הפרעת חרדה מוכללת (GAD): תסמינים וטיפול בחרדה כללית

GAD: מהי הפרעת חרדה מוכללת?

ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת חרדה מוכללת (GAD) נאלצים להתמודד עם רמת חרדה גבוהה וסטרס כרוני, אף על פי שאין להם סיבה אמיתית לדאוג או לחשוש. למעשה, התסמינים הבולטים ביותר של הפרעת חרדה כללית הינם ציפייה מתמדת לאסונות ודאגה מתמשכת למצב הבריאותי, הכספי, המשפחתי והתעסוקתי של האדם, כאשר לעתים קרובות אין סיבה ממשית לחששות אלו.

אנשים המאובחנים עם חרדה מוכללת לרוב אינם בוחנים לעומק את החששות שלהם, גם כאשר הם מפנימים שרמת החרדה הגבוהה שהם חווים אינה תואמת את המצב ואינה רציונלית. במקרים של חרדה כללית קשה, בני אדם מתקשים להירגע במהלך היום משום שעצם המחשבה על לעבור את היום מעוררת בהם מתח נפשי עז, לכן הם מתמודדים במקביל עם קושי להירדם בלילה ובעיות שינה.

מטופלים בגילאים שונים, המאובחנים עם רמות חומרה שונות של הפרעת חרדה מוכללת (באנגלית: Generalized Anxiety Disorder), מדווחים על תסמינים גופניים ונפשיים רבים, כולל:

• רעידות בגוף
• עוויתות בפנים
• מתח שרירים
• כאבי ראש
• כאבי בטן
• עצבנות
• הזעת יתר
• גלי חום
• סחרחורות
• קוצר נשימה
• בחילות
• שלשולים
• תחושת חנק בגרון

כמו כן, אנשים מסוימים מושפעים מהפרעת חרדה כללית יותר מאשר בני אדם אחרים, כך שייתכנו גם תחושת עייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז ואף דיכאון.

הפרעת חרדה מוכללת כללית GAD

תסמינים של הפרעת חרדה כללית

במרבית המקרים, הפגיעה הנגרמת לאדם כתוצאה מהפרעת חרדה כללית הינה קלה עד בינונית ואנשים המאובחנים עם חרדה כרונית לרוב אינם מרגישים שהם מוגבלים מדי מכדי לקחת חלק במסגרות חברתיות, כגון לימודים אקדמיים ומקום עבודה.

בשל כך, בניגוד לאלו הסובלים מהפרעות חרדה אחרות, מטופלים עם הפרעת חרדה מוכללת אינם מאופיינים בהימנעות ממצבים חברתיים מסוימים בשל מצבם הנפשי. יחד עם זאת, בעת שמדובר בחרדה כללית קשה ומתמשכת, אנשים מדווחים על תחושת מותשות המונעת מהם לתפקד כשורה אף בפעילויות יום-יומיות בסיסיות ביותר.

יש לציין, כי חרדה מוכללת בדרך כלל מתפתחת באופן הדרגתי בתקופת הילדות ובגיל ההתבגרות, אם כי ייתכנו מצבים בהם הפרעת החרדה והתסמינים הנלווים לה יימשכו גם בתקופת הבגרות. כמו כן, חרדה כרונית נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים והיא לעתים קרובות מאובחנת בקרב ילדים ובני נוער בעלי היסטוריה משפחתית של סוגי הפרעות חרדה או הפרעות נפשיות אחרות.

התסמינים הבולטים של הפרעת חרדה כללית (GAD) אצל ילדים ומבוגרים כוללים רמת חרדה מופרזת יחד עם חשש מתמשך מחוויית מתח נפשי, כאשר לשם אבחון חרדה כרונית נדרש כי הסימפטומים הנפשיים והגופניים ימשכו מזה חצי שנה לכל הפחות ויופיעו בהקשרים שונים ובפעילויות מגוונות, כגון במסגרת הלימודים בבית הספר, במקום העבודה ובאירועים חברתיים.

הפרעת חרדה מוכללת אצל ילדים או מבוגרים

במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), המוצא לאור על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית ומטרתו לאבחן ולסווג את סוגי ההפרעות הנפשיות השונות על פי תסמינים, נקבע כי מתן אבחנה מקצועית של הפרעת חרדה מוכללת (GAD) על ידי אנשי מקצוע מוסמכים תינתן רק למאובחנים המדווחים על שלושה או יותר מהתסמינים המוכרים, כאשר אלו צריכים לגרום לתחושת מצוקה ובעיות משמעותיות בתפקוד החברתי, התעסוקתי או הלימודי.

באופן כללי, תסמינים אלו של חרדה כללית הינם:

• אי שקט מתמשך
• תחושת שחיים על הקצה
• התעייפות מהירה
• עייפות כרונית
בעיות קשב וריכוז
• עצבנות
• מתח בשרירים
הפרעות שינה, כגון קושי רב להירדם בלילה או שינה לא מספקת

יחד עם זאת, בעת שמדובר בילדים ומתבגרים, די בחוויית תסמין אחד מהרשימה למשך חצי שנה או יותר כדי להיות מאובחנים עם חרדה כרונית.

מעבר לכך, אבחנה מקצועית של הפרעת חרדה מוכללת ניתנת רק במצבים בהם החרדה אינה עונה לקריטריונים של הפרעות חרדה או הפרעות נפשיות ספציפיות יותר. לדוגמא, אנשים לא יאובחנו עם הפרעת חרדה כללית (GAD) במידה והם חווים רק או בעיקר:

התקפי פאניקה או חרדה – הפרעת פאניקה

חשש ספציפי ממצבים חברתיים – הפרעת חרדה חברתית

פחד מזיהומים – הפרעה טורדנית כפייתית

דאגה כשמתרחקים מהבית או מבני משפחה – חרדת נטישה

כפייתיות הקשורה למשקל גוף – הפרעות אכילה

ריבוי תסמינים גופניים – הפרעת סומטיזציה

חרדה הקשורה למצב בריאותיהיפוכונדריה

פוסט טראומה – הפרעת דחק פוסט טראומטית

חשוב לציין, כי לעתים קרובות נדרשת הערכה רפואית מקיפה בטרם מתאפשר לבצע אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי מהימן, שכן תחילה יש לוודא שהתסמינים המתוארים אינם תוצאה של:

שימוש בחומרים שוניםהתמכרות לסמים או נטילת תרופות מרשם מסוימות

מצב רפואי גופני – יתר פעילות של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם)

הפרעות נפשיות אחרות שאינן מאובחנות – הפרעות מצב רוח, הפרעה פסיכוטית (פסיכוזה) או הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת (PDD-NOS)

טיפול בחרדה כללית

דרכי התמודדות עם תסמינים של חרדה כרונית

אף על פי שאנשים רבים חשים בושה משום שהם מתמודדים עם פחד וחרדה וטועים להאמין שהם היחידים שנאבקים עם המצב, מדובר באחת האבחנות המקצועיות השכיחות ביותר אצל ילדים ומבוגרים בכל רחבי העולם, כאשר כ-3% מהאוכלוסייה הכללית סובלים מרמה כלשהי של הפרעת חרדה מוכללת (GAD).

מטופלים בדרך כלל מדווחים על חששות מוגזמים, בלתי נשלטים, מעיקים ומתמשכים, הנמשכים לאורך כל שעות היום ואף הלילה. למעשה, ייתכן שהדאגות שלכם או של ילדכם מתחילות השקם בבוקר, מיד לאחר שאתם פותחים את עיניכם – מה שמוביל לכך שרק לעתים רחוקות ביותר אינכם חשים מודאגים או מוטרדים. בפועל, אפיזודה של חרדה עלולה להימשך עד 12 שעות ברציפות.

יחד עם זאת, כיום ישנן דרכים יעילות מאוד לטיפול בחרדה מוכללת. לדוגמא, במקרים קלים של חרדה כרונית, ילדים ומבוגרים לרוב מפיקים תועלת מרבה מפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), אולם במקרים של רמת חומרה בינונית, ייתכן כי הטיפול יעשה בעזרת סוגי טיפולים נפשיים שונים, מעכבי קליטה חוזרת בררניים של סרוטונין (SSRI) או מעכבים סלקטיביים של ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין (SNRI).

לעומת זאת, במקרים של חרדה כללית קשה וחמורה, הטיפול היעיל ביותר לרוב יכלול שילוב של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) וטיפול תרופתי.

יש לציין, כי במידה והאדם מאובחן כסובל מהפרעות נפשיות נוספות, מלבד הפרעת חרדה כללית, ההמלצה על סוג או סוגי הטיפולים המומלצים עבורו צריכה להיות תואמת למצבו וצרכיו הנוכחיים. למשל, ילדים ומבוגרים הנאבקים במקביל עם דיכאון קליני עשויים להזדקק תחילה לטיפול תרופתי ורק לאחר שיחושו הקלה מסוימת, יוכלו להשלים את התהליך הטיפולי בעזרת פסיכותרפיה.

טיפול בחרדה מוכללת

שיטות טיפול בחרדה כללית קשה

כאמור, סוג ההתערבות הנפוצה והמומלצת ביותר עבור טיפול בחרדה כללית הינה פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), המורכבת מטכניקות שונות המיועדות להקל על התסמינים הקוגניטיביים, הנפשיים, הגופניים וההתנהגותיים מהם סובלים אנשים עם חרדה כרונית, כאשר השאיפה הינה להפחית ולמתן את הלחץ, המחשבות הטורדניות והחרדה וללמוד כיצד להתמודד ביעילות עם התסמינים הנלווים להפרעת חרדה מוכללת.

מפגש של טיפול CBT, בדיוק כמו שיטות טיפול רגשי אחרות, נמשך כ-50 דקות, כאשר מספר המפגשים להם תדרשו ישתנה בהתאם:

• לסוג וחומרת התסמינים מהם אתם סובלים
• לקיומן או אי קיומן של הפרעות נפשיות נוספות
• למשך הזמן שאתם נאבקים עם הסימפטומים

מלבד המפגשים השבועיים, מטפלי CBT נוהגים לבקש ממטופלים להכין שעורי בית ולתרגל את הטכניקות שלומדים במהלך החיים האמיתיים.

בתהליך של טיפול בחרדה כללית אצל ילדים ומבוגרים, מטופלים לומדים איך לזהות ולנהל את התסמינים השונים, לבחון מחדש את הרגשות ודפוסי המחשבה וההתנהגות שלכם וכן להחליפם בדפוסים בריאים ויעילים יותר. כמו כן, תלמדו טכניקות הרפיית שרירים מתקדמות להקלה על התסמינים הגופניים שאתם חווים ותתעמתו עם מחשבות שליליות המחמירות את מצבכם הנפשי.

בעוד טיפול CBT מטיב עם מרבית המטופלים, אנשים המאובחנים עם הפרעת חרדה מוכללת (GAD) יכול להסתייע גם מפנייה לתרפיית קבלה ומחויבות (ACT), שמטרתה ללמד את המטופלים כיצד לקבל את מחשבותיהם מבלי להיאבק עמן ולנסות לשנותן.

בנוסף, תהליך של טיפול ACT מסייע למטופלים ללמוד כיצד להתמקד ברגעים שהם חווים במהלך היום ובסביבתם וכן לפעול לפי הערכים האישיים שלהם במקום לאפשר להפרעת החרדה הכללית לנהל את סדר יומם וחייהם.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

טיפול בחרדה מוכללת - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדה מוכללת נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדה מוכללת בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.