מכון-דרור-לוגו

תפריט

מחשבות אובדניות: טיפול באובדנות אצל ילדים ומתבגרים בגיל ההתבגרות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה מחשבות אובדניות ואיך מזהים אותן?

במוח של כולנו עוברות בכל יום אינספור מחשבות – כאשר לרובן המוחלט אנחנו בכלל לא שמים לב או מייחסים חשיבות רבה. עם זאת, כאשר מזהים מחשבות אובדניות או כוונות אובדניות בעצמנו או אצל אנשים שיקרים לנו, זה מאוד יכול להפחיד, לבלבל ולהציף. לכן, חשוב להכיר את המחשבות האלו, להבין מה עומד מאחוריהן ולדעת איך לקבל את העזרה שתסייע לצבוע את התפיסה שלנו בגוונים בהירים יותר.

במדריך הזה ננסה להסביר בצורה כמה שיותר מקיפה וברורה את נושא האובדנות המורכב, שלמרבה הצער יכול להופיע בחייהם של רבים – ילדים ומבוגרים כאחד. אם גם אתם סובלים ממחשבות אובדניות או רוצים לסייע לאדם שמתמודד עם נטיות אובדניות – כעת ננסה להבין איך בדיוק ניתן לפעול לשיפור המצב.

מחשבות אובדניות

אובדנות, מחשבות ונטיות אובדניות אצל ילדים

נטיות אובדניות הן תופעה שמיוחסת בעיקר לבני נוער ולמבוגרים, אך אובדנות בהחלט יכולה להופיע גם בילדות, מה שמקשה לפעמים לאתר אותה בזמן ולפנות לסיוע. זאת מכיוון שלרוב הילדים קשה כמובן להביע את הרגשות שלהם בצורה ברורה – או לבקש עזרה כשקשה.

לכן, חשוב שכל הורה יפתח מודעות לסימני האזהרה שיכולים להצביע על מצוקה אצל ילדיו:

בושה, אשמה וחוסר ערך – ילדים עם נטיות אובדניות נוטים להתנצל הרבה, להרגיש אשמים על כל דבר ולחוש (שלא בצדק) שאין להם מקום בעולם, או שהעולם היה יכול להיות טוב יותר בלעדיהם.

חוסר עניין בחברים ותחביבים – דיכאון ונטיות אובדניות בדרך כלל יגרמו לילדים להסתגר בבית ולהימנע מפעילויות, גם כאלו שבעבר סיפקו להם הנאה רבה.

חוסר אונים וחוסר תקווה – נטיות אובדניות באות לידי ביטוי בין היתר בחוסר אמונה שבעתיד דברים ייראו אחרת. ילדים במצב הזה אולי יגידו "אתם לא צריכים לדאוג לי", גם כשקורה להם משהו רע או "לא אכפת לי" גם כשברור שאכפת להם מאוד.

שינויים חיצוניים בולטים – מצב של דיכאון קליני גורם במקרים מסוימים לתנודות קיצוניות במשקל ולהזנחת המראה החיצוני. זה נפוץ יותר בגילאים מבוגרים כמובן אך בהחלט עשוי להופיע גם בקרב ילדים.

עיסוק מוגבר במוות – ההתעניינות בנושא המורכב יכולה לבוא לידי ביטוי בציורים, בשירים שמאזינים להם, בשיחות או בפעילות ברשתות החברתיות. אלו סימנים שבהחלט יכולים לסייע לזהות מחשבות אובדניות אצל ילדים שפחות משתפים במה שעובר עליהם.

כמובן שכל הסימנים האלו לא בהכרח מעידים על אובדנות אצל ילדים, אך כשמזהים אותם, בהחלט מומלץ להבין, בעזרת גורם מקצועי, מדוע הם מתעוררים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מחשבות אובדניות אצל מתבגרים בגיל ההתבגרות

בעוד שאצל ילדים, נטיות אובדניות הן נדירות יחסית, הרי שמחשבות אובדניות בגיל ההתבגרות הן מדאיגות ונפוצות הרבה יותר. המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) פרסמו נתונים מדאיגים שלפיהם התאבדויות הן גורם התמותה השני בשכיחותו בארצות הברית בין הגילאים 10 עד 24.

הסיבות לכך קשורות בין היתר לשינויים ההורמונליים של תקופת גיל ההתבגרות, כמו גם לקשיים חברתיים או אתגרים נפשיים שבני הנוער נדרשים להתמודד איתם בגיל הזה, לעיתים בפעם הראשונה בחייהם.

סימני אובדנות בקרב בני נוער זהים לאלו שמופיעים אצל ילדים. עם זאת, ככל שהילד מבוגר יותר, ייתכן שהוא ייתן גם ביטוי מילולי למחשבות אובדניות או יראה סימני מצוקה ברורים יותר, שיכולים להתבטא לדוגמה בשינויים בהישגים בלימודים, בחיי החברה, בבריאות הגוף.

דיכאון ואובדנות יכולים גם להחמיר את מרד הנעורים, לייצר ריחוק מההורים ולהגביר את החיכוכים עם בני המשפחה. במקרים קיצונים זה יכול להוביל גם לפגיעה עצמית. במצב כזה, למרות שקשה, חשוב לחבק את ילדיכם, להבהיר שהם יכולים לדבר איתכם על הכול ולא לחשוש להיעזר בתמיכה מקצועית.

איך להתמודד עם מחשבות אובדניות

למה יש לי מחשבות אובדניות?

מחשבות אובדניות טורדניות יכולות כמובן להופיע בכל גיל – וכאמור, הן נפוצות יותר ממה שחלק מהאנשים נוטים לשער. ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על מחשבות אובדניות – מטראומות בילדות, דרך בדידות, דיכאון וחרדה ועד לקשיים כלכליים, התמכרויות וצריכת אלכוהול וסמים.

הנטיות האובדניות הן בדרך כלל סימן לבעיה עמוקה יותר שמבעבעת מתחת לפני השטח ודורשת תשומת לב. זה נכון בייחוד אם המחשבות האלו הן לא אפיזודה חולפת – אלא כאלו שמבקרות אותנו בקביעות ובתדירות גבוהה.

מחקרים מראים קשר מובהק בין מחשבות אובדניות טורדניות ונטיות אובדניות לבין אתגרים נפשיים כמו דיכאון, סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, התמכרויות, הפרעת דחק פוסט טראומתית, הפרעת אישיות גבולית ואפילו מצבים רפואיים כמו כאב כרוני ופגיעות ראש. כל אחד מהמצבים האלו דורש כמובן טיפול ייחודי שעם הזמן, גם יפחית את המחשבות האובדניות.

טיפול במחשבות אובדניות

איך להתמודד עם מחשבות אובדניות?

טיפול במחשבות אובדניות דורש אומץ ורצון להבין לעומק את מה שמתחולל בתוך המוח. בדרך הזאת, מומלץ כמובן לבקש עזרה, בין אם על ידי טיפול מקצועי, או מהאנשים שקרובים אלינו. עצם זה שאתם קוראים את השורות האלו כבר אומר שעשיתם צעד חשוב בדרך הנכונה. עכשיו, אפשר לגבש מעטפת נכונה ומדויקת שתעזור לצלוח את האתגר ולנווט את החיים למקום טוב יותר.

טיפול פסיכותרפי בהחלט יכול לסייע לכם מאוד – בטח אם המחשבות האובדניות מלוות אתכם או את יקיריכם כבר זמן רב. לצד תהליך של טיפול נפשי, חשוב לא פחות לשתף לפחות אדם אחד במצוקה – ולהיעזר בו כדי לצלוח את הקושי. לעיתים, במצב הזה קשה לראות שיש אנשים סביבכם שאכפת להם ורוצים בטובתכם – אך אם תחפשו מספיק, תגלו שהם בהחלט נמצאים סביבכם.

ואם אתם לא מרגישים בנוח לשתף אנשים שאתם מכירים, תוכלו לחלוק את ההתמודדות בקבוצות סגורות ברשתות החברתיות או להתקשר לקווי סיוע אנונימיים שיספקו הכוונה ברגישות ובמקצועיות. לצד זאת, כדאי לאמץ הרגלים שיתרמו לנפש בדרכים נוספות – כמו מדיטציה, פעילות גופנית, כתיבת יומן, טיולים בטבע, אומנות וכל דבר אחר שיעזור להרגיש קצת יותר טוב. כל אלו כמובן לא יחליפו את התהליך הטיפולי – אבל בהחלט יספקו רוח גבית למאמצים החשובים האלו.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון
נגן וידאו

מחשבות אובדניות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול במחשבות אובדניות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול במחשבות אובדניות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: שיטות טיפול פסיכולוגי בדיכאון ללא תרופות

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: