תחושת ריקנות פנימית – חוסר משמעות בחיים – הרגשת ריקנות כרונית

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

תחושת ריקנות ותחושת חוסר משמעות

ריקנות היא תחושה המאופיינת בחוסר ובמחסור – מחסור בחשק, מחסור בגירויים, מחסור בהנאה, מחסור בתעסוקה, מחסור בקשרים רגשיים ובעיקר מחסור במשמעות. כל אדם יכול לחוש ריקנות מפעם לפעם, אך כאשר היא מופיעה בשגרה, היא מהווה סימן לקיום בעיה רגשית עמוקה או לכך שיש לערוך שינוי משמעותי באורח החיים – ולמצוא להם משמעות ומטרה.

אנשים יכולים לחוש ריקנות מסיבות שונות – בגלל שהם לא מקבלים סיפוק במקום העבודה, בגלל שהם לא מרוצים ממערכת היחסים הרומנטית שלהם או בגלל שהם נעדרים אחת כזאת, בעקבות אובדן של אדם קרוב, בגלל שהם גדלו במשפחה שלא סיפקה את הצרכים הרגשיים שלהם, בגלל ילדות בעייתית, בשל העדר מטרה ברורה לחייהם בהווה ובגלל שהם סובלים מהפרעה נפשית.

ריקנות יכולה להיות זמנית או כרונית, וכשהיא כזאת, היא עשויה לרמז על קיומה של הפרעה נפשית, כמו דיכאון, אנהדוניה (חוסר מסוגלות לחוות הנאה מגירויים מהנים בדרך כלל) והפרעת אישיות גבולית. כשזהו המצב, משמע כשהריקנות לא נוטשת ולא מרפה, כדאי לפנות לאבחון ולטיפול רגשי, כמו טיפול CBT, טיפול זוגי, טיפול באומנות או טיפול פסיכו-דינאמי, וגם להחיל שינוי נרחב באורח החיים.

תחושת ריקנות או חוסר משמעות

הרגשת ריקנות - סיבות

סיבות רבות יכולות להוביל אנשים להרגיש ריקנות באופן זמני או כרוני. להלן רשימת סיבות מרכזיות ונפוצות:

• מוות של בן משפחה או אדם קרוב
• ריקנות אחרי פרידה ולאחר סיומו של קשר רומנטי ארוך-טווח
• אבטלה ו/או פיטורין מעבודה
• חוסר משמעות בעבודה ועבודה במקום שלא מעניק סיפוק והנאה
• היעדר תחביבים
• בדידות והיעדר קשרים חברתיים מספקים
• תקיעות כללית במגוון מישורים בחיים
• תחושה של חוסר משמעות
• תחושה של חוסר מטרה נעלה אליה ניתן לשאוף
• כישלון בהשגת מטרה חשובה או אכזבה מהתועלת לאחר שהמטרה הושגה
• הורים שלא היו פנויים רגשית לטיפול הולם בילדיהם ובצרכים שלהם
• הפרעות נפשיות כמו דיכאון והפרעת אישיות גבולית (BPD)

פעמים רבות הסיבה העיקרית לריקנות היא תחושה אחרת שעומדת בבסיסה ומובילה אליה – תחושה של חוסר משמעות. מרבית האנשים זקוקים למטרה אותה הם צריכים להשיג. מטרה זו מעניקה להם תחושה של חשיבות, אחריות ומשמעות. המטרה מאפשרת להם לוותר על עצמם, להקדיש את עצמם ולהיטמע בתוך משהו שנתפס כגדול, רחב וחשוב מהם. כשאין מטרה, אין משמעות, וקל מאוד להרגיש ריקנות.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

איך להתמודד עם תחושת ריקנות וחוסר משמעות?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם תחושת ריקנות באופן עצמאי. ישנם דברים שאתם יכולים לעשות באופן מיידי בשביל להחיל שינוי משמעותי בחייכם בטווח הקצר, הבינוני והארוך. להלן מספר דוגמאות טובות ומועילות שתוכלו לקחת בחשבון:

פיתוח מערכות יחסים משמעותיות – מחקרים מראים פעם אחר פעם שהאושר טמון במערכות יחסים משמעותיות. לאו דווקא רומנטיות – כל מערכת יחסים משמעותית יכולה להוביל לחיים טובים ומספקים יותר. יתרה מכך, יותר חשובה האיכות מאשר הכמות. מערכות יחסים מעניקות לנו אינטימיות, אוזן קשבת, קירבה, תמיכה, סיפוק והנאה. אנחנו חיות חברתיות, וככאלו, אנחנו זקוקים למערכות יחסים מספקות. השתדלו לפתח מערכות יחסים טובות בחייכם עם משפחה, חברים וקולגות, ונסו ליצור מערכת יחסים רומנטית בריאה ומספקת.

מציאת מסלול קריירה מתאים – עבודה תופסת שעות רבות מחיינו, ולכן לא כדאי להתייחס אליה בביטול. עבודה היא הרבה יותר מאשר רק כסף. פרנסה היא לא הבעיה כשמדובר בריקנות. עבודה שמתאימה לכם ומקום עבודה שמתאים לכם, או לחילופין פתיחת עסק עצמאי, יתנו לכם סיבה טובה לקום בבוקר. עבודה טובה מעניקה סיפוק, משמעות, הנאה ותחושה של מטרה. קל להיטמע בתוך המסגרת המקצועית ולהתקדם בה. כמובן שחשוב לשמור על איזון חיי-עבודה ולא לתת לעבודה להשתלט באופן מוחלט על החיים.

למצוא תשוקה מעבר לזמן העבודה – לכל אדם יש תשוקה שלא קשורה לעבודה. אולי עסקתם בעבר בתחביב שתוכלו להחזיר לתמונה או שתוכלו לפתח תחביב חדש. חשבו מה יכול לעניין אתכם ובמה אתם מוכנים ויכולים להשקיע. תחביב טוב מעשיר את החיים בתשוקה ומעניק לנו תחושה של משמעות, הנאה ומטרה.

הכרת תודה – אנחנו נוטים להביט בכל מה שחסר לנו בחיים ולהתמקד במה שהיינו רוצים שיהיה לנו. מה בדבר כל מה שכבר יש לנו? תופתעו לגלות כמה דברים טובים יש לכם בחיים. כדאי לכתוב בכל יום או בתדירות שתתאים לכם את כל מה שכבר יש לכם בחיים ואתם יכולים ורוצים לומר תודה שהוא בחייכם. דרך טובה לעשות זאת היא לכתוב יומן תודה ובו להכיר תודה על כל דבר טוב שקורה וקיים בחיים שלכם.

התנדבות – התנדבות היא דרך טובה מאוד להרגיש שאנחנו חשובים, משמעותיים ושיש לנו אחריות. ידוע כבר זמן רב שנתינה לאדם אחר תורמת לנו מבחינה רגשית אף יותר מאשר קבלה מאדם אחר. לא חסרות דרכים להתנדב ולעזור לזולת ללא תמורה כספית, חפשו את הדרך שמתאימה לכם. גם עזרה לחברים ולמשפחה יכולה לעשות את העבודה – תרתי משמע.

אימוץ חיית מחמד – לחיות מחמד יש השפעה גדולה על הרווחה הנפשית שלנו. הטיפול בחיית מחמד מעניק תחושות של משמעות ואחריות, שממלאות אותנו ומונעות תחושות של ריקנות.

ריקנות רגשית כחלק מהפרעה נפשית

ריקנות מהווה תסמין למספר בעיות רגשיות נפוצות, כמו הפרעת דיכאון, הפרעת אישיות גבולית (BPD), אנהדוניה, הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) ואף סכיזופרניה. למעשה, ריקנות כרונית לא רק מהווה תסמין, אלא גם יכולה לעורר בעיות רגשיות בכוחות עצמה, כמו למשל אגרנות כפייתית, בולמוסי אכילה והתמכרויות לחומרים.

על מנת לטפל בהפרעות הללו ועל מנת למצוא משמעות לחיים ולהעלים את תחושות הריקנות, כדאי לפנות לקבלת טיפול רגשי. הקשר עם המטפלת ותחושות הקרבה והאינטימיות המהוות חלק ממנו מקלים על תחושת הבדידות וממלאים חלק מהחיים בכוחות עצמם.

באמצעות טיפול רגשי יכולים המטופלים לרכוש תובנות כלפי עצמם, לשפר את המודעות העצמית, לגלות נקודות חוזקה ולהבין את הסיבות לקיום הבעיה הרגשית. להלן מספר טיפולים רגשיים רלוונטיים:

טיפול פסיכו-דינאמי – באמצעות טיפול מעמיק זה ניתן לרדת לשורש הבעיה ולהבין מהו המקור לתחושת הריקנות. יכול להיות למשל שקצה החוט מצוי בילדות שלכם ובמערכת היחסים עם ההורים והסביבה. לאחר שמבינים מה גורם לריקנות, ניתן לפתור אותה באופן יעיל ולקלוע למטרה. באמצעות טיפול פסיכו-דינאמי ניתן לטפל גם בהפרעות נלוות ולהחיל שיפור ניכר באורח ובאיכות החיים, וכמו שאומרים – לפתוח דף חדש לחלוטין.

טיפול באומנות – טיפול באמצעות טכניקות של אומנות, הבעה ויצירה. עיסוק ביצירה הוא תרפויטי בפני עצמו וידוע בסגולות הרגשיות שלו. יצירה היא פעולה מהנה, מעשירה וממלאת. טיפול רגשי באומנות מעניק למטופל דרך סימבולית להביע את עצמו, להעלות את המודעות, הביטחון והדימוי העצמי, להעלות תכנים מהלא-מודע שלו, להתגבר על תחושות של קהות רגשית וריקנות ולהתגבר על בעיות רגשיות.

טיפול רגשי בעזרת בעלי-חיים – לקשר קרוב ואוהב עם בעל חיים יש השפעה גדולה על הרווחה הרגשית שלנו. הוא מעניק לנו תחושות של רגיעה, אהבה וביטחון ומפחית בתחושת הריקנות. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים כולל מטפלת, מטופל ובעל חיים שעבר הכשרה מיוחדת. הוא מעניק כלים להתמודדות עם בעיות רגשיות ומאפשר למטופל לפתח מודעות עצמית גבוהה יותר.

תחושת חוסר משמעות בחיים

תחושת חוסר משמעות בחיים

תחושות ריקנות ושעמום יכולות להפציע בחיינו מפעם לפעם. יש להן משמעות פרקטית, והן מסמנות לנו שעלינו לערוך שינוי מסוים בחיינו. אולי צריך לשפר את מערכת היחסים הרומנטית, אולי צריך לשנות מקום עבודה, אולי חסרים לנו קשרים חברתיים ואולי אנחנו צריכים לפתח תחביב חדש. כל עוד מדובר בתחושה שבאה והולכת לעיתים רחוקות מספיק, היא איננה מהווה בעיה לכשעצמה.

כאשר מדובר בריקנות כרונית, היא מהווה ביטוי לבעיה שורשית יותר. ריקנות כרונית מהווה תסמין לדיכאון ויכולה להוביל להתפתחות של הפרעות כגון בולמוסי אכילה או אגרנות כפייתית.

הדרך הטובה ביותר לטפל בריקנות היא להחיל שינויים באורח החיים, למצוא משמעות ומטרה, לעסוק במה שאנחנו אוהבים, למצוא את התשוקה שלנו ולפתח קשרים חברתיים מספקים. במידת הצורך, כדאי לגשת לקבל אבחון וטיפול רגשי באחד ממספר סוגים של טיפולים.

תחושת ריקנות או חוסר משמעות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בתחושת ריקנות או חוסר משמעות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בתחושת ריקנות או חוסר משמעות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון (2021)

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא (2021)

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון – שיטות טיפול פסיכולוגי בדיכאון וחרדה ללא תרופות

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו