מכון-דרור-לוגו

תפריט

פחד מכלבים (סינופוביה): טכניקות טיפול בפחד מכלבים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה סינופוביה?

בעוד מרבית הילדים והמבוגרים נהנים ומתרגשים מביקור בגן חיות וקרבה לבעלי חיים, חלק מהאנשים עשויים לפחד מחיות באופן המעורר בהם תחושות עזות של לחץ, אימה וחרדה. במידה ואתם או ילדכם סובלים מפחד עז ומתמשך מבעלי חיים, כולל כלבים וחיות מחמד אחרות, ייתכן ומדובר בזואופוביה או סינופוביה.

המונח המקצועי זואופוביה, פוביה מבעלי חיים, הינו נגזרת של המילה "גן חיות" ביוונית, כאשר אנשים הלוקים בפוביה ספציפית זו מפגינים רמות גבוהות של פחד וחרדה וכן עשויים לחוות התקף פאניקה רק מעצם הצפייה בתמונה או סרטון של חיות שונות.

ילדים, בני נוער ומבוגרים עלולים לפתח זואופוביה מול חיות בר גדולות ממדים המהוות סכנה אמיתית לחייהם של אנשים או מול חיות קטנות ואף זעירות שכלל אינן מעמידות אותם בסכנה, כמו פחד מכלבים. בשל כך, פחד מבעלי חיים הינו מונח מקצועי רחב אשר התסמינים שלו לעתים קרובות חופפים עם פוביות ספציפיות אחרות, כגון:

סינופוביה – פחד מכלבים
ארכנופוביהפחד מעכבישים
הרפטופוביה – פחד מזוחלים
אופידיופוביהפחד מנחשים

סינופוביה פחד מכלבים

גורמים המעוררים פחד מכלבים ומבעלי חיים

באופן כללי, ישנם שני גורמים מרכזיים הידועים לנו כמעוררי פחד מכלבים אצל אנשים, כאשר הגורם העיקרי מבין השניים הוא חוויה טראומטית מהעבר הקשורה לחיות. בשל כך, ילדים ומבוגרים אשר הותקפו בעבר על ידי בעלי חיים או היו עדים לפגיעה של אדם אחר עשויים לפתח פחד עז מחיות ולהימנע ממגע או צפייה בכל סוגי בעלי החיים, כולל כלבים או חתולים.

בנוסף, גורמים התפתחותיים ממלאים תפקיד מרכזי בהתפתחותה של זואופוביה, כאשר מאז האדם הקדמון בעלי חיים נחשבו כמסוכנים ומזיקים לאנשים – מה שגרם לבני האדם לפתח מנגנוני הגנה טבעיים כאמצעי הישרדות מול הסכנות הרבות שהיו כרוכות בקרבה לחיות. משום כך, למרות שחלפו מאות שנים מאז התפתחותם של מנגנוני הגנה אלו, הפחד מבעלי חיים עדיין מובנה בגנים של האדם ועשוי במקרים קיצוניים להפוך לפוביה מכלבים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

תסמינים המעידים על פוביה מכלבים ומחיות

כאמור, פחד מכלבים עלול להתגלות אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, כאשר התסמינים השכיחים המעידים על כך שאדם מתמודד עם פוביה ספציפית מבעלי חיים כוללים:

• פחד משתק ומתמשך כשרואים במציאות, בתמונה או בסרטון סוגים שונים של בעל חיים
• הימנעות מוחלטת מהגעה לכל מקום או אירוע הצפויים לכלול בעלי חיים, כגון ביקור משפחתי בגן חיות
• תגובה מוגזמת של צעקות, בכי וניסיון להימלט מאזור בעלי החיים
• הכרה שהפחד מחיות אינו רציונלי
מחשבות טורדניות חוזרות ונשנות הקשורות לתקיפה מצד בעלי חיים

בנוסף, ייתכנו התמודדות עם התקפי חרדה תכופים הכוללים סימפטומים גופניים, כגון:

• הזעת יתר
• רעידות
• קשיים בנשימה
• הקאות או בחילות
• תחושת אי נוחות בבטן ובמערכת העיכול
• פעימות לב מואצות
• סחרחורות או התעלפויות

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם תסמינים של חרדה מכלבים במשך חצי שנה או יותר, ייתכן שעליכם לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי על מנת להתמודד באופן בריא ויעיל יותר עם המצב הנתון.

יתרה מכך, חשש ופחד מחיות מחמד, כגון פחד מכלבים, עשוי לפגוע בתפקוד היום יומי של האדם ולהשפיע על התנהגותו, לכן פנייה לתהליך של טיפול רגשי תהיה הצעד הנכון ביותר עבורכם כדי לחזור למוטב.

טיפול בפחד מכלבים

איך לעזור לילד או למבוגר שמפחד מכלבים?

פוביות ספציפיות, כגון זואופוביה וסינופוביה, ניתנות לטיפול בעזרת גישות שונות של טיפולים רגשיים המסייעות בשינוי דפוסי מחשבה והתנהגות אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים. יחד עם זאת, לעתים יש גם צורך בהתייעצות עם רופא פסיכיאטר על מנת לשקול טיפול תרופתי להקלה על תסמינים של לחץ נפשי וחרדה.

לדוגמא, מטפלי CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) מקיימים פגישות שבועיות קבועות עם מטופלים הפוחדים מבעלי חיים ומנסים להבין לעומק את מחשבותיהם ואמונותיהם הפנימיות האחראיות על תחושת הפחד שהם חווים כשנתקלים בחיות שונות, כגון פחד מכלבים או חתולים.

למעשה, במסגרת טיפול בשיטת CBT, המטפלת תדריך את המטופל עד להבנת הפוביה ורכישת התנהגויות חיוביות יותר, כך שבאמצעות שיתוף קבוע של רגשותיו, הוא יפחית את רמת החרדה לאורך זמן וייפתח בטחון עצמי גבוה יותר שיעזור לו להתמודד עם פחד מבעלי חיים.

בנוסף, טיפול בחשיפה בשילוב עם טכניקות הרפיה גם כן נחשב לשיטת פסיכותרפיה יעילה ביותר כשמדובר בטיפול בפוביות ספציפיות אצל ילדים ומבוגרים, כאשר טיפול בחשיפה כרוך בעמידה של האדם במצבים מפחידים שונים, כולל צפייה בבעלי חיים אמיתיים, בתמונות או בסרטונים שלהם.

כמו כן, מטפלים בחשיפה גם מלמדים מטופלים טכניקות הרפיה להפחתת רמת הלחץ והחרדה בעת חשיפה או מגע עם בעלי חיים, כגון נשימה מבוקרת, דמיון מודרך, אימון NLP ומדיטציה, כאשר מטרתו העיקרית של טיפול בחשיפה הינה בנייה איטית של סובלנות אצל האדם כלפי הפחד שלו מכלבים.

במקרים חמורים של זואופוביה וסינופוביה, ייתכן ויהיה צורך בתרופות מרשם על מנת לעזור למטופלים לשלוט באופן יעיל ומהיר על הפחד והחרדה שלהם מבעלי חיים, כאשר הטיפול התרופתי הניתן לרוב כולל תרופות נגד חרדה ותרופות נגד דיכאון המאזנות את רמת הכימיקלים השונים במוח, כגון סרוטונין, האחראי על מצב הרוח של האדם.

פחד מכלבים אצל ילדים

טיפול בפחד מכלבים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד מכלבים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד מכלבים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: