אבחון וטיפול בפוסט טראומה (PTSD) – הפרעת דחק פוסט טראומטית

מה זה PTSD?

הפרעת דחק פוסט טראומטית (באנגלית: PTSD), מתרחשת לאחר שאנשים עוברים חוויות טראומטיות משמעותיות, כאשר הטראומה שחוו מלווה אותם במחשבותיהם למשך זמן רב וגוררת בעקבותיה תסמינים גופניים ונפשיים שונים, כגון היבט לאחור ("פלשבק") וסיוטי לילה. במידה ופוסט טראומה אינה מטופלת כראוי, ההפרעה עשויה לפגוע באופן משמעותי בהתנהלותם ובפעילותם היום יומית של ילדים, בני נוער ומבוגרים.

פוסט טראומה הינה הפרעה נפשית המאובחנת אצל אנשים אשר חוו אירוע טראומטי בעבר, כגון אסונות טבע, אלימות פיזית או מילולית ותאונות דרכים קשות. במקרים אלו, אנשים רבים אינם מסוגלים לחזור לשגרת חייהם היום יומית לאחר שנאלצו להתמודדות עם טראומה כה קשה. יחד עם זאת, בעזרת תמיכה וטיפול הולם, ילדים ומבוגרים יכולים להתגבר על החרדה ולחזור לתפקד, אולם אם התסמינים מחריפים על אף טיפול מקצועי, ייתכן שאדם נאבק עם PTSD.

תסמינים של הפרעת דחק פוסט טראומטית עלולים להתרחש גם לאחר חווית אלימות גופנית או איום לפגיעה כזו, מוות של אדם אהוב או פגיעה מינית. אלו כוללים זיכרונות כואבים ומעיקים מהאירוע, חווית האירוע מחדש בדיסוציאציה, חלומות רעים ומשתקים על האירוע, תגובתיות יתר גופנית למצבים הכוללים מרכיבים של החוויה הטראומטית ומצוקה נפשית משמעותית כשנזכרים באירוע הטראומטי.

הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD

פוסט טראומה - תסמינים והגדרה

בעקבות חווית תסמינים של פוסט טראומה (באנגלית: Post-Traumatic Stress Disorder), ילדים, מתבגרים ומבוגרים עשויים להימנע מזיכרונות מצערים ומחשבות על הרגשות הקשורים לאירוע הטראומטי וכן יעשו מאמץ רב כדי להימנע מכל דבר שמזכיר להם את החוויה השלילית שעברו, כגון פעילויות חברתיות, מצבים שונים, אנשים וחפצים מסוימים, מקומות בילוי וגירויים חושיים.

סימפטומים נוספים של PTSD הינם שינויים קיצוניים בהכרה ובמצב הרוח, כולל היעדר יכולת להיזכר בפרטים מרכזיים של החוויה הטראומטית, אמונות שליליות רבות על האדם עצמו, על אנשים אחרים ועל העולם בכלל, תפיסות מעוותות אודות הגורמים שהובילו לתוצאה שגרמה לפוסט טראומה הטומנות בחובן האשמה עצמית, איבוד עניין בפעילויות ואנשים שגרמו לאדם הנאה בעבר והיעדר יכולת מתמשכת לחוות רגשות חיוביים.

בנוסף, הפרעת דחק פוסט טראומטית אצל ילדים ומבוגרים מאופיינת במחשבות שליליות חוזרות ונשנות, תחושת ניתוק מאנשים אחרים, שינויים בעוררות (מצב גופני ונפשי של ערנות), התפרצויות זעם, השתתפות בפעילויות מסוכנות, בעיות קשב וריכוז (ADHD), ערנות יתר וקשיי שינה. כמו כן, בכדי שאדם יאובחן עם PTSD עליו לעמוד בקריטריונים האבחוניים הספציפיים, כולל התמודדות עם מצוקה משמעותית בתחום החברתי או התעסוקתי.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

הפרעת דחק פוסט טראומטית אצל ילדים ומבוגרים

קיימים מספר גורמים אשר עלולים לגרום לילדים ומבוגרים מכל שכבות האוכלוסייה לחוות הפרעת דחק פוסט טראומטית, אלו כוללים חשיפה לחוויה טראומטית בתקופת הילדות, רמת חרדה גבוהה בתקופת בגיל הרך והתמודדות עם פרידת ההורים או קשיים חברתיים וכלכליים בתקופת גיל ההתבגרות.

הגורמים המשפיעים על אופי וחומרת הפוסט טראומה אצל אנשים כוללים את רמת האלימות באירוע הטראומטי, מספר האירועים הטראומטיים שהאדם חווה, תפיסה שחייו של האדם בסכנה, הצורך בהגנה עצמית תוך כדי הטראומה, רמת הקרבה של האדם שגרם לטראומה וחווית ניתוק שהאדם חווה במהלך האירוע הטראומטי.

יתרה מכך, תסמינים של PTSD צפויים להחמיר כאשר ילדים ומבוגרים נחשפים שוב ושוב לגירויים החושיים הקשורים בטראומה, חווים אבדות בעקבות הפוסט טראומה, כגון הפסדים כספיים ואובדן קשרים חברתיים, משתמשים בשיטות התמודדות שאינן מועילות או מזיקות והערכה שלילית קיצונית לגבי מצבם האישי.

לעומת זאת, מיומנויות חברתיות תקינות ותמיכה חברתית חיובית, מערכות יחסים משפחתיות וחברתיות יציבות ונאמנות, טכניקות התמודדות בריאות, יציבות כלכלית, הישגים חינוכיים, יכולות ביטוי רגשי וחמלה עצמית גבוהות הם הגורמים אשר מאפשרים לאנשים עם PTSD להתמודד באופן מוצלח יותר עם קשייהם.

טיפול בפוסט טראומה

טיפול בפוסט טראומה (PTSD)

הטיפול הנפוץ ביותר כיום עבור אנשים המאובחנים עם פוסט טראומה הינו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), אשר עוזר למטופלים עם PTSD לשפר את תפקודיהם השונים ולהפחית את חומרת התסמינים שלהם על ידי עידודם לאתר את דפוסי החשיבה הגורמים להם לבעיות, כגון מחשבה שכל פעולה שינקטו בה תסתיים בטראומה או שכל מה שיעשו לא יצליח.

בעזרת פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית, ילדים ומבוגרים רוכשים דפוסי חשיבה והתנהגות בריאים ומועילים יותר להמשך חייהם, כאשר טיפול CBT מסייע למטופלים לחשוב בדרך אחרת על האירוע הטראומטי שעברו והמחשבות והרגשות הקשורות בו, כמו גם מאפשר להם לרכוש כלים לניהול לחץ, מתח וחרדה – מה שמאפשר למטופלים להגיב באופן נינוח יותר למחשבות קשות.

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם טראומה וחוויתם היבט לאחור ("פלשבק)", סיוטי לילה ומחשבות טורדניות סביב מושא הטראומה מזה יותר מחודש ימים ברציפות, הגיעה העת לפנות לטיפול בפוסט טראומה. כאמור, תסמינים אופייניים נוספים של PTSD כוללים אובדן תחושה רגשית, בעיות זיכרון, בעיות שינה, אובדן תקווה, היעדר חשיבה חיובית, הימנעות ממצבים חברתיים, אובדן עניין בפעילויות אהובות, זיכרונות מעיקים וסימפטומים גופניים אחרים.

תהליך של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי כולל אפיון של הטראומה הספציפית והצעת פתרונות אפשריים להתמודדות עמה, כאשר במהלך המפגשים הטיפוליים תזכרו יחד עם המטפל או המטפלת באירוע הטראומטי כדי להבין ולשנות את המחשבות המעוותות הקשורות בו. במרבית המקרים, טיפול CBT יכול להיות טיפול קצר מועד כשמדובר בפוסט טראומה (באנגלית: Post-Traumatic Stress Disorder).

טיפול ב-PTSD

טיפול ב-PTSD - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפוסט טראומה (PTSD) נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפוסט טראומה (PTSD) בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות