ODD: מה זה הפרעת התנגדות מתריסה אצל ילדים או מבוגרים?

ODD: מה זה הפרעת התנגדות מתריסה?

הפרעת התנגדות, המכונה גם ODD, הינה הפרעת התנהגות המאובחנת לרוב בתקופת הילדות, כאשר ילדים הסובלים מהפרעה זו מגלים חוסר שיתוף פעולה ומפגינים התרסה ועוינות כלפי אחרים.

למעשה, הפרעת התנגדות בדרך כלל מפריעה יותר לסביבתו של הילד מאשר לו עצמו, כלומר לילדים אחרים, להוריהם, לאנשי הצוות במסגרת החינוכית ולמבוגרים אחרים בהם נתקלים במהלך היום.

אף על פי שנערכו מחקרים רבים בנושא ODD, הן בישראל והן בעולם, אנו לא יודעים בוודאות עדיין מהם הגורמים להתפתחות הפרעת התנגדות אצל ילדים.

יחד עם זאת, חוקרים ומומחים בתחום בריאות הנפש והפרעות התנהגות מציעים שני גורמים אפשריים לכך, אלו כוללים תיאוריה המתייחסת להתפתחות הילד ותיאוריה הגורסת כי מדובר בהפרעה נרכשת ונלמדת.

מחד, התאוריה הראשונה מציעה כי הקשיים וההרגלים המגונים נרכשים כבר בתקופת הינקות והילדות המוקדמת, כך שילדים ובני נוער המאובחנים עם הפרעת התנגדות עלולים להתמודד עם קושי רב בפיתוח עצמאות מההורים או ממבוגרים אחרים שהם קשורים אליהם באופן מיוחד מבחינה רגשית.

לאור זאת, הפרעת התנגדות מתריסה (באנגלית: Oppositional Defiant Disorder) יכולה להיות מסווגת כבעיה התפתחותית נורמלית הנמשכת גם מעבר לתקופת הגיל הרך.

מאידך, התאוריה השנייה מציעה כי התסמינים ההתנהגותיים החמורים המאפיינים ODD הינם התנהגויות הנלמדות מסביבתו של הילד, כאשר ההתנהגויות השליליות הן תוצאה של השפעת טכניקות של חיזוקים שליליים, בהן הורים ומבוגרים סמכותיים אחרים עושים שימוש בכוח.

בשל כך, חשוב לזכור כי נקיטה בעונשים וחיזוקים שליליים עלולה להעצים את התסמינים של הפרעת ODD אצל ילדים, שכן במעשיכם אתם מאפשרים לילד להשיג את מבוקשו – תשומת לבכם ותגובתכם הרגשית להתנהגותו.

הפרעת התנגדות ODD

הפרעת התנגדות אצל ילדים או מבוגרים

ילדים ומבוגרים המאובחנים כסובלים מהפרעות נפשיות, התנהגותיות או נוירולוגיות שונות, כגון הפרעת חרדה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) והפרעות במצב הרוח, נמצאים בסיכון מוגבר להיות מאובחנים עם ODD במהלך החיים, כאשר השכיחות בקרב גברים גבוהה יותר מאשר בקרב נשים בכל קבוצות הגיל. בשל כך, חשוב לפנות לאבחון מקצועי על מנת לבצע אבחנה מבדלת בין המצבים האפשריים השונים.

בעוד ילדים ובני נוער רבים מציגים מעת לעת תסמינים המאפיינים ODD, הן בתקופת הגיל הרך והן במהלך גיל ההתבגרות, כגון היעדר הקשבה להוראות, בעיות התנהגות, וויכוחים מרובים ומתמשכים או התרסה כנגד הסמכות ההורית, אין זה מעיד על כך שהם סובלים מהפרעת התנגדות. לדוגמא, ייתכן וילדכם רק נרגז מאוד, רעב או עייף.

בנוסף, כאשר מדובר בילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), התסמינים הללו עשויים להופיע באופן תכוף יותר ובעוצמה גבוהה יותר, כמו גם לפגוע בהתנהלותם בלימודית ובתפקודם במסגרת החינוכית או באקדמיה.

במקרים רבים, ODD עלולה לשבש את הקשרים החברתיים של ילדכם עם ילדים אחרים, לעתים עד כדי מצב של חרם חברתי או בידוד חברתי.

בשל כך, בטרם תפנו לאיש מקצוע לצורך אבחון ODD, חשוב לעקוב זמן מה אחר ההתנהגויות השליליות השונות שילדכם מפגין ולתעד אותן ברשימה מסודרת, אותה תוכלו להביא עמכם לשיחת הייעוץ הראשונה. במידה והילד מטופל על ידי שני הוריו, מומלץ שכל אחד יכין לבדו רשימה, שכן ייתכן והשקפתכם על המצב מעט שונה.

תסמינים של הפרעת התנגדות מתריסה (ODD) כוללים:

• וויכוחים בלתי פוסקים עם ההורים ומבוגרים אחרים
התפרצויות זעם חוזרות ונשנות
• אי עמידה עקבית אחר הוראות למרות ששאל לגביהן
• סירוב לביצוע מטלות או פעולות שנתבקשו על ידי מבוגרים
• האשמת הסביבה בטעויות וההתנהגויות הבלתי הולמות
• עשיית דברים בכוונה לעצבן אנשים אחרים
• התעצבנות מהירה מדבריהם של מבוגרים
• גישה תקיפה לזולת
• רצון לנקום או להתנהג בנקמנות
• דיבור קשוח או מזלזל

אבחון ODD אצל ילדים או מבוגרים

בדיוק כמו סוגי הפרעות התנהגות אחרות, הפרעת התנגדות אצל ילדים ומבוגרים מאובחנת על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים המומחים בתחום בריאות הנפש. אלו יעשו שימוש במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) לצורך אבחון מדויק המבוסס על קריטריונים ברורים למצב זה.

הקריטריונים לאבחון ODD כוללים התנהגות הפוגעת באופן משמעותי בכל תפקודי החיים, כולל התחום החברתי, הלימודי, המשפחתי והתעסוקתי, אשר באה לידי ביטוי בדפוסי התנהגות שליליים הכוללים הפרעות במצב הרוח והתנהגות מתריסה ומתנגדת וכן נמשכת מזה יותר מחצי שנה.

בנוסף, יש לוודא היטב כי הפרעת ההתנהגות אינה נובעת ממצבים אחרים, כגון הפרעת קשב וריכוז (ADHD), לקויות למידה, הפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה) או הפרעות חרדה.

בכדי לקבוע את חומרת הפרעת ההתנגדות, אנשי מקצוע נוטים לחלק את ה-ODD לשלוש דרגות שונות:

רמה קלה – מתייחסת למצבים בהם ילדים מפגינים תסמינים התנהגותיים שכיחים במקום אחד בלבד, כגון המסגרת החינוכית.

רמה בינונית – מאפיינת ילדים אשר מציגים התנהגויות שליליות בשני מצבים שונים, כגון בבית הספר ובבית.

רמה חמורה – מתארת הפרעת התנגדות הבאה לידי ביטוי בכל או כמעט בכל מצבי החיים.

במהלך תהליך האבחון, רופא פסיכיאטר יקיים ראיון אישי מקדים עם הורי הנבדק ואנשי מקצוע אשר הילד נמצא בטיפולם וכן יבצע הערכה מקיפה של הרקע הרפואי, ההתפתחותי, החינוכי והמשפחתי שלו.

במידת הצורך, איש המקצוע יפנה אתכם לביצוע בדיקות פסיכיאטריות או אבחונים פסיכולוגיים מקיפים לשם ביצוע אבחנה מבדלת בין ODD למצבים אפשריים נוספים בעלי תסמינים דומים או זהים.

הפרעת התנגדות ילדים

הפרעת ODD: טיפול מקצועי

סיוע, תמיכה וטיפול מקצועי ב-ODD, הניתנים בשלב מוקדם יחסית, לרוב יאפשרו לילדכם להימנע מקשיים אפשריים בעתיד, כאשר סוג ואופי הטיפול המומלץ עבורכם ישתנה בהתאם לחומרת התסמינים, לגילו של הילד ולמצב בריאותו הנפשית והגופנית.

כמו כן, לעתים יהיה עליכם לנסות מספר גישות טיפוליות או אנשי מקצוע בטרם תמצאו מזור, שכן לא כל הסוגים מתאימים לכל הילדים.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), סוג של טיפול רגשי, מסייעת לילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם הפרעת התנגדות לרכוש כלים לתקשורת טובה יותר ולפתרון בריא ויעיל יותר של בעיות שונות, כמו גם מסייע להם ללמוד איך לשלוט בכעסים ובדחפים שלהם.

בהתאם למצבו החברתי, ייתכן שילדכם יוכל להפיק תועלת גם משילובו בטיפול קבוצתי לשם פיתוח מיומנויות חברתיות תקינות במקביל לקבלת טיפול CBT לילדים באופן פרטני.

בנוסף, מכיוון שגידול וחינוך ילדים עם ODD אינה משימה קלה, שכן הם עלולים לגרום צרות גם להוריהם, אחיהם ובני משפחה אחרים, טיפול משפחתי בשילוב של הדרכת הורים יכול לאפשר לכם לבצע את השינויים הנדרשים בבית ובמשפחה, כגון שיפור מיומנויות התקשורת הבין אישית בין בני הבית והקשרים המשפחתיים.

מלבד סוגי טיפולים רגשיים אלו, ילדים ומבוגרים מסוימים עשויים להזדקק גם לטיפול תרופתי, אם כי זה לא שכיח כשמדובר ב-ODD בלבד.

יחד עם זאת, במידה ואתם או ילדכם סובלים במקביל מהפרעות אחרות, כגון הפרעות חרדה, לקויות למידה, דיכאון, התמכרויות, פוביות ספציפיות או הפרעת קשב וריכוז (ADHD), ייתכן שרופא פסיכיאטר ימליץ על נטילת תרופות.

אבחון ODD

טיפול ב-ODD - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול ב-ODD נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול ב-ODD בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות
טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות: כולל טיפול עצמי באוסידי

טיפול טבעי ב-OCD מאפשר התמודדות מקיפה עם שורש ההפרעה וכך גם עם התסמינים שלה המקשים על התפקוד היומיומי. לעומת תרופות, טיפול טבעי עשוי להביא תוצאות טובות יותר לזמן ארוך יותר, ללא תופעות לוואי וללא תלות בגורמים חיצוניים.