מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמודדות עם אובדן: איך מתמודדים עם אבל, שכול ומוות?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הגדרה של דיכאון אחרי אובדן

עבור יצורים חברותיים כמו בני אדם, פרידות הן אתגר רגשי לא מבוטל. כשמדובר בפרידה נצחית, כמו במקרה של התמודדות עם אובדן או מוות פתאומי, האתגר הרגשי הוא גדול פי כמה וכמה.

כמו בכל אתגר רגשי, ישנו תהליך שהנפש עוברת בהתמודדות עם המצב. רגשות קשים הם התגובה הטבעית לאובדן, והם יכולים להתבטא במגוון צורות, החל מביטוי כאב פומבי ועד ההיפך – אטימת כל רגש שהוא.

עם זאת, במצבים מסוימים, האדם לא מצליח להתגבר על הרגשות הקשים ומצוי בתהליך אבל מתמשך על האובדן שחווה, ללא התאוששות ממנו.

במצבים אלו מתפתח דיכאון לאחר האובדן, הכולל תסמינים של עצב, הסתגרות, הפרעות שינה ועצירת החיים באופן גורף. כמו כן, קיימות הפרעות נפשיות אחרות שעלולות להתווסף לאבל כמו חרדה, פאניקה ועוד.

התמודדות עם אובדן

מתי התמודדות עם אבל הופכת להפרעה?

להלן שלושה סימני אזהרה עיקריים שיכולים להתריע על התפתחות שלילית של תהליך אבל תקין להפרעה פתולוגית, כמו דיכאון בעקבות מוות:

1. משך תהליך האבל – אין תקופה מוגדרת שבה "לגיטימי" להיות באבל, אולם אצל רוב האנשים, השנה הראשונה שלאחר האובדן היא המשמעותית ביותר, בעוד שהשנים שלאחריה כבר מאופיינות בהתאוששות ובשיקום אורח החיים.

2. החמרה של תסמיני האבל – טבעי לחוש עצב ולתת לו ביטוי, אך כאשר תסמיני האבל הולכים ומחמירים – למשל תדירות גבוהה יותר של התפרצויות בכי, קושי רב יותר בהירדמות או בשינה מספקת, התרחקות גדולה יותר מדברים שאוהבים – זה סימן שבמקום להתאושש, המתאבל רק משתקע יותר באובדן.

3. מידת הפגיעה באורח החיים – ככל שיותר תחומי חיים נפגעים כתוצאה מתהליך האבל – כמו למשל מערכות יחסים קרובות שהיו תקינות טרם האובדן, הקריירה של המתאבל וכן הלאה – כך עולה הסבירות שהאבל חרג מגבולותיו הטבעיים והידרדר להפרעה.

טיפול בשכול לאחר אובדן הוא חשוב לא רק לאורח חייו של המתאבל, אלא גם לבריאותו. ככל שהאבל יחמיר, כך עלולות להופיע נטייה לאובדנות, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, הפרעות שינה, הזנחה עצמית וכו'.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

שלבי התמודדות עם אובדן לפי התיאוריה הפסיכולוגית

אין נוסחה אחידה לשאלה איך להתמודד עם אובדן, אך התיאוריה הפסיכולוגית הנפוצה ביותר שבחנה איך רוב האנשים מתמודדים עם אובדן מלמדת על חמישה שלבים עיקריים:

1. הכחשה – רצונו של המתאבל להכחיש את המציאות שבה התקיים האובדן ולא להכיר בה.
2. כעס – המתאבל כועס על עצמו, על גורמים שונים שאולי היו תלויים באובדן ואפילו על האדם שאיבד.
3. דיכאון – האובדן מתחיל לחלחל במלוא עוצמתו והעצב ממלא כל פינה בחייו של המתאבל.
4. מיקוח (רלוונטי יותר במקרים של מחלה ממארת למשל) – רצון להשיג הזדמנות אחרונה ולהשהות את האובדן.
5. השלמה – מתעוררת ההבנה שכך הם פני הדברים ולא ניתן לעשות דבר, מצב האובדן הופך לקבוע.

השלב החמישי הוא כמובן קפיצת המדרגה הגדולה ביותר בדרך להתאוששות מהאבל ולשיקום של המתאבל כך שיוכל לחזור אל חייו.

התמודדות עם אבל

כיצד נראית התמודדות עם אובדן אדם קרוב?

באופן כללי, כך נראית התמודדות עם אובדן אדם קרוב:

התמודדות עם אובדן ילד – ההורה עלול לחוש אשמה בכך שלא הגן על ילדו מספיק, לפתח תחושת חוסר מסוגלות הקשורה ליכולות ההורות שלו, ובכך לזנוח את התא המשפחתי וילדים אחרים שנמצאים תחת סמכותו.

התמודדות עם אובדן הורה – הילד עלול לחוש לבד בעולם, ללא היד המכוונת והתומכת שהייתה לו עד כה. פעמים רבות גם תתעורר תחושת החמצה על שלא הובעו מספיק רגשות כמו אהבה והערכה כלפי ההורה בימי חייו.

התמודדות עם אובדן בן זוג – בן הזוג עלול להרגיש שאין טעם לחייו כל עוד הפרטנר שחלק אותם איתו כבר לא נמצא. ישנו גם אובדן של אמון באהבה חוזרת ובאפשרות של הקמת עתיד ומשפחה ללא בן הזוג.

התמודדות עם אובדן אח או חבר – הקרוב עלול לחוש נבגד שהאח או החבר "נטשו" אותו, ואף לחוש אשמה על שהוא ממשיך לחיות בלעדיהם, להיות נוכח בתא המשפחתי המצומצם או במפגשי החברים בלעדי מי שאבד.

לאבד ולמצוא: איך ממשיכים לחיות אחרי אובדן?

התמודדות עם מוות היא לא פשוטה, אך היא הכרחית כדי לצאת מחוזקים לאחר הקושי ולהצליח לקיים חיים גם לאחר האובדן. לפניכם מספר המלצות להתמודדות נכונה עם אבל:

לעבור תהליך עיבוד מקיף – שכול הוא חוויה קשה, והיא חייבת להיות מעובדת כהלכה כדי לתת רווחה נפשית.

לדבר ולבטא את הקושי – חשוב לשתף את האובדן מול חברים, משפחה ואהובים כדי לקבל מהם חיזוקים.

מציאת צורת האבל המתאימה – יש מי שיעלו לקבר של הנפטר, יש מי שיאכלו במסעדה האהובה עליו, יש מי שידפדפו באלבומים או יקראו זיכרונות. כל אחד יכול למצוא את הדרכים שיסייעו לו להתאבל ובכך להתמודד עם האובדן בצורה מעט יותר חיובית.

להתמקד במטרות חדשות – להציב יעדים בקריירה, בזוגיות או בחיים האישיים שיהוו תמריץ להמשיך להתקיים.

התמודדות עם שכול ומוות

תהליך הטיפול באובדן ושכול כשיקום מהאבל

תמיכת הסביבה ואף ניסיונות של המתאבל עצמו להתגבר על האובדן הן לעיתים לא מספיקות, במיוחד במקרים שבהם המוות היה פתאומי ולא הותיר זמן לעיכול ולעיבוד מוקדמים.

חשוב לפנות לטיפול אחרי אובדן כדי להשלים את תהליך השכול בצורה מיטבית ככל הניתן. הטיפולים הרלוונטיים לאנשים המתמודדים עם שכול הם: טיפול פסיכולוגי דינמי, פסיכותרפיה על כל גווניה (מוזיקה, אמנות, חיות ועוד) וכן טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) המאפשר שינוי של דפוסי החשיבה וההתנהגות הקשורים לאבל.

גם הקרובים למתאבל יכולים להיתרם מייעוץ פסיכולוגי או ייעוץ רגשי, שיקל עליהם לגשת אל המתאבל בצורה תקשורתית ומבינה, ובכך להצליח להגיע אליו ולהביא אותו להשלמה מלאה עם האובדן.

במקרים של התמודדות עם אובדן בגיל צעיר, למשל ילד או מתבגר ששכל את אחיו הגדול או הקטן, קרוב אחר במשפחה או אפילו חבר מהמסגרת הלימודית או הצבאית, חשוב לקבל הדרכת הורים מתאימה כדי להצליח להכיל את הילד ולתמוך בו גם כשהקושי מתבטא בצורה של התקפי כעס וזעם, התבודדות, אלימות ועוד.

בתהליך הטיפולי, האבל מקבל מקום על כל צורות התבטאויותיו. המתאבל עובר את השלבים תוך שהוא נפרד מהאדם שאיבד ולומד להכיר כיצד יש להתנהל במציאות החדשה של חייו. בזכות הטיפול, הוא למעשה משלים עם המצב, פנוי לקבל את עצמו ולאחר מכן יכול לשוב לאורח החיים הנורמטיבי שיאפשר לו להמשיך לצמוח ולהתפתח.

טיפול אחרי אובדן - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול אחרי אובדן נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול אחרי אובדן בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
התמודדות עם דיכאון: איך להפסיק דיכאון ולהתגבר על המצב?

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים? מדריך להפסקת דיכאון

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים ושיטות טיפול מומלצות בדיכאון (2024)

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: