הוראה מתקנת לילדים – שיטות הוראה מתקנת בחשבון, בשפה או בקריאה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה הוראה מתקנת?

לא כל התלמידים יכולים ללמוד ולהתקדם בלימודים באותו אופן ותוך כדי שימוש באותן שיטות לימוד. הוראה מתקנת משמעותה התאמה אישית של שיטות הלימוד ואסטרטגיות הלמידה לתלמידים המתמודדים עם לקויות למידה מסוגים שונים, וזאת באמצעות שימוש בלמידה פעילה, שבה התלמיד לוקח חלק אקטיבי בשיעור. בהוראה מתקנת לוקחים חלק מורים לחינוך מיוחד, מאבחנים דידקטיים ומומחים ללקויות למידה.

ילדים שמתקשים בלימודים עשויים לסבול לעיתים מסוגיות של דימוי עצמי נמוך והערכה עצמית נמוכה. בנוסף לשיפור ההישגים הדידקטיים, ההוראה המתקנת משתמשת גם בכלים טיפוליים, ושואפת לשפר את הדימוי העצמי ואת הביטחון העצמי של התלמיד, להעלות את רמת המוטיבציה שלו, לעודד דפוסי התנהגות חיוביים ומועילים – ועוד. באופן זה היא מעניקה פתרון מקיף ומלא לתלמיד ועוזרת לו להתפתח במובנים שונים.

התהליך מתחיל בביצוע אבחון דידקטי ואבחון לקויות למידה אפשריות, ולאחר מכן, ועל פי תוצאות האבחון, נבנית תוכנית עבודה שמתאימה לתלמיד באופן אישי, וזאת בהתאמה גם לתוכנית הלימודים הבית ספרית, כך שההוראה המתקנת תעזור לו להגיע להישגים פרקטיים במסגרת החינוכית שבה הוא לומד. בנוסף לכך, נערכים בדיקה ומעקב אחר התקדמות התלמיד ונבנות תוכניות מתקנות ומעודכנות לעתיד.

הוראה מתקנת

שיטות הוראה מתקנת ואסטרטגיות הוראה מתקנת

הוראה מתקנת עושה שימוש במגוון רחב של כלים, שיטות וסוגי אסטרטגיות למידה, בדיוק מתוך אותה הנחת מוצא שלתלמידים שונים מתאימות שיטות לימוד שונות. כך ניתן להתאים לכל תלמיד את השיטה המתאימה לו ולסגנון הלימודי שלו, ובהתאם לקשיי הלמידה וליקויי הלמידה איתם הוא עשוי להתמודד.

בין שיטות ההוראה המתקנת ניתן לציין משחקים, שעשועונים וחידות, כמו משחקי מזל, משחקי קלפים, מונופול, שבץ-נא, ארץ-עיר ומשחקי מחשב. באמצעות משחקים ניתן להפוך את ההוראה למהנה ומתגמלת יותר, להעלות את רמת המוטיבציה ללמידה של התלמידים, וגם להפוך את הלימוד לטבעי וזורם.

כלי הוראה נוספים כוללים עזרים לשיפור הזיכרון, ארגון המידע, גמישות המחשבה והתפיסה החזותית, כמו משחק הזיכרון, טנטגרם, מפת חשיבה ומפות מושגים. כשמדובר בתלמידים המתקשים באופן ספציפי בחשבון, ההוראה המתקנת עושה שימוש בכלים כגון ריבוע הקסם, בית המספרים ותבניות ליי.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

מתי יש צורך ביישום הוראה מתקנת לילדים?

הוראה מתקנת יכולה להתאים לכל ילד שמגלה קושי בלימודים, בין אם מדובר בתחום ספציפי כמו שפה או חשבון או לחילופין קושי כללי במגוון מקצועות. אם אתם מזהים שילדכם מתקשה לזכור או לשנן, מתקשה לארגן את המידע בראשו, מתקשה להגיע להישגים נאים בלימודים או מתקשה בתחום מקצועי ספציפי, יכול להיות שכדאי לפנות לביצוע אבחון לקויות למידה על מנת לשפוך אור על המצב.

פעמים רבות מדובר בתלמידים בעלי פוטנציאל אקדמי גדול, שבסך הכל מתקשים עם שיטות הלימוד השגרתיות, וזקוקים במקום זאת לשיטה שמותאמת אישית להם. לאחר ביצוע האבחון, ניתן יהיה להתאים תוכנית לימודים ספציפית עבור הילד, כך שהוא אכן יוכל לממש את אותו הפוטנציאל הטמון בו. את הכלים שהוא יקבל הוא יוכל להמשיך לממש גם בהמשך חייו, כולל אם וכאשר יחליט ללמוד באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה.

הוראה מתקנת לילדים

הוראה מתקנת – שלבי התקדמות ועבודה

הוראה מתקנת הינה תהליך הכולל מספר שלבים עיקריים:

ביצוע אבחון דידקטי מעמיק, תוך שימוש בכלים אבחוניים עדכניים וחדישים לצורך אבחון קשיי למידה ולקויות למידה אפשריות.

בניית תוכנית לימודים מותאמת אישית לתלמיד, בהתבסס על תוצאות האבחון הדידקטי, וזאת תוך התאמה לנקודות החוזקה שלו והישענות עליהן ובהתאמה לאישיותו. התוכנית תבנה תוך כדי תיאום עם ההורים ועם גורמים חינוכיים בבית הספר, ותשתלב עם תוכנית הלימוד הבית ספרית לצורך מקסום התוצאות בשטח.

המשך מעקב, בדיקה ובקרה של התקדמות התלמיד, עדכון של תוכנית הלימודים שנבנתה עבורו ובנייה של תוכניות עבודות מעודכנות לעתיד.

אילו אנשי מקצוע מתמחים בהוראה מתקנת?

הוראה מתקנת היא התמחות ספציפית, והיא לא ניתנת על ידי כל מורה במערכת החינוך. אנשי מקצוע העוסקים בהוראה מתקנת הם מורים, לרוב מורים מנוסים, ובפרט מורים בבתי ספר יסודיים, אשר עברו הכשרה ספציפית לצורך טיפול בלקויות למידה. בסיום לימודיהם הם מוגדרים כמורים המתמחים בהוראה מתקנת. בנוסף למורים, כמובן שגם מאבחנים דידקטיים לוקחים חלק משמעותי בתהליך.

במהלך הלימודים לומדים אנשי המקצוע כל מה שאפשר לדעת אודות עקרונות ושיטות ההוראה המתקנת, סוגים שונים של לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, פרופילים שונים של תלמידים וכמו כן גם לומדים ללמד אסטרטגיות למידה מגוונות. הלימודים כוללים או עשויים לכלול הוראה מתקנת בחשבון, הוראה מתקנת בכתיבה, הוראה מתקנת בשפה, הוראה מתקנת באנגלית – ועוד. מורים להוראה מתקנת יכולים לעבוד במסגרת הבית ספרית וכמו כן גם במסגרות פרטיות.

שיטות הוראה מתקנת

הוראה מתקנת בחשבון לעומת הוראה מתקנת בשפה

הוראה מתקנת עוזרת לתלמיד ללמוד בדרך שמתאימה לו. היא מתאימה את השיטה לתלמיד ולא מאלצת את התלמיד להתאים את עצמו לשיטה. לתלמידים שונים בהחלט יכולות להתאים שיטות לימוד שונות. מערכת חינוך איכותית, חכמה ועדכנית פועלת באופן דינאמי ולא מרובע או מקובע, ומתוך הבנה שיש להתייחס לכל ילד באופן אישי, ובמידת הצורך, להתאים לו תוכנית לימוד שמתאימה לו באופן פרטני.

אם ילדכם מתקשה בלימודים, יכול להיות שהוא מתמודד עם לקות או לקויות למידה או ששיטות הלימוד הסטנדרטיות אינן מתאימות לו. אין זה אומר שהוא אינו יכול להצליח בלימודים, אלא שצריך לעזור לו לעשות זאת, ובהמשך הוא יוכל ללמוד ולקטוף הישגים נפלאים בכוחות עצמו. באמצעות אבחון לקויות למידה לילדים ובניית תוכנית לימודים שמתאימה לו, הוא יוכל לרכוש כלים חשובים לשיפור מיומנויות הלמידה והחשיבה, ישפר את הישגיו בלימודים וישפר את הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלו – גם בהווה וגם בעתיד.

הוראה מתקנת - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הוראה מתקנת נערכת על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד להוראה מתקנת בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו