טיפול בדיכאון – שיטות טיפול פסיכולוגי בדיכאון וחרדה ללא תרופות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

טיפול בדיכאון וחרדה - הקדמה

דיכאון יכול להופיע כאפיזודה חד-פעמית או כאפיזודה החוזרת על עצמה אחת לתקופה. הוא יכול להופיע בדרגות חומרה שונות ולשבש את חייהם של הסובלים ממנו ברמות שונות. לרוב מאופיינת המחלה בתחושות של חוסר מצב-רוח, חוסר חשק, חוסר יכולת להפיק הנאה, קהות רגשית, דימוי עצמי נמוך, חוסר תיאבון או תיאבון מוגבר, ירידה קוגניטיבית, בעיות בשינה ותחושות אשמה.

עם השנים פותחו מספר סוגי טיפול בדיכאון. אלו יכולים להיות טיפולים רגשיים ופסיכולוגיים וטיפולים תרופתיים. הטיפולים הרגשיים שואפים לעזור למטופל להיפטר מדפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים לו, וליישם במקומם דפוסים חדשים, שיעזרו לו לצאת מהמצב הרגשי והתפקודי בו הוא מצוי. טיפולים תרופתיים, המבוססים בעיקר על תרופות ממשפחת SSRI, משפרים את מצב-רוחו ומשפרים חוסר-איזון או מחסור בסרוטונין במוח.

פעמים רבות הגישה הטיפולית היא לשלב בין פסיכותרפיה לבין טיפול בנוגדי-דיכאון. לעיתים יש צורך לנסות מספר תרופות שונות על מנת למצוא את האחת שמצד אחד מספקת תוצאות חיוביות בשטח, ומצד שני לא מעוררת תופעות לוואי משמעותיות. דרכי הטיפול בדיכאון דומים במידה רבה לדרכי הטיפול בחרדה, ומיושמים על ידי אותם אנשי מקצוע, ופעמים רבות אלו הסובלים מדיכאון סובלים גם מחרדה – ולהפך.

טיפול בדיכאון

טיפול בדיכאון ללא תרופות - טיפול רגשי בדיכאון

אחד הנדבכים החשובים ביותר של טיפול בדיכאון הוא פסיכותרפיה – טיפול רגשי. ישנה אפשרות לגשת לטיפול קוגנטיבי-התנהגותי קצר-מועד ולטיפול דינאמי ארוך-טווח. להלן מספר טיפולים רגשיים מרכזיים בדיכאון:

טיפול באומנות, הבעה ויצירה – במהלך הטיפול המטופל מביע את עצמו באמצעות אמצעים וטכניקות מעולם האומנות והיצירה, כגון רישום, איור, מוסיקה, צילום ופיסול. לאומנות ויצירה יש סגולות תרפויטיות מוכחות, ובאמצעותן יכול המטופל להביע את עצמו ללא מילים, אלא באמצעות סמלים, אותם יודע המטפל לנתח. הטיפול מסייע למטופל לשפר את הביטחון העצמי, לרכוש כלים להתמודדות עם קשיים, להעלות תכנים בלתי-מודעים ולפתור בעיות רגשיות.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי – טיפול קצר מועד ואפקטיבי בדיכאון ובחרדה. במהלכו המטופל לומד לאתר דפוסי חשיבה מעוותים, לא נכונים ומזיקים, שמסבים לו נזק, ויוצרים דפוסי התנהגות שמסבים עוד נזק בתורם. הוא לומד להשליך אותם ורוכש דפוסים חיוביים במקומם. לטיפול יש יכולת להשפיע על הרווחה הרגשית ועל ההתנהגות של הסובלים מדיכאון.

טיפול דינאמי – טיפול ארוך, אינטנסיבי ומעמיק, ששואף לחקור את עברו של המטופל, לרבות את תקופת הילדות ואת הקשר שלו עם ההורים. הוא נכנס לעומקם של דברים, עוזר למטופל לגלות תוכן מודחק וחבוי בתת-מודע שלו, לחשוף את הסיבות לקיום הדיכאון וכך להתגבר עליו ולפתור אותו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

טיפול בדיכאון וחרדות באמצעות תרופות

תרופות נוגדות-דיכאון מסוג SSRI פועלות על עיכוב ספיגה לאחר הפרשה של המוליך העצבי החשוב סרוטונין, מחזקות את השפעתו ומעלות את ריכוזו בגוף ובמוח. המוליך העצבי אחראי על העברת מידע בין תאי עצב במוח, והינו בעל השפעה גדולה על מצבי-הרוח שלנו ועל רגשות כגון חרדה מצד אחד והנאה מצד שני. כאשר הוא נמצא בריכוז נמוך במוח, אנו עלולים לסבול מדיכאון ומחרדה.

תרופות ממשפחת SSRI הן התרופות הנפוצות ביותר לטיפול הן בדיכאון והן בחרדה. ישנן תרופות רבות מאוד, ולעיתים יש לנסות מספר תרופות עד שמוצאים את האחת המתאימה ביותר לאותו מטופל. קיימות גם תרופות ממשפחת SNRI ותרופות טריציקליות, אך הן מיושנות יותר ומעוררות תופעות לוואי משמעותיות יותר, לכן פחות נהוג לתת אותן כאופציה ראשונה.

טיפול בדיכאון וחרדה

טיפול עצמי בדיכאון - שינוי הרגלי חיים

ישנם שינויים שניתן להחיל באורח החיים באופן מיידי ועצמאי, וכך להחיל שיפור במצב. שינויים אלו בסך הכל מייצגים שינוי חיובי ומעבר לאורח חיים בריא – שבכל מקרה מומלץ לקיים. להלן מספר הרגלי חיים חשובים ומוכחים בטיפול עצמי בדיכאון:

חשיפה לקרני השמש – חשיפה לקרני השמש יכולה להעלות את רמת הסרוטונין ויכולה לעזור לטיפול בדיכאון, ובפרט כשמדובר בדיכאון עונתי (SAD).

תזונה מאוזנת – מזון טרי עוזר לשפר את מצב-הרוח. פעמים רבות מזון חסר במיקרונוטריינטים כגון ויטמינים ומינרלים פוגע בתפקוד ובמצב הנפשי שלנו. בפרט כדאי לצרוך חומצות שומן מסוג אומגה 3, פירות יער, אגוזים, זרעים ובננות.

שינה מספקתדיכאון מקושר פעמים רבות לשינה לקויה ולדפוסי שינה בלתי-יציבים. שינה טובה היא קריטית לתפקוד ולבריאות הפיזית והנפשית שלנו.

פעילות גופנית – פעילות גופנית מאומצת גורמת לשחרור כימיקלים הנקראים אנדורפינים, שיכולים לשפר את מצב-הרוח שלנו במהלך הפעילות ובסיומה.

תרגול מיינדפולנס ומדיטציה – תרגול קבוע של הפרקטיקות הללו עוזר להפחית מכמות המחשבות, לשפר את הרווחה הרגשית, להשיג רגיעה, לשפר את התפקוד המוחי והכללי, להפחית חרדה והישנות מחשבות שליליות ולשפר את מצב-הרוח.

הימנעות מקפאין, אלכוהול וסמים – מומלץ להימנע מצריכה מוגזמת של קפאין ומצריכה של אלכוהול וסמים. חומרים אלו הופכים אותנו לתזזיתיים, מוציאים אותנו מאיזון רגשי וגורמים לנו לנוע בין מצבי-רוח קיצוניים.

טיפול בדיכאון - טיפים מועילים

כתבנו לכם מספר טיפים חשובים ומועילים בכל הקשור לטיפול בדיכאון, שיוכלו לכוון אתכם לפני ובמרוצת תהליך הטיפול:

• למידת הכימיה עם המטפלת הרגשית יש השפעה רבה על סיכויי הצלחת הטיפול, לכן חשוב להשקיע בבחירתה ולבדוק במידת הצורך יותר ממטפלת אחת – עד אשר מגיעים לזאת שמרגישה כנכונה וכמתאימה ביותר.

• אין לפחד מהסטיגמה הנלוות לטיפול תרופתי. אנשים רבים נוטלים כיום תרופות שעוזרות להם לתפקד הרבה יותר טוב ולהרגיש הרבה יותר טוב בשגרה. אין בושה בלקחת תרופה ואין חשובה יותר מהרווחה הרגשית שלכם.

• לרוב לוקח לתרופות 2-3 שבועות עד שהן מתחילות להשפיע בפועל. עד אז יש להתאזר בסבלנות ולבחון בבוא העת את השפעתן בפועל.

• תופעות לוואי לפעמים מופיעות רק בהתחלה. הן יכולות להעלם עם הזמן ולא כולם מתמודדים עם תופעות לוואי.

טיפול בדיכאון ללא תרופות

שיטות טיפול בדיכאון וחרדה ללא תרופות

לדיכאון יש השלכות קשות ואף הרסניות על החיים של הסובלים ממנו, בין אם הוא אורח קבוע בחייהם, מגיע אחת לתקופה או בא לביקור אחד ארוך ומתמשך. יש הרבה מה לעשות כנגד דיכאון, כולל שינוי אורח החיים, פנייה לקבלת טיפול רגשי בידי פסיכולוגית או מטפלת רגשית וקבלת מרשם לטיפול תרופתי מפסיכיאטר.

טיפול בדיכאון מאפשר למטופל לחזור לתפקד ברמה גבוהה, ואף כמו שתפקד בעבר. הוא יוכל להצליח בעבודה, לטפח חיי משפחה עשירים, ליהנות מפעילויות ותחביבים, להרגיש טוב עם עצמו ועם חייו ולהצליח לעמוד ביעדיו. אם אתם מתמודדים עם דיכאון, פנו אלינו במכון דרור לקבלת שיחת הכוונה וייעוץ ללא עלות. נשמח לעזור לכם למצוא פתרון יעיל למצב.

טיפול בדיכאון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון (2022)

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא (2022)

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
דיכאון וחרדה
דיכאון וחרדה – תסמינים, אבחון ודרכי טיפול בחרדה ודיכאון (מעודכן 2022)

סקר בינלאומי הראה כי יותר מ-40 אחוז מהאנשים התמודדו גם עם דיכאון וגם עם חרדה באותה השנה, לפחות פעם אחת בחיים. התופעות האלו אמנם שונות זו מזו, אך יכולות להעצים אחת את השנייה ולייצר תסמינים דומים ולא פשוטים. כדי לנצח אותן, כדאי להגדיל את המודעות, החמלה והסלחנות לעצמנו.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: