני

בעוד תרופות הוכחו כיעילות עבור רוב האנשים הסובלים מדיכאון, הטיפול המועדף על מטופלים בכל הגילאים הינו פסיכותרפיה פרטנית, כאשר הסוג הנפוץ ביותר כשמדובר בטיפול בדיכאון קליני נקרא פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT).

טיפול CBT מאפשר למטופלים להכיר ולשנות את המחשבות השליליות שהם מתמודדים עמן, לנהל בהצלחה תסמינים של דיכאון וכן לרכוש טכניקות יעילות לפתרון בעיות ולשינוי התנהגותיות.

במידת הצורך, באפשרותכם להסתייע גם בטיפול משפחתי או טיפול קבוצתי.

במקביל למפגשים הטיפוליים, מטפלי CBT ילמדו אתכם שיטות בהן תוכלו לעשות שימוש כשאתם בבית על מנת לתמוך בתהליך ההחלמה.

לדוגמא, הימנעו מאלכוהול וסמים, נסו להיות מעורבים בחיי המשפחה ובחיים חברתיים ובקשו תמיכה מיקיריכם בכל עת בה הנכם זקוקים לה.

אסטרטגיות אחרות לטיפול עצמי בדיכאון כוללות השתתפות בקבוצות תמיכה, למידת דרכים יעילות לניהול מתח נפשי, תרגול מדיטציה, יוגה, פעילות גופנית סדירה וכן תזונה בריאה ומאוזנת.

דיכאון קליני עמוק - סימפטומים נוספים

כאמור, דיכאון עלול לגרום למגוון של סימפטומים גופניים ונפשיים, אולם דיכאון קליני עמוק עשוי להוביל גם לסיבוכים נלווים.

במידה וילד או מבוגר מאובחן עם דיכאון, אך הוא אינו מטופל, ייתכן כי הוא יפגין את אחד הסימפטומים הבאים:

• עלייה קיצונית במשקל המובילה לבעיות בריאותיות גופניות, כגון סכרת
  • התמכרויות שונות
  • ניסיונות התאבדות
  • פגיעה עצמית
  • בידוד חברתי
  • מערכות יחסים משפחתיות לא יציבות
  • קשיים לימודיים או בעיות במקום העבודה

לעומת זאת, אדם הסובל מדיכאון ופונה לטיפול בשלב מוקדם בדרך כלל יצליח להתגבר על המשבר, להרגיש טוב יותר עם עצמו ולשוב לתפקד כרגיל.

כמו כן, טיפול רגשי עוזר למנוע או להפחית את תדירות וחומרת האפיזודות העתידיות.

דיכאון קליני - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון קליני נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון קליני בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות