דרכי טיפול באימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים – התנהגות אימפולסיבית

מה זה אימפולסיביות?

אימפולסיביות מתארת תגובה אנושית פזיזה ולא נשלטת, כאשר ילד או מבוגר אימפולסיבי נוטה להגיב במהירות וללא שקילת ההשלכות העתידיות השליליות של מעשיו. בעוד בעיות שליטה בדחפים עשויות לבוא לידי ביטוי בתגובה לאירועים פנימיים, כגון מחשבות, זיכרונות ורשות, לעתים קרובות הן מתרחשות בתגובה לאירועים חיצוניים, כגון דבריהם של אנשים אחרים.

אף על פי שכל בני האדם מגיבים באופן אימפולסיבי מעת לעת, חלק מהאוכלוסייה עלולים להיות מושפעים באופן משמעותי מתסמינים של אימפולסיביות, כולל פגיעה במערכות היחסים המשפחתיות, החברתיות והזוגיות, ביכולתם לתפקד באופן הולם במסגרת הלימודית או במקום העבודה ובפעילויות נוספות בחיי היום יום.

התנהגות אימפולסיבית מאפיינת ילדים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעות נפשיות שונות ולעתים קרובות מתגלה כבר בתקופת הילדות המוקדמת. לדוגמא, הפרעות שליטה בדחפים נפוצות בקרב אנשים המתמודדים עם הפרעות אישיות, הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), הפרעה דו-קוטבית (מאניה דפרסיה) והתמכרות למשחקי ומחשב או סמארטפון.

במידה ואתם מבחינים בכך שאתם או ילדכם מגלים סימפטומים של אימפולסיביות לאורך זמן ומזהים שבעיות השליטה בדחפים פוגעות באופן משמעותי בתפקודכם ובשגרת חייכם, אל תהססו לפנות לייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי, שכן כיום קיימות שיטות וטכניקות רבות לטיפול באימפולסיביות ובמצבים השונים שהיא קשורה אליהם.

אימפולסיביות

סוגי אימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים

כאמור, אימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים מהווה מאפיין מרכזי של אבחנות מקצועיות רבות בתחום בריאות הנפש, כאשר במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית קיימת קטגוריה ייחודיות של הפרעות נפשיות המאופיינות בבעיות שליטה בדחפים והתנהגות והפרעות התנהגות.

קטגוריה זו של הפרעות נפשיות כוללת קלפטומניה (גניבה אימפולסיבית כפייתית של דברים ללא כוונת רווח), פירומניה (הצתת שרפות בתדירות גבוהה על מנת לשחרר לחץ נפשי ללא כוונה להזיק לאנשים או לסביבה) והפרעת התפרצות לסירוגין (התפרצויות זעם והתנהגות אגרסיבית בלתי נשלטת שאינן הולמות את המצבים בו הן מתרחשות).

קטגוריית הפרעות התנהגות במדריך DSM-5 כוללת, בין היתר, הפרעת התנגדות מתריסה (ODD) המאופיינת בהפרעות במצב הרוח, התקפי זעם, התנהגות מתריסה, וכחנות ונקמנות. בנוסף, בקטגוריה זו נכללת גם הפרעת התנהגות (Conduct Disorder) המאופיינת בתסמינים חמורים יותר מאשר ODD, כולל התנהגות המנותקת מהכללים החברתיים המקובלים, תוקפנות מילולית ופיזית ופגיעה ברכוש ציבורי.

חשוב לציין, כי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) מפריד בין התנהגויות כפייתיות לבין התנהגויות התמכרותיות, זאת למרות שהן טומנות בחובן תסמינים זהים רבים ולעתים קרובות מעורבבות עם אימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים. כמו כן, התנהגות אימפולסיבית עלולה להוביל להתמכרות לסמים, התמכרות להימורים או אלכוהול, פגיעה עצמית, בריונות ותוקפנות.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

הגדרה ותסמינים של אימפולסיביות

אין בעיה עם תגובות אימפולסיביות כל עוד הן מתרחשות לעתים רחוקות, אולם כאשר ילד או מבוגר נעשה אימפולסיבי יותר ויותר בתגובותיו והתנהגותו הכללית, ייתכן ומדובר בסימן להתפתחותה של הפרעה נפשית או התנהגותית חמורה יותר. מכיוון שאימפולסיביות אינה אבחנה מקצועית בפני עצמה, אלא נחשבת כתסמין של בעיות שליטה בדחפים רבות, אין אפשרות לדעת מהי שכיחותה המדויקת באוכלוסייה הכללית.

יחד עם זאת, ניתן להניח מהי השכיחות על ידי בחינת שכיחותן של האבחנות המקצועיות הקשורות באופן הדוק להגדרה של אימפולסיביות, כאשר קלפטומניה (גניבה אובססיבית) אינה נפוצה במיוחד ופוגעת בכ-1% מהאוכלוסייה, הפרעת התפרצות לסירוגין משפיעה על כ-5.5% מהאוכלוסייה ותסמינים של פירומניה מתגלים אצל כ-3% מבני האדם.

למעשה, אימפולסיביות עשויה לבוא לידי ביטוי בהתנהגויות ותסמינים רבים ומגוונים. אלו כוללים תחושת לחץ וחרדה, דיכאון, הערכה עצמית נמוכה, התקפי כעס, גניבה כפייתית, גילוי עניין רב בהצתת אש, בעיות במערכות היחסים הזוגיות, הסתבכות עם החוק, התנהלות כספית לא שקולה ואפתיות בקשר להשלכות השליליות של ההתנהגות האימפולסיביות. בנוסף, במידה ואתם או ילדכם מגיבים במהירות וללא תכנון, ייתכן ותבחינו שאתם מגיבים עוד לפני שהספקתם לשקול את השלכות מעשיכם ולעבד את המצב או הדברים באופן מלא.

אימפולסיבי הגדרה

דרכי טיפול באימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים

שיטות טיפול רגשי שונות עוזרות לילדים ומבוגרים לרכוש כלים וטכניקות שיאפשרו להם לשפר את יכולת השליטה בדחפים שלהם, כאשר טיפולים אלו יכולים להיערך במסגרת של טיפול פרטני, טיפול משפחתי וטיפול קבוצתי. יחד עם זאת, במקרים בהם אדם אימפולסיבי זקוק לתמיכה מקצועית מיידית עקב מחשבות אובדניות או בעיות אחרות, מומלץ לפנות באופן מיידי לרופא פסיכיאטר ואף למיון פסיכיאטרי בבית החולים הקרוב לביתכם.

בטרם התחלת הטיפול באימפולסיביות, יש לפנות לרופא הילדים או המשפחה שלכם על מנת שיבחן את הצורך בביצוע בדיקות והערכות רפואיות שיכולות להסביר למה אתם או ילדכם חווים את התסמינים השונים. כמו כן, רצוי להימנע באופן מוחלט משימוש בסמים וצריכת אלכוהול משום שהם מעמידים את האדם בסיכון מוגבר לאיבוד שליטה עצמית והתנהגות אימפולסיבית וחסרת אחריות.

יש לציין, כי במקרים חמורים של אימפולסיביות אצל ילדים ומבוגרים, לעתים קרובות יש צורך בשילוב של טיפול פסיכולוגי בשילוב עם טיפול תרופתי כדי להצליח לנהל את הסימפטומים של האימפולסיביות וההפרעות הקשורות אליה. במצבים אלו, יש לפנות לרופא פסיכיאטר ילדים או מבוגרים אשר מוסמך להעריך את הצורך ולנפק מרשם לתרופות הספציפיות.

אימפולסיביות אצל ילדים טיפול

סוגי טיפולים לילדים ומבוגרים אימפולסיביים

ישנם סוגי טיפולים רגשיים רבים אשר עוזרים לילדים ומבוגרים אימפולסיביים ללמוד איך לשלוט בדחפים בצורה יעילה יותר וכיצד להתגבר על האתגרים הטמונים במצבם הנפשי. ראשית, מטפלי CBT מסייעים למטופלים להחליף דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים בדפוסים חיוביים ומועילים יותר. כמו כן, בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לומדים לזהות את הגורמים להתנהגות האימפולסיבית, שכן לרוב מדובר על הפרעות חרדה, דיכאון קליני ושימוש באלכוהול או סמים.

שנית, טיפול מיינדפולנס מאפשר לאנשים להגיב ברמת מודעות גבוהה יותר בכל הקשור לרגשות, תחושות ומחשבות ומסייע להם ללמוד איך להתנהג ולהגיב באופן לא אוטומטי. שלישית, תרפיית קבלה ומחויבות (ACT), המשלבת טכניקות של טיפול CBT, מיינדפולנס וגישות נוספות, עוזרת לילדים ומבוגרים ללמוד איך לקבל באופן נכון יותר את בעיית השליטה בדחפים שלהם.

באופן כללי, שיטת הטיפול באימפולסיביות המתאימה ביותר עבור כל אדם משתנה בהתאם לגורמי אישיותו והעדפותיו האישיות, התסמינים מהם הוא סובל, גילו ומצבו הנפשי והגופני. כמו כן, בעת בחירת מטפלים רגשיים, יש לבדוק את התאמתכם האישית לגישתם והאם אתם חשים שתוכלו לפתח עמם קשר משמעותי – מה שמהווה נדבך מרכזי בהצלחתו של כל תהליך טיפולי.

בנוסף, חפשו מכוני טיפול או אנשי מקצוע המוסמכים ומיומנים בטיפול באימפולסיביות או בהפרעה הנפשית עמה אתם או ילדכם מתמודדים, זאת על מנת לוודא שהם אכן יכולים לעזור לכם להתגבר באופן יעיל ומהיר יחסית על הבעיה. במקרים רבים, המלצות מקרובי משפחה וחברים קרובים יכולות להיות הדרך המהירה והבטוחה ביותר כדי לבחור באיש המקצוע הנכון.

אימפולסיביות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול באימפולסיביות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באימפולסיביות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות