טיפול בהתקפי חרדה קשים – טיפול בתסמינים של הפרעת פאניקה ואימה

התקפי פאניקה

אין הרבה מצבים בחיים שמפחידים אנשים יותר מאשר לחוות התקפי פאניקה וחרדה.

במידה וחוויתם התקף פאניקה פעם אחת או פעמיים בלבד במהלך חייכם, ייתכן ואתם יכולים לטאטא זאת מתחת לשולחן ולהמשיך כרגיל, אולם אם אתם סובלים מהתקפי פאניקה קשים ועקביים, עליכם לשקול פנייה לטיפול מקצועי כדי להחזיר לעצמכם את השליטה על חייכם ולהפסיק לחיות בתחושת פחד מפני בואו של התקף חרדה נוסף.

מרבית הילדים והמבוגרים המאובחנים עם הפרעת פאניקה, המכונה לעתים הפרעת אימה, מצליחים להתמודד בהצלחה עם התקפי החרדה והתסמינים הנלווים אליהם בעזרת טיפולים רגשיים שונים, כאשר טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) עשוי להיות הגישה הטיפולית המומלצת עבורם.

יחד עם זאת, חשוב להתייעץ באופן אישי עם איש מקצוע המתמחה באבחון וטיפול בהתקפי פאניקה על מנת לשקול יחד מהו סוג הטיפול המומלץ עבורכם, בהתאם למצבכם הנוכחי, שכן לעתים יש צורך גם בפנייה לרופא פסיכיאטר.

התקף פאניקה חרדה

תסמינים של התקף פאניקה

התקפי פאניקה טומנים בחובם התפרצות פתאומית של תסמינים שונים העשויים להשפיע באופן משמעותי על חייהם ותפקודם של ילדים, בני נוער ומבוגרים.

מחד, במהלך התקף פאניקה צפויים להופיע תסמינים רגשיים, כגון:

• עלייה פתאומית ברמת הלחץ והחרדה ללא התאמה למצב
  • הרגשת ניתוק מהסביבה
  • פחד עז ממוות
  • חשש מלהפוך למשוגעים

מאידך, התקפי חרדה לרוב כוללים גם מרכיב משמעותי של תסמינים גופניים, כגון:

• גלי חום או גלי קור
  • סחרחורות
  • כאבים עזים בחזה
  • רעידות או טלטלות בגוף
  • הזעת יתר
  • דפיקות לב מואצות

בעוד תחושת הפאניקה יכולה להופיע בעקבות מצבים מסוימים, היא עשויה להתחולל לעתים קרובות יש מאין, ללא סיבה ברורה הנראית לעין.

למעשה, במהלך התקף פאניקה הנמשך בדרך כלל בין חמש דקות לשלושים דקות, המוח של האדם חש באיום כלשהו ומוביל את הגוף לרמת דריכות גבוהה עד כדי צורך להתגונן או לברוח מהמצב הנתון.

בעוד אתם מנסים להכניס חמצן נוסף לגופכם וגורמים לנשימות מהירות במיוחד, הורמונים שונים, כגון אדרנלין, מתפשטים בגוף ומובילים גם לפעימות לב מואצות.

התקפי פאניקה יכולים להיות מפחידים ומעוררי אימה בעת שהם מתפרצים, עד כדי כך שילדים ומבוגרים רבים מתארים שהם מרגישים ברגעים אלה שהם הולכים למות או להישאר עם רמת החרדה הגבוהה לנצח.

יחד עם זאת, התקפי פאניקה לרוב אינם מובילים לפגיעה גופנית בלתי הפיכה, אולם ללא תמיכה וטיפול מקצועי הולם, חלק מהמאובחנים עם התקפי חרדה מסרבים לצאת מביתם שמא הפאניקה תכה אותם בפני אנשים אחרים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

טיפול בהתקפי פאניקה וחרדה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), סוג של טיפול רגשי, מאפשר לילדים ומבוגרים לבחון את מערכות היחסים השונות בין רגשותיהם, מחשבותיהם והתנהגויותיהם ומסייע להם לחקור ולגלות את דפוסי החשיבה השליליים המובילים לאמונות ודרכי פעולה לא בריאות.

חשוב לציין, כי טיפול CBT לרוב אינו מצריך חודשים רבים של פגישות טיפוליות בהן תספרו למטפלת על חוויות שחוויתם במהלך ילדותכם המוקדמת, כפי שנהוג למשל בטיפול פסיכולוגי פסיכודינמי.

לעומת זאת, תרפיה קוגניטיבית-התנהגותית הינה מונחת מטרה וממוקדת בבעיות רגשיות מסוימות, כגון התקפי פאניקה וחרדה.

כמו כן, טיפול CBT נחשב להתערבות מקצועית פעילה, שכן מצופה מהמטופלים לתרגל ולהתאמן במהלך השבוע על הכישורים שהם רוכשים תוך כדי הפגישות הטיפוליות הקבועות.

זכרו כי בעוד התקפי פאניקה מתבטאים בדרך כלל בתסמינים גופניים, הגורמים לחרדה הינם פסיכולוגיים ורגשיים בעיקרם, כך שהבנת שורש הבעיה הינה האמצעי הטוב ביותר כדי לנהל את הפרעת הפאניקה ולשפר את איכות חייכם.

במהלך טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, מטפלי CBT יסייעו לכם לבחון את דפוסי החשיבה הלא בריאים הגוררים התקפי פאניקה ומעצימים אותם וכן יקנו לכם כלים וטכניקות שיאפשרו לכם להחזיר את השליטה לחייכם ולמסגר מחדש את הפחד והחרדה שלכם באור חיובי, אופטימי ובריא יותר.

טיפול בהתקפי חרדה קשים

טיפול CBT בהתקפי פאניקה קשים

היתרון הגדול של טיפול CBT בהתקפי פאניקה קשים נעוץ בכך שהוא מקנה לאנשים מיומנויות חדשות לניהול מוצלח ויעיל של מחשבותיהם, אשר ניתן ליישמן במצבים השונים בהם הפאניקה מופיעה בחייהם.

כאמור, מטפלי CBT יכולים להציע לכם תרגילי נשימה ומנגנוני התמודדות בריאים שיאפשרו הקלה ברמת התסמינים שאתם חווים בעת אירוע של התקף חרדה.

בעוד אף סוג של טיפול רגשי אינו מתאים בהכרח עבור כל האנשים, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי נחשב כיום לאחד הטיפולים הרגשיים המקובלים והיעילים ביותר כשמדובר בטיפול בהתקפי חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.

מכיוון שאחוז המטופלים המדווחים על שיפור משמעותי בחייהם והקלה בתסמינים שהם חווים, סביר שטיפול CBT יהווה את נקודת ההתחלה הטובה ביותר עבור מרבית המתמודדים עם התקפי פאניקה.

בשל כך, בפעם הבאה בה תחוו התקף פאניקה, זכרו כי אינכם בסכנה אמיתית ורמת החרדה תחלוף במהרה.

במידה והנכם מעוניינים להפחית את התכיפות בה מופיעים התקפי הפאניקה בחייכם ולמזער ככל הניתן את עוצמתם ואורכם, מומלץ שתשקלו לפנות לייעוץ עם מטפלת רגשית מומלצת המתמחה בטיפול בחרדה ובדקו האם הטיפול יכול להטיב עמכם.

בנוסף, באפשרותכם להצטרף לקבוצות תמיכה אזוריות המיועדות לילדים, מתבגרים או מבוגרים המתמודדות עם הפרעת פניקה, הפרעת אימה, הפרעות חרדה או פוביה ספציפית.

אנשים רבים מדווחים שעצם הידיעה שאחרים מרגישים את אותם התחושות והרגשות שהם חווים במהלך היום יום מהווה הקלה משמעותית על מצבם הנפשי ומאפשרת להם לשתף וללמוד גישות חדשות ומועילות להתמודדות עם פאניקה.

יחד עם זאת, במקרים בהם מדובר בהתקפי פאניקה קשים הנמשכים מזה זמן רב, לעתים אף שנים אחדות, אנשים עשויים להזדקק גם להתייעצות עם רופא מומחה.

במצבים אלה, מומלץ לפנות תחילה לרופא הילדים או המשפחה המטפל בילדכם או בכם ולהתייעץ עמם לגבי האפשרות שטיפול תרופתי יסייע להפחית את התסמינים שאתם חווים.

בהמשך, במידת הצורך, ייתכן והרופא המטפל יפנה אתכם לייעוץ נוסף אצל פסיכיאטר ילדים או מבוגרים, על מנת לשקול אפשרות של טיפול תרופתי להתקפי הפאניקה ולעקוב אחר השפעתו לאורך זמן.

חשוב לציין, כי שילוב של טיפול תרופתי יחד עם טיפול רגשי, כגון תרפיה קוגניטיבית-התנהגותית, עשוי להיות האופציה שתאפשר להפחית את האינטנסיביות של ההתקפים כדי לתת לכם הזדמנות להתמודד עמם טוב יותר

טיפול בהתקף פאניקה

מה ההבדל בין התקף חרדה להתקף פאניקה ?

התקף חרדה מתאר מצב בו ילדים או מבוגרים חווים דאגה עזה הנוגעת לאירוע מסוים שעלול להתרחש בעתיד וכוללת ציפייה לתוצאה שלילית שעשויה לקרות.

במקרים רבים, אנשים החווים התקף חרדה מתארים תסמינים גופניים שונים, כגון שרירים מתוחים ותחושה כללית של חוסר נוחות, המופיעים ומתעצמים לרוב בתהליך הדרגתי.

לעומת זאת, התקף פאניקה הינו מצב בו החרדה מופיעה בפתאומית ובמכה אחת בעקבות פחד עז ותחושת איום הנקלטים במוח באותו רגע.

מכיוון שהתגובה האנושית הטבעית של האדם בעת התמודדות עם סכנה הינה "להילחם או לברוח", התקף הפאניקה משתלט על הרגש והגוף ומנהל את האדם עד לסיומו.

התקפי פאניקה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהתקפי פאניקה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתקפי פאניקה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות