איך להתגבר על מחשבות טורדניות? טיפול במחשבות טורדניות כפייתיות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהן מחשבות טורדניות כפייתיות?

אף על פי שתסמינים גופניים של חרדה הם הסיבה שמרבית הילדים והמבוגרים פונים לקבלת תמיכה מקצועית, שכן תסמינים אלו עשויים להיות משתקים עבור חלק מהאנשים, מחשבות טורדניות כפייתיות מהוות את הבסיס להתפתחותן של הפרעות החרדה השונות.

בשל כך, חשוב להכיר בעובדה שכל הפרעת חרדה טומנת בחובה סוגים שונים של מחשבות כפייתיות אשר עלולות להטריד את מנוחתם של אנשים עד כדי כך שיתקשו להפיק הנאה מחייהם.

למעשה, מחשבות פולשניות מתארות מחשבות שליליות אשר מופיעות במוחם של אנשים בניגוד מוחלט לרצונם, במצבים יוצאי דופן ושלא ניתן להיפטר מהן בקלות.

במקרים מסוימים, מחשבות רעות עשויות להופיע בדמות היבט לאחור (פלשבק) ולהוביל לרמות לחץ וחרדה גבוהות מאוד כשהן מתפרצות.

בעוד ניתן למיין מחשבות טורדניות אצל ילדים ומבוגרים לסוגים שונים, נהוג להגדיר את כל המחשבות השליליות המופיעות באופן לא רצוני ובלתי נשלט כמחשבות פולשניות.

בנוסף, אנשים המאובחנים עם פוביות ספציפיות נפוצות עלולים לחוות מעת לעת הבזקים (פלשבקים) של מושא הפחד שלהם – מה שנחשב גם כן למחשבות אובססיביות.

מחשבות טורדניות

סוגי מחשבות טורדניות אצל ילדים ומבוגרים

זיכרונות רעים לרוב אינם נחשבים מחשבות טורדניות מבחינה רפואית, אולם אנשים החווים מחשבות פולשניות אובססיביות צפויים להתמודד עם תחושת אימה ומצוקה.

לדוגמא, מטופלים המאובחנים עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) והפרעות חרדה שונות נמצאים בסיכון מוגבר להתמודדות כרונית עם מחשבות טורדניות.

מחשבות טורדניות הקשורות לתוקפנות ואלימות מסוגים שונים נפוצות גם כן אצל ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות חרדה שונות, כגון הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), כאשר מטופלים רבים מדווחים על מחשבות בהן הם מדמיינים שהם מבצעים פעולות אגרסיביות ואלימות כלפי אחרים או שאנשים יקרים להם מתמודדים עם סכנות ואלימות.

כמו כן, בדיוק כמו מחשבות אלימות, אנשים עשויים גם להתמודד עם מחשבות מיניות כפייתיות.

במקרים רבים, מחשבות פולשניות מסוג זה כוללות מרכיב של מחשבות אלימות או שהן מתרחשות עקב תחושת בושה הנובעת מאמונה דתית של האדם.

יחד עם זאת, מחשבות אובססיביות אלו נפוצות בעיקר אצל אלו המאובחנים עם סוגים שונים של הפרעות חרדה.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

התמודדות עם מחשבות טורדניות פולשניות

התמודדות עם מחשבות טורדניות מזוהה יותר מכל עם אנשים הסובלים מהפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), שכן אחד המאפיינים המרכזיים של הפרעה זו הוא שהמתמודדים עמה אינם מסוגלים לעצור את המחשבות האובססיביות השליליות שהם חווים באופן בלתי פוסק.

לדוגמא, מטופלים אלו מדווחים שהם יכולים לבדוק חמש פעמים אם סגרו את דלת המקרר רק כדי להוציא מחשבות רעות מהראש.

פחדים נפוצים אצל ילדים ומבוגרים גם כן טומנים בחובם מחשבות פולשניות הקשורות למושא הפחד שלהם.

למשל, תלמידים וסטודנטים הנאבקים עם חרדת מבחנים קשה חוששים להיכשל במבחנים קרובים עד כדי כך שמחשבותיהם המטרידות גורמות להם להימנע מכל מפגש חברתי ובילוי על מנת להקדיש את כל זמנם הפנוי ללמידה למבחנים. 

מצבים אלו, הורים למתבגרים מדווחים גם על תופעות של בדידות חברתית עקב ההשפעות השליליות של דפוסי המחשבה האובססיביים של ילדיהם.

מטופלים המאובחנים עם הפרעה חרדה מוכללת (GAD) נוטים לתאר מחשבות טורדניות הדומות לאלו של המאובחנים עם הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), כאשר רבים מהאנשים עם GAD מתקשים להיפטר ממחשבות אובססיביות שליליות המופיעות לעתים קרובות במצבים וברגעים יוצאים מגדר הרגיל.

לדוגמא, ילדים עם GAD עלולים לדאוג ללא סיבה ממשית לאחד מהוריהם והם לא יצליחו לנטרל את מחשבותיהם עד שישוחחו עמו באופן אישי בטלפון.

טיפול במחשבות טורדניות

איך להתמודד עם מחשבות טורדניות שליליות?

אנשים המתמודדים עם הפרעת חרדה חברתית (Social Anxiety Disorder) או הפרעת חרדה מוכללת (GAD) מתקשים פעמים רבות להיפטר ממחשבות טורדניות על העבר וחווים מחשבות שליליות אוטומטיות על מצבים בהם הם מאמינים שהביכו את עצמם.

יש לציין, כי מחשבות אלו עשויות להופיע במקרים שכלל אינם קשורים למצבים עליהם האדם חושב ולהוביל לכך שהוא יחווה תחושת אי נוחות מתמדת במצבים חברתיים.

בדיוק כמו המתמודדים עם הפרעת חרדה חברתית, כך גם אנשים המאובחנים עם פוסט טראומה (PTSD) נמצאים בסיכון מוגבר לחוויית הבזקים מהאירועים הטראומטיים שעברו, כאשר אלו צפויים להתרחש בכל הזדמנות שהם נתקלים במצבים המעוררים בהם את הטראומה.

בהתאם לחומרת הפוסט טראומה, ייתכנו גם מחשבות טורדניות בשינה וסיוטים חוזרים בלילה.

לעומת זאת, אנשים המאובחנים עם הפרעת פאניקה (Panic Disorder) חווים מגוון רחב של מחשבות אובססיביות מטרידות.

בעוד חלק מהמטופלים מדווחים על מחשבות טורדניות הקשורות לפחד שלהם לחוות התקף פאניקה או חרדה נוסף, מטופלים אחרים מתארים מחשבות כפייתיות על התקפי פאניקה שחוו בעבר ולחץ תמידי מלחוות התקף דומה בעתיד.

במקרים רבים, המחשבות סובבות סביב תסמינים ספציפיים של הפרעת פאניקה והן מעיקות עד כדי כך שמעמידות בעצמן את האדם בסיכון להתמודד עם התקף פאניקה נוסף.

להתגבר על מחשבות טורדניות כפייתיות

דרכי טיפול במחשבות טורדניות אובססיביות

מחשבות טורדניות עלולות להוות בעיה חמורה עבור ילדים ומבוגרים רבים והן אינן מוגבלות רק לאנשים המאובחנים עם ההפרעות הנפשיות הנ"ל.

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם מחשבות אובססיביות בתדירות ובעוצמה שגורמת לפגיעה משמעותית בחייכם, ייתכן והגיע הזמן לפנות לטיפול רגשי.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) מאפשר לאנשים ללמוד איך להתגבר על מחשבות טורדניות באמצעות שינוי דפוסי החשיבה של המטופלים.

כמו כן, ישנן שיטות טיפול עצמי אשר יכולות לעזור לאנשים לנטרל מחשבות שליליות כשהן מופיעות.

יחד עם זאת, בכדי לחוות הקלה משמעותית בתדירות ובעוצמת המחשבות המטרידות יש להבין איך ניתן לנהל באופן ישיר את רמת החרדה שלכם, שהיא הגורם המרכזי להיווצרותן של מחשבות שליליות אלו.

מחשבות טורדניות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול במחשבות טורדניות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול במחשבות טורדניות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו