טיפול בפחד מכלבים – פוביה מכלבים אצל ילדים ומבוגרים – סינופוביה

מה זה זואופוביה?

בעוד מרבית הילדים והמבוגרים נהנים ומתרגשים מביקור בגן חיות וקרבה לבעלי חיים, חלק מהאנשים עשויים לפחד מחיות באופן המעורר בהם תחושות עזות של לחץ, אימה וחרדה.

במידה ואתם או ילדכם סובלים מפחד עז ומתמשך מבעלי חיים, כולל כלבים וחיות מחמד אחרות, ייתכן ומדובר בזואופוביה או סינופוביה.

המונח המקצועי זואופוביה (באנגלית: Zoophobia), פוביה מבעלי חיים, הינו נגזרת של המילה "גן חיות" ביוונית, כאשר אנשים הלוקים בפוביה ספציפית זו מפגינים רמות גבוהות של פחד וחרדה וכן עשויים לחוות התקף פאניקה רק מעצם הצפייה בתמונה או סרטון של חיות שונות.

ילדים, בני נוער ומבוגרים עלולים לפתח זואופוביה מול חיות בר גדולות ממדים המהוות סכנה אמיתית לחייהם של אנשים או מול חיות קטנות ואף זעירות שכלל אינן מעמידות אותם בסכנה.

בשל כך, פחד מבעלי חיים הינו מונח מקצועי רחב אשר התסמינים שלו לעתים קרובות חופפים עם פוביות ספציפיות אחרות, כגון:

• סינופוביה – פחד מכלבים
  • ארכנופוביהפחד מעכבישים
  • אופידיופוביה – פחד מנחשים
  • הרפטופוביה – פחד מזוחלים
סינופוביה פחד מכלבים

גורמים של חרדה ופחד מחיות

באופן כללי, ישנם שני גורמים מרכזיים הידועים לנו כמעוררי פחד מבעלי חיים אצל אנשים, כאשר הגורם העיקרי מבין השניים הוא חוויה טראומטית מהעבר הקשורה לחיות.

בשל כך, ילדים ומבוגרים אשר הותקפו בעבר על ידי בעלי חיים או היו עדים לפגיעה של אדם אחר עשויים לפתח פחד עז מחיות ולהימנע ממגע או צפייה בכל סוגי בעלי החיים, כולל כלבים או חתולים.

בנוסף, גורמים התפתחותיים ממלאים תפקיד מרכזי בהתפתחותה של זואופוביה (באנגלית: Zoophobia), כאשר מאז האדם הקדמון בעלי חיים נחשבו כמסוכנים ומזיקים לאנשים – מה שגרם לבני האדם לפתח מנגנוני הגנה טבעיים כאמצעי הישרדות מול הסכנות הרבות שהיו כרוכות בקרבה לחיות.

משום כך, למרות שחלפו מאות שנים מאז התפתחותם של מנגנוני הגנה אלו, הפחד עדיין מובנה בגנים של האדם ועשוי במקרים קיצוניים להפוך לפוביה מבעלי חיים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

תסמינים של פחד מכלבים וחתולים

כאמור, זואופוביה עלולה להתגלות אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, כאשר התסמינים השכיחים המעידים על כך שאדם מתמודד עם פוביה ספציפית מבעלי חיים כוללים:

• פחד משתק ומתמשך כשרואים במציאות, בתמונה או בסרטון סוגים שונים של בעל חיים
  • הימנעות מוחלטת מהגעה לכל מקום או אירוע הצפויים לכלול בעלי חיים, כגון ביקור משפחתי בגן חיות
  • תגובה מוגזמת של צעקות, בכי וניסיון להימלט מאזור בעלי החיים
  • הכרה שהפחד מחיות אינו רציונלי
  • מחשבות טורדניות חוזרות ונשנות הקשורות לתקיפה מצד בעלי חיים

בנוסף, ייתכנו התמודדות עם התקפי חרדה תכופים הכוללים סימפטומים גופניים, כגון:

• הזעת יתר
  • רעידות
  • קשיים בנשימה
  • הקאות או בחילות
  • תחושת אי נוחות בבטן ובמערכת העיכול
  • פעימות לב מואצות
  • סחרחורות או התעלפויות

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם תסמינים של חרדה מבעלי חיים במשך חצי שנה או יותר, ייתכן שעליכם לפנות לייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי על מנת להתמודד באופן בריא ויעיל יותר עם המצב הנתון.

יתרה מכך, חשש ופחד מחיות מחמד, כגון פחד מכלבים, עשוי לפגוע בתפקוד היום יומי של האדם ולהשפיע על התנהגותו, לכן פנייה לטיפול רגשי תהיה הצעד הנכון ביותר עבורכם כדי לחזור למוטב.

טיפול בפחד מכלבים

דרכי טיפול בפחד מכלבים אצל ילדים ומבוגרים

פוביות ספציפיות, כגון זואופוביה וסינופוביה (באנגלית: Cynophobia), ניתנות לטיפול בעזרת גישות שונות של טיפולים רגשיים המסייעות בשינוי דפוסי מחשבה והתנהגות אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

יחד עם זאת, לעתים יש גם צורך בהתייעצות עם רופא פסיכיאטר על מנת לשקול טיפול תרופתי להקלה על תסמינים של לחץ נפשי וחרדה.

לדוגמא, מטפלי CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) מקיימים פגישות שבועיות קבועות עם מטופלים הפוחדים מבעלי חיים ומנסים להבין לעומק את מחשבותיהם ואמונותיהם הפנימיות האחראיות על תחושת הפחד שהם חווים כשנתקלים בחיות שונות, כגון פחד מכלבים או חתולים.

למעשה, בשיטת טיפול CBT, המטפלת תדריך את המטופל עד להבנת הפוביה ורכישת התנהגויות חיוביות יותר, כך שבאמצעות שיתוף קבוע של רגשותיו, הוא יפחית את רמת החרדה לאורך זמן וייפתח בטחון עצמי גבוה יותר שיעזור לו להתמודד עם פחד מבעלי חיים.

בנוסף, טיפול בחשיפה בשילוב עם טכניקות הרפיה גם כן נחשב לשיטת פסיכותרפיה יעילה ביותר כשמדובר בטיפול בפוביות ספציפיות אצל ילדים ומבוגרים, כאשר טיפול בחשיפה כרוך בעמידה של האדם במצבים מפחידים שונים, כולל צפייה בבעלי חיים אמיתיים, בתמונות או בסרטונים שלהם.

כמו כן, מטפלים בחשיפה גם מלמדים מטופלים טכניקות הרפיה להפחתת רמת הלחץ והחרדה בעת חשיפה או מגע עם בעלי חיים, כגון נשימה מבוקרת, דמיון מודרך ומדיטציה, כאשר מטרתו העיקרית של טיפול בחשיפה הינה בנייה איטית של סובלנות אצל האדם כלפי הפחד שלו מחיות.

במקרים חמורים של זואופוביה וסינופוביה (פחד מכלבים), ייתכן ויהיה צורך בתרופות מרשם על מנת לעזור למטופלים לשלוט באופן יעיל ומהיר על הפחד והחרדה שלהם מבעלי חיים, כאשר הטיפול התרופתי הניתן לרוב כולל תרופות נגד חרדה ותרופות נגד דיכאון המאזנות את רמת הכימיקלים השונים במוח, כגון סרוטונין, האחראי על מצב הרוח של האדם.

פחד מכלבים אצל ילדים

זואופוביה וסינופוביה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד מבעלי חיים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד מבעלי חיים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות