מאמרים בנושא
הפרעות נפשיות

הפרעות נפשיות, המכונות לעתים מחלות נפשיות, מתוארות כהפרעות בתפקוד המוח המאופיינות בבעיות כרוניות שאנשים חווים ביחס למחשבות, מצב הרוח, ההתנהגות והרגשות שלהם, שאינן מוסברות על ידי מצבים רפואיים אחרים.

במרבית המקרים, הפרעות נפשיות אינן תוצאה של כשלון מוסרי או בחירה שהאדם עשה בחייו, אלא בעקבות אינטראקציות מורכבות בין מרכיבים גנטיים מסוימים וסביבתו של האדם, כך שהפרעה נפשית עשויה להתגלות אצל כל ילד, נער או מבוגר ברחבי העולם.

מכיוון שהפרעה נפשית מקשה על כל תחומי החיים, כולל לימודים, עבודה ומערכות יחסים עם אנשים אחרים, זיהוי מוקדם והתערבויות מקצועיות מהווים את המפתח להצלחתו של תהליך טיפולי בהפרעה נפשית ולמניעת חזרתם של תסמינים נפשיים וגופניים בעתיד.

באופן כללי, הפרעה נפשית מאובחנת על סמך קריטריונים ותסמינים ברורים המפורטים במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) המוצא לאור על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה.

סוגי הפרעות נפשיות ומחלות נפש - מאמרים

הפרעה טורדנית כפייתית OCD
OCD אצל ילדים או מבוגרים – תסמינים – אבחון וטיפול ב-OCD (או סי די)

הפרעת חרדה נפוצה, המאופיינת במחשבות טורדניות ופולשניות ובדפוסי התנהגות בעלי אופי טקסי, שמטרתם להקל על תחושת החרדה, אך לרוב רק מחמירים את הבעיה ומנציחים אותה, ומפריעים למתמודדים איתה לנהל אורח חיים תקין.

הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD
פוסט טראומה – תסמינים – PTSD – מה זה? הפרעת דחק פוסט טראומטית

הפרעת דחק פוסט טראומתית מתפתחת לאחר קיומו של אירוע טראומטי משמעותי, והיא גוררת איתה תסמינים גופניים ונפשיים קשים, כמו חרדה, סיוטי לילה, חוסר אונים, זיכרונות פולשניים, דפוסי הימנעות וסטרס – שפוגעים באופן קשה בתפקוד.

הפרעות מצב רוח
הפרעות מצב רוח ירוד או רע ללא סיבה – מצבי רוח משתנים או קיצוניים

הפרעות הקרויות גם הפרעות אפקטיביות, שפוגעות במצב-הרוח ובחוויה הרגשית של המתמודדים איתן. אלו כוללות הפרעות דיכאון והפרעות דו-קוטביות, שביכולתן לשבש את אורח החיים באופן משמעותי ולפגוע בתפקוד הבסיסי במסגרת כל מישורי חייו של האדם.

הפרעה דו קוטבית מאניה דיפרסיה
מאניה דיפרסיה – הפרעה דו קוטבית – תסמינים, סוגים, אבחון, טיפול ועוד

הפרעת מצב-רוח, המאופיינת בשינויים קיצוניים מאוד במצב-הרוח, שמשבשים במידה רבה את אורח החיים ואת רמת התפקוד של המתמודדים איתה. מצד אחד הם חשים עוררות מוגברת ושמחה חריגה, ומאידך דיכאון, דחף עז לבכות, חוסר תקווה והשקפות שליליות על עתידם.

קלפטומניה
קלפטומניה – טיפול – מחלת גניבות אצל ילדים, מתבגרים או מבוגרים

הפרעה נפשית המאופיינת בפעולות גניבה חוזרות ונשנות, כפייתיות ובלתי-נשלטות, ודחף עז לגנוב, ובצידה השלכות חברתיות ומשפטיות שונות. המתמודדים איתה סובלים מחרטה, סטרס ובושה, אך לאחר הגניבה הם חווים הקלה משמעותית בתחושות אלו.

פירומניה
פירומניה – מה זה פירומן או פירומנית? פירוש והתמודדות עם פירומנים

הפרעה שמאופיינת בדחף אימפולסיבי להצית אש ושריפה לשם הנאה וסיפוק אישי או לחילופין בשביל להקל על מתחים נפשיים מתמשכים. המתמודדים איתה מתקשים לעמוד בדחף האימפולסיבי להצית אש, ולא עושים זאת כפעולת נקם או למען השגת רווח אישי או כספי.

אגרנות כפייתית
אגרנות כפייתית – טיפול באגרנות – איך להתמודד עם אגרן כפייתי?

הפרעה המאופיינת ברכישה ואיסוף של כמות מוגזמת ובלתי-פרופורציונאלית של פריטים מסוגים שונים – ואגירתם בבית. לרוב לפריטים אלו אין ערך כספי או פרקטי ממשי. אגרנות כפייתית מפריעה לניהול אורח חיים תקין וגורמת למצוקה אמיתית בקרב יושבי הבית.

הפרעות אישיות
הפרעות אישיות – סוגים, תסמינים, אבחון ודרכי טיפול בהפרעת אישיות

מכלול של חוויות פנימיות והתנהגותיות שמאופיינות בחוסר גמישות מצד המתמודדים איתן. הן נובעות מהתקבעות של דפוסי חשיבה והתנהגות שהחברה לא מקבלת, מופיעות בתחילת תקופת הבגרות וגורמות למצוקה ולפגיעה באורח החיים, ביחסים בינאישיים ולבעיות במקום העבודה.

שאלות ותשובות בנושא סוגי מחלות נפשיות ובעיות נפשיות אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים