טיפול בפחד ממקומות סגורים וצפופים – תסמינים וטיפול בקלסטרופוביה

מה זה קלסטרופוביה?

קלסטרופוביה הינה פחד מוגזם ממקומות סגורים או צפופים, כאשר מדובר באחת מהפוביות הנפוצות והמוכרות ביותר שקיימות. בעוד ילדים ומבוגרים רבים חשים מידה מסוימת של חרדה מהמחשבה על חוסר יכולתם לזוז בחללים קטנים, אנשים המאובחנים עם קלסטרופוביה יחושו לחץ נפשי ופחד עז גם כשאין סכנה אמיתית במקום הימצאם.

לדוגמא, די בהסתגרות בחדר קטן ללא חלון כדי לגרום לאדם עם קלאוסטרופוביה (באנגלית: Claustrophobia) להרגיש כאילו הוא כלוא בצינוק ואף להתמודד עם התקף פאניקה או חרדה. יחד עם זאת, זה נורמלי לחלוטין שבני אדם יפחדו ממקומות המוגבלים בגודלם בדיוק כפי שהם חווים פחד מעכבישים, נחשים וגבהים, שכן אלו פוביות המקושרות לעתים קרובות להסתגלות האבולוציונית.

מכיוון שהאדם הקדמון היה צד ומלקט את מזונו במקומות סגורים, כגון יערות ומערות, בהם הוא היה בסיכון להילכד, להישאר מנותק מהקבוצה או בסיכון להיפגע על ידי בעלי חיים, פחד ממקומות סגורים בהחלט יכול היה לעזור לו כדי להגן על עצמו מפני סכנות אפשריות בטבע. יחד עם זאת, ילדים, מתבגרים ומבוגרים המאובחנים עם קלסטרופוביה חמורה עשויים לחשוב ולהתנהג כאילו הם בסכנת חיים גם במצבים שכלל אינם מסכני חיים.

למשל, אדם קלסטרופובי צפוי למצוא את עצמו מפחד וחרד מאוד לפני בדיקות רפואיות בהן הגוף "כלוא" במקום סגור וצפוף בו אסור להם להזיז את הגוף. כמו כן, בעוד תמונה או סרטון של אסטרונאוטים השוהים בחללית צפופה ללא יכולת מילוט עשויה לגרום תחושת אי נחת למרבית האנשים, מי שסובלים מפוביה ממקומות סגורים עלולים להתמודד עם תסמינים גופניים ונפשיים בעקבות צפייה במחזה כזה.

קלסטרופוביה פחד ממקומות סגורים

תסמינים של קלסטרופוביה ופחד ממקומות סגורים

אנשים המתמודדים עם קלסטרופוביה חווים תסמינים קשים כשנקלעים למקומות הנעדרים פתחי יציאה ודרכי מילוט רבים, צפופים במיוחד או שאין אפשרות לנוע בהם באופן חופשי. לדוגמא, חרדה ממקומות סגורים עלולה להתרחש בחדר ממ"ד, בזמן טיסה ואף ברכבים קטנים, כאשר צפויה תחושת אי נחת רבה. בהתאם לחומרת המצב הנפשי, ייתכנו גם התקפי פאניקה או חרדה.

באופן כללי, ילדים ומבוגרים קלסטרופוביים הינם בעלי מודעות יתר לסביבה בה הם נמצאים, כאשר הדאגה הרבה מופנית להיכן פתחי המילוט במקום ומהו גודלו של החדר או החלל בו הם שוהים. משום כך, רמת החרדה הגבוהה שלהם עשויה לפגוע ביכולתם לתפקד בחיי היום יום וליצור או לשמר קשרים חברתיים בריאים עם אנשים אחרים. בעת שמדובר במבוגרים, ייתכן שהם יתקשו להתמיד במקום עבודתם עקב משימות או סביבה מלחיצות.

התסמינים השכיחים ביותר אצל ילדים ומבוגרים עם חרדה ממקומות סגורים הינם פחד אינטנסיבי כשנמצאים או חושבים על חללים צפופים, דאגה מוגזמת מסביבתם, סירוב להגיע למקומות מסוימים, חווית התקפי חרדה, רעידות בגוף, הזעת יתר, שרירים תפוסים וחוסר יכולת לשלוט ברמת הפחד הגבוהה.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מה גורם לפוביה ממקומות צפופים?

אנשים עשויים לפתח פחד ממקומות סגורים בעקבות חווית אירוע טראומטי משמעותי בחייהם או משום שהם בעלי מרכיב גנטי המעמיד אותם בסיכון לפתח בעיות רגשיות ונפשיות, כאשר שני גורמים אפשריים אלו הם הנפוצים ביותר גם כשמדובר בפוביות ספציפיות אחרות.

במידה והנכם בעלי רקע משפחתי של מחלות נפש, במיוחד של הפרעות חרדה שונות, אתם עלולים להימצא בסיכון לסבול מקלאוסטרופוביה במהלך חייכם, על אחת כמה וכמה אם תאלצו להתמודד עם חוויה טראומטית בשלב מסוים. לדוגמא, ילד או נער שנתקע במעלית בבית מגוריו למשך שעה שלמה או שהותקף פיזית בחלל סגור וצפוף עשוי לפתח פוביה ממקומות צפופים וללא פתחי מילוט.

אף על פי שטרם יודעים באופן מוחלט מהם הגורמים הייחודיים הגורמים להתפתחותה של כל הפרעה נפשית בנפרד, מרבית החוקרים בתחום בריאות הנפש מסכימים כי גנטיקה וגורמים סביבתיים משחקים תפקיד מרכזי מאוד בהתפתחותן של הפרעות נפשיות, כולל קלסטרופוביה.

קלסטרופובי

טפיול בפחד ממקומות סגורים ואדם קלסטרופובי

ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם קלסטרופוביה יכולים להפיק תועלת רבה מטיפול בחשיפה, הנחשב לאחת מגישות הטיפול הנפשי המומלצות ביותר כשמדובר בפוביות ספציפיות. במהלך טיפול בחשיפה, מטפלים חושפים את המטופלים למושא הפחד שלהם באופן הדרגתי ומחושב, שכן על פי גישה זו, ככל שאדם נחשך זמן רב יותר למושא הפחד שלו, כך הוא פחות יחשוש ממנו.

מטרת הטיפול המרכזית צפויה להיות הסרת הפחד של המטופלים באמצעות חשיפה חוזרת ונשנית למקומות סגורים. לכן, קיימת חשיבות רבה לכך שמטפלים באנשים קלסטרופוביים יהיו בעלי הכשרה וניסיון בטיפול בפוביות, משום שחשיפה גבוהה מדי בשלב מוקדם מדי של התהליך עלולה להוביל להחמרת מצבם של מטופלים.

בנוסף לטיפול בחשיפה, גישות שונות של פסיכותרפיה, כגון טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), יכולות גם כן להועיל לילד או מבוגר קלסטרופובי. כמו כן, מלבד טיפול בשיחות, מטופלים מסוימים עשויים להזדקק גם לטיפול תרופתי – מה שמצריך פגישה עם פסיכיאטר ילדים או מבוגרים המוסמך להמליץ ולנפק תרופות מרשם.

פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) הינה התערבות מקצועית שמטרתה לשפר את רווחתם הנפשית ומצבם הבריאותי של אנשים, כאשר גישה טיפולית זו משמשת לעתים קרובות לטיפול במטופלים המאובחנים עם הפרעת חרדה כללית (GAD) והפרעה טורדנית-כפייתית (OCD).

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם תסמינים של פחד וחרדה ממקומות סגורים, ייתכן והגיע הזמן לפנות אל רופא הילדים או המשפחה שלכם כדי לאבחן ולטפל בבעיה באופן מקצועי. לאחר התייעצות עם הרופא המטפל, תוכלו לפנות לפסיכולוגית ילדים או מבוגרים כדי להתחיל את תהליך הטיפול.

טיפול בפחד ממקומות סגורים

קלסטרופוביה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בקלסטרופוביה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בקלסטרופוביה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות