איך להתגבר על פחד גבהים? שיטות טיפול בפחד גבהים – אקרופוביה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אקרופוביה?

בעוד זה נורמלי לחלוטין שאנשים יחושו מעט פחד כשהם נמצאים במקומות גבוהים במיוחד, אקרופוביה עשויה להיות משתקת עד כדי כך שבני אדם יסבלו מהתקף חרדה או סחרחורת רק מעצם המחשבה על מקום גבוה. יחד עם זאת, פחד גבהים אינו מתייחס למקרים נקודתיים בלבד בהם הפחד והחרדה הינם הגיוניים, כגון צניחה חופשית ממטוס.

אקרופוביה מאופיינת ברמות שונות של פחד גבהים, כאשר חלק מהאנשים מסוגלים להתמודד עם מקומות גבוהים, כגון טיסה בכדור פורח או נסיעה ברכבל, אולם יזדקקו לטיפול תרופתי כדי לעשות זאת בהצלחה. לעומת זאת, אנשים הסובלים מאקרופוביה קשה עלולים להימנע מטיסות במשך שנים ארוכות או לנסוע עשרות ק"מ נוספים בדרכם אל היעד רק על מנת להימנע מנסיעה על הר גבוה.

מכיוון שחרדה ממקומות גבוהים עשויה להיות חוויה אמיתית ומבהילה ביותר עבור ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים ממנה, הכנו עבורכם מדריך מקיף הכולל הגדרה, תסמינים, פוביות והפרעות חרדה המאופיינות פחד מגובה, דרכי התמודדות וטיפול, איך להתגבר על פחד גבהים וכן עצות וטיפים חשובים.

אקרופוביה פחד גבהים

סוגים של פחד גבהים

כאמור, ישנם סוגים שונים של פוביות ספציפיות המאופיינות בפחד גבהים. ראשית, אקרופוביה (באנגלית: Acrophobia) הינה מהפוביות הספציפיות הנפוצות ביותר בעולם, כאשר היא מוגדרת כפחד מוגזם או לא הגיוני ממקומות גבוהים. במצבים חמורים של אקרופוביה, ילדים ומבוגרים עלולים לחיות במהלך כל חייהם אך ורק על הקרקע.

שנית, אביופוביה (באנגלית: Aviophobia) מתארת פחד טיסה, כגון טיסה במטוס, מסוק או כדור פורח.

שלישית, אילינגופוביה (באנגלית: Illyngophobia), להבדל מאקרופוביה, מתייחסת לפחד מורטיגו וסחרחורות, כאשר אדם הסובל מפוביה זו עשוי לחוות פחד ממקומות גבוהים עקב חששו לחוש סחרחורות בשל השהייה בגובה רב.

רביעית, קלימקופוביה (באנגלית: Climacophobia) הינה פחד חריג ולא הגיוני מעלייה או ירידה ממקומות גבוהים במדרגות או סולמות.

חמישית, בטמופוביה (באנגלית: Bathmophobia) מתארת פחד קיצוני המתרחש רק מעצם המחשבה או ההתבוננות על מדרגות או ירידות תלולות ועלול לגרום לכך שאדם לא יגיע לשלב הטיפוס לגובה משום שקיבל התקף פאניקה רק מעצם הצפייה במדרגות.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

פחד ממקומות גבוהים - תסמינים וגורמים

תסמינים של פוביות הקשורות בפחד ממקומות גבוהים כוללים רעידות גוף, התנשפות ונשימה כבדה, בכי, צעקות, בחילה, הקאות, סחרחורת, תחושת ורטיגו, התקפי פאניקה וחרדה, ירידה בתפקוד הגופני, מעידות לא נשלטות, פעימות לב מואצות, כאב ולחץ בחזה, פחד מחושך ופחד ממוות.

באופן כללי, ישנם שני גורמי סיכון מרכזיים המשויכים להתפתחות פחד גבהים אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים. מחד, אקרופוביה עשויה להתפתח לאחר חווית אירוע טראומטי שכלל נפילה מגובה או עדות לנפילה של אדם אחר מגובה רב. מאידך, מרכיב גנטי עלול גם כן להוות גורם להתפתחותו של פחד מגובה, זאת מכיוון שמידה מסוימת של פחד זה טמון בבני האדם מיום לידתם. יתרה מכך, מחקרים שונים שנערכו בעולם מציעים כי תינוקות נולדים עם פחד ליפול מגובה ופחד מרעשים חזקים.

במקרים של אקרופוביה, בדיוק כמו בכל פוביה ספציפית אחרת, ישנם מספר שיטות טיפול רגשי אשר יכולות לסייע למטופלים לעצב מחדש את מחשבותיהם והתנהגויותיהם השונות. אלו כוללות טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכואנליטי, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) וגישות נוספות של פסיכותרפיה.

טיפול בפחד גבהים

איך להתגבר על פחד גבהים?

בכדי לעזור ליקירכם להתגבר על פחד גבהים, השיטה המומלצת ביותר הינה להזדהות עמו ולהעניק לו תחושת בטחון מרבית על מנת להראות לו שהוא אינו נמצא בסכנה ושבכוונתכם לסייע לו עד סיום המצב המלחיץ. חשוב לציין, כי רצוי שלא לנסות לשכנע אדם הסובל מפחד ממקומות גבוהים שהלחץ אינו מוצדק, זאת משום שלא יתאפשר לו לעבד את המידע באופן הגיוני.

בנוסף, הקפידו להישאר עם יקירכם עד התפוגגות תחושת הפחד והחרדה, אל תאפשרו לאנשים להתקהל סביבו, הרחיקו אותו מהקצה אל נקודה בו אינו רואה את הגובה הרב, דברו אליו במשפטים קצרים ומרגיעים, אל תניחו הנחות מוקדמות בנוגע למה שיקירכם חווה והיו צפויים ורגועים ככל שתוכלו.

להתגבר על פחד גבהים

דרכי טיפול בפחד גבהים

טיפול בחשיפה מתמקד בחשיפה הדרגתית של המטופל למושא הפחד שלו, כאשר גישה זו מניחה כי ניתן להפחית את רמת הפחד והחרדה של ילדים ומבוגרים באמצעות חשיפה הדרגתית ומבוקרת למצב ממנו הם מפחדים. בהתאם לכך, הטיפול יתחיל בחשיפה איטית למקומות גבוהים, כגון מרפסת בקומה נמוכה של בית או צפייה בגרם מדרגות ארוך. לאחר מכן, המטופל ייחשף למקומות גבוהים יותר באופן הדרגתי ועל פי מוכנותו לנסות את החוויות השונות.

בנוסף, אנשים מסוימים עשויים לשהות זמן רב במקומות גבוהים בשל סוג ומקום עבודתם, כגון טיסות רבות לחו"ל לצורך עבודה. לכן הם מנהלים את רמת הפחד והחרדה שלהם בעזרת טיפול תרופתי. בעוד תרופות אינן מרפאות פחד גבהים, הן יכולות לסייע להם להימנע מהתקפי פאניקה או חרדה. יש לציין, כי ההחלטה על נטילת תרופות מרשם מצויה בידיהם של גורמים רפואיים מוסמכים, כגון רופאי משפחה ופסיכיאטרים.

מעבר לכך, ילדים ומבוגרים לעתים מוצאים טיפולים אלטרנטיביים כיעילים בהתמודדות עם אקרופוביה. אלו כוללים תרגול מיינדפולנס, דיקור סיני ואף שינויים בהרגלי התזונה כדי להשיג שיפור ברווחה הנפשית והכללית כאחד. יחד עם זאת, חשוב לבדוק היטב כל טיפול אלטרנטיבי על מנת להבטיח שהמטפלים אכן מוסמכים בטיפול בפוביות וחרדות.

אקרופוביה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד גבהים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד גבהים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו